Gå til innhold

Eksen har fått den geniale ideen om å skaffe seg katt.

Anbefalte innlegg

Eksen har skaffet seg katt, barna har ønsket seg det så lenge som han selv sier.
Det er greit, ikke noe jeg har noe å si noe på. Hans hjem, han bestemmer.

Men den første tiden kan liksom denne kattungen ikke være alene hjemme.
Det gjør at han til stadig mens barna er hos meg spør om vi kan ha denne kattungen siden han skal det ene eller det andre.
Jeg er ikke glad i katter, og vil ikke ha den her, men sier jeg nei blir han irritert og sier dette om at ungene er jo så glad i den, og det å ha husdyr er til barnas beste og så videre.

Hvordan hadde dere løst dette?
Vurderer sterkt å skaffe meg hund for å bli kvitt problemet

Anonymkode: 4fa67...b8c

Fortsetter under...

Hvordan i all verden ville det å skaffe seg hund løse problemet?

løsningen er jo å si «NEI». Hans dyr, hans utfordring. Han får alliere seg med noen som kan passe dyret dersom han er opptatt

Anonymkode: 601a2...a08

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Så smart å skaffe seg hund for å unngå et problem! Det er den beste løsningen, så gå for den, du. 

Anonymkode: 18ab0...ea2

Ville jeg også gjort. Kjør på. 

Anonymkode: 39102...c7b

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Eksen har skaffet seg katt, barna har ønsket seg det så lenge som han selv sier.
Det er greit, ikke noe jeg har noe å si noe på. Hans hjem, han bestemmer.

Men den første tiden kan liksom denne kattungen ikke være alene hjemme.
Det gjør at han til stadig mens barna er hos meg spør om vi kan ha denne kattungen siden han skal det ene eller det andre.
Jeg er ikke glad i katter, og vil ikke ha den her, men sier jeg nei blir han irritert og sier dette om at ungene er jo så glad i den, og det å ha husdyr er til barnas beste og så videre.

Hvordan hadde dere løst dette?
Vurderer sterkt å skaffe meg hund for å bli kvitt problemet

Er det så stort problem at barna har med kattungen sin noen ganger? Så lenge du ikke er allergisk så skjønner jeg ikke problemet og barna er sikkert veldig stolte av den og synes det er hyggelig hvis du klarer å like den litt også, dele gleden med dem. Barn blir veldig glad i kjæledyret sitt og det er en veldig fin ting å vokse opp med dyr. Det er sikkert mest nå som den er så liten og ikke kan være alene, siden kan du jo sette grenser og si nei når det ikke passer, hvis dere skal bort osv, men jeg ville latt barna få ha den med seg litt nå. Og hva er det egentlig å ikke like med en nydelig liten kattunge tenker jeg da. Hvis du er redd for at den skal gjøre ugagn, klore sofa osv så er det bare å legge den f.eks. i gangen og lukke døra når dere er ute og ikke passer på. 

Anonymkode: 02e75...dd3

Vi har hatt flere katter, alle kommet til oss som kattunger, og vi tar godt vare på dem :) Og jo, en kattunge kan fint være alene hjemme. Ikke type over natta, men en arbeidsdag og enda litt til. 

Så hva er det han mener?

Anonymkode: d08ca...79b

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det så stort problem at barna har med kattungen sin noen ganger? Så lenge du ikke er allergisk så skjønner jeg ikke problemet og barna er sikkert veldig stolte av den og synes det er hyggelig hvis du klarer å like den litt også, dele gleden med dem. Barn blir veldig glad i kjæledyret sitt og det er en veldig fin ting å vokse opp med dyr. Det er sikkert mest nå som den er så liten og ikke kan være alene, siden kan du jo sette grenser og si nei når det ikke passer, hvis dere skal bort osv, men jeg ville latt barna få ha den med seg litt nå. Og hva er det egentlig å ikke like med en nydelig liten kattunge tenker jeg da. Hvis du er redd for at den skal gjøre ugagn, klore sofa osv så er det bare å legge den f.eks. i gangen og lukke døra når dere er ute og ikke passer på. 

