Gå til innhold

Barn vs svigermor, jul

Anbefalte innlegg

Jeg er litt oppgitt her. Annenhvert år feirer vi med hans side, og annenhvert med min side. I starten reiste vi til foreldre, men etter hvert har vi oftere feiret hjemme. Vi har to barn, ungdommer, som har asperger/høytfungerende autisme, og to uten. De to med har begge gitt beskjed om at de ønsker å feire julaften hjemme hos oss, slik at de kan ta seg litt pauser hvis de blir veldig slitne og overveldet, slik de har gjort de siste årene når vi har vært hjemme. 

Problemet er at svigermor veldig gjerne vil feire julaften hjemme hos seg, fordi hun liker å pynte og gjøre i stand, og nå mener mannen at det er vi som må vike på vårt "krav" om å feire hjemme og heller reise til svigers på julaften. Han argumenterer med at ungdommene bare kan bruke gjesterommet hvis de blir slitne, men jeg vet at de ikke klarer å slappe av der slik de klarer hjemme og derfor vil ende opp med å grue seg til julaften i stedet for å glede seg. Dette sier de imidlertid ikke til faren sin, for de ønsker ikke å være vanskelige, men de har sagt det til meg. 

Jeg mener at behovet til barna våre lett trumfer svigermor sitt behov, og at det får bli slik at vi inviterer, og så er det opp til svigers om de ønsker å komme eller ikke. Mine foreldre skjønner dette med barna og ser på det som en selvfølge at de flytter på seg på julaften, så der er det aldri et problem. Men hver gang jeg tar opp jul og feiring, blir det nå bare sur stemning og vi får ikke noen avklaring. Det er så rart, for alltid ellers ville ikke mannen min blunket en gang for å sikre at barnas beste kommer før alt annet, men jul hos svigermor er visst et veldig sårt punkt. Noen tips? Innspill?

Anonymkode: 098c3...77e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451243-barn-vs-svigermor-jul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det ingen fasit, uten å kjenne ungdommene det gjelder. 
Men for å argumentere mot ditt syn kan man tenke at ungdommer er så store at de må lære å ivareta egne behov uavhengig av hvor de er. Hos egne besteforeldre bør være en trygg plass å øve på å skjerme seg ved behov. Det må jo læres, på skole/universitet/fritid/ferie osv. De kan ikke tilbringe resten av livet hjemme, omgitt av optimale omstendigheter, for å slippe ubehag. De vokser, og lærer seg selv bedre å kjenne, når de får kjenne på ubehaget, og øve på håndtering.

Selv om jeg forstår dine argumenter, og julaften er kanskje ikke dagen for å «øve». Dette er vurderinger dere må gjøre. Bare ikke gjør barna en bjørnetjeneste ved å tilrettelegge hverdagen og livet i for stor grad. 

Anonymkode: 4602e...3f7

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her er det ingen fasit, uten å kjenne ungdommene det gjelder. 
Men for å argumentere mot ditt syn kan man tenke at ungdommer er så store at de må lære å ivareta egne behov uavhengig av hvor de er. Hos egne besteforeldre bør være en trygg plass å øve på å skjerme seg ved behov. Det må jo læres, på skole/universitet/fritid/ferie osv. De kan ikke tilbringe resten av livet hjemme, omgitt av optimale omstendigheter, for å slippe ubehag. De vokser, og lærer seg selv bedre å kjenne, når de får kjenne på ubehaget, og øve på håndtering.

Selv om jeg forstår dine argumenter, og julaften er kanskje ikke dagen for å «øve». Dette er vurderinger dere må gjøre. Bare ikke gjør barna en bjørnetjeneste ved å tilrettelegge hverdagen og livet i for stor grad. 

Anonymkode: 4602e...3f7

Det gjør vi ikke, og de får øvd seg på mye som er både utfordrende og ubehagelig. Men akkurat julaften skal jo helst være en god dag, noe å glede seg til, og det synes jeg faktisk de kan få.

Ja, de burde være trygge hos besteforeldrene sine, men det er de ikke. Svigers er hyggelige nok, men de har aldri brukt tid og energi på å bygge nære bånd med barnebarna sine, så det blir ikke spesielt avslappende å være der. Og vi skal uansett en tur dit første juledag, men da er det kun snakk om 2-3 timer, ikke 8-9 timer.

Til deg over, nei, det er ikke lang reisevei.

HI

Syns ikke det er et tema engang jeg. Så klart trumfer barnas behov foran svigermor. Julaften skal være en hyggelig dag for alle, men særlig for barna. Fra vi fikk barn har vi feiret jula hjemme. De som vil komme, er hjertelig velkommen til det. Men ungene skal ikke stresses rundt akkurat denne dagen. 

