Gå til innhold

Folk som alltid er på hytten

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis du reiser vekk med en gang du har fri, må det jo bety at du ikke har lyst til å være mer enn høyst nødvendig hjemme? Det synes jeg er synd for dem.

Anonymkode: 48e26...b9b

Nei, det er ikke det det betyr. Vi elsker hjemmet vårt, men vi elsker også å dra på hytta hvor turterreng og skiløyper er rett utenfor døra. At vi drar på hytta nesten hver helg betyr at vi har to plasser vi trives veldig godt på, det betyr ikke at vi trives på det ene stedet og har ingen lyst til å være det andre stedet.

Men til Hi sitt innlegg så holder vi avtaler da vi tenker gjennom invitasjoner før vi sier ja. Det er heller ikke mange bursdager som holdes i helger hvor barna blir invitert da de fleste foreldre vet at helger er mange folk opptatt, men blir barna invitert i bursdager i helger så tilrettelegger det slik at det går i bursdag.

Anonymkode: 6cdd8...a34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri forstått de som velger å dra på hytta hver helg og som på den måten aldri kan delta på noe som helst når det kommer til barna. Bursdager og aktiviteter bør komme først . Selv har vi et feriested nå og det vil alltid bli prioritert etter ungenes aktiviteter. Boligen står der når ungene er så store at de ikke trenger å bli fulgt opp på samme måte. Spesielt viktig mener jeg at dette er når ungene deltar på lagidrett.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri forstått de som velger å dra på hytta hver helg og som på den måten aldri kan delta på noe som helst når det kommer til barna. Bursdager og aktiviteter bør komme først . Selv har vi et feriested nå og det vil alltid bli prioritert etter ungenes aktiviteter. Boligen står der når ungene er så store at de ikke trenger å bli fulgt opp på samme måte. Spesielt viktig mener jeg at dette er når ungene deltar på lagidrett.

Men her var det ikke snakk om å prioritere hytta over bursdager og aktiviteter barna skal på, men julebord.

Selv er jeg så heldig at jeg har barn som ofte selv heller vil på hytta enn å være med på de haugevis av aktiviteter voksne finner på for å slippe at barna skulle komme i skade for å kjede seg. Tror de også synes det er deilig å komme vekk fra mas og kjas, og bare kunne senke skuldrene på hytta uten å «måtte» noe. Og nei da, du og andre skal slippe å komme med antakelser. Begge barna mine har venner, er sosiale og driver med idrett på høyt nivå. Men de elsker altså å være på hytta 🥰

Anonymkode: 7a195...2df

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Skjønner at folk liker hytta si, men at hytta triumfer ALT det skjønner jeg ikke! 

Har en venninne som aldri kan finne på noe i helgene,  for da skal hun på hytta. Hytta er 25 minutter unna, og en annen venninne kjører forbi hytta for å komme seg til sentrum om vi skulle funnet på å møttes, bare for å beskrive hvor nært hun likevel er.. 

Jeg jobber fast 3 ettermiddager i uka, dermed har jeg ikke ofte tid til å treffes i ukedager.  2 venninner jobber også skift, så ukene går. 

Og når da denne venninnen har lagt ned veto mot å møtes i helgene,  de er hellige for da skal hun på hytta!! Og hun blir rasende om vi andre likevel treffes en lørdag, "for det må da gå å treffes midt i uka...." BLÆH!! 

Vi har begynt å treffes uten at hytte-fantasten vet om det. Kan hun sitte der på hytta å gnu. 

Anonymkode: 1aea3...682

Flere av hyttefolket jeg kjenner er av denne typen. Det store problemet med det er at de legger alt ansvar for opprettholding av relasjoner og felles ansvar på andre. 

En stund eide jeg et firma med en person som hadde samme forhold til båten sin. Det innebar at jeg og min familie aldri kunne ha planer, for hen skulle ha mulighet til å dra ut i båten når som helst om været plutselig lå til rette. Det felles arbeidet måtte likevel gjøres, så om firmaet skulle gå rundt måtte jeg være 100% fleksibel hele tiden. Solgte meg ut ved første mulighet, og nestemann forholdt seg ikke til dette. Et år senere hadde hele grunnlaget for driften smuldret opp.