Når man ikke ønsker katt og kattunge så skjønner jeg godt at det kan bli et problem. Da har man ikke ønske om å passe på dører og vinduer, ordne kattedo og alt det styret, passe på at ting ikke ligger på kjøkkenbenken eller andre steder, at kattungen ikke klorer på den fine sofaen, lukten som katter medfører osv. 

En slik ordning er verken god for katten eller for den som påtvinges katten

Tro meg, jeg har sagt nei opptil flere ganger.
Jeg er ikke noe glad i katter. Har full respekt for at andre kan like dem, men personlig vil jeg ikke ha dem.
Ja da, den er søt den, men ønsker ikke ha den her hjemme.
En annen ting er at dersom jeg har den her hjemme nå, da vil den begynne å se på huset mitt som sitt andre hjem og kan finne på å komme hit når den er stor nok til å være ute på egenhånd, og det ønsker jeg ikke.
Ønsker heller ikke det der med kattedo inn.

Hans argumentasjon er at det er barnas katt, og da må de da få lov til å ha den med seg.
Når han ikke har barna (50/50) er han også mye ute og reiser med jobben, og da trenger han hjelp med den,
I tillegg argumentere han med at barn har veldig godt av å ha et husdyr for å lære seg ansvar og slikt.

Jeg personlig er oppvokst med hund, men hadde egentlig tenkt å vente med å skaffe meg en til barna ble større.
Ha også min mor i nærheten som kan hjelpe meg i valpetiden.
Nå vurderer jeg å fremskynde kjøpet av hund for å slippe hans mas om den katten.

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke noe glad i katter. Har full respekt for at andre kan like dem, men personlig vil jeg ikke ha dem.
En annen ting er at dersom jeg har den her hjemme nå, da vil den begynne å se på huset mitt som sitt andre hjem og kan finne på å komme hit når den er stor nok til å være ute på egenhånd, og det ønsker jeg ikke.

Hans argumentasjon er at det er barnas katt, og da må de da få lov til å ha den med seg.
Når han ikke har barna (50/50) er han også mye ute og reiser med jobben, og da trenger han hjelp med den,
I tillegg argumentere han med at barn har veldig godt av å ha et husdyr for å lære seg ansvar og slikt.

Jeg personlig er oppvokst med hund, men hadde egentlig tenkt å vente med å skaffe meg en til barna ble større.
Nå vurderer jeg å fremskynde kjøpet av hund for å slippe hans mas om den katten.

HI

Jeg skjønner at du ikke vil ha katten, men en hund løser da ingenting.

En hund og en katt som møter hverandre jevnlig blir ikke fiender.

Jeg kan flint ta med min hund til mamma, den bryr seg ingenting om hennes katter,og kattene bryr seg ikke om den heller, han har jo kommet på besøk jevnlig siden han ble født....

Nabokatten og hunden min "leker" også ute. De har aldri vært nærmere hverandre enn 20-30 cm, men de oppsøker hverandre og løper etter hverandre, bytter på med hvem som jager hvem.

Men hvor gamle er barna dine da? Kam du ikke kjøre de bort til far så kan de låse seg inn og gi den mat, vann og litt kos selv om det er din uke?

Anonymkode: 2f41b...a49

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

HI

Høres ut som svært uansvarlig fra hans side. Om han ønsker at katten skal følge barna så skulle han tatt det opp med deg FØR han skaffet seg katt. At han trenger hjelp med katten er HANS ansvar. 

Høres ut som han ikke bure ha katt. Han har ikke tenkt igjennom dette, han kan ikke ta ansvar for katten, han forventer at andre stiller opp og tar vare på den, og han tror visst at det er DERE som har skaffet dere katt. Dette er et problem han må løse og helt ærlig så burde han gi bort katten til noen ansvarlige voksne som ønsker seg katt. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan flint ta med min hund til mamma, den bryr seg ingenting om hennes katter,og kattene bryr seg ikke om den heller, han har jo kommet på besøk jevnlig siden han ble født....

