Gå til innhold

Hvordan stoppe dette?

Anbefalte innlegg

Hvordan stoppe ryktespredning? Jeg får stadig høre fra folk at de har hørt rykter om meg og hva de har hørt. De nekter å si hvem de har hørt det av. Så hva skal jeg med denne informasjonen? Hva skal det være godt for? Når jeg uansett ikke kan gjøre noe med det, bortsett fra å si at det ikke stemmer, og i tillegg blir veldig lei meg 😭 vurderer å kontakte politiet da jeg har flere meldinger fra folk der de skriver ting de har «hørt» men ikke sier kilde. Dette ødelegger livskvalitet og det sosiale liv. Det er til og med noen som har tatt bilde av meg på et offentlig sted og spredt det videre med «er dette henne som…» hva gjør jeg i denne situasjonen? 

Anonymkode: 9d5cd...ed3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451336-hvordan-stoppe-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en tøff situasjon å stå i 😔. Det blir det vanskelig å gjøre noe med. Har du noen anelse om hvem som vil deg vondt? Kanskje å anmelde er det beste om ingen er villige til å fortelle hvor det kommer fra? Dårlig gjort av folk!

Anonymkode: db5fd...3b3

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

For en tøff situasjon å stå i 😔. Det blir det vanskelig å gjøre noe med. Har du noen anelse om hvem som vil deg vondt? Kanskje å anmelde er det beste om ingen er villige til å fortelle hvor det kommer fra? Dårlig gjort av folk!

Ja det er skikkelig dårlig gjort. Det er en kvart sannhet i det, men da en liten fjær til 1000 høns. Derfor blir disse ryktene helt ville. Kan sammenligne med en som har hatt sex mot en burger, derfra til å være organisert prostituert med egen salong og firma, faste kunder osv. selv om min situasjon ikke er i den kategorien, men som en sammenligning med en fjær til ørten høns. Folk snakker fordi de ikke har annet å snakke om, og fordi rykter og nyheter er spennende 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du får dessverre ikke stoppet rykter, det er helt håpløst… En forferdelig situasjon å stå i!!

Anonymkode: a51fc...14b

Håper nesten det skjer noe med andre slik at fokuset på meg dør ut og noen andre blir mer interessant å snakke om. Selv om det er feil å tenke slik. Noen sluker alt de hører og tar alt for god fisk, mens noen er mer kritisk til rykter. Jeg selv tenker alltid kritisk på rykter, da det ofte er flere sider av en sak og sjelden det du får servert. 

Annonse

Jeg hadde også en periode det gikk rykter. Ble ganske overrasket over omfanget , men måtte stoppe det med å svare at «TENK om jeg hadde hatt et så spennende liv, det er godt noen andre vet hva jeg har drevet med da dette åpenbart er nytt for meg. wow!» 

Det rant liksom litt ut i sanden etterpå, da noen skjønte at de kanskje ikke skulle tro alt de hørte, og ja den berømte fjæra som blir til fem høns. 

Anonymkode: 11b15...8a6

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde også en periode det gikk rykter. Ble ganske overrasket over omfanget , men måtte stoppe det med å svare at «TENK om jeg hadde hatt et så spennende liv, det er godt noen andre vet hva jeg har drevet med da dette åpenbart er nytt for meg. wow!» 

Det rant liksom litt ut i sanden etterpå, da noen skjønte at de kanskje ikke skulle tro alt de hørte, og ja den berømte fjæra som blir til fem høns. 

Anonymkode: 11b15...8a6

Folk er ganske frekke når de går å snakker om ting de bare har hørt via andre som har hørt det fra andre igjen. Det er sjelden jeg tar opp igjen ting jeg har hørt fra folk som snakker om folk de ikke kjenner. Det er også fascinerende at folk jeg ikke kjenner selv står på butikken å snakker om meg. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Folk er ganske frekke når de går å snakker om ting de bare har hørt via andre som har hørt det fra andre igjen. Det er sjelden jeg tar opp igjen ting jeg har hørt fra folk som snakker om folk de ikke kjenner. Det er også fascinerende at folk jeg ikke kjenner selv står på butikken å snakker om meg. 

