Gå til innhold

Å ta med hund på julaften

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 23.12.2024 den 12.02):

Og hva med barna til søsteren?
De fleste barn jeg kjenner ønsker å ha jul sammen med hunden sin som de anser som en del av familien.

Anonymkode: 3401d...4ff

Hvorfor trumfer hund menneske spør jeg igjen? Nå sier HI at søsteren ikke har barn og at ting har løst seg heldigvis. Men hundene i min familie måtte pent bli hjemme i dag da små barn er involvert. Dette er og bør være en selvfølge, hunden vet ikke at der er jul og ungene kan lære seg at hunder er annenrangs familiemedlemmer da mennesker kommer først. Om du setter hunden din før familie er et deg det er noe galt med.

Anonymkode: 668f2...320

Fortsetter under...

Gucci_Helene skrev (På 23.12.2024 den 11.54):

Vi har hund og ikke noe problem med å respektere de som ikke liker/ønsker hund i sine hjem, men da må de også respektere og ikke blir sure for at de ikke får besøk av oss

Tenker da får du sitte der å synge julesanger med hunden din alene mens familien din slipper peset mes hunden. Vinn vinn

Anonym bruker skrev (På 23.12.2024 den 13.39):

Dette er ikke å menneskeliggjøre hunden, men hva barna til eieren av hunden tenker og føler.
Syns du skal slutte å se på hunder som ting, ikke levende dyr som de faktisk er

Anonymkode: 3401d...4ff

Eller barna kan lære seg at familie er viktigere enn kjæledyr. Bare en tanke

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

All familie er ikke viktigere enn kjæledyr, nei. For eksempel foretrekker jeg hunden min fremfor surmugger som deg.

Anonymkode: fb904...e89

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

All familie er ikke viktigere enn kjæledyr, nei. For eksempel foretrekker jeg hunden min fremfor surmugger som deg.

…320 er vel ikke familie med deg? Jeg personlig foretrekker folk som innser at hunden er et dyr som ikke kan reflektere over om den er alene på julekvelden eller om den er alene tre eller fem timer. 

Anonymkode: 72a57...9ae

Høres ut som jula er en kilde for spenninger, konflikter og lignende for svært mange, fordi man skal samles og det er en spesiell tid med mye forventninger.

Da min manns foreldre døde alt for tidlig (de var tidlig i 60-årene, vi i begynnelsen/midten av 30-årene og barna våre 4 og 1 år) ble vi helt forferdelig fryktelig lei oss fordi de var verdens beste og vi var alle kjempeglad i dem (og mine foreldre har jeg ingen kontakt med annet enn at jeg sender dem julekort til jul). 

Men nå, fem år etterpå, synes jeg virkelig jula er SÅ deilig! Det er bare oss fire, kjernefamilien, og vi har formet en jul slik VI liker. Det er ikke noe stress og mas: ingen som skal besøkes eller besøke oss. Vi spiser det vi vil på dagene vi vil. Har innført annerledes julemat og spiser ikke ribbe/pinnekjøtt, men det vi spiser har blitt en tradisjon for oss, og vi spiser det hver julaften. 

Har selv vokst opp i en familie med mye drama og kaos og konflikter/spenninger som lå og ulmet, og jula var alltid så ambivalent. Det var jo stas med jul, fine klær, pynt og gaver, men veldig ubehagelig med stress, kaos, voksne (min mor, tanter og min bestemor) som kom med stikk mot hverandre som ble mer etter litt akevitt utover kvelden… Og ikke evnet å lage en trygg og fin jul for barna i familien.

Så for min del, men min erfaring før og nå, slår jeg et slag for å feire jul med kjernefamilien ❤️🥰

Også vet jeg at mange har trygge fine funksjonelle familiemedlemmer utenom kjernefamilien også og har det fint med store selskaper. Men til og med med mine svigerforeldre ble det litt klæsj mellom forventninger og vanskelig å få til noe. Det var koselig å være sammen, men tok mye energi å få til.

Så her kommer hverken mennesker eller hunder, og jula blir en koselig boble der det bare er oss 4.

Anonymkode: 3750a...a55

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nå er vi neppe i slekt, så det er heldigvis ilke en problemsgilling :) oppførselen din derimot sier meg jo hvorfor du heller vil feire med hunden, tipper din familie syns det er helt ok 😅

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tenker da får du sitte der å synge julesanger med hunden din alene mens familien din slipper peset mes hunden. Vinn vinn

Det har heldigvis aldri vært et issue for oss, men ja måtte feiret med hunden uten familie hvis den ikke kunnet være med.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hun er ikke en "surmugge". Hun er heller ikke i din familie. Noe jeg tror hun er glad for... Hundeeiere er og blir dumme. 

Anonymkode: 4239e...847

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kjernefamilien er viktigere, men så er det hunden som blir prioritert hos oss før øvrig familie og venner. Men nå har aldri det vært ett problem da de vi omgås liker hunder, og hunden vår er alltid velkommen. Til og med allergikeren i familien insisteret på at vi skal ha med hunden vår da han elsker hunder, og han tar da ekstra medisiner i forkant.

Anonymkode: 07f19...38f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er vi neppe i slekt, så det er heldigvis ilke en problemsgilling :) oppførselen din derimot sier meg jo hvorfor du heller vil feire med hunden, tipper din familie syns det er helt ok 😅

Nei, hvis du har lest hele tråden så kommer det da ganske tydelig frem at hunden vår var velkommen i familieselskap i går 😆 Han koste seg masse sammen med de tre andre hundene som var der ♥️

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hun er ikke en "surmugge". Hun er heller ikke i din familie. Noe jeg tror hun er glad for... Hundeeiere er og blir dumme. 

Det er slike utsagn som gjør at jeg er glad vi velger hunden før veldig mange mennesker. Å begynne å kalle folk dumme fordi de tar ansvaret ovenfor hunden på alvor sier bare enormt mye om deg som person, og det er ikke mye positivt å si.

Anonymkode: 07f19...38f

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

…320 er vel ikke familie med deg? Jeg personlig foretrekker folk som innser at hunden er et dyr som ikke kan reflektere over om den er alene på julekvelden eller om den er alene tre eller fem timer. 

Jeg tror ikke det finnes mennesker over 12 år som oppriktig tror at hunder i det hele tatt vet at det er julaften…? Eller kjenner du mange som faktisk tror det? Eller er dette bare en veldig kjedelig stråmann?

Jeg foretrekker mennesker som faktisk tar vare på dyrene de har skaffet seg og som tar innover seg ansvaret det innebærer. Om det betyr at de blir hjemme på julaften fordi hunden deres ikke er velkommen dit de er invitert, og de vurderer det dithen at det blir for mange timer alene for hunden, så skal de selvsagt gjøre det. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei. Folk som skaffer seg dyr uten å ivareta det på en god måte er dumme. Og slemme.

12 hours ago, Anonym bruker said:

Kjæledyr velger man, famile blir man påtvunget. Så nei famile er ikke viktigere enn kjæledyr 

Anonymkode: 3df56...582

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nei. Folk som skaffer seg dyr uten å ivareta det på en god måte er dumme. Og slemme.

Du er dum. Nei, DU er dum! Næhei, du er dum OG slem i tillegg. 

Herlighet, dere er jo idioter hele gjengen 😅

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kjæledyr velger man, famile blir man påtvunget. Så nei famile er ikke viktigere enn kjæledyr 

Det kommer vel litt an på familiedynamikken :)

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Takk, der innså jeg hvor utrolig privilegert jeg er med min gjeng. 

Anonymkode: 4f020...3eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...