Anonymkode: 0757f...919

Skrevet

Bursdag i helgene er og blir en uting av dimensjoner.

Julebord i helg er selvsagt noe annet, men vi kan ikke komme dit at man har oppmøteplikt på arrangementer som foregår i fritiden. Det skjønner du nok selv også. Grunnen til at hun ikke blir med er vel irrelevant.

Anonymkode: 28f5c...78e

Skrevet

Hvis man har meldt seg på et julebord som det må bestilles plass på, synes jeg det er dårlig stil å trekke seg. 

Hvis hun visste at hun uansett ville være på hytta, kunne hun heller latt være å melde seg på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvis du reiser vekk med en gang du har fri, må det jo bety at du ikke har lyst til å være mer enn høyst nødvendig hjemme? Det synes jeg er synd for dem.

Anonymkode: 48e26...b9b

Nei det behøver ikke å bety at du ikke trives hjemme. Det kan bety at du har to hus du trives like godt i, to hus med forskjellige funksjoner. Akkurat som du i et hus har flere rom du bruker til forskjellige ting. 
Det sagt tenker jeg at den som melder avbud til julebord i siste liten får ordne avbestilling selv eller betale kuverten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bursdag i helgene er og blir en uting av dimensjoner.

Julebord i helg er selvsagt noe annet, men vi kan ikke komme dit at man har oppmøteplikt på arrangementer som foregår i fritiden. Det skjønner du nok selv også. Grunnen til at hun ikke blir med er vel irrelevant.

Anonymkode: 28f5c...78e

Bursdag i helg er for flere av oss eneste mulighet til å arrangere bursdag for barna. Min jobb er lite fleksibel og jeg har tre barn med flere aktiviteter. Bursdag på ukedag lar seg ikke gjennomføre hos oss. 

Anonymkode: b12c0...838

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bursdag i helg er for flere av oss eneste mulighet til å arrangere bursdag for barna. Min jobb er lite fleksibel og jeg har tre barn med flere aktiviteter. Bursdag på ukedag lar seg ikke gjennomføre hos oss. 

Tenker at bursdag i helga er fint, og vi prøver så langt vi kan å prioritere bursdager. Legger man det til søndag, litt utpå dagen, kan det jo fint kombineres med hyttehelg også. Man må bare reise hjem litt før søndagen, og det bør være overkommelig for de fleste så lenge hytte ikke ligger veldig mange timer unna. Vi har 2,5 time å kjøre, det kombineres fint.

Anonymkode: f824d...9fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi foretrekker også helt klart bursdag i helg. Uken er stressende og travel (med også ufleksibel jobb),

Anonymkode: 0dc3d...7a9

Skrevet

Vi bor i en flott, stor leilighet i byen, med gode naboer og stort nettverk. Og vi stortrives. Men hytta vår....altså...hvor skal jeg begynne?? Verdens fineste plass, der jeg kommer fra, med en helt sinnsyk natur, og mange av mine barndomsvenner, familie og naboer. Hytta er et 50-talls hus som er totalrenovert, og om jeg må si det selv: helt vanvittig flott! Vi drar på hytta så fort vi har sjansen. At noen skulle mene at vi "burde være i byen" for å delta på ting de arrangerer, er så merkelig at jeg nesten ikke kan tro at det er sant. Det MÅ jo bare være rein misunnelse for at vi har både flott bolig i byen OG luksushytte på landet!

Anonymkode: 0348b...aa1

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Vi bor i en flott, stor leilighet i byen, med gode naboer og stort nettverk. Og vi stortrives. Men hytta vår....altså...hvor skal jeg begynne?? Verdens fineste plass, der jeg kommer fra, med en helt sinnsyk natur, og mange av mine barndomsvenner, familie og naboer. Hytta er et 50-talls hus som er totalrenovert, og om jeg må si det selv: helt vanvittig flott! Vi drar på hytta så fort vi har sjansen. At noen skulle mene at vi "burde være i byen" for å delta på ting de arrangerer, er så merkelig at jeg nesten ikke kan tro at det er sant. Det MÅ jo bare være rein misunnelse for at vi har både flott bolig i byen OG luksushytte på landet!