Da ville jeg faktisk gått bort til dem og presentert meg og spurt om jeg kunne blitt med i samtalen for å oppdatere meg på mitt eget liv siden jeg finner ut noe nytt via andre hver dag.. Faders sladrefolk!!

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Håper nesten det skjer noe med andre slik at fokuset på meg dør ut og noen andre blir mer interessant å snakke om. Selv om det er feil å tenke slik. Noen sluker alt de hører og tar alt for god fisk, mens noen er mer kritisk til rykter. Jeg selv tenker alltid kritisk på rykter, da det ofte er flere sider av en sak og sjelden det du får servert. 

Men dette er basert på noe som har rot i virkeligheten? Men typ en fjær til fem høns? Håper det snart blir noe annet de kan snakke om! 

Man skal være forsiktig både med hva man bringer videre som man "har hørt" og hva man tror på. På den andre siden er vi helt avhengig av at folk videreformidler ting de vet og har hørt for å kunne vite hvem vi kan stole på og hvem vi bør unngå. Det ville vært helt umulig å bare forholde seg til egne erfaringer.

Anonymkode: ef761...ccc

Hva med å smelle litt tilbake? "Og du er han/henne som…?regner jeg med?" Ikke dikte opp noe alvorlig selvsagt, men la dem kjenne litt på ubehaget selv. At voksne mennesker ikke kjenner at dette er grenseoverskridende oppførsel mot deg synes jeg er helt hårreisende.

Anonymkode: c674b...85d

Folk altså. 

Det er vel kun to veier ut. Ene er å gå åpent ut, sørge for at din historie blir hørt og delt. Andre er å vente til gribbene finner annen underholdning i de sørgelige livene sine. 

Du kan selvfølgelig anmelde, men er en litt realist, det blir vel henlagt som det meste blir i dag. 

Anonymkode: 2bfd8...dd5

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man skal være forsiktig både med hva man bringer videre som man "har hørt" og hva man tror på. På den andre siden er vi helt avhengig av at folk videreformidler ting de vet og har hørt for å kunne vite hvem vi kan stole på og hvem vi bør unngå. Det ville vært helt umulig å bare forholde seg til egne erfaringer.

Det skal man være forsiktig med ja. man vet ikke hvordan andre tolker det man hører. Jeg føler meg forsvarsløs. Jeg har blitt forbanna på de som kommer til meg å forteller at de har hørt, og ikke sier noe om hvem som har sagt. Hva skal denne infoen være godt for? Hvorfor skal jeg vite hva som ryktes om meg annet enn at det opprører meg og jeg blir mer lei meg? 
Smelte tilbake til ei som fortalte meg ting i går, og nå er jeg nok slettet fra det «vennskapet» men det er helt greit. Det er ikke venner når de kommer med slike ting 

Er du helt sikker på at dette er så omfattende som du frykter? Folk som må fortelle hva de har hørt er ikke redd for å legge litt ekstra på for å gjøre seg interessante. 

Du kan vel gjøre ett av to ting, enten gå høyt ut og fortelle din historie, for eksempel på Facebook eller lokalavisen, eller vente til det blåser over. Du vet hva som er sant og de som kjenner deg vil vel tro på deg, alle andre er bare støy. 

Anonymkode: ef77d...313

oslofrk skrev (12 minutter siden):

Hva slags saker gjelder det da?

Jeg ville vært fristet til å gjøre no skikkelig rart jeg, for å se om det også ble spredt 😜

Vil ikke utlevere det her. Jeg blir forbanna på de som forteller meg dette, fremfor de som sprer det. For de vet jeg jo ikke hvem er. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vil ikke utlevere det her. Jeg blir forbanna på de som forteller meg dette, fremfor de som sprer det. For de vet jeg jo ikke hvem er. 

Men de som forteller deg det, sprer det vel nødvendigvis ikke?

Anonymkode: a2fa2...f45

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Men de som forteller deg det, sprer det vel nødvendigvis ikke?

Anonymkode: a2fa2...f45

Tror ikke det, men de bør skjekka fakta om det de hører stemmer før de sier det til meg. Når de ikke vil si hvem de har hørt det av, det er negativt og sårende og jeg har ingen nytte av å vite det kan de la være 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er det mange som forteller det samme, eller hører du dette fra kun en person? For om det bare er en, kan det jo hende at den prøver å isolere deg fra andre.

