Gå til innhold

Lege/legevakt igjen, eller avvente?

Anbefalte innlegg

Datteren min på 13 år ble syk på onsdag. Høy feber som har ligget på 40-40,5. Har gått ned med febernedsettende. Var hos lege på fredag som ikke kunne finne noe spesielt, men skrev ut penicillin som hun kunne starte med hvis hun ikke ble bedre. Hun startet med det i går efta. 
I dag ligger feberen på 39,4 ca. Hoster mye. 

Hva ville dere gjort her? Avventet for å se om penicillinen tar dette, eller oppsøke lege?

Anonymkode: 2c28c...323

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451585-legelegevakt-igjen-eller-avvente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Datteren min på 13 år ble syk på onsdag. Høy feber som har ligget på 40-40,5. Har gått ned med febernedsettende. Var hos lege på fredag som ikke kunne finne noe spesielt, men skrev ut penicillin som hun kunne starte med hvis hun ikke ble bedre. Hun startet med det i går efta. 
I dag ligger feberen på 39,4 ca. Hoster mye. 

Hva ville dere gjort her? Avventet for å se om penicillinen tar dette, eller oppsøke lege?

Ble crp målt? Regner med hun har høy crp siden det ble gitt antibiotika. Det kan ta et par dager før medisinen virker. 

Anonymkode: 91330...717

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Ble crp målt? Regner med hun har høy crp siden det ble gitt antibiotika. Det kan ta et par dager før medisinen virker. 

CRP trenger ikke være høy for at infeksjonen skal kreve antibiotika. Feks nå går det en del mykoplasma, som gjerne har lav(ere) CRP, men bør ha antibiotika hvis det er lungebetennelse. Og nå kommer influensaen, som gjerne kan gi høy CRP, men ikke ha antibiotika.... Og CRP henger litt etter, slik at man kan være veldig alvorlig infeksjonssyk uten høy CRP.

CRP er ingen fasit på om man trenger antibiotika eller ikke.

Anonymkode: ead75...90a

Annonse

Jeg hadde vurdert allmenntilstand og gitt febernedsettende jevnt, samt vurdert om influensa var sannsynlig ut fra andre symptomer enn feberen. Hvorvidt vi hadde kontaktet legevakt igjen, kom an på disse vurderingene. 

Anonymkode: 979da...c95

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

CRP trenger ikke være høy for at infeksjonen skal kreve antibiotika. Feks nå går det en del mykoplasma, som gjerne har lav(ere) CRP, men bør ha antibiotika hvis det er lungebetennelse. Og nå kommer influensaen, som gjerne kan gi høy CRP, men ikke ha antibiotika.... Og CRP henger litt etter, slik at man kan være veldig alvorlig infeksjonssyk uten høy CRP.

CRP er ingen fasit på om man trenger antibiotika eller ikke.

En klinisk vurdering av pasienten er grunnlaget for all antibiotika- behandling, men en CRP-verdi over 75-100 mg/l kan tyde på en bakteriell infeksjon. En CRP-verdi under 50 mg/l fra 2. til 6. sykdomsdag indikerer at tilstanden kan følges opp uten antibiotika.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

En klinisk vurdering av pasienten er grunnlaget for all antibiotika- behandling, men en CRP-verdi over 75-100 mg/l kan tyde på en bakteriell infeksjon. En CRP-verdi under 50 mg/l fra 2. til 6. sykdomsdag indikerer at tilstanden kan følges opp uten antibiotika.

Og man kan fremdeles ha bakterieinfeksjon med lav CRP, som bør ha antibiotika. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og man kan fremdeles ha bakterieinfeksjon med lav CRP, som bør ha antibiotika. 

Men da skal det tas en penselprøve og få svar før man starter. Det er hele poenget. 

Anonymkode: f7d8e...e75

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Avvente vel. Hvorfor ringe lege? Ikke rart det er kø på legevaktene hvis folk løper til legen x3 i løpet av et sykdomstilfelle.. 

Anonymkode: d938d...c26

x 3? Vi var der på fredag. Altså én gang. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men hvorfor lurer du på å kontakte lege i dag, når hun er bedre?

Anonymkode: 5921c...7fb

Hun er egentlig ikke bedre likevel.  Feberen oppe i 39,5 nå i kveld. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Feber stiger ofte på kvelden. 

Anonymkode: 06790...d9c

Ja, det vet jeg. Men, etter nesten 3 dager på penicillin, så tenker jeg at den burde avta nå. Hun hoster fryktelig mye i tillegg. Sånn  stygg og hard hoste. 

Litt seint nå, men ville ringt legen på morningen idag. Hun har åpenbart ikke effekt av medisiner og trenger kanskje en annen type om hun har f.eks. lungebetennelse. Ring legevakt i morgen tidlig 

Anonymkode: 605a3...968

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Litt seint nå, men ville ringt legen på morningen idag. Hun har åpenbart ikke effekt av medisiner og trenger kanskje en annen type om hun har f.eks. lungebetennelse. Ring legevakt i morgen tidlig 

Anonymkode: 605a3...968

Jeg ringte legevakt for en time siden ca. De ville ikke ta henne inn. De mente det alt for tidlig å si at ikke penicillinen virker. Etter min erfaring så burde den ha begynt å ha virkning nå. 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Men, etter nesten 3 dager på penicillin, så tenker jeg at den burde avta nå. Hun hoster fryktelig mye i tillegg. Sånn  stygg og hard hoste. 

Utifra det jeg leser, har hun gått på penicillin i bittelitt mer enn 2 døgn. Hun har jo bedring iom at feberen var lavere tidligere i dag. Men, det kunne kanskje vært aktuelt med en hostesaft som hun kan bruke om natta. For å få sove. 

Anonymkode: 06790...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...