Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #1 Del Skrevet 3. desember 2024 I forhold til økonomi. Altså dersom han eier huset og vi bestemmer oss for å bli samboere. Hvordan løse det økonomisk? Jeg leier kun og dersom sitter han med mest av verdi. Er det lurt? Eller bør han selge og vi kjøpe noe annet i lag? Jeg har fått litt etter deling med eksmann som er på sparekonto. Anonymkode: 90cff...dee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #2 Del Skrevet 3. desember 2024 Du bør kjøpe deg inn i boligen. Anonymkode: 57cb4...43d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/#findComment-150162022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #3 Del Skrevet 3. desember 2024 Du kan kjøpe deg inn. Få en takst på boligen hans og betal deg inn og skriv en samboerkontrakt på fordelingen. Anonymkode: 6bbb0...e5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/#findComment-150162024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #4 Del Skrevet 3. desember 2024 Takk👍 er det vanlig å ha felles økonomi i forhold til mat, strøm og lån på hus o.l? hvordan gjør en det hvis jeg og har lån i forhold til det huset? Anonymkode: 90cff...dee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/#findComment-150162036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #5 Del Skrevet 3. desember 2024 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Takk👍 er det vanlig å ha felles økonomi i forhold til mat, strøm og lån på hus o.l? hvordan gjør en det hvis jeg og har lån i forhold til det huset? Anonymkode: 90cff...dee Det er ganske vanlig (og anbefalt fra banken) å ha felles konto til regninger og felles konto til mat/husholdning, som begge har faste trekk til på lønningsdagen sin. Da har man alltid penger til faste utgifter og mat på disse felles kontoene som begge har i nettbankene sine, også har begge hver sin forbrukskonto til sine personlige utgifter. Hvordan man fordeler summene til felleskontoer er forskjellig da, noen deler likt, noen prosentvis etter inntekt og noen så man har samme summen igjen på hver sin forbrukskonto. Har man særkullsbarn må jo dette også inn i regnestykket, for da er det jo bidrag og forsørging av disse å ta hensyn til. Jeg og mannen har bare felles barn, men tjener veldig ulikt. Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, og betaler mer til felleskontoene enn meg. Han sitter likevel igjen med mer enn meg på sin forbrukskonto, men vi har vært gift i 25 år og har jo felles økonomi, så jeg går ikke blakk mens han har penger. Det er nesten alltid han som betaler om vi gjør noe sammen f.eks. Anonymkode: 6bbb0...e5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/#findComment-150162049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #6 Del Skrevet 3. desember 2024 Først må du finne ut om din kjæreste ønsker at du skal kjøpe deg inn i hans bolig. Personlig er det helt uaktuelt for meg å selge huset mitt eller å la min kjæreste kjøpe seg inn i min bolig. Da han ytret ønske om å flytte sammen var eneste mulighet at han flyttett inn og betaler leie, og så har han investert i bolig som han leier ut. Anonymkode: f3584...568 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/#findComment-150162058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #7 Del Skrevet 3. desember 2024 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det er ganske vanlig (og anbefalt fra banken) å ha felles konto til regninger og felles konto til mat/husholdning, som begge har faste trekk til på lønningsdagen sin. Da har man alltid penger til faste utgifter og mat på disse felles kontoene som begge har i nettbankene sine, også har begge hver sin forbrukskonto til sine personlige utgifter. Hvordan man fordeler summene til felleskontoer er forskjellig da, noen deler likt, noen prosentvis etter inntekt og noen så man har samme summen igjen på hver sin forbrukskonto. Har man særkullsbarn må jo dette også inn i regnestykket, for da er det jo bidrag og forsørging av disse å ta hensyn til. Jeg og mannen har bare felles barn, men tjener veldig ulikt. Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, og betaler mer til felleskontoene enn meg. Han sitter likevel igjen med mer enn meg på sin forbrukskonto, men vi har vært gift i 25 år og har jo felles økonomi, så jeg går ikke blakk mens han har penger. Det er nesten alltid han som betaler om vi gjør noe sammen f.eks. Anonymkode: 6bbb0...e5c Det finnes mange grader av felles økonomi. Slik e5c har beskrevet over her er en måte, hvor noe er felles og noe separat. Vi (mannen og jeg, med tre felles barn) eier bolig og fritidseiendom mm sammen, og får all inntekt inn på felles lønnskonto. Herfra fordeler vi faste summer videre til regningskonto og sparekontoer. Våre egne brukskonti fyller vi opp ved behov, og vi betaler for både felles utgifter (som mat, ting til barna mm) og personlige utgifter (som frisør, kantine, klær osv) fra brukskonto. Jeg har en helt middels inntekt på 700k, mannen tjener mer enn det tredobbelte, pluss bonuser. For en del år siden var det jeg som tjente mest. Uavhengig av hvem som tjener hva i vår familie er all inntekt felles fra det øyeblikket pengene er på konto. Jeg er glad for at jeg ikke har en mann som «nesten alltid betaler om vi gjør noe sammen» slik e5c beskriver. En slik skjevhet, hvor den ene i et forhold er «rikere» enn den andre, og derfor kan være «raus» og spandere, men han kan også la være å være raus, og velge å bruke pengene sine på seg selv. En slik ordning er uaktuell for meg. I vårt forhold er vi likeverdige. Mannen reiser mye og jobber i perioder langt mer enn 40 timer i uka. Det kunne han ikke gjort uten min ekstra innsats i familien. Han tilrettelegger også for meg og min jobb, og bidrar med det han kan for å avlaste meg. Når vi drar lasset sammen skulle det bare mangle at vi også deler inntekten. Dere bør i hvert fall diskutere ulike løsninger for økonomien deres, og finne ut hvordan dere vil gjøre det. Anonymkode: ac99c...564 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451259-hva-m%C3%A5-en-tenke-p%C3%A5-hvis-en-person-flytter-inn-til-kj%C3%A6resten/#findComment-150162060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå