Gå til innhold

Dårlig samvittighet når ungdom faller utenfor?

Anbefalte innlegg

Får dere dårlig samvittighet dersom store barn faller utenfor vennegjengen? Venner som tidligere har holdt sammen, men når de blir større så utvikler de seg ulikt, og noen passer mindre inn. Jeg står i den situasjonen nå, en av de i gamlegjengen blir ikke inkludert på alt lenger. Vet der finnes snapgrupper uten denne personen for eksempel. Barnet/ungdommen har ikke forsvunnet inn i annen gjeng, men er litt klønete sosialt. Ønsker ikke at mitt barn skal få et for stort ansvar i denne delen av livet. Kjenner det plager meg veldig. Men vet ikke hvor mye jeg kan presse mitt barn til å ta vare på denne vennen. De henger sammen på skolen, som en stor gruppe, og de blir med om de blir invitert med på noe, men lite initiativ motsatt vei

Hva gjør jeg? Regner med dere også vet om ungdommer som ikke er inkludert i deres barn sine gjenger, hva gjør dere med det?

Anonymkode: 54ba6...c8e

Fortsetter under...

Min ene havnet utenfor. Men hun fant seg også andre venner som hun passet bedre sammen med. Ser på de hun var venn med før nå, og kjenner litt på lettelse over at de ikke lenger er venner

Anonymkode: 78d76...115

Vanskelig å svare på med så lite info. Jeg har et barn som ble utestengt av en i vennegruppa. Ingen som ville stå opp mot den som gjorde det. Barnet endte til slutt opp alvorlig syk. Jeg tenker man bør lære barn å inkludere.

Anonymkode: 40e82...5ed

Er det så mye ansvar at en ungdom inkluderer? Eller er du redd ditt barn skal falle utenfor? Hva hadde du ønsket om det var ditt barn som falt utenfor? Det kan skje fortere enn du aner 

Anonymkode: 39714...dca

Jeg syns det er viktig at alle inkluderes, og det bør alle lære. For de som havner utenfor kan det gå helt fint med, men det kan også være grunnen til at det går helt galt. Dette vet vi jo alle sammen, gjør vi ikke? Enkelte VIL jo trekke seg tilbake - men ingen av oss, verken voksne, ungdommer, eller barn, bør slutte å invitere vedkommende. Det koster veldig lite å la døra stå åpen for den ene som faller utenfor. 

Anonymkode: 1ceca...5d5

Jeg har veldig sympati med dem. Og jeg snakker med datteren min om dette, samtidig som jeg også presiserer at det er ikke hennes ansvar. 

Hun vet akkurat hvordan det føles å være i deres situasjon da hun selv de siste årene på barneskolen ble utsatt for utestengelse, psykisk trakassering og drapstrusler (jenter er helt fantastiske med hverandre 🙄). Men, takket være at vi valgte å søke henne over på annen ungdomsskole har vi fått igjen jenta vår. Og hun har det helt strålende på ny skole med nye gode venninner. Derfor kjenner hun og veldig på samvittigheten når hun ser og opplever at noen holdes utenfor og prøver derfor å gjøre sitt for å bistå til at dette ikke skjer. 

Men, det er ungdommer og man kan ikke kreve at alle leker sammen lenger og at alle blir bedt i bursdag…

Anonymkode: 23cdc...16c

Annonse

Jeg synes det er viktig at foreldre følger like godt med på ungdomsskolen og i starten av videregående. Ofte er det et ramaskrik når russ utestenger eller blir utestengt. Men i årene før synes flere foreldre å mene at de må kunne velge selv hvem de vil være med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...