Gladjente00 Skrevet 6. desember 2024 #1 Skrevet 6. desember 2024 Og som sier at de må være hjemme i løpet av natten en gang før morningen.. og ikke ett klokkeslett… hva tenker dere på da? Altså jeg har ei på 17 år og hører av flere av ungdoms gjengene at foreldrene er veldig løssluopen på ungene.. går dere bare å legger dere og håper at ungdommen er i senga når dere våkner? Her har ungdommen innetid, er 17 år og jeg legger eg ikke før jeg vet at hun er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Det er jo veldig stor forskjell på disse ungdommene da. Jeg hadde det slik at jeg kunne komme hjem når jeg ville. Jeg dro alltid hjem i rimelig tid på natten og gjorde så og si aldri noe tull. Selv har jeg flere ungdommer. En må ha innetid og helst bli hentet. Han har litt for mye sans for det ukjente og litt for nysgjerrig på ting. En annen er veldig pliktoppfyllende og trenger ingen faste rammer. Anonymkode: e930c...822
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #3 Skrevet 6. desember 2024 Hadde fest her hjemme med en haug med 16-17 åringer (og noen 18) og det var én mamma som ringte datteren sin og ville snakke med meg og høre at alt gikk bra. Hun var og den eneste som kom å henta barnet sitt. Det var en fest hvor ting eskalerte litt og det kom ungdommer som ikke var bedt, så veldig glad jeg var hjemme. Det var mange innom her, men virka ikke som noen hadde kontroll. Det er helt uaktuelt og la min 17 åring bestemme selv. Han er fornuftig og spør om å bli henta til midnatt, evt kanskje klokka 01 om det ikke er til for mye bry for oss. Hu eldste som hadde ovennevnte fest fikk maks tid på 03 og jeg sov ikke før hun var i hus. Anonymkode: 29fd5...61f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #4 Skrevet 6. desember 2024 Har alltid avtaler og gjør avtale etter hver enkelt kveld han er ute. Er han og en gjeng hos en kompis på fest eller ser film kan han komme hjem «når han vil». De nærmeste vennene bor alle innen radius på 200 m til 2 km. Er han på andre steder og trenger buss/hentes sier det seg selv at vi må ha faste klokkeslett som vi avtaler hver gang. Anonymkode: 15ca1...994
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Skrevet 6. desember 2024 Jeg legger meg aldri før ungdommen er i hus. Innetid varierer etter hvor hun er. Anonymkode: db95b...9b8
TinaK 1990 Skrevet 6. desember 2024 #6 Skrevet 6. desember 2024 Har ikke faste innetider. Avtaler ved hvert enkelt tilfelle og kommuniserer i løpet av helgen. Forrige helg skulle han på fest et godt stykke unna. Da skulle de hentes kl 00.30. Endte med at de ble hentet 23.30 og ville hjem til en av gutta som bor i nabolaget og der så de på film til kl 03 før han tuslet hjem….5 min gange
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Skrevet 6. desember 2024 Hadde ikke direkte innetid men hun dro som regel hjem samtidig med venner enten til fots, med kollektiv, eller fikk sitte på (når de begynte å dra litt lenger unna enn i nabolaget), så sjelden det ble langt på natt. Lite festing før slutten av vg1. La meg ikke ordentlig før hun var i hus (kunne sovne på sofaen, men sover lett, og har liten leilighet). Nå er hun 18 og bor delvis i leiligheten til moren min når hun er borte, men ringer som regel fortsatt på vei hjem (skikkelig mammajente 😄). Jeg er heldigvis nattugle som sitter oppe sent. Spent på hvordan søsteren blir, hun er veldig snusfornuftig som 13-åring, men det kan jo endre seg. Hun har stort sett venner med strengere foreldre så det begrenser seg selv. Anonymkode: f10fe...e66
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #8 Skrevet 6. desember 2024 Vet ikke om en eneste forelder som sier noe slikt til mindreårig ungdom. Anonymkode: 0435c...ba9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Skrevet 6. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om en eneste forelder som sier noe slikt til mindreårig ungdom. Anonymkode: 0435c...ba9 Sier hva? Hvem refererer du til? Anonymkode: 15ca1...994
