Gå til innhold

Tips til foreldre

Anbefalte innlegg

Har du ungdommer i hus? Drar de på fester? Anbefaler og bestille narkotika tester på nett. Med en spytt prøve eller urin prøve kan en teste ungdommen for mange ulike stoffer. Det er lett å tenke at «mitt barn gjør ikke slikt» men narkotika er dessverre i alle miljøer. Både innenfor idretten, de som bare henger rundt, til de som er ute å kjører bil, til de som sitter på rommet og gamer. I absolutt alle miljøer finnes dette. Jeg har selv ungdommer og de forteller hjemme. Jeg er sjokkert over hvem som faktisk har prøvd/ bruker. Jeg har bestilt slike tester, og de vet jeg kan ta en stikkprøve når som helst. Eller etter de har har vært på fest. Dette rett og slett for å ha kontroll. De godtar det. Vi lar de dra ut å kose seg, men forventer at de tar gode valg. Med disse testene vet de at de blir avslørt om de prøver noe. 
heldigvis har testene vist negativ. Om en prøver hasj vil det vises på prøve i inntil 10 dager, så man trenger ikke ta testen samme kveld f eks. Dette tenker jeg er preventivt for ungdommen. Håper mange ungdoms foreldre henger seg på! 
Nei, det handler ikke om manglede tillit, det handler om ei tid der det eskalerer med rus i alle miljøer i landet. Her jeg bor er det ungdom ned i 13 år som har ruset seg. Vi kan ikke være naive 

Anonymkode: c77db...ff6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451457-tips-til-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva ville du gjort om de testet positivt for noe da?

Hvem som helst kan jo teste barna sine, men ikke alle klarer å håndtere svaret på en adekvat måte. Så kanskje du også burde anbefale hvordan man møter et barn eller ungdom som tester rus når du først roper høyt om å teste barna sine. 

Anonymkode: 59af5...8c2

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men hva ville du gjort om de testet positivt for noe da?

Hvem som helst kan jo teste barna sine, men ikke alle klarer å håndtere svaret på en adekvat måte. Så kanskje du også burde anbefale hvordan man møter et barn eller ungdom som tester rus når du først roper høyt om å teste barna sine. 

Ja hva gjør man da? Å miste hodet hjelper ikke. Da må man finne ut av hva som skjer, når det har skjedd og ha en samtale rundt det. Så blir det konsekvenser. Det kan være tidligere innetid, ingen lommepenger, kontakte fastlege. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vil samtidig anbefale alle som vurderer å låne ut bilen sin til andre, be om at de tar en slik test først. Det er utrolig mange voksne som kjører rundt i rus. 

De fleste har egen bil. Få som låner andres biler. Men det burde absolutt vært en slags test for i det hele tatt kunne starte en bil. Håper det blir det 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vil samtidig anbefale alle som vurderer å låne ut bilen sin til andre, be om at de tar en slik test først. Det er utrolig mange voksne som kjører rundt i rus. 

Dette ! Skummelt 

Anonymkode: f4c8f...0f9

Annonse

😅 Seriøst? Er det vanlig å låne bilen til folk du ikke kjenner godt nok til å vite at det ikke er en problemstilling? 

Ellers er det nok ikke langt unna alkolås, i hvert fall ved utleie og yrkessjåfører, det har en del allerede installert. 

Anonymkode: 85e07...b72

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

😅 Seriøst? Er det vanlig å låne bilen til folk du ikke kjenner godt nok til å vite at det ikke er en problemstilling? 

Ellers er det nok ikke langt unna alkolås, i hvert fall ved utleie og yrkessjåfører, det har en del allerede installert. 

