Gå til innhold

Gleder med til sønnen flytter hjem

Anbefalte innlegg

Sønnen min flyttet på hybel til en annen by da han var 17 år, nå til våren skal han ta fagbrevet sitt og er da 19. han er hjemme i helgene. Jeg gleder meg så masse til han er ferdig som lærling og ferdig med utdannelsen sin, og har allerede fått lovet jobb her vi bor. Da flytter han hjem igjen, og skal bo hjemme og tjene seg opp penger. Han har klart seg selv så godt på hybel, og jobbet masse overtid og betalt for seg selv. Det å komme seg ut av kommunen og oppleve noe annet, stå på egne bein har han vokst veldig på. Men gud så godt det skal bli å få han hjem igjen. Flere foreldre som har det slik? 

Anonymkode: 5f467...9e4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Voksne unger skal da virkelig ikke bo hjemme annet enn som nødløsning.

Anonymkode: 4dcc9...18b

Det er ingen regel som sier det og for en 19 åring kan det være lurt å bo hjemme en periode og spare opp penger til han skal flytte for seg selv. Han er jo åpenbart selvstendig og klarer seg selv, har tatt utdannelse og skal ut i jobb og moren gleder seg til å ha han boende hjemme en periode og da er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 2cbb9...b74

Annonse

Egentlig synes jeg det er litt rart at voksne flytter hjem og inn igjen på barnerommet, men tenker at dere må jo bare prøve. Jeg tror han kommer til å savne friheten det er å bo for seg selv, og du kommer til å bli lei av rot og støy. 

Anonymkode: 74518...9d2

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Egentlig synes jeg det er litt rart at voksne flytter hjem og inn igjen på barnerommet, men tenker at dere må jo bare prøve. Jeg tror han kommer til å savne friheten det er å bo for seg selv, og du kommer til å bli lei av rot og støy. 

Om voksne barn medfører rot og støy så har du feilet sterkt i oppdragelsen. 

En 19 åring som flytter hjem er nok ganske inneforstått med at andre regler gjelder enn om han bor alene, men med oppegående folk vil jo ikle det være noe problem. 

Anonymkode: 12356...3e5

Det er godt å få de hjem en tur ja, så skjønner godt at du gleder deg.

Min eldste har flyttet hjemmefra 3 ganger i tiden fra han var 18 til han var 23, nå kommer han nok ikke hjem flere ganger. Her har det gått fint alle gangene. Han bodde borte en stund som lærling, kom hjem og bodde hjemme mens han tok påbygg, bodde borte en periode da han begynte på høyere studie, men kom hjem en periode da kollektivet hans gikk litt i oppløsning. Nå har han flyttet sammen med kjæresten sin og kommer nok ikke hjem flere ganger. Men det har virkelig vært helt uproblematisk å ha han hjemme altså, han er ikke vanskelig å ha i hus.

Nest eldste bodde hjemme da han var lærling og sparte hardt i 2 år. Så flyttet han ut da han var ferdig og hadde en god sum sparepenger å starte voksenlivet med.

Jeg synes det er fint å være den faste basen i livet til unge voksne, her er det plass og rom for dem bestandig om de skulle trenge det. Selvfølgelig ønsker unge voksne å være selvstendige og klare seg selv, men det er greit å ha et barndomshjem og foreldre som en trygghet i ryggen likevel.

Anonymkode: 4e001...9fa

Jeg skjønner deg godt! Her har eldstemann boddborte i to år, men bor hjemme igjen nå og blir boende i omtrent 1,5 år til etter planen. Det er rett og slett mest praktisk med tanke på planer videre og muligheter til å spare opp solid egenkapital til bolig senere. Dersom ting går etter planen, bør han klare å spare opp omtrent 300 000 kr til bolig. Da betaler han også litt for mat ol. hjemme, pluss alle egne utgifter selvfølgelig. Det er også veldig annerledes å få hjem en selvstendig, hjelpsom og sosial fyr, enn en småmuggen tenåring som fortsatt er litt i sin egen boble.

Anonymkode: 8302a...bd9

Nei, absolutt ikke. 

Vår eldste bodde på hybel i vg2 og vg3, og flyttet deretter hjem for å ta fagbrevet på ett år. Det var helt greit, men tror han savnet friheten og for oss var det faktisk litt utfordrende å få hjem igjen en voksen ungdom som var vant til å styre livet sitt helt fritt. 

Da han fikk fagbrevet og fast jobb flyttet han ut igjen. Bor i nærheten og kan ofte komme hjem på f.eks. middag. Det er bare hyggelig, men jeg tror det er best for alle parter at han ikke bor under vårt tak lenger. 

Anonymkode: 4e24c...5da

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En 19 åring som flytter hjem er nok ganske inneforstått med at andre regler gjelder enn om han bor alene, men med oppegående folk vil jo ikle det være noe problem. 

Neida, man har ikke nødvendigvis feilet i oppdragelsen, men flere mennesker i huset vil så godt som alltid medføre mer lyd. Det vil også medføre flere ting, mer klær osv, og det skal for eksempel godt gjøres at ting kan bli liggende igjen på uvante plasser, at klær blir hengende på et sted man ikke ønsker å ha klær, osv. 

