Gå til innhold

Prevensjon for damer midt i 40-åra.

Anbefalte innlegg

Har lenge vært alene, men har truffet en mann jeg liker veldig godt. Sex er også veldig bra sammen med han. 

Men så var det prevensjon da… For noen år siden fjernet jeg kobberspiralen. Slet med mellomblødninger i hytt og pine. Gynekologen mente spiralen var problemet, og at jeg hadde hatt den for lenge. Problem løst når spiralen ble fjernet…!

Vi bruker nå kondom, men helt ærlig, det er ikke særlig stas… Og jeg føler det er for mye å be om etter noen mnd, at han evt «klipper strengen». For det er jo hans eneste måte å løse noe på (foruten kondom). 

Hvilket prevensjonsmiddel ville dere gått for? Er generelt skeptisk til hormoner, og ikke lysten på bivirkninger… Og, er redd for at å sette inn spiral igjen, vil føre til blødninger på nytt. 

Hva hadde dere gjort? Luftet ideen om at kanskje HAN kan gjøre noe med saken? Eller prøvd å finne en løsning mtp prevensjon selv?

Anonymkode: b1d22...597

Fortsetter under...

Er der selv, bare at jeg har luftet ideen om sterilisering for mannen min, men han vil ikke en gang snakke om det. Kondomer på sjette året her. Ganske sørgelig! Blir lite sex av slikt, dessverre.

Anonymkode: 6444d...486

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er der selv, bare at jeg har luftet ideen om sterilisering for mannen min, men han vil ikke en gang snakke om det. Kondomer på sjette året her. Ganske sørgelig! Blir lite sex av slikt, dessverre.

Har dessverre ingen løsning, men tror det er litt tidlig å foreslå å kutte strengen.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Om jeg ikke var sterilisert selv ville jeg gått for hormonspiral.

Lite hormoner, de fleste mister mensen og den hjelper mot overgangsplager.

Anonymkode: 01d32...189

Jeg ble sterilisert i forbindelse med siste keisersnitt, men har hormonspiral likevel på grunn av plage med overgangsalderen

Anonymkode: 8ca04...caf

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Har lenge vært alene, men har truffet en mann jeg liker veldig godt. Sex er også veldig bra sammen med han. 

Men så var det prevensjon da… For noen år siden fjernet jeg kobberspiralen. Slet med mellomblødninger i hytt og pine. Gynekologen mente spiralen var problemet, og at jeg hadde hatt den for lenge. Problem løst når spiralen ble fjernet…!

Vi bruker nå kondom, men helt ærlig, det er ikke særlig stas… Og jeg føler det er for mye å be om etter noen mnd, at han evt «klipper strengen». For det er jo hans eneste måte å løse noe på (foruten kondom). 

Hvilket prevensjonsmiddel ville dere gått for? Er generelt skeptisk til hormoner, og ikke lysten på bivirkninger… Og, er redd for at å sette inn spiral igjen, vil føre til blødninger på nytt. 

Hva hadde dere gjort? Luftet ideen om at kanskje HAN kan gjøre noe med saken? Eller prøvd å finne en løsning mtp prevensjon selv?

Er i nesten samme situasjon. Bestilt sterilisering og gleder meg. Var dum nok til å trekke tilbake samtykke rett før siste keisersnitt.  

Anonymkode: 897d2...303

Takk for svar! Når jeg leser om hormonspiral, og leser bivirkninger, så får jeg litt betenkeligheter…. Fett hår, tørr skjede, kviser… Får fremdeles kviser jeg, og har ikke lyst på flere… Eller noen av de andre bivirkningene. Er vel derfor jeg er skeptisk til noe med hormoner. Og ja, er i grunn enig i at det er litt tidlig å be om å klippe strengen😅 

