Gå til innhold

Å ta med hund på julaften

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kjernefamilien er vel gjerne dem man aller helst er sammen med på julaften? Man splitter da ikke familien på julaften for at deler av familien skal feire jul hos noen andre.

Anonymkode: fb904...e89

Det var derfor jeg spurte om det bare gjaldt julaften. 

Anonymkode: 31801...a19

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor skal ikke hunden være alene hjemme? En hund vet ikke om den er alene en eller fem timer så lenge behovene dens er ivaretatt. 

Jeg er helt for at dyr skal ha det så godt det går an, men det er jo tåpelig å menneskeliggjøre dem og tillegge dem følelser og behov de ikke har. 

Sier du nei til alt på kveldstid for å være hjemme sammen med hunden?

Anonymkode: 72a57...9ae

Man menneskeliggjør da ikke hunden og tillegger den menneskelige følelser  bare fordi man anerkjenner dens behov for lufting, mat og selskap? 
Jeg har aldri sagt at hunden ikke kan være alene hjemme. Hunden vår er alene stort sett hver dag. Som flere har nevnt i denne tråden så kommer alt helt åpenbart an på hvor mange timer man blir borte. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo underlig at hensyn til hund prioriteres over hensyn til nevø.

Synes for øvrig det er skammelig frekt å foreslå at man skal bruke julaften til å kurere redsel for hund.

Vil man ha med hund bør det avklares på forhånd - det er ikke noe man kan ta for gitt.

Anonymkode: e690a...c5e

Jeg har ikke sagt at søsteren skal få komme med hunden da hensynet til vertskapet trumfer besøkets behov. Jeg har sagt at hvis min familie hadde blitt invitert hadde vi kun kommet hvis hunden var velkommen, dvs hadde vi vært søsteren hadde vi takket nei.

Anonymkode: 07f19...38f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var derfor jeg spurte om det bare gjaldt julaften. 

For de som har påtatt seg ansvaret for hund blir selvfølgelig dette et spørsmål hver gang man er invitert i noe som medfører at man blir borte i mange timer…? En hunds behov for mat, lufting og selskap er jo der hele tiden.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo greit. Da ville du aldri bli invitert til oss. Vi har to katter som virkelig  ikke liker hunder. Jeg stenger ikke d3m ute for at din hund skal få være her.

Nettopp! Du tar hensyn til dine katter, andre tar hensyn til sine hunder. Man tar ansvar for de dyrene man har skaffa seg. Også går det helt fint an å ikke bli så blodig fornærma når noen faktisk påtar seg det ansvaret.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor kan ikke du passe Hu.den og  resten av familien dra i selskap?jeg?, eller gjaldt det bare julaften,?

Fordi det er betraktelig viktigere for oss som familie å feire sammen, enn å feire med noen som ikke ønsker hunden velkommen. 

Annonse

Fordi det er betraktelig viktigere for oss som familie å feire sammen, enn å feire med noen som ikke ønsker hunden velkommen. 

Hvis det bare er julaften synes jeg det er en selvfølge jeg også hvis hunden ikke kan være alene, men om det gjelder alle dager er det sært.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor skal ikke hunden være alene hjemme? En hund vet ikke om den er alene en eller fem timer så lenge behovene dens er ivaretatt. 

Jeg er helt for at dyr skal ha det så godt det går an, men det er jo tåpelig å menneskeliggjøre dem og tillegge dem følelser og behov de ikke har. 

Sier du nei til alt på kveldstid for å være hjemme sammen med hunden?

Er du i det hele tatt klar over at hunder er flokkdyr og deres natur er å være sammen med flokken sin (menneskene den bor hos) hele tiden? Det er ingenting naturlig å la hunden være alene i mange timer, men pga jobb så må man det. Men det betyr også at når det ikke er tvingende nødvendig så lar man hunden være med flokken sin, og man prioriterer hunden først. Jeg sier svært sjeldent nei da hunden min er velkommen til alle mine venner og familie, men hadde vi blitt invitert hvor hunden ikke er velkommen hadde svaret blitt nei.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hunden blir hjemme. Enkelt å greit. Hundefolk er så dumme at de tror alle liker hunder. De er like dumme som kristne som tror de vet hva som er best for meg. 