Tro meg, du vet ikke alt om folk du kjenner godt. Jeg vet om flere funksjonelle rusavhengige, som ruser seg uten at resten av familien og venner vet det. Vet du 100% sikkert at f.eks alle søskenbarna dine aldri røyker en joint eller at alle vennene dine aldri tar en liten pille på fest? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tro meg, du vet ikke alt om folk du kjenner godt. Jeg vet om flere funksjonelle rusavhengige, som ruser seg uten at resten av familien og venner vet det. Vet du 100% sikkert at f.eks alle søskenbarna dine aldri røyker en joint eller at alle vennene dine aldri tar en liten pille på fest? 

Jeg skjønner at dere bytter rundt på bil mer enn hva jeg opplever som vanlig, i hvert fall. Tror jeg kan telle på ei hånd hvor mange ganger vi har byttet på bil av praktiske grunner som plass eller hengerfeste. Føler meg helt sikker på at min søster ikke er rusmisbruker, for å si det sånn. 

Jobber i barnevernstjenesten og tar ofte stikkprøver, enten spytt eller urin, på andre mennesker. Må bare si at de har en feilmargin og kan ikke stoles 100% på. Derfor er de heller ikke gyldig i en rettssak. Skal man teste på den måten så må det være i kombinasjon med Tegn og Symptomer

Anonymkode: 9adfe...dae

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jobber i barnevernstjenesten og tar ofte stikkprøver, enten spytt eller urin, på andre mennesker. Må bare si at de har en feilmargin og kan ikke stoles 100% på. Derfor er de heller ikke gyldig i en rettssak. Skal man teste på den måten så må det være i kombinasjon med Tegn og Symptomer

Bare av ren nysgjerrighet, er det feilmargin som i falsk positiv? 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette er det mest idiotiske tipset. Snakk om å overvåke ungdommen. Dette legger opp til et dårlig forhold mellom foreldre og barn, basert på mistillit. 

Aldri skulle jeg gjort dette!

Anonymkode: 9a604...7a5

Som jeg skrev i HI handler ikke dette om mistillit. Men om å ha kontroll som forelder. Det er ingen/ få som tror egne barn kan prøve noe når de er samlet en hel gjeng. Jeg er også venn med barna mine, men først og fremst forelder. Det er ikke slik at man tester de hver gang de går ut døra. Men en stikkprøve i ny og ned gjør at de vet vi følger med og ikke er naiv. Dette ble vi tipset om av politiet som hadde foredrag på skolene. Folk må gjøre det de vil, noen reiser på hytta ei uke mens 15 åringen er alene hjemme og tror oppriktig at han sitter å gamer, mens han kanskje ber inn til fest. Poenget er at ungdomstiden er ei sårbar tid og vi foreldre må ikke være naiv. Det skal sies at det ikke testes ofte, kanskje en gang i mnd eller oftere/skjeldnere 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Den slår ikke ut positiv hvis man ikke har stoffer i kroppen som fanges opp. De er veldig pålitelige. Hvis testen ikke virker som den skal kommer det opp et tegn på det også. Det er som en gravid test. Har man stoffene i kroppen vil det komme opp. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Som jeg skrev i HI handler ikke dette om mistillit. Men om å ha kontroll som forelder. Det er ingen/ få som tror egne barn kan prøve noe når de er samlet en hel gjeng. Jeg er også venn med barna mine, men først og fremst forelder. Det er ikke slik at man tester de hver gang de går ut døra. Men en stikkprøve i ny og ned gjør at de vet vi følger med og ikke er naiv. Dette ble vi tipset om av politiet som hadde foredrag på skolene. Folk må gjøre det de vil, noen reiser på hytta ei uke mens 15 åringen er alene hjemme og tror oppriktig at han sitter å gamer, mens han kanskje ber inn til fest. Poenget er at ungdomstiden er ei sårbar tid og vi foreldre må ikke være naiv. Det skal sies at det ikke testes ofte, kanskje en gang i mnd eller oftere/skjeldnere 

Snakk om å tråkke over grensen her! Invadere barnas personlige forhold. Uakseptabelt!

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Driver du å leser dagboken til ungene også? Sjekker lommer og skuffer? 

