Gå til innhold

Følge juletradisjoner hos andre

Anbefalte innlegg

Vi skal feire jul med søsteren til mannen og deres 2 barn. Vi har aldri gjort det før. Fikk melding i går fra søster om at de hadde det som tradisjon å gå i pysjen eller behagelige klær hele julaften, under middag osv. En ting er å være i pysjen på formiddagen, det gjør vi og når vi ser på jule TV osv, men under julemiddagen og pakkeåpning har vi på oss finklær, men kan gjerne bytte til lettere klær utpå kvelden. 

Da mine unger fikk vite det sa de bare rett ut at vi skal pynte oss uansett, de er ungdommer, og minste på 9 år vil gjerne ha på julekjolen sin. 

Burde vi følge deres tradisjon på dette når vi er invitert dit? Det vil bli en rar julaften for oss ihvertfall. Mannen min sa han skulle skrive tilbake at vår tradisjon er å pynte oss, så vi kommer pyntet.

Hva tenker dere?

Endret av mamman til 2 godjenter:)
Vil være anonym

Fortsetter under...

Annonse

Tja, vet ikke helt. Både og. Må jo finne en gylden middelvei når man feirer sammen. De aller fleste er pyntet til middag, og det er jo deres tradisjon. Går jo an å spørre om det er greit dere pynter dere da jenta vil bruke kjolen sin? 

Anonymkode: b250a...5ae

Til og med når vi er bare oss fire i den tetteste kjernefamilien, så kler vi oss ordentlig på julaften. Om vi skulle feiret julaften med andre (noe som ikke ville hendt), så ville vi pyntet oss. Ærlig talt, pysj til og med under julemiddagen? Aldri. 

Anonymkode: 5ec94...e72

Jeg hadde slitt med den. Det å pynte meg til julekvelden er jo med på å gi den et høytidspreg. Pysj og kosetøy bruker jeg jo hele tida ellers. Jeg har ikke lyst til å gjøre julekvelden til en hverdagskveld i sløvetøy. Jeg tror kanskje jeg ville valgt å takke nei til invitasjonen, for det blir jo litt rart å komme i finstasen til noen som sitter i pysj med håret i en strikk. 

mamman til 2 godjenter:) skrev (2 timer siden):

Vi skal feire jul med søsteren til mannen og deres 2 barn. Vi har aldri gjort det før. Fikk melding i går fra søster om at de hadde det som tradisjon å gå i pysjen eller behagelige klær hele julaften, under middag osv. En ting er å være i pysjen på formiddagen, det gjør vi og når vi ser på jule TV osv, men under julemiddagen og pakkeåpning har vi på oss finklær, men kan gjerne bytte til lettere klær utpå kvelden. 

Da mine unger fikk vite det sa de bare rett ut at vi skal pynte oss uansett, de er ungdommer, og minste på 9 år vil gjerne ha på julekjolen sin. 

Burde vi følge deres tradisjon på dette når vi er invitert dit? Det vil bli en rar julaften for oss ihvertfall. Mannen min sa han skulle skrive tilbake at vår tradisjon er å pynte oss, så vi kommer pyntet.

Hva tenker dere?

Jeg hadde selvfølgelig pyntet meg. Utpå kvelden kan man skifte. Kom igjen a, én dag i året man pynter seg. 

Anonymkode: 77e44...726

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man følger tradisjonen der man er invitert. Så står dere fritt til å takke nei til å feire jul med dem. 

Anonymkode: 21602...9ee

Det går helt fint at noen går i pysj og noen går i penkjole.  Man måååå ikke gjøre alt likt selvom man er på besøk. De er tross alt familie. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja, vet ikke helt. Både og. Må jo finne en gylden middelvei når man feirer sammen. De aller fleste er pyntet til middag, og det er jo deres tradisjon. Går jo an å spørre om det er greit dere pynter dere da jenta vil bruke kjolen sin? 

Anonymkode: b250a...5ae

Greit? Jeg hadde gitt kontra beskjed at jenta vil gå i kjole. Ta med pysjen. Hallo. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Følg tradisjonen deres i år. Le litt av det neste år. Takk nei til ny invitasjon eller inviter familien til pynta middag i 2025. 

Anonymkode: 65be8...c88

Jeg hadde faktisk aldri fått meg til å sette meg til middagsbordet i pysj uansett. Og aller minst en høytidsdag som julaften hvor man legger innsats i å pynte bord og lage god mat

Skal dere reise dit julaften, eller overnatte? Om dere skal kjøre dit om formiddagen er det en god unnskyldning for å unngå pysj i hvertfall, det blir alt for kaldt og så videre. At niåringen har lyst til å bruke julekjolen sin syns jeg de bør ha aksept for, og så kan dere andre gå i mer vanlige hverdagsklær.

Inviter dem til dere neste år, da bestemmer dere dresskoden.

Anonymkode: 9b51f...460

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Skal dere reise dit julaften, eller overnatte? Om dere skal kjøre dit om formiddagen er det en god unnskyldning for å unngå pysj i hvertfall, det blir alt for kaldt og så videre. At niåringen har lyst til å bruke julekjolen sin syns jeg de bør ha aksept for, og så kan dere andre gå i mer vanlige hverdagsklær.

Inviter dem til dere neste år, da bestemmer dere dresskoden.

Anonymkode: 9b51f...460

Har aldri hørt om noen som bestemmer dresskoden for andre på julaften.

Anonymkode: 35a55...ece

Da ville jeg sagt til søsteren min at du skjønner de gjør det når de bare er familien, men at når dere kommer i tillegg så føles det litt rart. Spør om dere kan bytte til finklær til middag iallfall. Hvis ikke kan det bli en rar konstellasjon med dem i pysj og dere i finstas 🤣 Vææær så snill å legge ut bilder her om det skjer 😍🤣

Anonymkode: ac9ea...8ad

Himmel og hav skrev (10 timer siden):

Jeg hadde slitt med den. Det å pynte meg til julekvelden er jo med på å gi den et høytidspreg. Pysj og kosetøy bruker jeg jo hele tida ellers. Jeg har ikke lyst til å gjøre julekvelden til en hverdagskveld i sløvetøy. Jeg tror kanskje jeg ville valgt å takke nei til invitasjonen, for det blir jo litt rart å komme i finstasen til noen som sitter i pysj med håret i en strikk. 

Er så enig med deg. 

Anonymkode: 66e5d...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...