Anonymkode: 4239e...847

Det er ikke så enkelt.
Hunder er levne vesener og kan ikke alltid bare være hjemme. 
De er også en del av familien, og selvfølgelig ønsker man at det skal være med på feiringen.

Hunder legger også opp sin døgnrytme etter oss, de sover mye på dagen når vi pleier å være på jobb, og er aktiver på kvelden.
Er ikke nødvendigvis like lett å bare la hunden være hjemme i den aktive perioden av døgnet heller.

Men når det er sagt, her gjør søsteren til HI det helt feil.
Har man hund man ønsker å ta med når man skal på besøk så spør man om det er greit i god tid, ikke bare kommer 2 dager før når alt er klart og sier at den blir med. De man skal besøke må ha mulighet til å si nei også.

Anonymkode: 3401d...4ff

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Man menneskeliggjør da ikke hunden og tillegger den menneskelige følelser  bare fordi man anerkjenner dens behov for lufting, mat og selskap? 
Jeg har aldri sagt at hunden ikke kan være alene hjemme. Hunden vår er alene stort sett hver dag. Som flere har nevnt i denne tråden så kommer alt helt åpenbart an på hvor mange timer man blir borte. 

Hva med å forholde seg til hi når man diskuterer? Det er det snakk om at hunden skal være alene fra kl 17 og litt utpå kvelden. Om hunden får kos, mat og tur på forhånd er det null problem å la den være alene 4-5-6 t, gitt at den er vant til det. 

Men i alle dager, det er søsteren din! Kan du ikke bare ringe henne og snakke med henne da? Så kan dere sammen finne en løsning som fungerer for alle. Min svigermor vil f.eks. gjerne ha med hunden sin, men hun har den da i bånd inntil seg hele tiden slik at det ikke blir utrygt for andre hvis de er engstelige. Kan det være en løsning? Eller at hunden kan være i et spesielt rom det meste av tiden? Eller rett og slett forklare at du på julaften naturlig nok prioriterer din sønn og at du vil at de skal la hunden sin bli hjemme. 

Uansett, kommunikasjon er som regel nøkkelen til å løse de aller fleste situasjoner, og en vennlig tone der man åpner for ulike løsninger vil i tillegg ofte løse situasjoner på en god måte.

Anonymkode: e1c53...8f0

Jeg hadde aldri feirer juleaften borte uten hunden vår. Sånn er det bare. Men vi tar med de grønne kompostgjerdene fra eurpris og lager en liten inngjerding så de to hundene som kommer får fred for hverandre (han ene banker opp vår) og slik at de ikke skal tigge ved bordet. 

Har du et gjesterom eller annen plass det er naturlig å la hunden være? Vi må det her hvis vi skal samles, ellers er hele julen ødelagt for en som er allergisk. Hunden må jo ikke sitte i sofaen med folk akkurat. 

Anonymkode: 4f020...3eb

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke så enkelt.
Hunder er levne vesener og kan ikke alltid bare være hjemme. 
De er også en del av familien, og selvfølgelig ønsker man at det skal være med på feiringen.

Hunder legger også opp sin døgnrytme etter oss, de sover mye på dagen når vi pleier å være på jobb, og er aktiver på kvelden.
Er ikke nødvendigvis like lett å bare la hunden være hjemme i den aktive perioden av døgnet heller.

Jo, det ER så enkelt. Det er snakk om noen få timer. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det viser seg at søsteren min har tenkt å ta med seg hunden til oss på julaften, uten å konferere med oss. Minsten her er veldig redd hunden, og blir veldig stressa. Så da må jeg passe på hele kvelden. Jeg synes ikke dette er greit, men orker bare ikke å lage dårlig stemning.  Håper dere som har hund ikke gjør sånt når dere skal i besøk. 

Anonymkode: e4960...795

Hva har du tenkt å gjøre, Hi? Søsteren din er jo helt idiot, og driter i det minste barnet ditt. 

Gemini77/ skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde aldri feirer juleaften borte uten hunden vår. Sånn er det bare. Men vi tar med de grønne kompostgjerdene fra eurpris og lager en liten inngjerding så de to hundene som kommer får fred for hverandre (han ene banker opp vår) og slik at de ikke skal tigge ved bordet. 

