Gå til innhold

Folk som er rar

Anbefalte innlegg

Har en litt fjern venninne/ bekjent jeg snakker med i tlf av og til. Hun har to barn og begge på autismespekeret. De sliter sosialt, men er flotte snille barn. Min sønn er lærling og skal opp til fagbrev til våren innenfor maskinfag. Dette latterliggjør hun og mener barn har lave ambisjoner. Hennes sønn skal bli ingeniør sier hun.. gutten hennes er 14. selv har hun ingen skolegang etter ungdomsskolen og er ufør. Jeg har også et yrke der jeg har fagbrev, dette er også latterlig. Hun hadde aldri orket å jobbet med noe slikt. Skulle hun ha jobbet hadde hun satset høyere. 
Så ringer hun meg og spør hvordan hun skal søke sønnen sin inn på videregående, om hun i det hele tatt må søke eller om det er nok at lærer sier fra til skolen han vil gå på så er det fikset. Hun forstår jo ikke hvordan samfunnet fungerer. 
herregud jeg har støttet henne gjennom årene, og det er så langt mellom oss sosialt sett, og når hun da latterliggjør min jobb og barnet mitt sin utdannelse blir jeg bare lei hele dama 

Anonymkode: f6f7f...6fd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451407-folk-som-er-rar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Latterligjøringen ville jeg tatt opp med henne, på en fin måte. Hvis hun er sosialt klønete og har to stk på spekteret, så er sannsynligheten stor for at hun også er det. De på spekteret kan ha utfordringer med det sosialet, og derfor ville jeg tatt en opp på en rolig måte. 

Anonymkode: c26aa...5cc

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen diagnose som unnskylder å være en kødd. Henne hadde jeg glatt droppet.

Anonymkode: 27afe...c7d

Ikke noe å droppe for. Mulig ingen har fortalt henne at slike kommentarer og stikk ikke er sosialt akseptert. Mulig hun prøver på banter, men bommer. Derfor bør hi heller ta det opp med henne på en fin måte. Er hun ikke villig å endre seg, da kan en heller vurdere å droppe. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ikke noe å droppe for. Mulig ingen har fortalt henne at slike kommentarer og stikk ikke er sosialt akseptert. Mulig hun prøver på banter, men bommer. Derfor bør hi heller ta det opp med henne på en fin måte. Er hun ikke villig å endre seg, da kan en heller vurdere å droppe. 

Voksne mennesker som ikke har lært å fungere normalt er ikke noe å ha.

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Voksne mennesker som ikke har lært å fungere normalt er ikke noe å ha.

Hun sliter psykisk og har vært inn og ut av psykiatrien i alle år. Har aldri vært i jobb, så jeg tenker at hun forstår ikke samfunnet slik som oss andre. Forstår ikke politikk f eks. Hun er veldig opptatt av hvilke klær jeg kjøper til mine barn, og går da rett på nett og bestiller samme. Dette fordi hun tror det er «in» ikke at barn liker ulikt. Hun kjøper f eks samme klær og merke som psykologen sin. Veldig opptatt av det. Hun har venner som også er i psykiatrien og som heller ikke forstår samfunnet. Jeg har kjent henne i mange år og er mer en «sympati venn» en hun ringer og ber om råd hos, der jeg kan forklare henne ting. Det er ingenting vondt i henne. Hun forstår ikke det med videregående, hva studiekompetanse er, og man må ha det for å studere på høyere nivå. Hva fagbrev er og veien dit. Det med jobb. Ja, jeg har kanskje ikke verdens høyeste utdannelse og jobb, men jeg har en utdannelse og en jobb. Der jeg tjener penger til å forsørge familien min og boliglån. Hvis jeg sier jeg er sliten etter ei uke, kan hun si- at du orker! Alle blir sliten av jobb, men det er også gøy og givende og man er en del av samfunnet og gjør et mandat. Man kan ikke gå på nav og si man vil ha trygd fordi det er mer behagelig. Hun er et resultat av å falle helt utenfor 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun sliter psykisk og har vært inn og ut av psykiatrien i alle år. Har aldri vært i jobb, så jeg tenker at hun forstår ikke samfunnet slik som oss andre. Forstår ikke politikk f eks. Hun er veldig opptatt av hvilke klær jeg kjøper til mine barn, og går da rett på nett og bestiller samme. Dette fordi hun tror det er «in» ikke at barn liker ulikt. Hun kjøper f eks samme klær og merke som psykologen sin. Veldig opptatt av det. Hun har venner som også er i psykiatrien og som heller ikke forstår samfunnet. Jeg har kjent henne i mange år og er mer en «sympati venn» en hun ringer og ber om råd hos, der jeg kan forklare henne ting. Det er ingenting vondt i henne. Hun forstår ikke det med videregående, hva studiekompetanse er, og man må ha det for å studere på høyere nivå. Hva fagbrev er og veien dit. Det med jobb. Ja, jeg har kanskje ikke verdens høyeste utdannelse og jobb, men jeg har en utdannelse og en jobb. Der jeg tjener penger til å forsørge familien min og boliglån. Hvis jeg sier jeg er sliten etter ei uke, kan hun si- at du orker! Alle blir sliten av jobb, men det er også gøy og givende og man er en del av samfunnet og gjør et mandat. Man kan ikke gå på nav og si man vil ha trygd fordi det er mer behagelig. Hun er et resultat av å falle helt utenfor 

