Gå til innhold

Dagens foreldre 2024 er ubrukelige!

Anbefalte innlegg

Jeg mangler 780 000 kr for å komme inn i boligmarkedet. Har ikke foreldre i denne sammenheng noe innsikt i hvordan det er å være ung i dag? Jeg har foreslått at jeg ikke trenger verken julegaver eller bursdagsgaver de neste ti år. Jeg har spart over ni tusen i 2 år. Kom med råd. 

Anonymkode: 03dea...796

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451477-dagens-foreldre-2024-er-ubrukelige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare 9.000,- på to år? Du må senke forbruket og øke sparingen! Foreldre kan stille som kausjonister, men mer enn det kan en ikke forvente. Og for den summen, så hadde det ikke blitt noen gave resten av livet. 

Anonymkode: 48cb7...964

Mitt råd er å slutte å skylde på andre og ta ansvar for eget. Hvor du kan spare kan du se over med rådgiver i bank, som kan få innsikt i økonomien din, det har ikke jeg. 

På generelt nivå. Få deg en ekstra inntekt og sett det rett inn i fond. Global indeks hos KLP, DnB.. 

Anonymkode: 01bb3...86e

Mener du at foreldrene dine skal gi deg 780 000 kr? Og er sur på alle som er foreldre i år 2024 pga dette. 

Å spare 9000 kr på to år er INGENTING om du skal ha sjans til å opparbeide deg egenkapital, her må DU skjerpe deg. 

MissSaigon skrev (6 minutter siden):

Mener du at foreldrene dine skal gi deg 780 000 kr? Og er sur på alle som er foreldre i år 2024 pga dette. 

Å spare 9000 kr på to år er INGENTING om du skal ha sjans til å opparbeide deg egenkapital, her må DU skjerpe deg. 

Ja det mener jeg er rimelig at de kan. Jeg har spart til sammen 216 000 kr totalt i to år. Så rest summen mener jeg er rimelig å kunne få til det jeg mangler i sum. Skulle bare mangle spesielt siden jeg trenger det til å kjøpe bolig. Hva ellers skal man med foreldre hvis de ikke hjelper til… 

Annonse

Om du har spart 9000 på to år har du neppe råd ti hus. Mange som driver med det der "kaste penger ut vinduet" fordi de leier, men det er forholdsvis mye driftskostnader på å eie bolig. Vi tok en gjennomgang av sønnens situasjon og økonomi, og det han betaler i leie er ca det samme som driftskostander på bolig, så han kaster ikke bort så mye. Nå sparer han til egenkapital fordi han har også ubrukelige foreldre som ikke kan hoste opp millioner. 

Anonymkode: d1820...901

Du har spart tilsammen 216.000 på to år, og det er godt jobbet synes jeg. Det er likevel ikke noen selvfølge at foreldrene skal betale over 700.000 i resten av EK. De færreste har råd til det. Om du har fast jobb og sparepenger, er det kanskje ikke lenge til du klarer å komme deg på markedet helt selv. Nå skal EK-kravet senkes til 10% også, så du ligger snart godt an. 

Anonymkode: 6e8cf...b42

Dette tror jeg er forsøk på trolling. Du mener 2024-foreldre er ubrukelige fordi dine foreldre ikke gir deg 780.000 kroner. Da er det vel få foreldregenerasjoner som kan karakteriseres som brukelige.

Du sier at du kan få 780.000,- nå og da ikke trenger julegaver og bursdagsgaver i 10 år. Det vil tilsvare 39.000,- per gave det. Er det vanlig stas for gaver i din familie?

Anonymkode: c98c1...1a7

Det er nok noen foreldre som kan gi barna sine så mye penger, men jeg kan det ikke....

Jeg er 50 år, bor i et hus med en verdi på 7 mill, men har jo selv 3 mill i gjeld enda. Hvordan i alle dager skulle jeg kunne gitt mine tre barn 800.000 hver?

Nei, de er selv ansvarlige for sitt voksenliv altså, akkurat som jeg var da jeg var ung. Jeg fikk heller ikke penger av foreldrene mine da jeg stiftet bo.

Anonymkode: edf08...036

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja det mener jeg er rimelig at de kan. Jeg har spart til sammen 216 000 kr totalt i to år. Så rest summen mener jeg er rimelig å kunne få til det jeg mangler i sum. Skulle bare mangle spesielt siden jeg trenger det til å kjøpe bolig. Hva ellers skal man med foreldre hvis de ikke hjelper til… 

Mener du at du har spart 9000 kr pr mnd i to år? Det er bra jobba.

Du kan likevel verken kreve eller forvente at foreldrene dine bare skal gi deg nærmere en mill for at du skal få kjøpe deg bolig - du må bare fortsette å spare. Eventuelt kan du spør om de er villig til å stille kausjon. Men det er også et spørsmål og ikke noe du kan bli sur for om de sier nei, uavhengig av grunn.

Og vi har foreldre for mange grunner, å betale ens bolig er ikke en av dem ;) 

MissSaigon skrev (11 minutter siden):

Mener du at du har spart 9000 kr pr mnd i to år? Det er bra jobba.

Du kan likevel verken kreve eller forvente at foreldrene dine bare skal gi deg nærmere en mill for at du skal få kjøpe deg bolig - du må bare fortsette å spare. Eventuelt kan du spør om de er villig til å stille kausjon. Men det er også et spørsmål og ikke noe du kan bli sur for om de sier nei, uavhengig av grunn.

