Gå til innhold

Andre her som har barn med diabetes type 1??

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er utrolig tøft 🥺 Diabetes er så mye mer enn folk forstår. Som med så mye annet må en prøve det selv for å kunne skjønne. 

Jeg går i konstant alarm beredskap og klarer sjeldent å slappe av. Sønnen min er blitt 16 og styrer mye selv nå, mens andre ting trenger han hjelp med. 

Anonymkode: d2c80...edd

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv, men en av mine beste venninner har, så jeg er ganske tett på.

Man tenker i barnehage og barneskolealder at det blir lettere når de blir eldre, men det blir en helt annen form for engstelse.

De farter rundt på egenhånd, og ønsket om å passe inn er viktig, samtidig som alkohol påvirker blodsukkeret veldig. Det er ikke bare bare å senke skuldrene når 18 åringen med diabetes reiser på hyttetur med venner f.eks. Vet ikke om de høye skuldrene noen gang senkes jeg....

Anonymkode: 89184...e41

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja, har en som er året yngre. Ingen som ikke har vært i situasjonen som skjønner hvordan det er. En heldøgnsjobb.

Anonymkode: 78b25...db1

Ja 🥺 Der er ei veldig god gruppe på fb som der er mye støtte å få. Den heter foreldre/foresatte til barn med diabetes type 1. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja 🥺 Der er ei veldig god gruppe på fb som der er mye støtte å få. Den heter foreldre/foresatte til barn med diabetes type 1. 

Ja er der og i flere grupper. Heldigvis kommer det stadig vekk ny teknologi som gjør ting litt enklere, men bekymringen vil nok alltid være der.

Anonymkode: 78b25...db1

Har ikke barn med diabetes 1, men er vokst opp med en forelder med diabetes 1 og for noen år tilbake fikk min ektefelle også denne sykdommen... Diabetes er så utrolig mye mer enn folk som ikke bor med en diabetiker noen sinne kan fatte! Har noen ganger tenkt tanken at helsepersonell burde prøvd et par uker eller måneder med diabetes slik at de faktisk forsto hva de snakker om. Diabetes er ikke slik som helsepersonell leser seg til at det er....

Anonymkode: eae6c...fed

Annonse

Broren min har det og jeg selv har hatt insulinkrevende svangerskapsdiabetes i totalt 16 mnd. Skjønner at det må være ekstremt tøft som foreldre. Heldigvis er sensorer en ekstra sikkerhet, men skjønner godt følelsen av å være i konstant alarmberedskap. Følte jeg var litt i det selv siden jeg hadde en del følinger jeg ikke våknet av før jeg fikk sensor.

Anonymkode: c0b4c...024

Datteren min på 13 har det. Alt ble mye enklere når hun fikk sensor og pumpe som kommuniserte. Plutselig er det unntakene at vi våkner av alarm på natten, og jeg sover tilnærmet normalt igjen. Hun lever helt som "vanlig", i våken tilstand kjenner hun godt følinger og kan behandle dem og skifter også utsyr selv ved behov. Likevel er det noe herk, hun og vi foreldrene kan aldri ta fri fra sykdommen, og jeg er helt enig i at ingen kan forstå omfanget uten å ha prøvd det selv. Selv har jeg tatt et aktivt valg om at jeg ikke skal bli for opphengt i appene og tallene, og prøver å ha blikket mot horisonten, altså tenke at vi skal gjøre det bra nok, men at det viktigste er å leve og ha det bra. 

Anonymkode: bac20...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...