Gå til innhold

Eltefritt brød av brødrester

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere funnet oppskrift på eltefrie rundstykker laget på en blanding av oppsmulede brødrester og hvetemel. Leter etter tilsvarende oppskrift på brød, men klarer ikke finne. Noen her som har prøvd det?

Endret av Polly-Esther

Fortsetter under...

Jeg bruker aldri oppskrift til hverken brød eller rundstykker. Kun %, for å få riktig forhold mellom mel og vann.
Som regel baker jeg med 70% væske, (tilpasser litt etter ingrediensene) ,og 2% salt. 

Det er ikke noe  forskjell på brød- og rundstykkedeig heller, bare bruk en du liker.

Du veier først opp mengden mel, korn, brødsmuler, frø. Til f.eks 1000 g, så tilsetter jeg 700g vann og 20 g salt. 

Jeg baker med en 50/50 surdeig, så 200 g av den teller 100 gram vann og 100 g mel. Men om du bruker gjær så ville jeg bare tilsatt den i tillegg. 

Anonymkode: 97267...234

Polly-Esther skrev (1 time siden):

Takk for svar 😊 Jeg er nok mest komfortabel med å følge en oppskrift, siden jeg ikke baker altfor ofte. Tror du at det funker å bruke den samme oppskriften som jeg bruker til rundstykkene i brødform?

Ja, eneste forskjell på brød og rundstykker er at brød trenger lengre steketid for å bli gjennomstekt. Du kan bruke samme deig uansett hvordan du velger å forme den👍🏻

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, eneste forskjell på brød og rundstykker er at brød trenger lengre steketid for å bli gjennomstekt. Du kan bruke samme deig uansett hvordan du velger å forme den👍🏻

Tusen takk 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...