Og vi har foreldre for mange grunner, å betale ens bolig er ikke en av dem ;) 

Ja synes selv det er bra gjort. Jeg har unngått mye jeg synes var kjekt for å oppnå det. Når jeg tenker meg om er det bare 340 000 på hver av de hvis de skjønner at dette er deg som må til slik at jeg kan leve mitt selvstendige og ansvarlige liv. Jeg kan ikke leie i det uendelige og bli deprimert. Forslaget mitt med å de kan bare betale resten kan bidra glede til meg som gagner de tilbake hvor jeg er glad hver dag. Jo jeg er sur for dette og kommer til å være sur hele 2025. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja synes selv det er bra gjort. Jeg har unngått mye jeg synes var kjekt for å oppnå det. Når jeg tenker meg om er det bare 340 000 på hver av de hvis de skjønner at dette er deg som må til slik at jeg kan leve mitt selvstendige og ansvarlige liv. Jeg kan ikke leie i det uendelige og bli deprimert. Forslaget mitt med å de kan bare betale resten kan bidra glede til meg som gagner de tilbake hvor jeg er glad hver dag. Jo jeg er sur for dette og kommer til å være sur hele 2025. 

Du viser jo at du verken er selvstendig eller ansvarlig. Du fremstår som en furten fjortis, og hadde du vært mitt barn hadde du ikke fått en krone, uansett min økonomi. Du er voksen (?) og må selvsagt ta ansvar for ditt eget liv.

Sur hele 2025? Hjelpes.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har de midler slik at de kan gi deg disse pengene? Eier de bolig? Kan de ikke stille som kausjonist for deg? 

Anonymkode: 19ccd...5c6

Har ikke kravet til egenkapital gått ned til 10% nå?

Hvorfor i alle dager må du da ha en mill i egenkapital?

Det er ikke normalt at første boligen er en luksusvilla altså.

Har du spart over 200.000 får du låne så du kan kjøpe en enkel liten leilighet, så kan du selge den når du har betalt ned litt på lånet og dermed oppgradere.

Det er helt normalt å måtte gå "boligstigen" altså.

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Har du spart over 200.000 får du låne så du kan kjøpe en enkel liten leilighet, så kan du selge den når du har betalt ned litt på lånet og dermed oppgradere.

Men du må huske på at hi skal være sur i heeeeeeele 2025 hvis ikke mamma og pappa blar opp. Man skal ikke se bort fra at hun stamper en del i gulvet også. 

MissSaigon skrev (1 time siden):

Du viser jo at du verken er selvstendig eller ansvarlig. Du fremstår som en furten fjortis, og hadde du vært mitt barn hadde du ikke fått en krone, uansett min økonomi. Du er voksen (?) og må selvsagt ta ansvar for ditt eget liv.

Sur hele 2025? Hjelpes.

Nei jeg er selvstendig når jeg har spart en formue. Jeg tar jo ansvar ved å kjøpe egen bolig. Bare du som ikke forstår det. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken bolig kan jeg kjøpe for en million? På Finn er det bare garasjer til salgs til den prisen. Hvis jeg har en million i egenkapital kan jeg kjøpe til kanskje 2,5. 

Har de midler slik at de kan gi deg disse pengene? Eier de bolig? Kan de ikke stille som kausjonist for deg? 

Anonymkode: 19ccd...5c6

Ja det gjør de. Nei jeg trenger ikke kausjonist hvis jeg får 780 000. Det synes jeg at jeg kunne fått, som hjelp. Det er helt vanlig å hjelpe, alle andre har fått mye hjelp mens jeg må bare lide. 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Nei jeg er selvstendig når jeg har spart en formue. Jeg tar jo ansvar ved å kjøpe egen bolig. Bare du som ikke forstår det. 

200 000 er ingen formue selv om det er bra gjort å spare så mye. Du har snart til egenkapital om du fortsetter slik. 

Du tar jo ikke ansvar når du vil kjøpe noe du ikke har råd til, voksne folk får ikke hjelp av mamma og pappa. 

Har du spurt foreldrene dine om dette? Hva svarte de?

EK kravet var 15 % og nå kommer det å gå ned til 10 %. Du sier i ene innlegget at ved å ha 1 mill i EK så kan du kanskje kjøpe for 2,5 mill. Det betyr at du allerede har spart opp nesten all EK du må ha da 10 % av 2,5 mill er 250 000 kr. Hvis du ikke får lån på 2,25 mill som du da må ha så har du ikke økonomi til å kjøpe hus/leilighet til 2,5 mill og da må du fortsette å spare. Å kreve at foreldrene dine skal betale 780 000 kr er bare tull så det kan du glemme umiddelbart, du må klare deg selv så lenge dine foreldre ikke ønsker å gi deg disse pengene. Du sier også i en post at hva skal man med foreldre hvis de ikke skal hjelpe deg med disse pengene, og det enkle svaret er at du er voksen og da har ikke dine foreldre noe ansvar for deg lenger økonomisk. 

Anonymkode: 44031...5df

Hvilken bolig kan jeg kjøpe for en million? På Finn er det bare garasjer til salgs til den prisen. Hvis jeg har en million i egenkapital kan jeg kjøpe til kanskje 2,5. 

Har du inntekt til å betjene 2,5 mill?

Anonymkode: d1820...901

MissSaigon skrev (34 minutter siden):

200 000 er ingen formue selv om det er bra gjort å spare så mye. Du har snart til egenkapital om du fortsetter slik. 

Du tar jo ikke ansvar når du vil kjøpe noe du ikke har råd til, voksne folk får ikke hjelp av mamma og pappa. 

Har du spurt foreldrene dine om dette? Hva svarte de?

Jeg har spurt om om de vil at jeg heller skal bruke studielånet til å betale resten av pengene. Da ble de stumme… det er jo lavere rente tror jeg. De sa nei at jeg måtte jobbe fulltid først. Men de forstår ikke noe, derfor er dumme i hode. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...