Gå til innhold

Upersonlige julekort

Anbefalte innlegg

Grinchen her sikkert men jeg opplever å få julekort fra folk som har fått barn som aldri sendte noe julekort før de fikk barn venner og gode kollegaer.  Føler bare det er for å skryte og vise frem gullbarnet i nissedrakt uten at de selv er med på bilde. Uten noe personlig tekst en good jul og god nyttår. Eller så har du de som skal skrive lange tekst med hva de har opplevd og oppnådd i år sammen med barna, som jeg ikke ser nok av det på facebook allerede liksom. Jeg hiver de ikke men skjer at hos meg så ender kortene i benken eller hylla eller blir rota bort eller havner i søppel med et uhell?.Men så tenker jeg når kortet står ønsker dere en god jul og godt nyttår så har jeg ikke bruk for det lenger etter nyttår eller som regel. Aner ikke jeg pleier bare å lage digitale på min facebook side der jeg og barna mine ønsker alle en gledelig jul, spare penger.

Anonymkode: 43148...203

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451471-upersonlige-julekort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sendte julekort før med bilder av barna på. Jeg synes det er hyggelig å få julekort, men jeg er litt enig med deg. Det er ikke noe man trenger i papirformat lengre. Det holder med en god jul og bilde for min del. Det er dyrt å bestille kort og porto også. Har ikke behov for det lengre. Jeg har kusiner som sender julebrev. Da er det skryt om hvor flinke barna er, der ene barnet har blitt utdannet lege og skriver doktorgrad osv. alle reisene de har hatt med god mat og drikke. Sitter selv å føler livet mitt er stusselig i forhold 😅 i fjor sendte jeg digitalt julebrev tilbake til kusinene mine. Gjor en liten vri. Skrev at året som hadde vært både har vært oppturer og nedturer, og skrev om sorgen vi har i familien da vi opplevde et dødsfall. Et ekte julebrev på godt og vondt, der jeg skrev både oppturer også det som har vært utfordrende. Slik som det er i alles liv.  Et julebrev kan absolutt inneholde begge deler, fremfor rein skryt fra ende til annen. Det gjør meg litt forlegen rett og slett. Jeg vil heller ikke lyve og skrive om året som topper fjorårets, for det er ikke slik det er. 
men personlig hilsen setter jeg større pris på. Nå i den digitale verden trenger vi ikke disse kortene 

Anonymkode: a4cf0...a05

julebrev 2024

Da er 2024 snart historie. Et år med opp og nedturer, gleder og sorger. Jeg er heldig som har to fantastiske ungdommer og en god mann. Familie og venner. En jobb jeg trives i med fine kollegaer. Alt man kan ønske seg. Likevel kan livet være krevende. Jeg vil alltid kjempe for rettferdighet, ærlighet, og at folk skal føle seg møtt og anerkjent. Alle fortjener å bli møtt med respekt. Vi må stå sammen, vi må være snille med hverandre, kommunisere med hverandre, ikke om hverandre. Livet blir så mye lettere og finere om alle hadde vært modige til å si fra, strekke ut ei hånd, det skal ofte så lite til. 

Jula er ei høgtid for alle. Mange barn gleder seg til jul, noen gruer seg. Anbefaler å gi en slant til frelsesarmeen og bidra til at mange barn får pakker under treet. Vi har mange flyktninger som skal feire sin første jul i nytt land uten sine nærmeste. For meg handler julen om å være sammen med de jeg er glad i. Ta en tlf til noen du vet er alene i jula, eller som ikke har det så godt. 

Vi må alle bidra med det vi kan. Å glede andre gir dobbelt glede 

Kort med trykket tekst er feil og kort med mye tekst er feil. Du har jammen et smalt vindu vennene dine må treffe for å ikke fremkalle din vrede. 

At noen har tenkt på meg nok til å adressere en konvolutt og betale porto, som er svindyrt, gjør meg glad og takknemlig. Tanken på at de bare gjør det for å skryte (?!?) har aldri falt meg inn. De fleste er jo stolt av barna sine og syns de er verdens beste, men julekort med bilde handler ikke om det. Jeg syns det er superhyggelig å se hvordan de vokser og utvikler seg fra kort til kort. 

