Gå til innhold

Jeg er uenig i ett mål mitt barn har fått i fra skolen, som hun skal arbeide med. Hjelp🤯


Anbefalte innlegg

Det har vært mye konflikter på trinnet til datteren min. De går i 3. klasse. Guttene har sine ting, jentene sine. Skolen arbeider veldig med dette nå. Dette gjelder min datter:

-De ønsker at hun ikke bare går i fra en situasjon når det oppstår en konflikt. Deg de ikke nevner er at konflikten som oppstår er med ett spesielt barn. Dette barnet er uten unntak innlandet i alle konflikter i alle bursdager, privat og på skolen hører jeg også at denne jenta er involvert med mitt og det som virker som «alle de andre barna». Denne jenta vil bestemme, sjefe, takler dårlig å leke mer en to og to. Vet hun har flere saker på seg pga oppførselen sin mot andre som er sjokkerende . Jeg har sagt rett ut til mitt barn «gå vekk om det oppstår noe. Hun vil krangle, det ser du jo ettersom hun hver dag krangler med noen. Går du må hun finne noen andre å krangle med». Nå har skolen satt inn motsatt tiltak. «Min datter må lære seg å stå i konflikten og ikke gå i fra» Hva da? Jeg er uenig. Med visse barn mener jeg det å gå i fra situasjonen er bra, denne jenta ene og alene. I 1 og 2 klasse var det så mye drama mellom min datter, denne jenta og ei til. Denne jenta klarte ikke å leke tre stk å var skikkelig sjalu på vennskapet min datter hadde men hun andre.  Etter observasjon kom det jo frem at min datter sto i midten, trøstet den som gråt, og da gråt hun som alltid ville krangle. Hun som alltid ville krangle var ofte slem, men når hun ikke fikk medhold fra min datter ble det tårer. Min datter trøstet hun som hadde blitt utsatt for noe slemt. Uansett hvem som er med hjem fra skolen, forteller de at denne jenta har vært slem mot noen. Hver eneste dag. Jeg har sett henne i bursdager å hun har en oppførsel de fleste hadde fått bakoversveis fra. Skikkelig frekk, ufin, skal bestemme hvor hun skal sitte om det så er å kaste bursdagsbarnet av stolen. Hva bør jeg svare skolen? De skal jobbe aktivt med dette også på nyåret, med alle som har fått mål og tiltak. Jeg vil ikke lære henne i å stå i konflikter som omhandler en person som elsker krangel, men hvordan svare pedagogisk uten å virke som en dust?

Anonymkode: 7562a...7ae

Fortsetter under...

Hvorfor må du svare pedagogisk? Det er ditt barn, du vet best. Bare svar at dere har gitt henne beskjed om å gå vekk fordi du mener dette er best utifra det du vet om situasjonen. Du kan enten avslutte med ønske om begrunnelsen for at hun ikke skal gå vekk, eller "forventer skolens støtte i dette" (el.l.)

Du har 100% støtte fra meg! 
 

Ingen skal tvinges til å stå i en konflikt som hverken skyldes de eller er noe de kan gjøre noe med. Spesielt ikke barn. Det høres nesten ut som de lemper ansvar over på medelever. 
 

Du kan alltid henvise til barns rett til et trygt og godt skolemiljø. Nå har vel paragrafen skiftet fra 9a til 12-1, men samme ordlyd. Ditt barn skal ikke håndtere konflikter for skolen. Hvis barnet ditt opplever at dette er for mye, skal barnet ditt ha rett til å gå bort. Dette skal håndteres av voksne, ikke barn. 

Anonymkode: fca8c...71e

Mulig de sier dette for å hjelpe denne jenta, at hun må tåle svar tilbake der de andre setter henne på plass. Men det er ikke de andre barna sin oppgave. Høres ut som ei jente som sliter med å finne plassen sin sosialt sett. Støtter deg i at din datter går bort fra situasjonen. Men hun har også lov å ta igjen hvis hun vil. Ditt barn skal ikke tvinges i å stå i en konflikt skapt fra et annet barn. Her må lærere / assistent være på, og lære denne jenta å oppføre seg. Snakk om å skyve problemet over på barna. Jobber selv som pedagog og er ikke enig med skolens metode. 
støtter deg! 

Anonymkode: 2c64a...777

Takk damer. Dere ga med mot. Sendte melding nå at jeg var uenig med læringsmålet. Skrev at jeg av ulike grunner jeg ikke vil utdype her (på skolens meldingssystem) ikke er enig hva det gjelder episoder med denne eleven, og at min datter er i sin fulle rett til å gå fra situasjoner der det føles rett for henne. Skrev også at jeg håper dere støtter henne i det, å at vi har lært henne det her hjemme at også det er greit. Skrev ellers at jeg forventer at hun er respektfull og en god læringspartner uavhengig av hvem hun jobber med (min datter). Det siste vet jeg at hun er, men bare for å understreke at det er ett krav fra oss. 
Hørtes dette ok ut?

hi

Anonymkode: 7562a...7ae

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk damer. Dere ga med mot. Sendte melding nå at jeg var uenig med læringsmålet. Skrev at jeg av ulike grunner jeg ikke vil utdype her (på skolens meldingssystem) ikke er enig hva det gjelder episoder med denne eleven, og at min datter er i sin fulle rett til å gå fra situasjoner der det føles rett for henne. Skrev også at jeg håper dere støtter henne i det, å at vi har lært henne det her hjemme at også det er greit. Skrev ellers at jeg forventer at hun er respektfull og en god læringspartner uavhengig av hvem hun jobber med (min datter). Det siste vet jeg at hun er, men bare for å understreke at det er ett krav fra oss. 
Hørtes dette ok ut?

hi

Anonymkode: 7562a...7ae

Høres veldig fornuftig ut. Jeg også støtter deg i at du gir datteren din rom til å gå, om hun føler det er greit. Det er ikke hennes ansvar å ordne opp i noen ting, det skal skolen gjøre. 

