Gå til innhold

Kjøring på glatt føre, hvilket gir?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg litt frem på glatta siden jeg er litt usikker som sjåfør. Må kjøre opp og ned en lang svingete bakke hver dag. Når det er spesielt glatt så kjører jeg såklart sakte nedover, på et lavt gir. Må jeg bremse så bremser jeg før svingene, og ellers bremser bilen på giret. Nedover er sjelden et problem. 

Ikke et problem opp heller, har forstått at jeg må ha jevn fart, men hva er best:

- Kjøre opp bakken i 4.gir(bratt, 60 sone) som jeg gjør til vanlig. Da kjører jeg i 60, men den drar litt ekstra tungt på de bratteste partiene og da mister jeg også litt fart. 

- kjøre opp bakken i 3.gir, det høres jo at jeg kommer for å si det sånn 😅 men da er farten jevn, det blir ikke tyngre for bilen i de brattere partiene. 

- starte i 4.gir og gire ned til 3.i de bratteste partiene føler jeg er feil, da jeg må gire og jeg ikke holder farten jevn. Større sjanse for å spinne på glatt føre. Correct me if im wrong.

Hva mener du? Gjerne dere mer erfaring som ikke er så pysete som meg 🙂

Ønsker saklige svar, ikke "la bilen stå" osv. 

 

Anonymkode: 4b88e...799

Fortsetter under...

Jeg ville ha kjørt på et gir lavere enn jeg pleier på glassa, spesielt nedover.
Da bremser bilen mer av seg selv og du vil gli mindre av bremsing.
Det er også mindre sjanse for å bli stående å spinne på glatta dersom man kjører på høyt turtall
 

Anonymkode: 2fb41...764

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvis har har fått lappen så vet du også at man kjører i et lavere gir opp bakker, og at gir kommer an på hastighet 

Anonymkode: 646ca...3ca

Det er ikke det jeg spør om. Jeg ba om saklige svar. 

Anonymkode: 4b88e...799

Optatium skrev (48 minutter siden):

Hvis bakken er lang må man gire. Jeg tenker 4 først og så ned i 3, eventuelt 2 om det er veldig glatt/bratt. 

Kan sikkert stemme, men jeg synes det er verre å kjøre i 4.gir som man gjør på vanlig føre. Når det blir tungt og man må gire ned så skaper det oftere trøbbel på speilblank is enn om jeg ikke girer(kjører i 3.gir fra starten av bakken). Blir usikker...

Anonymkode: 4b88e...799

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ville ha kjørt på et gir lavere enn jeg pleier på glassa, spesielt nedover.
Da bremser bilen mer av seg selv og du vil gli mindre av bremsing.
Det er også mindre sjanse for å bli stående å spinne på glatta dersom man kjører på høyt turtall
 

Anonymkode: 2fb41...764

Ja nedover er ikke et problem. Så å kjøre OPP bakken på et litt høyere turtall er bedre enn å kjøre opp på et litt lavere turtall, mtp å spinne? Da gir det jo mening å kjøre i 3.gir helt fra bunnen slik jeg forestiller meg er tryggest.

Anonymkode: 4b88e...799

Ville kjørt i 3.gir både opp og ned. At det høres at du kommer gjør da ikke noe, og bilen har uansett godt av å kjøre på litt høyere turtall innimellom for å få blåst ut litt gruff av rørene. 

Anonymkode: e5c1c...676

Jeg kjører mye på glatta og prøver å unngå å gire i oppoverbakke, da må man slippe gassen og det er lettere å miste taket. Så jeg hadde girt ned i tredje og heller latt den gå på høyt turtall. 

Anonymkode: aed07...f3c

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg prøver meg litt frem på glatta siden jeg er litt usikker som sjåfør. Må kjøre opp og ned en lang svingete bakke hver dag. Når det er spesielt glatt så kjører jeg såklart sakte nedover, på et lavt gir. Må jeg bremse så bremser jeg før svingene, og ellers bremser bilen på giret. Nedover er sjelden et problem. 

Ikke et problem opp heller, har forstått at jeg må ha jevn fart, men hva er best:

- Kjøre opp bakken i 4.gir(bratt, 60 sone) som jeg gjør til vanlig. Da kjører jeg i 60, men den drar litt ekstra tungt på de bratteste partiene og da mister jeg også litt fart. 

- kjøre opp bakken i 3.gir, det høres jo at jeg kommer for å si det sånn 😅 men da er farten jevn, det blir ikke tyngre for bilen i de brattere partiene. 

- starte i 4.gir og gire ned til 3.i de bratteste partiene føler jeg er feil, da jeg må gire og jeg ikke holder farten jevn. Større sjanse for å spinne på glatt føre. Correct me if im wrong.

Hva mener du? Gjerne dere mer erfaring som ikke er så pysete som meg 🙂

Ønsker saklige svar, ikke "la bilen stå" osv. 

 

Anonymkode: 4b88e...799

Hadde hatt i 3 gir oppover og jevn og rolig fart. Har selv dette problemet av og til på glatta! 

Anonymkode: e0874...dd2

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjører mye på glatta og prøver å unngå å gire i oppoverbakke, da må man slippe gassen og det er lettere å miste taket. Så jeg hadde girt ned i tredje og heller latt den gå på høyt turtall. 

Anonymkode: aed07...f3c

Takk! Da tester jeg dette neste gang, selv om det høres bedre når jeg kommer kjørende 😅 Har også hatt en følelse av at det er best å unngå å slippe gassen.

Anonymkode: 4b88e...799

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hadde hatt i 3 gir oppover og jevn og rolig fart. Har selv dette problemet av og til på glatta! 

Anonymkode: e0874...dd2

Ok 🙂 da er dette teknikken jeg skal prøve neste gang 🙂

Anonymkode: 4b88e...799

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...