Nabokatten og hunden min "leker" også ute. De har aldri vært nærmere hverandre enn 20-30 cm, men de oppsøker hverandre og løper etter hverandre, bytter på med hvem som jager hvem.

Men hvor gamle er barna dine da? Kam du ikke kjøre de bort til far så kan de låse seg inn og gi den mat, vann og litt kos selv om det er din uke?

Og hvorfor får jeg ikke lov til å si at jeg ikke vil ha noe med den katten å gjøre.
Han skaffet den, hans ansvar. Det at han kan finne på å reise bort en 2-3 netter på grunn av jobb når han ikke har barna og da får problemer med den katten er IKKE mitt problem, det burde han tenkt på FØR han skaffet den.
Nei, jeg ønsker ikke å være i huset hans under noen omstendigheter.

HI

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men det å ha en valp og en kattunge samtidig kan bli litt mye, og derfor kan det brukes som unnskyldning til å ikke ønske å ha den kattungen her

Annonse

Hans katt, hans ansvar.  

Jeg har hund.  Den er MITT ansvar.  Om jeg har behov for at noen skal passe den må enten spørre noen pent (og selvsagt respektere et nei) eller betale noen for jobben.  

Det er et stort ansvar å skaffe seg dyr, det er viktig å avklare PÅ FORHÅND om man har tid/økonomi/kapasitet til å ivareta dyret.  

Om han spør igjen får du svare klart og tydelig NEI.  Du kan henvise til kattepensjonat.  Eller be ham om en tjeneste i retur.  "Ja, selvsagt kan du passe katten hans et par dager, forutsatt at han vasker bilen din, tømmer sluket på badet e.l."  Den ene tjenesten er den andre verdt.  

Jeg er forresten ikke spesielt glad i katter.  Jeg passer likevel katt nokså ofte for en god venninne som bor i nærheten.  Det er ikke mye arbeid, men det er en oppgave som må gjøres.  

Anonymkode: 84e1d...7cb

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Og hvorfor får jeg ikke lov til å si at jeg ikke vil ha noe med den katten å gjøre.
Han skaffet den, hans ansvar. Det at han kan finne på å reise bort en 2-3 netter på grunn av jobb når han ikke har barna og da får problemer med den katten er IKKE mitt problem, det burde han tenkt på FØR han skaffet den.
Nei, jeg ønsker ikke å være i huset hans under noen omstendigheter.

HI

Jeg sier jo at du kan si nei, at jeg skjønner det.

Men en hund løser ikke problemet.

Jeg mente heller ikke at du skulle inn i huset hans, jeg spurte om ungene var gamle nok til å gjøre jobben....

Du vet jo hvordan dette kommer til å bli, du sier nei, pappa gir bort katta og sier til ungene at det er din skyld. Det går nok noen år før ungene forstår at det ikke er din skyld.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Liker holdningen, kan jeg få dumpe hunden min hos deg til helga? Skal bort, skjønner du.

Anonymkode: 7dd02...301

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier jo at du kan si nei, at jeg skjønner det.

Men en hund løser ikke problemet.

Jeg mente heller ikke at du skulle inn i huset hans, jeg spurte om ungene var gamle nok til å gjøre jobben....

Du vet jo hvordan dette kommer til å bli, du sier nei, pappa gir bort katta og sier til ungene at det er din skyld. Det går nok noen år før ungene forstår at det ikke er din skyld.

Han er en manipulerende tulling.
Han manipulerte meg i mange år. Til slutt klarte jeg å gå.
Han prøver fremdeles å manipulere meg, dette var bare det siste.
Han spør ikke om jeg kan ha den, man mer "jeg reiser til *** i morgen og blir borte til ****, kommer innom med pus kvelden før siden jeg må dra tidlig".
Han bare antok at siden han kaller det barnas katt så kan den være hos meg når han ikke kan ha den.