Det jeg syns er upersonlig og vitner om latskap er felles hilsen til alle man kjenner på Facebook. Slike hilsener legger jeg meg knapt på minne. 

Anonymkode: ac277...813

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 1.38):

Kort med trykket tekst er feil og kort med mye tekst er feil. Du har jammen et smalt vindu vennene dine må treffe for å ikke fremkalle din vrede. 

At noen har tenkt på meg nok til å adressere en konvolutt og betale porto, som er svindyrt, gjør meg glad og takknemlig. Tanken på at de bare gjør det for å skryte (?!?) har aldri falt meg inn. De fleste er jo stolt av barna sine og syns de er verdens beste, men julekort med bilde handler ikke om det. Jeg syns det er superhyggelig å se hvordan de vokser og utvikler seg fra kort til kort. 

Det jeg syns er upersonlig og vitner om latskap er felles hilsen til alle man kjenner på Facebook. Slike hilsener legger jeg meg knapt på minne. 

Ekspander  

Ikke vet jeg. Mange tenker mer på at de må vise barnet frem nå som de har fått, spesielt da jeg aldri har mottatt noe som helst kort før de fikk unge. Men vi har alle ulike syn. For meg synes jeg det er bedre via digitalt. Slippe å ha masse julekort rundt om kring. Eller der foreldre vil jeg skal åpne kortet foran dem bare for at jeg skal skryte hvor fin barnet så ut på bildet. Om det er så slik så er det bedre å sende digitalt eller legge ut. Kanskje du ikke ser dem ofte? Nå vet ikke jeg men jeg ser disse barna på Snapchat hver dag 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 0.56):

julebrev 2024

Da er 2024 snart historie. Et år med opp og nedturer, gleder og sorger. Jeg er heldig som har to fantastiske ungdommer og en god mann. Familie og venner. En jobb jeg trives i med fine kollegaer. Alt man kan ønske seg. Likevel kan livet være krevende. Jeg vil alltid kjempe for rettferdighet, ærlighet, og at folk skal føle seg møtt og anerkjent. Alle fortjener å bli møtt med respekt. Vi må stå sammen, vi må være snille med hverandre, kommunisere med hverandre, ikke om hverandre. Livet blir så mye lettere og finere om alle hadde vært modige til å si fra, strekke ut ei hånd, det skal ofte så lite til. 

Jula er ei høgtid for alle. Mange barn gleder seg til jul, noen gruer seg. Anbefaler å gi en slant til frelsesarmeen og bidra til at mange barn får pakker under treet. Vi har mange flyktninger som skal feire sin første jul i nytt land uten sine nærmeste. For meg handler julen om å være sammen med de jeg er glad i. Ta en tlf til noen du vet er alene i jula, eller som ikke har det så godt. 

Ekspander  

Dette var bare et eksempel på et julebrev. Noe i den duren. Man kan si mye mellom linjene uten å klage og utlevere, samtidig som man viser essensen. Jeg mener klart at folk skal dele det positive med året som er gått, og se det positive i det. Samtidig liker jeg best det ekte og ærlige. Det går fint å innrømme at året har hatt både opp og nedturer, da er klisjé julebrev blir litt uærlig. Men kanskje det er slik julebrev skal være? Fortelle om alt det som er bra? Kanskje jeg kjenner litt ekstra på det siden jeg ikke har det så bra for tiden? Jeg har ikke opplevd noe stort i år som er å skryte av, året har handlet mest om å holde hodet over vann. Selv om jeg står i en krevende situasjon og føler på hele skalaen, så er jeg likevel hyggelig mot andre, det er jeg bevisst på. Har jeg en dag der jeg sliter holder jeg meg unna folk fordi jeg ikke vil være for klagete eller bli irritert på de rundt meg. Dette bidrar til at jeg beholder de rundt meg 

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 1.46):

Ikke vet jeg. Mange tenker mer på at de må vise barnet frem nå som de har fått, spesielt da jeg aldri har mottatt noe som helst kort før de fikk unge. Men vi har alle ulike syn. For meg synes jeg det er bedre via digitalt. Slippe å ha masse julekort rundt om kring. Eller der foreldre vil jeg skal åpne kortet foran dem bare for at jeg skal skryte hvor fin barnet så ut på bildet. Om det er så slik så er det bedre å sende digitalt eller legge ut. Kanskje du ikke ser dem ofte? Nå vet ikke jeg men jeg ser disse barna på Snapchat hver dag 

Ekspander  

Skjønner godt den. Men det er vel kanskje ikke altfor mange bilder du må åpne foran de? Bare heng med og gi noen fine kommentarer, så har du gjort ditt. Så trenger du ikke henge opp kortene på veggen. 