En 19-åring som allerede har bodd for seg selv kan nok også oppleve det som "trangt" å forholde seg til barndomshjemmets regler og rutiner. 

Jeg vet i alle fall at jeg selv hadde gått på veggen om jeg hadde blitt nødt til å flytte hjem til mor og far da jeg var 19...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Neida, man har ikke nødvendigvis feilet i oppdragelsen, men flere mennesker i huset vil så godt som alltid medføre mer lyd. Det vil også medføre flere ting, mer klær osv, og det skal for eksempel godt gjøres at ting kan bli liggende igjen på uvante plasser, at klær blir hengende på et sted man ikke ønsker å ha klær, osv. 

En 19-åring som allerede har bodd for seg selv kan nok også oppleve det som "trangt" å forholde seg til barndomshjemmets regler og rutiner. 

Jeg vet i alle fall at jeg selv hadde gått på veggen om jeg hadde blitt nødt til å flytte hjem til mor og far da jeg var 19...

Det kommer nok litt an på husets størrelse også. Litt annerledes å flytte inn i en liten bolig hvor man får soverommet vegg i vegg med mor og må dele bad, og å flytte hjem i underetasjen og ha egen inngang, eget bad og soverrommet sitt i en annen etasje enn foreldrene.

Min sønn hadde nok ikke flyttet hjem i perioder om vi ikke hadde hatt såpass stort hus. Her har vi stor gårdsplass, egen inngang i underetasjen og eget bad, egen kjellerstue og soverrom nede, mens vi foreldre har soverrom i 2. etasje og eget bad der. Vi har riktignok delt kjøkken, men ellers er det ikke så annerledes enn å bo på hybel å bo i underetasjen her.

Anonymkode: 4e001...9fa

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det medfører absolutt mer lyd og ting, men det medfører jo også en ekstra voksen til å fordele jobbene på. 

Alle er jo inneforstått med at det må tas hensyn, men slik er det jo blant oss andre voksne som bor her også. Vi gir beskjed når vi går ut, sender melding når vi er på reis osv. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det medfører absolutt mer lyd og ting, men det medfører jo også en ekstra voksen til å fordele jobbene på. 

Alle er jo inneforstått med at det må tas hensyn, men slik er det jo blant oss andre voksne som bor her også. Vi gir beskjed når vi går ut, sender melding når vi er på reis osv. 

Så klart det blir mer av alt når det bor flere i huset. Men han er jo sønnen vår og en del av flokken vår. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hæ? Skal ikke en 19 åring få lov å prate eller gi lyd fra seg? Han skal bo her og ikke være på besøk. 

Så hyggelig at du gleder deg til å få hjem sønnen din, hi! Andres meninger og andres erfaringer er av null betydning, du har dine meninger, og andres erfaringer er ikke relevante for de erfaringene du kommer til å gjøre deg! Gled deg med å glede deg, og nyt å ha gutten din hjemme ♥️

Anonymkode: fc63f...11a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hæ? Skal ikke en 19 åring få lov å prate eller gi lyd fra seg? Han skal bo her og ikke være på besøk. 

Hvordan i all verden kom du til den konklusjonen fra mitt innlegg? Jeg skriver at det for oppegående folk ikke vil være et problem å få en halvvoksen sønn i hus. Hvordan klarte du å få det til at han ikke skal få prate og lage lyd??

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Sønnen min flyttet på hybel til en annen by da han var 17 år, nå til våren skal han ta fagbrevet sitt og er da 19. han er hjemme i helgene. Jeg gleder meg så masse til han er ferdig som lærling og ferdig med utdannelsen sin, og har allerede fått lovet jobb her vi bor. Da flytter han hjem igjen, og skal bo hjemme og tjene seg opp penger. Han har klart seg selv så godt på hybel, og jobbet masse overtid og betalt for seg selv. Det å komme seg ut av kommunen og oppleve noe annet, stå på egne bein har han vokst veldig på. Men gud så godt det skal bli å få han hjem igjen. Flere foreldre som har det slik? 

Er glad på dine vegne❤️ Samtidig gjør det meg litt trist fordi mine er snart så gamle at de begynner å flytte ut. Jeg gruer meg fælt, og håpte det heller var slik at man når den tiden kom syntes det var godt å "bli kvitt dem" 😅

Anonymkode: 3d8eb...e60

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er glad på dine vegne❤️ Samtidig gjør det meg litt trist fordi mine er snart så gamle at de begynner å flytte ut. Jeg gruer meg fælt, og håpte det heller var slik at man når den tiden kom syntes det var godt å "bli kvitt dem" 😅

Anonymkode: 3d8eb...e60

Man kan glede seg til at barna blir store å flytter ut, men når det plutselig nærmer seg så er det vondt. Dette er et tema som er lite snakk om men som er mer på banen nå. Man vil jo at barna skal komme seg ut og oppleve verden, samtidig vil vi ha de nær oss. Hadde mitt barn flyttet til Australia og bosatt seg der og fått familie hadde det vært grusomt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...