Gå til innhold

Trist julaften, er dette noe å reagere på?

Anbefalte innlegg

Har invitert til julemiddag, men vet av erfaring at de kommer til dekket bord og drar så fort desserten er fortært. Kjenner det er skikkelig stusselig. Er alene med datteren min i år, og ønsket derfor å invitere flere. Men angrer veldig, for hvilken julaften blir det med besøk som varer ca 2 timer?

Vi skal kose oss med julefilm og julestrømpe, og en nydelig sen frokost. Så kommer besøket ca kl 14, og reiser igjen kl 16. Da sitter vi alene og julaften er såvidt i gang. Huff, nei, blir skuffet. Men forstår ikke hvorfor, jeg er jo vant til det. 

Hvor lenge har dere besøk av familie på julaften? For de som har besøk eller er på besøk såklart. Vet mange sitter alene altså 😔

Anonymkode: 70151...294

Fortsetter under...

Veldig spesielt å være der kun 2 timer? Da er det jo ikke til middag de kommer? Aller fleste spiser vel lang middag når julen ringes inn kl 17? Hvorfor drar de 16? Før middagstid? 

Anonymkode: 78667...f4e

Si at du inviterer til middag kl 17 og julekveldsfeiring og at  dessert og kaker blir servert senere på kvelden når maten har sunket og dere trenger en pause fra gavene. Da er det helt tydelig hva du inviterer til og forventer. Lykke til! 

Anonymkode: 5800a...e53

Annonse

Har ikke et godt svar altså, det er slik de er 🙄 

De står opp veldig tidlig, de er 67 og 69 år gamle. Så de sover middag kl 16. Intet unntak. Så skal vi ha besøk så må vi spise tidlig slik at de rekker å hvile middag. Og ja, de reiser hjem for å hvile. Kan ikke ta en strekk på sofaen her. Så sitter de alene resten av kvelden, noe de foretrekker.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke et godt svar altså, det er slik de er 🙄 

De står opp veldig tidlig, de er 67 og 69 år gamle. Så de sover middag kl 16. Intet unntak. Så skal vi ha besøk så må vi spise tidlig slik at de rekker å hvile middag. Og ja, de reiser hjem for å hvile. Kan ikke ta en strekk på sofaen her. Så sitter de alene resten av kvelden, noe de foretrekker.

Da ville jeg invitert de på julegrøt eller den lunch. Så kan dere spise julemiddag etter at de har reist. 

Anonymkode: e45c2...b0c

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da ville jeg invitert de på julegrøt eller den lunch. Så kan dere spise julemiddag etter at de har reist. 

Anonymkode: e45c2...b0c

Men det er like stusselig. Jeg bryr meg ikke om vi spiser grøt eller pinnekjøtt, poenget er at vi blir sittende alene på julaften fordi de er som de er. Om jeg inviterer til grøt så sitter vi jo alene med pinnekjøtt senere, ser ikke noe glede i det heller. 

Jeg og min datter feiret julaften alene flere ganger, og det var veldig fine julekvelder. Det første året ble litt trist da jeg hadde en tanke i hodet at det var trist å bare være oss to, men det lå kun i hodet mitt. Den neste gangen vi feiret alene startet vi dagen med en god frokost i pysjen foran Tv med juleprogrammer som 3 nøtter til Askepott. Vi tok en lang tur med hunden før vi dro til til kirken og tente lys på graven til de som betyr mye for oss. Middagen var tradisjonell julemiddag med ribbe mm og vi pyntet oss for å få høytidsfølelsen. Middagen var kl 17 etter at vi hadde stått ute og hørt på kirkeklokkene ringe julen inn. Så var det åpning av julegaver før vi så en julefilm, og til slutt spilte vi spill. Det var en av de fineste julekveldene jeg har hatt, og vi har feiret bare oss to flere ganger senere også.

Anonymkode: d683e...d74

Dere får bare gjøre beste ut av det. Spis og kos dere sammen. Så får du og datteren din kose dere når de drar. Åpne pakker og se julefilmer og spise godteri. Hvis det ikke er mulig å rikke på middagshvilen får det bare bli slik. Evt at de kan hvile kl 16 og komme på middag kl 17-18 

Anonymkode: ea16f...9b9

Annonse

Jeg hadde nok heller invitert de på julelunsj så kan de dra hjem for å være sære 16.00 og laget en hyggelig julaften. Synes #12 sin julaften hørtes skikkelig hyggelig ut. 

Heller få eller alene enn å tilpasse seg nykker til sære folk. 

Jeg ville også invitert til lunsj, så slipper du den kjipe følelsen når de går rett etter å ha slukt middagen. Kanskje dere kan åpne litt av gavene da også?

Og så spiser du og datter god middag, åpner resten av gavene og ser julefilm eller spiller. Jeg skjønner godt at det er sårt, men du får ikke endre på andre enn deg selv. 

Har du sjekket om det finnes noen felles julefeiring der du bor? Det kan være et alternativ til å være hjemme bare dere. 

Anonymkode: 36102...19a

Jeg hadde valgt å invitere de på koselig lunch, så reiser de hjem og du og datteren din koser dere max med julemiddag, pakker og alt som hører til. Hvis det avtales på forhånd så slipper du å irritere deg at de plutselig drar.

Søk etter en liten familie som kanskje trenger litt oppmuntring og selskap. Be de første (og eldste) gjestene på julelunsj. Så ber du en mor/far og ett/to barn hjem til deg på middag og julekos. Snakk med kirkens bymisjon eller lignene der du bor. Søk på Finn.no.

🎅❤️

Dere er jo ikke alene hvis dere er to...?

Siden jeg ble voksen, så har jeg satt stooor pris på rolige julaftener. 🙂 Ikke noe stress eller styr, noe det selvfølgelig var mer av da barna var små. 😉 I år blir det meg og mine to eldste barn her. De er voksne selv nå, og liker også at ting er stille og rolig. 🙂 

Kan du ikke invitere til lunsj? Grøt f.eks. Og så spiser du og datteren din julemiddag kl. 17, og åpner gaver etterpå. Så kan dere se på tv, spille spill eller gjøre akkurat det dere vil uten å måtte ta hensyn til gjester. 🙂 

Anonymkode: 90573...120

Det høres rart ut. De fleste spiser når sølvguttene synger julen inn, da har gjestene reist alt? 

Her samles vi til middag rundt 17. Klokka blir gjerne midnatt før alle har reist hjem, vi tar alle med litt mat, tar oppvask sammen. Har alltid åpen invitasjon til de som blir alene den dagen. Akkurat det varierer litt fra år til år, vi deler på hva vi har med og hvem som lager hva, da blir det en hyggelig måte å samles uten at noen stresser eller føler seg i veien. De som har litt annerledes jul kan komme og gå slik det passer. 

Hva med å søke litt etter andre som sitter alene og skape sin egen tradisjon? Så lenge du har et hjem kan du skape de tradisjonene du vil den dagen. Det er så mange der ute som bare ønsker å ha noen å dele dagen med. 

Anonymkode: d39a3...d74

Liten varer fra 16- 18.30 ca. De står ikke opp og løper ut døra heller. Så om de skulle kommet til oss 19.30 så hadde det vært for sent. 19 også for så vidt. 

Vet ikke hva jeg ville med tråden, er bare frustrert over tafatt familie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...