Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke sykepleiere med samme yrkesstolthet her i Norge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel ikke så mange jordskjelv her i Norge. Men hadde det vært det, tror jeg mange hadde gjort som henne. Både sykepleiere, lærere og andre. Hvorfor mener du egentlig at norske ikke har samme yrkesstolthet?

Anonymkode: d6b1c...491

Det er da mange sykepleiere i Norge som ville gjort det samme. Du vet, når du går hardt ut med alle sykepleiere, er du klar over hvor demotiverende det er? 

Selv gode folk må bygges opp. Gi de som gjør en god jobb en hyggelig tilbakemelding, anerkjenn jobben de gjør. Når du møter alle, både de som kun gjør et minimum og de som strekker seg langt, samme generaliserte mening. Vel, da bidrar du til å fjerne det lille som er igjen av motivasjon og yrkesstolthet hos de som virkelig gjør en innsats. En dårlig sykepleier gjør ikke alle dårlige. Gratulerer med et innspill som kommer til å gi deg motsatt effekt av hva du ønsker. 

Anonymkode: a232b...5d6

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er da mange sykepleiere i Norge som ville gjort det samme. Du vet, når du går hardt ut med alle sykepleiere, er du klar over hvor demotiverende det er? 

Selv gode folk må bygges opp. Gi de som gjør en god jobb en hyggelig tilbakemelding, anerkjenn jobben de gjør. Når du møter alle, både de som kun gjør et minimum og de som strekker seg langt, samme generaliserte mening. Vel, da bidrar du til å fjerne det lille som er igjen av motivasjon og yrkesstolthet hos de som virkelig gjør en innsats. En dårlig sykepleier gjør ikke alle dårlige. Gratulerer med et innspill som kommer til å gi deg motsatt effekt av hva du ønsker. 

Jeg er enig med deg i mye, du har mange gode poeng. Dessverre er dette en ond sirkel. Jeg har mine erfaringer som gjør at jeg vet. Jeg tror ikke men jeg vet. Jeg vet at norske sykepleiere ikke hadde gjort det samme. Norske sykepleiere hadde bare tenkt på seg selv. Norske sykepleiere tør ikke stå opp for det som er rett, de gjør bare det som sikrer at de har en jobb. Der er ingen yrkesstolthet. Da er det vanskelig å komme med positive tilbakemeldinger. 💕Dere gjør en flott jobb når dere bryr dere mer om dere selv enn om deres pasienter! 💕 Men da når ikke kritikken frem?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det hadde du og.

Anonymkode: 79732...55a

Jeg har vært i media for å ha stått opp for hva som er rett selv om det gikk ut over meg. Jeg setter min yrkesstolthet først! Noen ganger må noen faktisk si i fra for at det skal bli forandring.

Anonymkode: c4271...290

Har man altså allerede glemt stormen de sto i under covid? Både leger, sykepleiere og helsefagarbeidere tok en for laget laaaangt utenfor hva de fleste av oss andre måtte. De jobbet kontinuerlig, gjemt bak masker og frakker, mens svetten silte og de selv levde med frykten om å frakte viruset hjem til sin familie. 

Jeg har selv vært mye i kontakt med helsevesenet, både for egen del og med mitt kronisk syke barn og med få unntak så møter jeg helsepersonell som går den ekstra milen for å hjelpe, trøste og lindre. 

Innlegg som dette er så stakkarslige og unødvendige, hva får du igjen for å shame en hel yrkesgruppe? Mest sannsynlig vil du i løpet av livet bli helt prisgitt pleien og behandlingen sykepleiere gir deg så kanskje du skal dra hodet ut av egen ræv og heller vise andre litt respekt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med deg i mye, du har mange gode poeng. Dessverre er dette en ond sirkel. Jeg har mine erfaringer som gjør at jeg vet. Jeg tror ikke men jeg vet. Jeg vet at norske sykepleiere ikke hadde gjort det samme. Norske sykepleiere hadde bare tenkt på seg selv. Norske sykepleiere tør ikke stå opp for det som er rett, de gjør bare det som sikrer at de har en jobb. Der er ingen yrkesstolthet. Da er det vanskelig å komme med positive tilbakemeldinger. 💕Dere gjør en flott jobb når dere bryr dere mer om dere selv enn om deres pasienter! 💕 Men da når ikke kritikken frem?

Jeg har vært i media for å ha stått opp for hva som er rett selv om det gikk ut over meg. Jeg setter min yrkesstolthet først! Noen ganger må noen faktisk si i fra for at det skal bli forandring.

Du vet? Din opplevelse av en enkelt situasjon er ikke førende for hvordan de resterende tusenvis er. Så nei, du vet ikke. For å vite må du «put it to the test», før Norge står i tilsvarende krise kan du faktisk ikke vite. Jeg har selv en opplevelse som på ingen måte var positiv, men det må skilles som den enkelthendelsen det var, det sier ingenting om alle andre. Mye av utfordringen i Norge nå er at mye forsvinner i byråkrati og uklar ansvarsdeling. Varsler stopper i andre bransjer også, tro meg, jeg jobber i en helt annen bransje og det er på ingen måte ivaretatt der heller. 

