Anonym bruker Skrevet 3. desember #1 Del Skrevet 3. desember Jeg prøver meg litt frem på glatta siden jeg er litt usikker som sjåfør. Må kjøre opp og ned en lang svingete bakke hver dag. Når det er spesielt glatt så kjører jeg såklart sakte nedover, på et lavt gir. Må jeg bremse så bremser jeg før svingene, og ellers bremser bilen på giret. Nedover er sjelden et problem. Ikke et problem opp heller, har forstått at jeg må ha jevn fart, men hva er best: - Kjøre opp bakken i 4.gir(bratt, 60 sone) som jeg gjør til vanlig. Da kjører jeg i 60, men den drar litt ekstra tungt på de bratteste partiene og da mister jeg også litt fart. - kjøre opp bakken i 3.gir, det høres jo at jeg kommer for å si det sånn 😅 men da er farten jevn, det blir ikke tyngre for bilen i de brattere partiene. - starte i 4.gir og gire ned til 3.i de bratteste partiene føler jeg er feil, da jeg må gire og jeg ikke holder farten jevn. Større sjanse for å spinne på glatt føre. Correct me if im wrong. Hva mener du? Gjerne dere mer erfaring som ikke er så pysete som meg 🙂 Ønsker saklige svar, ikke "la bilen stå" osv. Anonymkode: 4b88e...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 3. desember #2 Del Skrevet 3. desember Hvis bakken er lang må man gire. Jeg tenker 4 først og så ned i 3, eventuelt 2 om det er veldig glatt/bratt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #3 Del Skrevet 3. desember Jeg ville ha kjørt på et gir lavere enn jeg pleier på glassa, spesielt nedover. Da bremser bilen mer av seg selv og du vil gli mindre av bremsing. Det er også mindre sjanse for å bli stående å spinne på glatta dersom man kjører på høyt turtall Anonymkode: 2fb41...764 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #4 Del Skrevet 3. desember Hvis har har fått lappen så vet du også at man kjører i et lavere gir opp bakker, og at gir kommer an på hastighet Anonymkode: 646ca...3ca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #5 Del Skrevet 3. desember Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hvis har har fått lappen så vet du også at man kjører i et lavere gir opp bakker, og at gir kommer an på hastighet Anonymkode: 646ca...3ca Det er ikke det jeg spør om. Jeg ba om saklige svar. Anonymkode: 4b88e...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #6 Del Skrevet 3. desember Optatium skrev (48 minutter siden): Hvis bakken er lang må man gire. Jeg tenker 4 først og så ned i 3, eventuelt 2 om det er veldig glatt/bratt. Kan sikkert stemme, men jeg synes det er verre å kjøre i 4.gir som man gjør på vanlig føre. Når det blir tungt og man må gire ned så skaper det oftere trøbbel på speilblank is enn om jeg ikke girer(kjører i 3.gir fra starten av bakken). Blir usikker... Anonymkode: 4b88e...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #7 Del Skrevet 3. desember Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg ville ha kjørt på et gir lavere enn jeg pleier på glassa, spesielt nedover. Da bremser bilen mer av seg selv og du vil gli mindre av bremsing. Det er også mindre sjanse for å bli stående å spinne på glatta dersom man kjører på høyt turtall Anonymkode: 2fb41...764 Ja nedover er ikke et problem. Så å kjøre OPP bakken på et litt høyere turtall er bedre enn å kjøre opp på et litt lavere turtall, mtp å spinne? Da gir det jo mening å kjøre i 3.gir helt fra bunnen slik jeg forestiller meg er tryggest. Anonymkode: 4b88e...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #8 Del Skrevet 3. desember Ville kjørt i 3.gir både opp og ned. At det høres at du kommer gjør da ikke noe, og bilen har uansett godt av å kjøre på litt høyere turtall innimellom for å få blåst ut litt gruff av rørene. Anonymkode: e5c1c...676 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember #9 Del Skrevet 3. desember Jeg kjører mye på glatta og prøver å unngå å gire i oppoverbakke, da må man slippe gassen og det er lettere å miste taket. Så jeg hadde girt ned i tredje og heller latt den gå på høyt turtall. Anonymkode: aed07...f3c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember #10 Del Skrevet 4. desember Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg prøver meg litt frem på glatta siden jeg er litt usikker som sjåfør. Må kjøre opp og ned en lang svingete bakke hver dag. Når det er spesielt glatt så kjører jeg såklart sakte nedover, på et lavt gir. Må jeg bremse så bremser jeg før svingene, og ellers bremser bilen på giret. Nedover er sjelden et problem. Ikke et problem opp heller, har forstått at jeg må ha jevn fart, men hva er best: - Kjøre opp bakken i 4.gir(bratt, 60 sone) som jeg gjør til vanlig. Da kjører jeg i 60, men den drar litt ekstra tungt på de bratteste partiene og da mister jeg også litt fart. - kjøre opp bakken i 3.gir, det høres jo at jeg kommer for å si det sånn 😅 men da er farten jevn, det blir ikke tyngre for bilen i de brattere partiene. - starte i 4.gir og gire ned til 3.i de bratteste partiene føler jeg er feil, da jeg må gire og jeg ikke holder farten jevn. Større sjanse for å spinne på glatt føre. Correct me if im wrong. Hva mener du? Gjerne dere mer erfaring som ikke er så pysete som meg 🙂 Ønsker saklige svar, ikke "la bilen stå" osv. Anonymkode: 4b88e...799 Hadde hatt i 3 gir oppover og jevn og rolig fart. Har selv dette problemet av og til på glatta! Anonymkode: e0874...dd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember #11 Del Skrevet 4. desember Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg kjører mye på glatta og prøver å unngå å gire i oppoverbakke, da må man slippe gassen og det er lettere å miste taket. Så jeg hadde girt ned i tredje og heller latt den gå på høyt turtall. Anonymkode: aed07...f3c Takk! Da tester jeg dette neste gang, selv om det høres bedre når jeg kommer kjørende 😅 Har også hatt en følelse av at det er best å unngå å slippe gassen. Anonymkode: 4b88e...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember #12 Del Skrevet 4. desember Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hadde hatt i 3 gir oppover og jevn og rolig fart. Har selv dette problemet av og til på glatta! Anonymkode: e0874...dd2 Ok 🙂 da er dette teknikken jeg skal prøve neste gang 🙂 Anonymkode: 4b88e...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451260-kj%C3%B8ring-p%C3%A5-glatt-f%C3%B8re-hvilket-gir/#findComment-150162239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå