Gå til innhold

Noen som har stær/glaukom eller familiehistorikk med dette som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har to besteforeldre som har hatt dette der begge hadde medisinsk behandling og der den ene ble operert, men som begge døde med betydelig nedsatt syn. Min ene forelder har også fått påvist dette, men en langt mer mildere og saktere degenererende versjon og som har levd i mange år med dette uten behandling utover kontroller og bruk av briller og linser. Jeg er nå 39 og har det siste halve året opplevd et noe "kornete" syn og nedsatt syn i dunkel belysning. Merker dette spesielt hvis jeg skal på loft og i kjeller, da har det plutselig blitt vanskeligere å orientere seg. Synes også det er mer utfordrende å sitte bakerst når vi har møter på jobb og presentasjoner o.l. skjer via projektor og storskjerm, og sjefen min har kommentert at jeg plutselig myser, noe jeg ikke har gjort tidligere.

Noen som har erfaring med disse øyesykdommene? Har jo ikke særlig lyst til å bli rammet i så ung alder, selv om jeg vet at jeg genetisk sett er veldig utsatt. Jeg opplever nesten utelukkende at det er mitt venstre øye som får et kornete syn og da helt i venstre synsfelt, det er aldri sentrert jevnt over om det gir mening. Burde vel bestille meg en legetime men om noen har lignende historikk og/eller erfaringer som meg så blir jeg veldig glad om du deler 😃

Anonymkode: 2f90d...456

Fortsetter under...

Bestill en time hos optiker, de kan se om du trenger briller og om det er tegn til øyesykdommer. Hvis du har tegn til sykdom kan de henvise deg til øyelege. 

Anonymkode: e1540...3c3

Mormor hadde grønn stær og ble behandlet med øyedråper flere ganger om dagen.

Mamma fikk også grønn stær og er operert.

Jeg bruker briller og optiker vet om min arvelige disposisjon så trykket på øyet blir sjekket hvert år, foreløbig er det ingen tegn til sykdom på mine øyne.

Bare bestill time hos optiker, de sjekker trykk og har maskiner som de ser gjennom pupillen og inn i øyet. Ser de tegn til sykdom henviser de til øyelege.

Du er uansett i en alder hvor synet gjerne endrer seg, så greit å sjekke det også.

Anonymkode: 8965d...760

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...