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #10 Skrevet 7. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo veldig stor forskjell på disse ungdommene da. Jeg hadde det slik at jeg kunne komme hjem når jeg ville. Jeg dro alltid hjem i rimelig tid på natten og gjorde så og si aldri noe tull. Selv har jeg flere ungdommer. En må ha innetid og helst bli hentet. Han har litt for mye sans for det ukjente og litt for nysgjerrig på ting. En annen er veldig pliktoppfyllende og trenger ingen faste rammer. Anonymkode: e930c...822 👆🏻 Anonymkode: 8bd13...243
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #11 Skrevet 7. desember 2024 Er nok ulikt fra ungdom til ungdom og hvor man bor. I store byer er det annerledes enn på bygda. Vår 16 åring må inn kl 21 på ukedagene, hvis de er bare ute å henger. Er de hjemme hos noen er det noe annet. Men har alltid avtalt tid. Helger hvis de er på fest eller på noe har vi også avtalt tid om henting, jeg har ikke sjans til å sove før ungdommen er i hus. Anonymkode: 3d34d...60d
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #12 Skrevet 7. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sier hva? Hvem refererer du til? Anonymkode: 15ca1...994 Jeg svarer på hovedinnlegget, hva ellers? Anonymkode: 0435c...ba9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #13 Skrevet 7. desember 2024 Mange tenker jeg sikkert er hysterisk tenåringsmor, og det kan vel sikkert være riktig det. Det er en vanskelig balansegang mellom å slippe og holde igjen. Hedvig Montgomery snakker mye om dette temaet i div podcaster. Noen ungdommer trenger mer rammer og regler enn andre. Vi må ikke slippe de for tidlig i denne sårbare alderen Anonymkode: 3d34d...60d
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #14 Skrevet 7. desember 2024 Bor sånn til at hun må ha skyss hjem. Legger meg ALDRI før jeg vet at hun er hjemme. Har ikke egentlig noe fast klokkeslett, spørs hva de gjør, hvor de er og hvordan hun har tenkt å komme seg hjem. Om meningen er at hun skal kjøres hjem av andre, er jeg bestandig edru selv (eller har en annen plan dersom det plutselig trengs. Tror det seneste hun har kommet hjem er 2.30 , da hadde hun og noen venner "kjørt rundt" bare. Ikke noe festing. Anonymkode: 7bfcc...5ec
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #15 Skrevet 7. desember 2024 Da min var 17 år, så hadde hun ganske mye frihet. Men det kom av god oppførsel. Og her var avtalen at jeg alltid skulle vite hvor hun var, og kunne få tak i henne. Ble det sent, så har gjerne vi foreldre byttet på å hente de. Men det var jo og de som hadde det veldig strengt, og de løy jo til foreldrene og sa de skulle overnatte hos venner, så dro de på fest, og drakk seg skikkelig drita. Måtte noen ganger kjøre de hjem. Men her er jeg glad for at vi er flere foreldre, som bryr oss, og har samarbeidet godt, og byttet på henting. Så da de ble over 18 år, så har hun hatt venner som bryr seg, og passer på. 2 ganger har hun blitt kjørt hjem av venner, da hun var overstadig beruset. Og de ringte meg på forhånd. Anonymkode: 983b2...b6c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #16 Skrevet 7. desember 2024 Gladjente00 skrev (8 timer siden): Og som sier at de må være hjemme i løpet av natten en gang før morningen.. og ikke ett klokkeslett… hva tenker dere på da? Altså jeg har ei på 17 år og hører av flere av ungdoms gjengene at foreldrene er veldig løssluopen på ungene.. går dere bare å legger dere og håper at ungdommen er i senga når dere våkner? Her har ungdommen innetid, er 17 år og jeg legger eg ikke før jeg vet at hun er hjemme. I desse tider, med ran og overfall på ungdommer, får de ikke lov å ta tog / buss og svirre rundt på natta. I natt ble en ungdom ranet og slått av 6 andre på togstasjonen. Ungdommen måtte til legevakt! Så lenge ungdommer ikke kan oppføre seg, eller at foreldre tar tak i egne, må en passe på Anonymkode: 30375...505
