Gå til innhold

Om noen damer over 40 har tid til å svare ( ifb. bryster)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med bryster. Har dere erfart ømhet ensidig midt i syklusen? Jeg bruker ikke prevensjon, og er tidlig i 40 - årene. Har nok hatt eggløsning for to dager siden, med ensidig, ømt kjertelvev. Spreng når jeg tar av BH. Nå har det avtatt litt, og det klør litt på puppen. Har vært slik en ukes tid. Jeg er selvfølgelig redd for skumlere tilstander, som er akutte osv. Ventet på legetime, men klarer ikke la det ligge...

Har dere opplevd lignende, uten at det har vært alvorlig? Og sett synlig blodårer, kjent knudrete kuler under huden?

🙄

Anonymkode: 82939...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I forbindelse med bryster. Har dere erfart ømhet ensidig midt i syklusen? Jeg bruker ikke prevensjon, og er tidlig i 40 - årene. Har nok hatt eggløsning for to dager siden, med ensidig, ømt kjertelvev. Spreng når jeg tar av BH. Nå har det avtatt litt, og det klør litt på puppen. Har vært slik en ukes tid. Jeg er selvfølgelig redd for skumlere tilstander, som er akutte osv. Ventet på legetime, men klarer ikke la det ligge...

Har dere opplevd lignende, uten at det har vært alvorlig? Og sett synlig blodårer, kjent knudrete kuler under huden?

🙄

Kan få veldig ømme brystet mellom eggeløsning og mens, sånn at jeg kjenner det godt hvis jeg er i bevegelse. Kløe også. Men ikke knuter… 

Få det sjekket opp, men det går nok helt fint ♥️

Anonymkode: 30e17...f1d

Skrevet

Har en liten cyste som «fyller seg opp» fra eggløsning til mensen og kjennes som ordentlig kule..sjekka den flere ganger på sykehuset, den ble tømt der og da, og fikk beskjed til slutt at så lenge jeg ikke kjenner den i starten av syklusen så bør jeg ikke tenke på det..

Anonymkode: e883d...5c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har en liten cyste som «fyller seg opp» fra eggløsning til mensen og kjennes som ordentlig kule..sjekka den flere ganger på sykehuset, den ble tømt der og da, og fikk beskjed til slutt at så lenge jeg ikke kjenner den i starten av syklusen så bør jeg ikke tenke på det..

Hjelper å gå uten BH forresten, så tar den av med en gang jeg er hjemme 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

🙄

Har sluttet med spile bh og stramme bh, så er ikke så øm mellom mens og eggløsning nå. Men ja, øm, kløe, og « spreng» og midt i 40 årene.

Ingen klumper/kuler, ville kjekket det opp

Anonymkode: 29213...f46

Skrevet

Har du tatt graviditetstest? Jeg fikk lignende symptom da jeg ble gravid da jeg var 41-42.

Senere kunne jeg få både kløe og ømhet i ett eller begge bryst da jeg nærmet meg overgangsalderen.

Anonymkode: 66544...76a

Skrevet

Takk for svar. Jeg kjenner ikke kjertlene/ ruglene før jeg trykker ekstra godt inn. Men jeg så plutselig at når jeg bøyer meg fremover, får jeg en lang streng (kan minne om søkk) langs puppen som har hatt spreng. Den vises ikke når jeg står rett opp, men er tydelig når jeg krummer meg en smule i lyset jeg står i. Det er ikke sånn på den andre. Jeg er heller ikke på badet hjemme, der lyset er annerledes. Har ikke lagt merke til det tidligere, og frykter jo det verste. Synes bare det er så rart med disse akutte symptomene som viser seg på under en uke.. og at jeg selvfølgelig tenker mitt ift. hva det kan være.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

🙄

Vanskelig å svare uten å se de...🤔

Anonymkode: 23ebf...bb4

Skrevet

Dette er en endring jeg ville sjekket opp hos legen. Sannsynligvis, så er det hormonelt og ikke farlig. Etter jeg ble 40 fikk jeg plutselig vanncyster i brystene, å kunne selv bare kjenne 1 av de 6 som ble funnet på mammografi. Har noen ganger stikkende smerter, ømhet, kløe og annet snacks, men ingenting er galt.

Anonymkode: 338eb...0d2

Skrevet

Jeg er livredd for at dette har vart, uten at jeg hatt fått det med meg. Det vises ikke i speilet hjemme, så jeg må lyse over med mobil på høykant for å se det . Ømheten har vart i 1,5 uke snart.

Skal til lege i morgen, og det føles så urealistisk at dette skjer...

Finner ikke informasjon om at søkk oppstår ved andre tilfeller enn ved alvorlig tilstand, og jeg gruer meg veldig til tiden fremover. 

Bra det ikke var noe uvanlig på undersøkelsen din👍❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er livredd for at dette har vart, uten at jeg hatt fått det med meg. Det vises ikke i speilet hjemme, så jeg må lyse over med mobil på høykant for å se det . Ømheten har vart i 1,5 uke snart.

Skal til lege i morgen, og det føles så urealistisk at dette skjer...

Finner ikke informasjon om at søkk oppstår ved andre tilfeller enn ved alvorlig tilstand, og jeg gruer meg veldig til tiden fremover. 

Bra det ikke var noe uvanlig på undersøkelsen din👍❤️

Lykke til i morgen! Kjempefint at du kommer deg fort til legen.

Skrevet

Jeg har masse av alt du beskriver, vondt, ømhet, kløe, you name it. Har vært på mammografi flere ganger, og det viser seg at jeg har masse cyster. Det har blitt verre nå som jeg (antakelig) nærmer meg overgangsalder.

Anonymkode: e6c23...3d5

Skrevet

Hvordan gikk det hos legen HI?

Skrevet

Jeg har masse endringer i brystene hver måned. Ømhet, forandringer etc. Synes ofte jeg kjenner kuler, men det er antakelig melkekjertler. Har aldri funnet noe på mammografi, så har slått meg til ro med at det er hormonelle endringer. 

Hvis dette er annerledes enn du har opplevd før, er det greit å få sjekket det opp. Men prøv å slappe av, det er mest sannsynlig ikke farlig.

Anonymkode: a8997...728

Skrevet

Takk for svarene deres.

Jeg dro til legen, som kjente på begge brystene. Legen sa at dette jeg kjenner på, ikke er brystkreft. 

Han anbefaler meg å se det an, da han tror det er hormonelt/ en melkekjertel. Jeg kan komme tilbake om en måneds tid, dersom tilstanden ikke har endret seg. Da kunne jeg henvises til mammografi for å være helt sikker. Selv om han var helt sikker på at dette ikke er noe å bekymre seg for.

Jeg slipper det nok ikke helt, og hadde allerede bestilt en time hos fastlege om noen dager. Den første legen var privat. 

Får se om fastlegen tolker tilstanden på samme måte. Er glad for at det finnes dyktige leger (både privat og offentlig), når man trenger det.

Skrevet

Godt å høre HI. De aller fleste endringer er ikke farlige, men for sikkerhet er det best å få det sjekket. Krysser fingrene for at alt er bra med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...