Gå til innhold

Dere som ikke har tradisjonell norsk julemat på julaften....

Anbefalte innlegg

Dere som ikke har tradisjonell norsk julemat på julaften, serverer dere det til barna deres en annen gang i julen?

Her i huset har vi ribbe på 3., eller 4. søndag i advent slik at barna også får norsk julemat og lærer hva det er.

Anonymkode: 73afa...ee6

Fortsetter under...

Pinnekjøtt spiser vi som søndagsmiddag innimellom ellers. Ribbe spiser bi en dag i romjulen. Juletorsk har jeg ikke noe forhold til, men vi spiser ofte torsk i andre retter.

Anonymkode: fa702...7f2

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hva spiser dere? 

Anonymkode: b5f71...f6c

Vi har reinsteik m/ tilbehør på julaften. 1.juledag har vi ikke middag. Vi har frokost og sen lunsj med mye godt pålegg, rundstykker, brød, og ulike små varmretter (nesten som en type tapas) og restene etter julemiddag.

2.juledag bruker vi å ha fisk. Gjerne laks eller kveite.

Resten av romjulen skal planlegges, men vi bruker å ha lammesteik en dag iløpet av romjulen. 

Ribbe og pinnekjøtt er det ingen av oss som liker eller er vant med til jul. Jeg er vokst opp med torsk på juleaften og er ikke så veldig glad i det heller. 

Anonymkode: 65191...f08

Annonse

Vi har medisterkaker (veldig gode og hjemmelagde) både en gang like før jul (i år hadde vi det den 21.)  og som regel en gang eller to i romjula også.

På første juledag har vi tradisjonelt pålegg som røkelaks, gravlaks og fenalår. Og lefser. Fenalår har vi også flere ganger rundt juletid. Barna liker det godt. 

Ribbe og pinnekjøtt har de smakt og likte ikke. De får nok mange flere muligheter til å smake. Om ikke hvert år så nesten hvert år, slik mat er jo i mange sammenhenger. De hadde det faktisk på julebord i barnehagen da de gikk det ☺️

Men det er ikke viktig for meg at de får smake det (ribbe/pinnekjøtt) hvert år i det hele tatt. Akkurat som det sikkert er mange som ikke synes det er så farlig om barna får smake lutefisk eller fylt kalkun hvert år eller hva som helst annet.

Jeg gjør ikke ting fordi samfunnet forventer det, men fordi det føles riktig for meg/oss. Vi velger selv hva det er, heldigvis. Og det er det «deilige» med å ikke ha noen øvrig familie (som jo egentlig er ganske trist, svigerforeldrene mine er døde og mine foreldre bor langt unna og har ikke kontakt. Men er mest trist pga svigerforeldrene mine som var nydelige mennesker og som vi savner masse), nemlig at vi kun trenger å ta hensyn til oss i kjernefamilien, og jula blir en rolig og fin koselomme. Med julemusikk på høyttaleren, julepynt, det VI mener er julemat, osv. 

Anonymkode: 24607...3be

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi har medisterkaker (veldig gode og hjemmelagde) både en gang like før jul (i år hadde vi det den 21.)  og som regel en gang eller to i romjula også.

På første juledag har vi tradisjonelt pålegg som røkelaks, gravlaks og fenalår. Og lefser. Fenalår har vi også flere ganger rundt juletid. Barna liker det godt. 

Ribbe og pinnekjøtt har de smakt og likte ikke. De får nok mange flere muligheter til å smake. Om ikke hvert år så nesten hvert år, slik mat er jo i mange sammenhenger. De hadde det faktisk på julebord i barnehagen da de gikk det ☺️

Men det er ikke viktig for meg at de får smake det (ribbe/pinnekjøtt) hvert år i det hele tatt. Akkurat som det sikkert er mange som ikke synes det er så farlig om barna får smake lutefisk eller fylt kalkun hvert år eller hva som helst annet.

Jeg gjør ikke ting fordi samfunnet forventer det, men fordi det føles riktig for meg/oss. Vi velger selv hva det er, heldigvis. Og det er det «deilige» med å ikke ha noen øvrig familie (som jo egentlig er ganske trist, svigerforeldrene mine er døde og mine foreldre bor langt unna og har ikke kontakt. Men er mest trist pga svigerforeldrene mine som var nydelige mennesker og som vi savner masse), nemlig at vi kun trenger å ta hensyn til oss i kjernefamilien, og jula blir en rolig og fin koselomme. Med julemusikk på høyttaleren, julepynt, det VI mener er julemat, osv. 

Anonymkode: 24607...3be

Hvordan og med hva spiser dere fenalår? Fenalår er noe jeg knapt har smakt.

Anonymkode: 53bfe...734

Vi pleier å dra i et familieselskap eller to, og da blir det servert ribbe og noen ganger pinnekjøtt også. Egentlig syns jeg ikke det er så farlig og de får smake det eller ikke. Jeg hadde f.rks. ikke smakt pinnekjøtt selv før jeg var over 20, det er ikke så uvanlig. 

Anonymkode: ddc38...24d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...