En gang i mnd er da ganske ofte. Politiet har anbefalt? 

Nei, det her blir så gale at jeg tror det bare er trolleri 😅 Neste er vel å teste svigermor når hun henter i barnehagen eller noe.. 

Snakk om å tråkke over grensen her! Invadere barnas personlige forhold. Uakseptabelt!

Det er an avtale vi har i vårt hjem. Mange gjør det samme her. Men for all del. Send ungdommen på fest, 1 av 4 prøver dop. Du vet aldri om det er ditt barn som prøver 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er an avtale vi har i vårt hjem. Mange gjør det samme her. Men for all del. Send ungdommen på fest, 1 av 4 prøver dop. Du vet aldri om det er ditt barn som prøver 

Morsomt at du kaller det en avtale, akkurat som om ungene dine har valgt det selv.

Anonymkode: aba9e...a8b

Men hva skjer den dagen ungdommen har fått i seg / tatt noe h*n ikke skulle ha tatt - kanskje for første gang, kanskje i et øyeblikk av dumhet hvor h*n ikke klarte å stå i mot fristelsen / nysgjerrigheten.  Kan du da risikere at ungdommen ikke tør å komme hjem? 

Jeg har ingen tro på testing av ungdommen.  Det jeg har tro på er som foreldre å være en trygg havn hvor de alltid vet at de kan komme hjem, at vennene vet at de kan komme enten selv eller med husets ungdom om ting skulle ha gått litt eller mye over styr. 

Anonymkode: 4e79d...aa7

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men hva skjer den dagen ungdommen har fått i seg / tatt noe h*n ikke skulle ha tatt - kanskje for første gang, kanskje i et øyeblikk av dumhet hvor h*n ikke klarte å stå i mot fristelsen / nysgjerrigheten.  Kan du da risikere at ungdommen ikke tør å komme hjem? 

Jeg har ingen tro på testing av ungdommen.  Det jeg har tro på er som foreldre å være en trygg havn hvor de alltid vet at de kan komme hjem, at vennene vet at de kan komme enten selv eller med husets ungdom om ting skulle ha gått litt eller mye over styr. 

Anonymkode: 4e79d...aa7

Om de skulle teste positiv så kan vi snakke om det. Og ja ungdommene vet de alltid kan komme hjem. De vet også at alle kan drite seg ut og gjøre feil. Tabbe seg ut. De ringer når de skal hjem, vi kjører og henter, både våre og deres venner. Her vi bor og ellers i landet er det mye rus, helt ned i 13 års alder. Vi vil være litt på, og stoppe det hvis de skulle komme utfor dette. Jeg har selv vært ung, ikke vært borti rus, men vet hvor lett det er å havne borti noe man ikke tenker konsekvenser på. Jeg har feilet jeg også, og har ikke glemt hvordan det er å være ungdom. Urinprøver kan spore 10 dager etter man har tatt rus. Så jeg står ikke på trappa å venter med testen. Men at de vet tenker jeg er greit. Samme med alkohol, jeg sitter alltid oppe til de har kommet seg hjem eller vi henter. Nettopp fordi vi er opptatt av at de skal være trygg 

Jeg føler at jeg kan stole på at mine barn vet hvor farlig slike ting er og de er mot det selv og. Har vist de ting på nett og forklart hva og hvordan. 
Min datter gjorde det nettopp slutt med kjøresten, da hun tok han i å kjøpe narkotika for å ruse seg. 

Vet at ting kan skje, er ikke naiv, men føler vi har kommet et stykke på forståelse her.

Men teste barna, det vil jeg ikke gjør.

Alkohol vet de og mye om, gode samtaler har vi hatt. Selvfølgelig har de drukket, det er de ærlige om og.

Vi er der for dem.

De hadde nettopp en kamerat som tok overdose, dette var utrolig sterkt for de

Anonymkode: f4a85...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...