Anonymkode: 10194...968

Annonse

Det er veldig vanskelig å svare på.

Jeg tenker litt at dersom barna fint klarer å bo for seg selv resten av året, bør de kunne klare å være hos besteforeldrene i julen. Samtidig skjønner jeg at de helst vil være hjemme når de først skal feire med dere.

Det jeg lander på er spørsmålet om hvor gamle, og skrøpelige dine svigerforeldre er. Etter som besteforeldre blir eldre er det ikke sikkert de lengre orker å reise, spesielt dersom det er lang reisevei.

Anonymkode: e3745...f25

Når man får egne barn bør man feire hjemme! Så får heller besteforeldre komme om de ønsker. Hva er det med besteforeldregenerasjonen som mener å ha hevd på å være hjemme julaften? Skal ikke barna få tradisjoner fra eget hjem? Min venninne var i alle år hos besteforeldre å feiret jul. Da hun som ung voksen mistet besteforeldrene ble tradisjonen brutt og jula hennes "ødelagt". Besteforeldre blir gjerne borte før barndomshjemmet.

Anonymkode: 25827...247

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å svare på.

Jeg tenker litt at dersom barna fint klarer å bo for seg selv resten av året, bør de kunne klare å være hos besteforeldrene i julen. Samtidig skjønner jeg at de helst vil være hjemme når de først skal feire med dere.

Det jeg lander på er spørsmålet om hvor gamle, og skrøpelige dine svigerforeldre er. Etter som besteforeldre blir eldre er det ikke sikkert de lengre orker å reise, spesielt dersom det er lang reisevei.

Anonymkode: e3745...f25

Ungdommene bor hjemme hos oss og er 13, 14, 16 og 18 år, de to som er på autismespekteret er de på 13 og 16 år. Svigers 70 og 72 år og spreke. Det er omtrent 15-20 minutter med bil mellom oss. 

HI

Har barn med autisme selv, og behovet for restitusjon er veldig til stede. Men så er det sånn at de også må øve seg på mye. Hele tiden. Hver dag. Også julaften. I år skal vi feire hos min mor. Det ønsker en av de, og den andre ikke. Men så må jo de også lære seg at av og til, så må man gjøre ting man ikke ønsker. Og det går bra den som ikke ønsker kan sette seg på gjesterom og restituere der. Jeg kan også sette meg der sammen med han.

Selv om det er julaften, så må man ikke trumfe igjennom ønskene til barna. Det går nok bra, men om de er vant med at du hele tiden hjelper til med at de slipper alt de ikke vil, så vil de jo protestere på det meste de ikke har lyst til.

Samtidig tror jeg dette er en kombinasjon av at du ikke vil og at de heller vil være hjemme, så derfor forsvarer du deres ønske litt mer enn om du selv ønsket å være der

Anonymkode: c5f88...9fd

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ungdommene bor hjemme hos oss og er 13, 14, 16 og 18 år, de to som er på autismespekteret er de på 13 og 16 år. Svigers 70 og 72 år og spreke. Det er omtrent 15-20 minutter med bil mellom oss. 

HI

Jeg er helt enig med deg. Lettere at de kommer til dere 

Anonymkode: 8ab59...7e8

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Har barn med autisme selv, og behovet for restitusjon er veldig til stede. Men så er det sånn at de også må øve seg på mye. Hele tiden. Hver dag. Også julaften. I år skal vi feire hos min mor. Det ønsker en av de, og den andre ikke. Men så må jo de også lære seg at av og til, så må man gjøre ting man ikke ønsker. Og det går bra den som ikke ønsker kan sette seg på gjesterom og restituere der. Jeg kan også sette meg der sammen med han.

Selv om det er julaften, så må man ikke trumfe igjennom ønskene til barna. Det går nok bra, men om de er vant med at du hele tiden hjelper til med at de slipper alt de ikke vil, så vil de jo protestere på det meste de ikke har lyst til.

Samtidig tror jeg dette er en kombinasjon av at du ikke vil og at de heller vil være hjemme, så derfor forsvarer du deres ønske litt mer enn om du selv ønsket å være der

Du antar litt mye her. De er absolutt ikke vant til å få viljen sin alltid, og blir jevnlig eksponert for nye ting og ting de ikke ønsker, men naturligvis innen en viss grense. Ene pushet seg selv så langt at han fikk psykotiske episoder og ble utbrent, så om noe må vi faktisk aktivt hjelpe med å skjerme litt på enkelte områder. 