Dere må jo for all del reise på hytta. Det som blir rart er når dere ALDRI kan være med på noe i byen fordi dere absolutt MÅ på hytta... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Dere må jo for all del reise på hytta. Det som blir rart er når dere ALDRI kan være med på noe i byen fordi dere absolutt MÅ på hytta... 

Hvorfor er det rart? Vi elsker hytta, og alt som skjer der, derfor foretrekker vi å være på hytta foran nesten alt annet. Hvorfor er det mer rart å ville nyte hyttelivet da enn å være med på ting i byen? Det som skjer på hytta frister jo alltid mer enn det som skjer i byen! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det rart? Vi elsker hytta, og alt som skjer der, derfor foretrekker vi å være på hytta foran nesten alt annet. Hvorfor er det mer rart å ville nyte hyttelivet da enn å være med på ting i byen? Det som skjer på hytta frister jo alltid mer enn det som skjer i byen! 

Om du er som min venninnen da, insisterer på at all kontakt skal foregå i ukedager, til tross for at vi andre har fullt opp da, og heller kan tenke oss å treffes fredag eller lørdag. Noe som utgår pga HYTTA. Vi treffes aldri hele veninnegjengen lenger, noe jeg synes er fryktelig synd. Er jo ikke snakk om å treffes hver helg, ikke hver mnd engang - en gang i blant bare. 

Har bare så problemer med å skjønne hvorfor man ikke kan droppe hytta av og til for å gjøre noe sosialt? Men nei, de kommer aldri i bursdager, andre fester eller samlinger - ingen ting. Skjønner det ikke.  

Har jo flere venner med hytte, de liker jo også å være på hytta, men de har jo et liv der de bor også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Om du er som min venninnen da, insisterer på at all kontakt skal foregå i ukedager, til tross for at vi andre har fullt opp da, og heller kan tenke oss å treffes fredag eller lørdag. Noe som utgår pga HYTTA. Vi treffes aldri hele veninnegjengen lenger, noe jeg synes er fryktelig synd. Er jo ikke snakk om å treffes hver helg, ikke hver mnd engang - en gang i blant bare. 

Har bare så problemer med å skjønne hvorfor man ikke kan droppe hytta av og til for å gjøre noe sosialt? Men nei, de kommer aldri i bursdager, andre fester eller samlinger - ingen ting. Skjønner det ikke.  

Har jo flere venner med hytte, de liker jo også å være på hytta, men de har jo et liv der de bor også. 

Foreslå en venninnehelg på hytta? 

Anonymkode: 9c535...976

Skrevet

Tar helg nå og drar på hytta nå 😊Har ikkje fast jobb, velger å vere ringevikarer for da kan eg vere halve veka på hytta.

Skrevet

Hysterisk artig med folk som tror de er i posisjon til å mene og bestemme noe som helst over hva folk velger å gjøre i fritiden sin 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men da liker hun vel hytta bedre enn det du inviterer på? Hvorfor ønsker du at hun skal droppe hytta for å delta på det du ønsker? Hvordan kan det tilfredsstille deg at hun blir med på en aktivitet bare for at du vil det, mens hun EGENTLIG har mest lyst å være på hytta? Er det stas å ha med noen som egentlig ikke har så lyst, men blir med av plikt? Som sitter å tenker at helga er bortkasta, men at hun bare MÅ delta for at ikke venninna blir sur og fornærmet?? Jeg syns folk bør gjøre det de har mest lyst til, ikke være sammen med meg eller med på noe de egentlig ikke har lyst til.

Skrevet

Alt med måte, tenker jeg. 