Kan du forklare tanken bak at denne løsningen er bedre for hunden enn å være hjemme i sine vante omgivelser, uten å bli stengt inne, fristet med god mat og risikert å bli banket opp?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nå tror jeg faktisk ikke du leste ordentlig hva jeg skrev.
Jeg skrev at søsteren til HI gjorde ting helt feil, skal man ha med seg hund må det avklares i godt tid, men kan ikke komme 2 dager før å si at den blir med. Skrev også at HI har all rett til å si nei.

Skrev også hvorfor mange ikke ønsker å være borte fra hunden om kvelden, eller feire jul uten den.

Poenget mitt er at hadde dem snakket sammen for lenge siden så hadde de kanskje ikke kommet på julaften, eller latt hunden være hjemme, da hadde de hatt tid til å finne ut hva som fungerer for denne julen, ikke bare en som satte beinet ned og sa at slik blir det

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hva med å forholde seg til hi når man diskuterer? Det er det snakk om at hunden skal være alene fra kl 17 og litt utpå kvelden. Om hunden får kos, mat og tur på forhånd er det null problem å la den være alene 4-5-6 t, gitt at den er vant til det. 

Jeg svarer på en påstand at man liksom menneskeliggjør hunden ved å ikke la den være lenge alene hjemme. Det gjør man altså ikke.

Jeg svarer på en påstand at man liksom menneskeliggjør hunden ved å ikke la den være lenge alene hjemme. Det gjør man altså ikke.

Det var mitt innlegg du svarte på og jeg skrev ikke at det gjalt å være lenge alene. En hund klarer helt fint å være alene i flere timer når behovene ellers er dekket. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Nå tror jeg faktisk ikke du leste ordentlig hva jeg skrev.
Jeg skrev at søsteren til HI gjorde ting helt feil, skal man ha med seg hund må det avklares i godt tid, men kan ikke komme 2 dager før å si at den blir med. Skrev også at HI har all rett til å si nei

Jo, det fikk jeg med meg, er enig med deg der. Men er sterkt uenig med det første du skrev. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo, det fikk jeg med meg, er enig med deg der. Men er sterkt uenig med det første du skrev. 

Det er ikke så enkelt å bare la en hund være hjemme på en tid av døgnet de ikke er vant med å være alene hjemme, og for eieren så ser de på hunden som en del av familien som de ønsker å feire julen sammen med, så nei, det er ikke så enkelt å bare la hunden være hjemme.

Vi har hund, og ikke snakk om at vi hadde feiret julen uten at den hadde vært med, men ville helle ALDRI tatt den med dit den ikke var velkommen. Hadde avklart det i god tid i forveien og respektert det dersom vi fikk et nei

Julaften er ikke noen forskjell fra en arbeidsdag så de blir hjemme, men for såklart god tur og mat før vi drar. Det er jo uansett bare 5-6 timer, og sjeldent mer enn 8 timer som en arbeidsdag normalt er. 

Anonymkode: 06510...d83

Kan du forklare tanken bak at denne løsningen er bedre for hunden enn å være hjemme i sine vante omgivelser, uten å bli stengt inne, fristet med god mat og risikert å bli banket opp?

Kan du forklare risikoen for å bli banket opp hvis begge er separert? 
vår hund er trygg med oss, og han har det ikke bedre å ligge alene hjemme i 7-8 timer. Han har aldri vært så lenge alene hjemme før heller. Hver hund er i samme rom som oss bare gjerdet inn, men vann, bein og leker. Og de ser oss hele tiden og vi kan kose med de. 

Det var mitt innlegg du svarte på og jeg skrev ikke at det gjalt å være lenge alene. En hund klarer helt fint å være alene i flere timer når behovene ellers er dekket. 

Ja. Og derfor skrev jeg også: Som flere har nevnt i denne tråden så kommer alt helt åpenbart an på hvor mange timer man blir borte.

Hvis man mener at hunden blir FOR mange timer alene, så tillegger man ikke hunden menneskelige følelser av den grunn, man ivaretar hundens behov.

Syns det er rart at så mange velger hund over familie. Er ikke barna til HI levende vesen også? Hvorfor skal deres jul bli ødelagt fordi søsteren ikke klarer la hunden være alene 5-6 timer? Er virkelig hundens følelser viktigere enn barna der du er invitert for å feire? Ha litt respekt for menneskene rundt deg og la bikkja være hjemme, selv om du liker hunder er det ikke sikkert alle rundt deg gjør det.

Anonymkode: 668f2...320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...