Jeg tillater IKKE at han fortsetter og manipulerer meg

Han spør ikke om jeg kan ha den, man mer "jeg reiser til *** i morgen og blir borte til ****, kommer innom med pus kvelden før siden jeg må dra tidlig".
Han bare antok at siden han kaller det barnas katt så kan den være hos meg når han ikke kan ha den.

Nei, det skal du ikke tillate. Jævla idiot av en eks du har. Gi ham klar beskjed at han anskaffet denne katten uten å ha avklart noe som helst med deg, og at den ikke skal inn i ditt hus.

Jeg forstår det, virkelig.

Problemet er at det går utover ungene.

Spørsmålet er hvor mye du kan tåle og ta imot nå som du gjør det på helt andre premisser enn før. Du er ikke en svak nikkedukke som blir manipulert, du er en sterk kvinne som ser at han er en dust, men du velger å ta imot noen av "sparkene" fra han for å skjerme barna dine. Dine øyne er vidåpne for hans manipulering, du vet at det er det han prøver på, men du velger å la noen kamper ligge for barnas skyld.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår det, virkelig.

Problemet er at det går utover ungene.

Spørsmålet er hvor mye du kan tåle og ta imot nå som du gjør det på helt andre premisser enn før. Du er ikke en svak nikkedukke som blir manipulert, du er en sterk kvinne som ser at han er en dust, men du velger å ta imot noen av "sparkene" fra han for å skjerme barna dine. Dine øyne er vidåpne for hans manipulering, du vet at det er det han prøver på, men du velger å la noen kamper ligge for barnas skyld.

Hvorfor forteller du hva hi «gjør»? «Du velger å la noen kamper ligge»…? Hi er et voksent menneske som velger helt selv hvorvidt hun vil ha en katt i huset eller ikke. Og hun velger helt selv om hun vil la seg bli manipulert eller ikke.

Er så lei av at vi kvinner forventes å finne oss i alt mulig drit «for barnas skyld». Barna har klart seg fint uten katt til nå, de lider ingen nød av at katten ikke kan være hos mamma, som ikke ønsker seg katt. Så nei, det går ikke utover ungene. Ungene har aldri hatt katt før inntil nylig.

Du kan jo si du har tenkt å skaffe deg en rottweiler og si du kommer til å sende den med barna på samvær siden det er deres hund. Han synes sikkert det går helt fint. Makan til idiot.

Det er totalt uansvarlig å skaffe seg dyr uten å ha en plan for å ta vare på det. Han får alliere seg med noen naboer og lønne dem for å se etter katten.

Anonymkode: 09372...4cf

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så smart å skaffe seg hund for å unngå et problem! Det er den beste løsningen, så gå for den, du. 

Anonymkode: 18ab0...ea2

Klarte du ikke skjønne ironien i det? Eller tolket du det bokstavelig? 

Anonymkode: d9c2f...f67

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Klarte du ikke skjønne ironien i det? Eller tolket du det bokstavelig? 

Jeg mente det på alvor.
Har tenkt å skaffe hund, men egentlig tenkt å vente til barna var litt større.
Min mor bor i nærheten og kan hjelpe meg med valpetiden hvor den ikke kan være alene hjemme.
Å ha en valp og en kattunge hjemme samtidig vil være litt vel mye, dermed kan det brukes som unnskyldning for å ikke ha den.

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg mente det på alvor.
Har tenkt å skaffe hund, men egentlig tenkt å vente til barna var litt større.
Min mor bor i nærheten og kan hjelpe meg med valpetiden hvor den ikke kan være alene hjemme.
Å ha en valp og en kattunge hjemme samtidig vil være litt vel mye, dermed kan det brukes som unnskyldning for å ikke ha den.

HI

Katt og hund blir ofte gode venner. Så dårlig idé. Du bør ikke skaffe valp hvis du ikke har mulighet til fri. For dette er fulltidsjobb. Jeg fikk valp rett før fellesferien, og tok ut ekstra ferie. Kan du ikke bare si nei da? Du vil ikke ha katt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...