Hun skjønner ikke utdanningssystemet, men tillater seg likevel å være nedlatende ovenfor de med fagbrev…? Da skjønner hun jo likevel noe, for hun har fått med seg at enkelte ser ned på fagbrevutdanning.

Diagnose eller ikke - man trenger ikke sånne folk i livet sitt.

Anonymkode: a77ca...67c

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hun skjønner ikke utdanningssystemet, men tillater seg likevel å være nedlatende ovenfor de med fagbrev…? Da skjønner hun jo likevel noe, for hun har fått med seg at enkelte ser ned på fagbrevutdanning.

Diagnose eller ikke - man trenger ikke sånne folk i livet sitt.

Jo, man trenger noen "slike". De bedrer egen selvfølelse og minner oss på at vi selv egentlig er ganske bra og ganske heldige. Vi kan lære hvor stor forskjell det er på folk og gi oss følelsen av å være til hjelp.

Anonymkode: 18cfd...8fc

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, man trenger noen "slike". De bedrer egen selvfølelse og minner oss på at vi selv egentlig er ganske bra og ganske heldige. Vi kan lære hvor stor forskjell det er på folk og gi oss følelsen av å være til hjelp.

Jeg trenger heldigvis ikke sånne for å styrke selvfølelsen min. Prioriterer hardt de jeg vil ha rundt meg.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bedrer det selvfølelsen din at andre sliter med diagnoser og psykisk sykdom? Det er bare rart. 

Jeg er ikke for at men kutter ut venner pga sykdom, om det så er diabetes eller angst, men jeg hadde heller ikke tatt mot kritikk og hån fra noen. Jeg støtter venner og familie så langt jeg kan, men forventer (og får) respekt og omsorg tilbake. 

Jeg er helt enig i forslaget om å gi beskjed på en rolig og saklig måte, at latterliggjøring ikke er ok. Dette er tydeligvis en dame med store utfordringer og antageligvis har hun en diagnose selv som gjør at hun ikke klarer å lese sosiale koder. Da er det helt ok å forklare dette for henne. 

Annonse

Autismespekterforstyrrelser er arvelig, så hadde venninnen din vokst opp i dag hadde hun antagelig fått en slik diagnose selv. Psykiske problemer følger gjerne med på lasset, så at hun sikkert har ting å slite med forstår man bare av å lese innleggene dine.

Du må ta et aktivt valg, enten fortsette å være vennen hennes, eller kanskje mer støttekontakten, fordi hun trenger deg og din veiledning, eller så må du droppe henne. Men du sier det ikke er noe vondt i henne, så hennes kritikk av fagbrev kan du fint adressere, og lære henne opp litt, fortelle at om alle mennesker ble akademikere hadde Norge stoppet opp. Vi trenger veldig mange mennesker med fagbrev for å få samfunnshjulet til å trille.

Når det kommer til sønnen hennes, så kan det godt hende han er veldig skoleflink. Jeg kjenner en med asbergers som er dataingeniør, han er lynende intelligent, men er jo "litt rar" og mangle sosiale ferdigheter. Det er en del mennesker på spekteret som blir uføre, men mange klarer seg utmerket i jobb og er veldig dyktige i det de driver med, så det er slett ikke umulig at sønnen hennes vil bli ingeniør. Det er mange på spekteret som passer mye bedre alene bak en datamaskin enn i et mer kroppslig yrke for sosiale ferdigheter er viktig.

Det som er litt vittig her er vel at en som har fagbrev i maskinfag kan tjene like godt som en ingeniør ;)

Anonymkode: e1597...3ec

Hun er kanskje på spekteret selv? Men det er helt på sin plass med tilsnakk når hun latterliggjør utdannelsen til deg og dine barn. 

Jeg tror dere går gode tider i møte jeg da, vi kommer til å mangle folk innen yrkesfag i fremtiden, veldig lurt valg.

Anonymkode: 75ebc...cca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...