Pr. dato har vi noe begrensa tilgang til hytta, men tidligere kunne også vi dra på hytta hver helg. Ikke fordi vi ikke trivdes i hjemmet vårt, for det gjorde vi så absolutt, men vi dro blant annet pga. noe herk av noen naboer. 

Ellers litt enig med deg, hytta bør ikke trumfe riktig alt. Den kan trumfe det meste, men noen unntak må man kunne gjøre.

Anonymkode: e82a9...a69

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men da liker hun vel hytta bedre enn det du inviterer på? Hvorfor ønsker du at hun skal droppe hytta for å delta på det du ønsker? Hvordan kan det tilfredsstille deg at hun blir med på en aktivitet bare for at du vil det, mens hun EGENTLIG har mest lyst å være på hytta? Er det stas å ha med noen som egentlig ikke har så lyst, men blir med av plikt? Som sitter å tenker at helga er bortkasta, men at hun bare MÅ delta for at ikke venninna blir sur og fornærmet?? Jeg syns folk bør gjøre det de har mest lyst til, ikke være sammen med meg eller med på noe de egentlig ikke har lyst til.

Vennskap handler like mye om å gi som å ta. Hvis noen til stadighet velger å ikke prioritere vennene fordi de heller vil på hytta så kan de lett bli prioritert bort ved en senere anledning. Det er dessuten litt spesielt å tenke på en helg som bortkastet fordi man er med venner og ikke er på hytta. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Vennskap handler like mye om å gi som å ta. Hvis noen til stadighet velger å ikke prioritere vennene fordi de heller vil på hytta så kan de lett bli prioritert bort ved en senere anledning. Det er dessuten litt spesielt å tenke på en helg som bortkastet fordi man er med venner og ikke er på hytta. 

Og så er det noen som ikke bryr seg så veldig mye om at de blir prioritert bort ved en senere anledning fordi vennene mener en er for lite tilgjengelig. 
Det snakkes så varmt om mangfold og at vi skal akseptere forskjeller, men dette gjelder åpenbart innenfor kun veldig smale områder. Det er faktisk ikke alle som har det samme behovet for sosial omgang. Det er heller ikke alle som har behov for mange venner. Folk er selv ansvarlige for å skape seg det livet som er best for dem. Da er det bra at folk velger ut i fra sine behov og ønsker, ikke hva alle andre forventer av dem.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 10.12.2024 den 7.00):

Nå er det vel ikke det tråden handler om i det hele tatt. Det er en voksen person som avlyser en avtale fordi hun heller vil på hytta. Det er en uting å avlyse ting fordi man har ombestemt seg, uavhengig av om det er hyttetur eller at man bare ikke gidder. 

Jeg har aldri opplevd at noen av barna mine sine venner har gått glipp av verken bursdager, cuper eller andre kjekke ting fordi familien heller drar på hytta. Noen ganger har vi hatt barn på overnatting mens resten av familien drar, men generelt så er foreldre veldig flinkt til å ta hensyn til barna sitt sosiale liv også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Omg, så mye rart enkelte av dere klarer å lire av dere.

Anonymkode: a7cde...d8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Omg, så mye rart enkelte av dere klarer å lire av dere.

Anonymkode: a7cde...d8b

Sånne kommentarer gir ingen mening overhode. Du må nesten være konkret på HVA du mener er rart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hadde det ikke vært for at hun blir SUR når vi andre møtes i helgene, siden hun selv da ikke får vært med,  hadde det ikke plaget meg en plass at hun dro på hytta hver helg. Måtte gjerne bodd der for min del.  

Men når vi er 3 stykker i gjengen som sliter pga av jobb med å få til å møtes i ukedager,  så blir det smått irriterende at hun lager nummer av st vi møtes en fredag eller lørdag innimellom.  Hun KAN droppe hytta én helg. Og som sagt er hytta såpass nært at flere av oss har lengre kjørevei enn henne, noen må også kjøre forbi hytta.  

Vi får ikke komme på besøk dit.  Det har vært luftet  men der vil de være i fred. Greit nok det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...