Ett veldig rart mål fra skolen, synes jeg. All fornuft sier jo at det er mye bedre å forlate en "uløselig" situasjon, enn å eventuelt fyre opp under enda mer styr.

Annonse

Vet ikke om det er saken her, men føler du at din datter mer eller mindre skal fungere som støttekontakt for et barn hun aller helst ikke vil ha noe særlig omgang med? Da ber du klart og tydelig om at dette ikke skjer. Gjerne såpass klart og tydelig at du tar det videre om ikke dette opphører. Opplevd noe lignende selv, så stå på ditt.

Et barn i 3. klasse skal ikke "måtte stå i konflikt", det er de ikke modne nok til. Et barn skal ikke ha ansvar for å ordne opp i situasjoner som de ikke engang er ansvarlige for selv, her må det voksne på banen. Som Østerdølen sier, ofte er det beste å forlate konflikten når den er av en natur som du beskriver her, det gjelder jo ofte også mellom oss voksne. 

Din datter skal naturligvis oppfordres til å stå opp for seg selv, men hun skal ikke være noen fredsmekler eller "boksepute" for andre, og hun må få gjøre det som føles tryggest og riktig for henne der og da. 

Veldig rar tilnærming fra skolen, som regel er det jo det å gå fra man lærer ungene. Holder med deg. Og bare gi dem tydelig beskjed om at dere er enige om at å gå fra konflikten er det beste. Hvorfor skal man eskalere situasjonen?

Hun må lære seg å stå i stuasjonen....i all verden, det er altså løsningen skolen har. Høres mer ut som om de dytter ansvaret for dette over på medelevene til jenta, og det er ikke greit.

Anonymkode: f151a...e69

Du får fullt støtte herfra.
Litt på siden, men mitt barn, som er faglig sterkt, har fått «læringsmål» fra skolen om å jobbe hardere og bedre når han støtter og forklarer ting/kunnskap til andre på gruppa. Begrunne med fakta ol. Kunnskapsutbytte av dette for MITT barn er tilnærmet null, han får heller ikke lærerlønn forresten…det er snakk om barneskole 🤯 tragisk utvikling i norsk skole 

Anonymkode: 089fd...ccf

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du får fullt støtte herfra.
Litt på siden, men mitt barn, som er faglig sterkt, har fått «læringsmål» fra skolen om å jobbe hardere og bedre når han støtter og forklarer ting/kunnskap til andre på gruppa. Begrunne med fakta ol. Kunnskapsutbytte av dette for MITT barn er tilnærmet null, han får heller ikke lærerlønn forresten…det er snakk om barneskole 🤯 tragisk utvikling i norsk skole 

Anonymkode: 089fd...ccf

Her er jo MASSE læringsutbytte for barnet ditt! Refleksjon og bruk av fagstoff for å underbygge påstanden han eller hun kommer med!Dette er jo gull når barnet skal på ungdomsskolen.

Annonse

Østerdølen skrev (37 minutter siden):

Her er jo MASSE læringsutbytte for barnet ditt! Refleksjon og bruk av fagstoff for å underbygge påstanden han eller hun kommer med!Dette er jo gull når barnet skal på ungdomsskolen.

Tja..når jeg sier at han er god faglig, så innebærer det også refleksjon og argumentasjon. Han blir ikke utfordret selv fra en sterkere elev, og er hele tiden i posisjon til å hjelpe svake elever, så nei, ikke masse læringsutbytte for MITT barn

Anonymkode: 089fd...ccf

Hva mener skolen med å "ikke bare gå"? Betyr det at barnet skal bli værende i situasjonen som om ingenting har skjedd? Om det er sånn, er jeg helt uenig med skolen.  Noen ganger, både som barn og voksen, kan det å forlate situasjonen være veldig riktig. Barn har bare godt av å lære å håndtere sitasjoner, og de har heller ikke vondt av å lære / øve på å håndtere situasjoner uten voksen hjelp.  Men å bli værende og late som ingenting, er det ingen læring i - i alle fall ikke for barnet som sliter med å oppføre seg.  

Men jeg er veldig for at barn, selv fra tidlig alder, skal lære å stå opp for seg selv eller andre.  Så det jeg kunne ha gjort (vanskelig å si helt sikkert, ettersom ingen situasjoner er helt like og unger er ikke like) og har gjort er å lære ungene, både egne og på skolen, om å gi beskjed om hvorfor de forlater situasjonen.  "Sofia, det er ikke noe gøy når du hele tiden skal bestemme / når du gjør... / sier ... , så da går jeg / vil ikke jeg være med lenger" Det er også en god lærdom å ta med seg etter hvert som barnet blir  eldre og skal jobbe i grupper med andre og i mange andre situasjoner i livet. Jeg har også sendt "kranglefanter" inn på et rom for seg selv får å se om de kan klare å ordne opp.  "Om 3 minutter kommer jeg inn og sjekker om dere trenger hjelp"

Anonymkode: bb03b...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...