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #17 Skrevet 7. desember 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vet ikke om en eneste forelder som sier noe slikt til mindreårig ungdom. Anonymkode: 0435c...ba9 Sier hva? Anonymkode: 9035f...9b2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #18 Skrevet 7. desember 2024 Det er jo ulikt fra ungdom til ungdom. Jeg hadde ingen innetid, men misbrukte det aldri. Da jeg var 17 år dro jeg og en venninne på 5 uker interrail. Det var ingen mobiltelefoner og vi ringte hjem et par ganger i uka. Vi var to rolige fornuftige jenter. Ingen drikking eller andre stoffer. Vi hadde en kjempefin tur - minner for livet. Min eldste kunne fint reist alene og fint hatt det helt fritt med tanke på innetid. Mellomste - ikke snakk om. Der trengs helt andre rammer og grenser, for der tøyes strikken til den av og til ryker. Anonymkode: 7ab2e...02c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #19 Skrevet 7. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sier hva? Anonymkode: 9035f...9b2 Les første setningen til HI. Anonymkode: 4887e...dd6
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #20 Skrevet 7. desember 2024 Aldri hørt om, og jeg har barn på 16, 17, 21 og 23 år. Sier at de må være hjemme en gang i løpet av natta, før morningen, for så å legge seg? Vi har aldri hatt noe fast innetid, det blir avtalt fra gang til gang, etter hvor de er. Seneste hun på 17 noen gang har kommet hjem er kl 12, som regel er hun hjemme mellom 22 og 23. Ikke fester hun heller, er på snapkartet og enten i kjellerstua her med noen venner, eller i ekstrastua hos noen andre og ser TV, spiller brettspill eller så baker de noe. De to eldste festet litt fra de begynte på vgs, men de fortalte alltid når det var fest og ofte hentet enten vi eller noen andre foreldre og de var hjemme før to. Jeg la meg aldri før de var i hus. Andre foreldre har også alltid vært påskrudd, så det du skisserer er et ikke-problem her vi bor. Anonymkode: 58dc9...138
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #21 Skrevet 7. desember 2024 Ingen av de hadde fast innetid. Vi avtalte hver gang. Med unge nr 1 var jeg alltid våken til hun kom hjem. Hun kom somoftes hjem før tolv om vi hadde avtale kl 3 også. Hun syns ikke det var så gøy når folk ble skikkelig fulle, da var festen over for hun. Unge nr2 la jeg meg, for da henta storesøster. Hun syns det var gøy å hente lillesøster på fest. Anonymkode: 592ce...bb5
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #22 Skrevet 7. desember 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Sier hva? Anonymkode: 9035f...9b2 "Og som sier at de må være hjemme i løpet av natten en gang før morningen.. og ikke ett klokkeslett… hva tenker dere på da?" Fascinerende mangel på kontekstforståelse her. Anonymkode: 0435c...ba9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #23 Skrevet 7. desember 2024 Min 17 åring bor for seg selv og regulerer innetidene selv. Hun er rolig og med i en rolig gjeng og har ikke behov for stramme tøyler. Jeg er forberedt på at hun kan gå på en smell en gang i forhold til festing, men tror det enda er en stund til det skjer. Anonymkode: 6cb7a...eb1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2024 #24 Skrevet 7. desember 2024 Min 17-åring tar vgs i et annet land i Europa. Bor i leilighet hun deler med annen norsk elev på samme alder. Må rett og slett stole på tenåringens egen dømmekraft. Hjemme på ferie gjør vi alltid avtaler om innetider, henting osv... Anonymkode: acc25...e58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå