Gå til innhold

Eltefritt brød og heving

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å lage eltefritt brød av brødrester, og det skal kaldheve over natten. Jeg synes det hever seg veldig lite. I oppskriften står det bare en kvart teskje tørrgjær. Jeg har prøvd å øke til en halv og til og med 3/4, men ser ingen forskjell. Ellers blir brødet veldig saftig og godt, men altså dønn kompakt. Hva gjør jeg feil?

Anonymkode: c4599...dcd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451492-eltefritt-br%C3%B8d-og-heving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hever alltid eltefritt brød på kjøkkenbenken. I kjøleskapet vil det ta litt lengre tid pga temperaturen. Er det veldig grovt vil det ikke heve like mye som finere brød. Prøv på benken, og evt bruk litt mer av siktet hvetemel. 

Etterhever du?

Endret av frk Nilsen
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Eltefritt brød av brødrester vil alltid bli mer kompakt enn et brød bakt av bare mel.

Det gamle brødet har jo allerede hevet og blitt stekt, den delen av brødet hever ikke igjen 

Anonymkode: fdc2d...f3b

Det gamle brødet blir jo bare tilsvarende mel. Så lenge det er brutt ned i smuler og hun bruker gjær spiller det ingen rolle om det er mel fra brød eller mel fra pose hun bruker.

Anonymkode: 548f5...2de

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det gamle brødet blir jo bare tilsvarende mel. Så lenge det er brutt ned i smuler og hun bruker gjær spiller det ingen rolle om det er mel fra brød eller mel fra pose hun bruker.

Ja, jeg bruker stavmikser og maler det til helt fint pulver. 

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk for innspill! Jeg hever allerede på benken, beklager om jeg brukte feil begrep. Vil det ha hensikt å bruke mer gjær?

Hva slags brød har du i? Hvis du baker for grovt, med for mye havre eller for mye rug blir det tungt uansett. Og når du ikke elter, rører du ikke heller? Eller folder? Gluten må enten arbeides med eller ha gooood tid.

Åpnet tørrgjær mister piffen, så om pakken din har vært åpen en tid vil det påvirke resultatet. Som de andre bruker jeg minst 50 % fint mel, hever 10-12 timer på benken. Bruker kaldt vann. Men aldri laget på brødrester..

Takk for alle svar 😊 Jeg bruker 50 /50 smuler og hvetemel.  Øke opp hvetemel, kanskje? Jeg elter ikke, bare rører sammen. Jeg lar deigen heve 10-11 timer. Har stort sett ikke mer tid. Lurer på om jeg skal gjøre følgende: ha 70 prosent hvetemel, heve på baderomsgulvet og hatt 3/4 teskje gjær i. Hva tror dere?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar 😊 Jeg bruker 50 /50 smuler og hvetemel.  Øke opp hvetemel, kanskje? Jeg elter ikke, bare rører sammen. Jeg lar deigen heve 10-11 timer. Har stort sett ikke mer tid. Lurer på om jeg skal gjøre følgende: ha 70 prosent hvetemel, heve på baderomsgulvet og hatt 3/4 teskje gjær i. Hva tror dere?

Har du så mye smuler altså? Eller hvor kommer det fra? Bare nysgjerrig, jeg har ikke nok smuler til å bake med😅

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Har du så mye smuler altså? Eller hvor kommer det fra? Bare nysgjerrig, jeg har ikke nok smuler til å bake med😅

Det lurte jeg og på.

Anonymkode: 4b06f...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...