HI

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Når jeg leser om hormonspiral, og leser bivirkninger, så får jeg litt betenkeligheter…. Fett hår, tørr skjede, kviser… Får fremdeles kviser jeg, og har ikke lyst på flere… Eller noen av de andre bivirkningene. Er vel derfor jeg er skeptisk til noe med hormoner. Og ja, er i grunn enig i at det er litt tidlig å be om å klippe strengen😅 

HI

Hormonspiral er et godt alternativ og du kan ha den i 7 år. Jeg går på p piller og her ikke en eneste kvise. Jeg tåler ikke å ikke bruke det, da får jeg pms og psyken blir ræva. P pillene holder meg stabil. Mannen kutta tråden, men jeg taklet likevel ikke gå uten hormoner 

Anonymkode: 34b04...b36

Det er jo ikke sånn at selv om du bruker piller må du bruke dem ut livet. Får du bivirkninger slutter du. Jeg  bruker cerazette. Har generelt ikke hatt mens de siste 19 årene, og det er helt ok. 

Anonymkode: 8d44c...be1

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI

Hormonspiral har mindre bivirkninger enn piller.

Alle prevensjonsmidler foruten kondom har bivirkninger,  men det at de har det betyr ikke at alle fårdet.

Jeg reagerer på alt jeg har prøvd av minipiller og p-piller, men ikke på hormonspiral 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at selv om du bruker piller må du bruke dem ut livet. Får du bivirkninger slutter du. Jeg  bruker cerazette. Har generelt ikke hatt mens de siste 19 årene, og det er helt ok. 

Anonymkode: 8d44c...be1

Bruker også cerazette. Nærmer seg 10 år siden siste fødsel og har brukt den siden med god erfaring. 

Anonymkode: 47882...c7b

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

HI

Tidlig i forhold til at dere ikke har vært sammen så lenge kanskje ja... men hvor gammel er han og har han barn fra tidligere? Hvis han har fått de barna han ønsket så spiller det jo ikke så stor rolle om dere ikke har vært sammen mer enn 6 mnd. 

Anonymkode: 4a2c7...ee9

HI her. Jeg er 45, han er i starten av 50-åra. Ingen flere barn her i gården! 

Av det dere skriver, så vurderer jeg å prøve hormonspiral, eller eventuelt en ny kobber spiral, hvis lege/gynekolog tenker det er greit (siden jeg reagerte på den forrige jeg hadde, men kan bare være den satt for lenge). 

Takk for råd! Selv om dette er en mann jeg har kjent i mange år, så er dette forholdet ganske ferskt (hadde ikke sett hverandre på over 10 år…) Men ingen av oss liker den kondomen😅Før vel diskutere saken med han etter hvert. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hormonspiral.
En ting at den hjelper mot uønsket graviditet, men den hjelper også veldig godt mot plager i forbindelse med overgangsalderen som vil komme om ikke alt for mange år

Så det er lurt å beholde den? Jeg er 40, og nettopp truffet ny mann som har sterilisert seg. Vurderte å ta den ut,  men kanskje like lurt å la det være? Må den byttes etter fem år dersom den kun skal være for å hindre plager og ikke graviditet?

Anonymkode: 4ad60...5f4

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

HI

Jeg bruker hormonspiral. Ingen bivirkninger annet enn at jeg mister mens. Helt supert for meg.

Anonymkode: f9028...e2d

Anonym bruker skrev (På 18.12.2024 den 19.01):

Så det er lurt å beholde den? Jeg er 40, og nettopp truffet ny mann som har sterilisert seg. Vurderte å ta den ut,  men kanskje like lurt å la det være? Må den byttes etter fem år dersom den kun skal være for å hindre plager og ikke graviditet?

Anonymkode: 4ad60...5f4

Ja, jeg har hormonspiral selv om jeg er sterilisert nettopp på grunn av plager med overgangsalderen 

Jeg steriliserte meg for mange år siden etter siste keisersnittet.       Satte inn hormonspiral i fjor for jeg slet med blødninger.          
Ingen bivirkninger og ingen blødninger nå.     

Anonymkode: 847e8...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...