Og jeg for min del reiser gladelig til svigers for å slippe pynting, matlaging, oppvask og rydding, så jeg har ikke noe imot å reise dit selv.

HI

Dette er faktisk ikke mulig å si noe om uten å kjenne dere. Både «selvfølgelig bør barna få være hjemme» og «selvfølgelig kan de dra til besteforeldrene uavhengig av diagnoser» er jo i teorien helt riktige svar. Vi aner ikke om du er en curling-hønemor som for barnas skyld burde hjelpe dem til å bli mer resiliente eller om de virkelig trenger å være hjemme og at svigermor er en iskald ego. 
Men jeg mistenker at du ikke er super-fan av svigerfamilien din og at du og din mann antakelig kunne ha kommunisert bedre rundt barna. Tippe du mener han ikke forstår dem, og han mener du duller med dem. Og ingen av oss her inne er i posisjon til å rådgi. 

Anonymkode: 348ac...88e

Annonse

Jeg har to godt fungerende tenåringer og feirer alltid jul hjemme. Da eldste var to år bestemte jeg at jeg ikke orker å dra med barna bort på julaften og etter det har vi invitert alle hit. De som vil kommer og de som heller vil feire jul hjemme gjør det. Besteforeldrene kommer annethvert år, onkel ferier hjemme med sine barn og tante kommer annethvert år. 

Hvis besteforeldrene hadde ønsket å feire hjemme, kunne de gjort det, men da uten oss. 

Jeg har full forståelse for at du med to barn med spesielle behov ønsker å være hjemme på julaften. 

Anonymkode: b3f39...325

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt. Her antar du og legger til og fantaserer. Kan du ikke bare forholde deg til hovedinnlegget og svare utifra det om du har noe å bidra med? Fremfor å spekulere i at det sikkert er mor som ikke har lyst og skylder på barna? Hva er dette for noe tull? Du ødelegger og forsurer hele tråden i et sterkt håp om å hisse opp stemningen og ikke minst ta hi. 
Kjære HI. Adventtiden er en tid med mye spenning og det er mye som skjer frem til jul, annerledes dager og tider er ofte det verste for de med autisme diagnose. Prøv å lag det mest mulig skånsomt og rolig for dere, og gjør det som er best for barna. Svigers kan komme til dere, og du kan også sende en sms om at det hadde vært veldig hyggelig å dra til de, men grunnet barna så blir de så oppjaget og stresset og at dere ønsker å være hjemme, men at de selv er hjertelig velkommen til dere. Kommunikasjon trenger ikke går via mannen din. Det er helt annerledes å slappe av i eget hus enn på gjesterommet hos noen andre 

Har også barn med autisme, og hun har øvd nok. Hun er ødelagt av eksponering og stress. 19år, ufør. Så nei man må ikke øve.. kan hende man rett og slett ikke skal øve.

Til hi. Bli hjemme. Går det evt an å dra for middag og så hjem til pysj og pakker?

Anonymkode: 1a768...564

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har også barn med autisme, og hun har øvd nok. Hun er ødelagt av eksponering og stress. 19år, ufør. Så nei man må ikke øve.. kan hende man rett og slett ikke skal øve.

Til hi. Bli hjemme. Går det evt an å dra for middag og så hjem til pysj og pakker?

Anonymkode: 1a768...564

Enig med deg, foreldrene kjenner barna sine best. 

Tenker at barn, uavhengig av diagnoser, øver på sosialisering ellers i året. Det er familieselskap, besøk hos venner (og venner av foreldrene), de er med på søsken sin fotballkamp eller danseoppvisning. Det er barnehage, skole, fritidsaktiviteter og bursdager. De må fra de er små være med på det foreldrene bestemmer (til en viss grad så klart). Akkurat julaften er ikke dagen for å øve på sosialisering altså. Er det noen man tar hensyn til på julaften er det vel sine egne barn. Hvis ikke besteforeldre vil komme til dere på julaften, får dere heller reise dit en annen dag i løpet av jula. Kan ungene "øve" da. La de få ha julaften hjemme.

Anonymkode: 10194...968

Barna er førstepri på julaften, så jeg hadde blitt hjemme også kan svigermor velge om hun vil komme eller ikke.

Besøke svigermor og øve på familieselskaper kan dere gjøre andre dager i jula, om hun liker å pynte og stelle istand kan hun be dere på middag en av de andre dagene.

Akkurat julaften er kjernefamilien viktigst, og tradisjoner i eget barndomshjem er det barna sin tur til å lage, mannens barndom har han vokst ifra nå.