Ekspander  

Men liker du ikke vennene dine? Syns du ikke at det er hyggelig at de har barn og at barn generelt er skjønne? Jeg kan ikke skjønne at det koster en kalori å rose et bilde. Det er ganske vanlig å lage bildekort når man har barn, jeg får ikke noen slike kort med kun bilder av voksne folk. 

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 5.36):

Men liker du ikke vennene dine? Syns du ikke at det er hyggelig at de har barn og at barn generelt er skjønne? Jeg kan ikke skjønne at det koster en kalori å rose et bilde. Det er ganske vanlig å lage bildekort når man har barn, jeg får ikke noen slike kort med kun bilder av voksne folk. 

Ekspander  

At jeg synes at upersonlige julekort er litt fjas betyr ikke at jeg ikke liker vennene mine eller synes ungene deres er fæle å se på🤣 lettere å rose et bilde med små kattunger men det er meg da. Skjønner ikke hvorfor det skal være så tabu og gi julekort av seg selv eller bilde kort. 

Jeg synes du er litt sær HI!

Å få julekort er kjempe koselig uavhengig av om det er bilde av avsenderen sine barn, om det er et langt «skryte-julebrev» eller om det er bilde av en nisse for å støtte UNICEF. Når noen sender deg julekort er det for å ønske akkurat deg en god jul. Vedkommende tenker på deg når hun skriver adressen din på kort eller konvolutt. Hun bruker tid og penger på å fikse kort, kjøpe frimerke og deretter gå og poste dette. 
For meg er julekort omtanke, og et hei i en hektisk hverdag fra en som bryr seg om deg 🎄

Anonym bruker skrev (På 15.12.2024 den 23.41):

Grinchen her sikkert men jeg opplever å få julekort fra folk som har fått barn som aldri sendte noe julekort før de fikk barn venner og gode kollegaer.  Føler bare det er for å skryte og vise frem gullbarnet i nissedrakt uten at de selv er med på bilde. Uten noe personlig tekst en good jul og god nyttår. Eller så har du de som skal skrive lange tekst med hva de har opplevd og oppnådd i år sammen med barna, som jeg ikke ser nok av det på facebook allerede liksom. Jeg hiver de ikke men skjer at hos meg så ender kortene i benken eller hylla eller blir rota bort eller havner i søppel med et uhell?.Men så tenker jeg når kortet står ønsker dere en god jul og godt nyttår så har jeg ikke bruk for det lenger etter nyttår eller som regel. Aner ikke jeg pleier bare å lage digitale på min facebook side der jeg og barna mine ønsker alle en gledelig jul, spare penger.

Ekspander  

Vi er alle ulike. Digitale julekort på Facebook synes jeg er upersonlig, kjedelig og uinteressant. Sannsynligvis får jeg det heller ikke med meg siden jeg sjelden er innom.

Julekort derimot er en favoritt. Kort, lange, med unger, uten unger, med bikkjer, katter eller andre firbente.

Anonymkode: 23459...f74

Jeg blir stadig forundret over hva enkelte kan klare å vinkle negativt! Noen tenker på deg når de bestiller/skriver julekortene sine, og du blir gretten fordi du føler at de skryter over barna sine?? Og det er feil med både lite og mye tekst på kortet. 

Jeg får ikke så mange kort, fordi jeg ikke er flink til å sende selv, men de som dumper ned i postkassen blir satt umåtelig stor pris på. Fine kort med søte barn eller julemotiver - alt er like velkomment. 

Annonse

Ekspander  

Kjære vene. Mulig du forstår det når du får barn og familie selv, å sende julekort er en del av å bli voksen. Det handler ikke om skryt, det hander om å dele og tenke på. Jeg lurer på hva ditt forhold til julekort uten bilder av barn er? For du vet,  fotokort og julekort er ikke synonymt, slett ikke alle med små barn sender fotokort engang, og de fleste julekortene går mellom folk som ikke har små nok barn til å ha dem på kortet - det er en meget kort periode akkurat det er aktuelt. Deretter er det nisser, dompaper, snø, engler og kunst. Man sender og mottar fordi noen tenker på en. Det er en velsignelse å ha nok positive mennesker i livet sitt til å faktisk bli tenkt på.

Endret av sug lut
  Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 0.56):

julebrev 2024

Ekspander  

Det var jo ca like personlig som et masseprodusert kort med trykt god jul på. Det sier ikke noe om deg eller livet ditt. 

Anonymkode: 552a6...518

Da jeg var barn fikk foreldrene mine ørten julekort med dompapper på der det kun stod God jul og godt nytt år på (og hilsen de respektive). Det tenkte jeg var fryktelig upersonlig. Bilde av barna til folk tenker jeg er både koselig og mer personlig, de færreste har da tid til å skrive lange personlige avhandlinger. Med bilde av barna har man jo faktisk gjort en innsats!

Anonymkode: 17d29...5fc

sug lut skrev (På 16.12.2024 den 8.04):

Kjære vene. Mulig du forstår det når du får barn og familie selv, å sende julekort er en del av å bli voksen. Det handler ikke om skryt, det hander om å dele og tenke på. Jeg lurer på hva ditt forhold til julekort uten bilder av barn er? For du vet,  fotokort og julekort er ikke synonymt, slett ikke alle med små barn sender fotokort engang, og de fleste julekortene går mellom folk som ikke har små nok barn til å ha dem på kortet - det er en meget kort periode akkurat det er aktuelt. Deretter er det nisser, dompaper, snø, engler og kunst. Man sender og mottar fordi noen tenker på en. Det er en velsignelse å ha nok positive mennesker i livet sitt til å faktisk bli tenkt på.

Ekspander  

Om du leste tråden min så har jeg barn fea før men jeg driver selv ikke å lager julekort. Så nei det er ikke en del av å bli voksen å må lage julekort. Noen gidder noen gidder ikke. Synes dompaper er fine jeg da

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 8.42):

Er det mulig å faktisk sutre over å få "feil" julekort? 

Hva er galt med menneskeheten, egentlig? 

Anonymkode: b3163...196

Ekspander  

Mye er galt tro meg hahah men jeg går ikke rundt å tenker hva er galt med menneskeheten bare fordi man deler forskjellige meininger med andre. Noen elsker de noen tenker bare «eh»

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 8.45):

Mye er galt tro meg hahah men jeg går ikke rundt å tenker hva er galt med menneskeheten bare fordi man deler forskjellige meininger med andre. Noen elsker de noen tenker bare «eh»

Ekspander  

Jeg tror faktisk at andelen mennesker som tenker "eh" når de får julekort fra venner og familie er forsvinnende liten. 

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 8.42):

Er det mulig å faktisk sutre over å få "feil" julekort? 

Hva er galt med menneskeheten, egentlig? 

Ekspander  

Hi sutrer ikke, men løfter opp temaet til diskusjon. Sier sin mening og tanker rundt dette. Må da vel være lov å tenke høyt uten å få beskjed om at hun tenker feil? Hva med å godta at folk har ulike meninger? Virker som folk her inne blir veldig provosert når folk ikke er enig med en selv. 

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 9.49):

Hi sutrer ikke, men løfter opp temaet til diskusjon. Sier sin mening og tanker rundt dette. Må da vel være lov å tenke høyt uten å få beskjed om at hun tenker feil? Hva med å godta at folk har ulike meninger? Virker som folk her inne blir veldig provosert når folk ikke er enig med en selv. 

Ekspander  

Så å kritisere ulike typer julehilsninger er å løfte et tema opp til diskusjon? Javel, da har vi ulik definisjon på hva det vil si å løfte et tema opp til diskusjon, gitt.

I rest my case. 

Ekspander  

Kjære vene for et snevert syn du har. Vis litt raushet, litt varme, takknemlighet. Du må kritisere uansett. Må være fryktelig slitsomt!!

Anonymkode: 9c290...3b6

Anonym bruker skrev (På 16.12.2024 den 9.49):

Ekspander  

...196 deler også meningen sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...