Sikkert mye i systemet som kan gjøres bedre, både varsling, ledelse og bruk av vikar vs fast stilling. Men slik du går ut nå, peke finger, ingen av dere… Vel, da får du det du ber om i grunn. 

MissSaigon skrev (50 minutter siden):

Har man altså allerede glemt stormen de sto i under covid? Både leger, sykepleiere og helsefagarbeidere tok en for laget laaaangt utenfor hva de fleste av oss andre måtte. De jobbet kontinuerlig, gjemt bak masker og frakker, mens svetten silte og de selv levde med frykten om å frakte viruset hjem til sin familie. 

Jeg har selv vært mye i kontakt med helsevesenet, både for egen del og med mitt kronisk syke barn og med få unntak så møter jeg helsepersonell som går den ekstra milen for å hjelpe, trøste og lindre. 

Innlegg som dette er så stakkarslige og unødvendige, hva får du igjen for å shame en hel yrkesgruppe? Mest sannsynlig vil du i løpet av livet bli helt prisgitt pleien og behandlingen sykepleiere gir deg så kanskje du skal dra hodet ut av egen ræv og heller vise andre litt respekt. 

Hva med oss som også måtte jobbe i barnehage under covid? Da uten maske og beskyttelse? Vi blir ikke nevnt med et ord 

Anonymkode: fc543...d6b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva med oss som også måtte jobbe i barnehage under covid? Da uten maske og beskyttelse? Vi blir ikke nevnt med et ord 

Men er du som yrkesgruppe relevant her da?Nå handler det om sykepleiere,ikke ansatte i barnehagen 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tråden handler om sykepleiere…. 

Mange yrkesgrupper som fikk ekstra kjør under covid. Mener du man må liste opp alle hver gang noe blir nevnt for en yrkesgruppe? 

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nå var det vel sykepleiere denne tråden handler om. Gjør du slik i det virkelige livet også, om noen snakker om andre så roper du "men meg da, er det ingen som ser meeeeeeg!"?

Endret av MissSaigon

Yrkesstolthet? Tror ikke det har noe med det å gjøre i det hele tatt. Noen har det i seg, noen har det ikke. For en stund tilbake oppdaget jeg en mann som lå i en hekk. Høyst sannsynligvis ruset, men han lå stille og utallige mennesker gikk forbi. Så har du den delen som stopper opp og ringer politiet, evnt forsøker hjelpe. Tenker litt rundt det kunne vært mitt barn, min pappa eller andre som betyr noe for meg. På denne videoen var det mange som stakk. Det kunne vært hvem som helst, også sykepleiere, men også hvilken som helst yrkesgruppe. Mannen i hekken fikk hjelp av en som kjente ham i det jeg fikk politiet på tråden. Ingen stor ære i det å ringe etter hjelp. Jeg var redd for kniver, sprøyter og det som ellers kunne blitt farlig og ubehagelig. Men jeg ringte i hvert fall. Det var det flere titalls som ikke gjorde.

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

De er definitivt nevnt med et ord. "hva med oss som jobber i barnehage" var vel den mest brukte setningen under pandemien.

Endret av prekæs
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tråden handler om sykepleiere…. 

Mange yrkesgrupper som fikk ekstra kjør under covid. Mener du man må liste opp alle hver gang noe blir nevnt for en yrkesgruppe? 

Det handler alltid om sykepleiere, engler i hvitt og engler meg her og der. Uten oss i barnehage hadde ikke sykepleiere kommet seg på jobb. Vi går i bakterier hele dagen og får alt som går. Vi kan ikke gå med maske og hansker

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det handler alltid om sykepleiere, engler i hvitt og engler meg her og der. Uten oss i barnehage hadde ikke sykepleiere kommet seg på jobb. Vi går i bakterier hele dagen og får alt som går. Vi kan ikke gå med maske og hansker

Hva med lærere? 

Anonymkode: d6b1c...491

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om du vil diskutere andre yrkesgrupper står du fritt til å starte tråder om det, denne tråden handler om sykepleiere. Det svir visst veldig? Har du behov for å bli sett?

Anonymkode: ca1e7...8ab

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om du vil diskutere andre yrkesgrupper står du fritt til å starte tråder om det, denne tråden handler om sykepleiere. Det svir visst veldig? Har du behov for å bli sett?

Anonymkode: ca1e7...8ab

Barnehageansatte har absolutt behov for å bli sett. Altfor mange oppfører seg som om de skulle være dritt under skoa.

Anonymkode: 17b47...eae

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Spar meg. Tråden går direkte løs på yrkesstoltheten til en yrkesgruppe. Hvis ikke du jobber innen det yrket, så handler den ikke om deg. Så enkelt. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har erfaringer som sier det stikk motsatte. Det er mange dedikerte, flotte og kunnskapsrike sykepleiere her i Norge. Skal sykepleiere bry seg mer om pasienter enn seg selv altså? Er det rimelig? Vi må slutte å se på leger og sykepleiere som om de har et kall i livet. Det er en jobb. Den skal gjøre skikkelig med omtanke, respekt, profesjonalitet og kunnskap. Det er likevel en jobb.

Anonymkode: 27f8d...6cf

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kan ikke du holde deg til saken?Lag en egen sak om barnehage og covid, ikke kapre denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...