Anonymkode: 203b0...5ae

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men jeg mistenker at du ikke er super-fan av svigerfamilien din og at du og din mann antakelig kunne ha kommunisert bedre rundt barna. 

Jøss, her har du vært kreativ i tolkningen din! På hvilket grunnlag trekker du mistanken om at hi ikke er fan av svigerfamilien? Hi har ikke sagt et ord om dette. Fascinerende!

Anonymkode: 8001c...2de

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dette er faktisk ikke mulig å si noe om uten å kjenne dere. Både «selvfølgelig bør barna få være hjemme» og «selvfølgelig kan de dra til besteforeldrene uavhengig av diagnoser» er jo i teorien helt riktige svar. Vi aner ikke om du er en curling-hønemor som for barnas skyld burde hjelpe dem til å bli mer resiliente eller om de virkelig trenger å være hjemme og at svigermor er en iskald ego. 
Men jeg mistenker at du ikke er super-fan av svigerfamilien din og at du og din mann antakelig kunne ha kommunisert bedre rundt barna. Tippe du mener han ikke forstår dem, og han mener du duller med dem. Og ingen av oss her inne er i posisjon til å rådgi. 

Du er i det minste ikke redd for å tippe. 

Anonymkode: 4ec59...c8e

Her er det eget behov som trumfer. Vi er fem og å pakke bil med gaver og styr for fem gidder jeg ikke. De som vil feire med oss er alle hjertelig velkommen til oss. Så får de selv velge. 
Jeg synes argumentet ditt er litt tynt. En julekveld klarer de altså, de er ikke små barn lengre. Synes det høres ut som du gjemmer ditt eget ønske om hjemmejul bak ungenes diagnose. 

Anonymkode: 5be0a...69d

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det gjør vi ikke, og de får øvd seg på mye som er både utfordrende og ubehagelig. Men akkurat julaften skal jo helst være en god dag, noe å glede seg til, og det synes jeg faktisk de kan få.

Ja, de burde være trygge hos besteforeldrene sine, men det er de ikke. Svigers er hyggelige nok, men de har aldri brukt tid og energi på å bygge nære bånd med barnebarna sine, så det blir ikke spesielt avslappende å være der. Og vi skal uansett en tur dit første juledag, men da er det kun snakk om 2-3 timer, ikke 8-9 timer.

Til deg over, nei, det er ikke lang reisevei.

HI

Her må alles behov bli tatt hensyn til, og slik jeg leser dere så har svigers feiret hos dere flere ganger etter hverandre og det er da fullt forståelig at svigermor ønsker at det feires hjemme hos henne også. Det er ikke bare barna man skal ta hensyn til når det kommer til julekvelden, og kanskje det i år er på tide å feire hos svigermor da hennes behov tydeligvis ikke har blitt tatt hensyn til på lenge. 

Anonymkode: 8abbc...7b6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her må alles behov bli tatt hensyn til, og slik jeg leser dere så har svigers feiret hos dere flere ganger etter hverandre og det er da fullt forståelig at svigermor ønsker at det feires hjemme hos henne også. Det er ikke bare barna man skal ta hensyn til når det kommer til julekvelden, og kanskje det i år er på tide å feire hos svigermor da hennes behov tydeligvis ikke har blitt tatt hensyn til på lenge. 

Anonymkode: 8abbc...7b6

De har vært hos oss to ganger, i 2022 og 2020, alle andre annenhver julaftener har vi vært hos dem. Det er også, så vidt jeg vet, de eneste gangene svigermor ikke har feiret julaften hjemme hos seg selv siden de selv var nygifte og fikk barn, så det handler absolutt ikke om at hun ikke har fått fylt sine behov. Senest i fjor var hun hjemme hos seg selv. De siste to-tre gangene vi har vært hos dem, har vi endt opp med at jeg har måttet reise hjem relativt tidlig på kvelden med disse to barna, som da har vært helt utmattet og oppløst i tårer, mens mannen har kommet hjem senere med de to andre.

Og for å understreke det nok en gang. Jeg liker faktisk svigermor. På alle andre områder enn at hun ikke er verdens mest engasjerte bestemor, er hun både hyggelig, morsom og et generøst vesen. Jeg liker også resten av svigerfamilien min, og har vært på flere ferieturer med hele gjengen. Så dette handler absolutt ikke om en motvilje overfor dem, men at jeg ikke ønsker at julaften skal bli en kjip dag for de to som absolutt har det best hjemme akkurat denne kvelden. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...