Får høre fra to personer at de har hørt at folk har sagt det og det om meg. Men de vil ikke si hva som har sagt det. Jeg ble lei den ene personen som har sagt en del ting om hva hun har «hørt» om meg. Sa hun må stoppe! Jeg er ikke interessert i å høre på henne, hvis hun ikke kan si hvem som prater trenger jeg heller ikke vite, da jeg kun blir lei meg. Hva skal jeg med den informasjonen, og hva er hensikten? Hun sa navn på en person en gang. Jeg tok det opp med vedkommende og det var bare tull, vedkommende ble sjokkert. Så disse ryktene hun hører stemmer jo ikke. Jeg konfronterte henne med det. Hvis hun ikke vet 100% sikkert at det hun sier stemmer så ikke ta det videre. Skjønner ikke hva hun tenker hun oppnår. Sa også til henne at hun er kjent for å være ei slarve, og har rykte på seg for det. Da ble hun sur. Det er helt greit at hun nå er sur på meg. Det var en befrielse å sette henne på plass. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Får høre fra to personer at de har hørt at folk har sagt det og det om meg. Men de vil ikke si hva som har sagt det. Jeg ble lei den ene personen som har sagt en del ting om hva hun har «hørt» om meg. Sa hun må stoppe! Jeg er ikke interessert i å høre på henne, hvis hun ikke kan si hvem som prater trenger jeg heller ikke vite, da jeg kun blir lei meg. Hva skal jeg med den informasjonen, og hva er hensikten? Hun sa navn på en person en gang. Jeg tok det opp med vedkommende og det var bare tull, vedkommende ble sjokkert. Så disse ryktene hun hører stemmer jo ikke. Jeg konfronterte henne med det. Hvis hun ikke vet 100% sikkert at det hun sier stemmer så ikke ta det videre. Skjønner ikke hva hun tenker hun oppnår. Sa også til henne at hun er kjent for å være ei slarve, og har rykte på seg for det. Da ble hun sur. Det er helt greit at hun nå er sur på meg. Det var en befrielse å sette henne på plass. 

Hun ga deg mulighet til å fortelle hva som egentlig var sant. I stedenfor å takke henne for det og oppklare misforståelsen skjelte du henne ut. Dermed åppnådde du nok bare at hun igså trodde på denne historien. Om det er ditt vanlige reaksjonsmønster tenker jeg det er bare bra om folk får advarsler om deg så de kan holde seg unna.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun ga deg mulighet til å fortelle hva som egentlig var sant. I stedenfor å takke henne for det og oppklare misforståelsen skjelte du henne ut. Dermed åppnådde du nok bare at hun igså trodde på denne historien. Om det er ditt vanlige reaksjonsmønster tenker jeg det er bare bra om folk får advarsler om deg så de kan holde seg unna.

Hun kommer jevnlig til meg for å fortelle hva hun har hørt andre har sagt. Helt greit feste og andre og tredje gangen. Jeg har fortalt henne hva som er sannheten. Likevel kommer hun med hva hun har hørt igjen og igjen. Uten å si hvor det kommer fra, da har jeg ikke mulighet til å gjøre noe med det. Det eneste hun oppnår er å såre meg. Det fikk hun klar beskjed om nå. Hun er kjent for å være ei som snakker og sprer rykter. Hun vet alt om alle. Jeg orker det ikke mer. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hun kommer jevnlig til meg for å fortelle hva hun har hørt andre har sagt. Helt greit feste og andre og tredje gangen. Jeg har fortalt henne hva som er sannheten. Likevel kommer hun med hva hun har hørt igjen og igjen. Uten å si hvor det kommer fra, da har jeg ikke mulighet til å gjøre noe med det. Det eneste hun oppnår er å såre meg. Det fikk hun klar beskjed om nå. Hun er kjent for å være ei som snakker og sprer rykter. Hun vet alt om alle. Jeg orker det ikke mer. 

Det virker jo som det er hun som dikter opp dette? Får du bekreftet fra andre at du blir snakket om?

Anonymkode: ef77d...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...