Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #26 Del Skrevet 3. desember 2024 Vi har hytte på Ustaoset selv! 🤩 Har bestilt taxi én gang for noen år siden. Hyggelig fyr. Det er vel som resten av landet, én idiot innimellom normale folk. Anonymkode: d3296...413 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150161882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #27 Del Skrevet 3. desember 2024 Jeg har ikke særlig tro på HI i denne tråden, jeg antar at dette er trolleri for å få fram reaksjoner. Men de finnes, disse hytteturistene som HI gjør seg til representant for. HI framstår som prototypen på den type hytteturist som nettopp bidrar til at noen fastboende i typiske hytteområder faktisk er, unnskyld språket, møkk, hakke lei. Lei av bedrevitere som forventer at folk står på pinne for dem. Lei av hyttefolk som tror de er bedre enn de fastboende, lei av hyttefolk som mener de er Guds gave til bygda. Anonymkode: 4cfd2...505 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150161883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #28 Del Skrevet 3. desember 2024 Det er en kjent sak at hytteturister ikke tilfører hytteområder noe videre av verdi, og at de fører til økt trafikk, behov for renovasjon og så videre. Men det er da ikke den enkelte hytteturist sin feil? Skyld heller på utbyggerne som har lobbyert for hyttefeltene og ikke minst alle kommunene som godkjenner det ene prosjekter etter det andre, helt uten tanke for hverken press på infrastruktur eller naturinngrep. Anonymkode: 71b60...532 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150161923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #29 Del Skrevet 3. desember 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hva er det du prater om? Hytta vår er en gammel seter som tilhører gården til onkelen min. Poenget, som åpenbart gikk deg hus forbi, er at denne «verdien» hyttefolket mener de tilfører lokalbefolkningen i typiske hyttekommuner begrenser seg til å tilføre penger til rike entreprenører som bruker utenlandske håndverkere fremfor lokale, samt litt økt omsetning i den lokale matbutikken i høysesong. Får håpe ny hytteeier kommer bedre overens med hallingdølene enn du selv har gjort, og at du finner hytte på et sted der du holder ut de lokale. Anonymkode: cf71d...5fa Du siktet til at samtlige hytter er bygd av polakker? Skjønner lite av at uten turistene hadde det ikke vært hverken handlesenter eller mer enn en lokal matbutikk i sentrum. Vanskelig å skjønne? Anonymkode: 946d5...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150161964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #30 Del Skrevet 3. desember 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Du siktet til at samtlige hytter er bygd av polakker? Skjønner lite av at uten turistene hadde det ikke vært hverken handlesenter eller mer enn en lokal matbutikk i sentrum. Vanskelig å skjønne? Anonymkode: 946d5...fdb For de som bor i Hallingdal spiser nesten ikke mat, går ut å spiser, går på konsert, innreder husene sine, trenger en elektriker, rørlegger, snekker, ny telefon, ei varmepumpe osv osv. De som har gårder i Hallingdal har stort sett ei seterbu eller ei hytte eller tre i området også🤔 Tror du seriøst at hele Hallingdal kun lever av turistene? Turistene bidrar sikkert til et bredere og mer variert tilbud, men at det kun hadde vært en matbutikk uten turistene, da må du ta deg sammen altså. Det bor i overkant 21500 mennesker i Hallingdal. Både innlegget ditt og svarene dine viser at du er av de få turistene som fastboende misliker. Du har en ovenfra og ned holdning og uten slike som deg hadde Hallingdal kun hatt en matbutikk. 98% av turistene er veldig hyggelige , men noen få og disse utmerker seg sterkt og negativt. Disse få personene som ser på seg selv som mye bedre enn alle andre er de som ødelegger. Anonymkode: bf533...b00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2024 #31 Del Skrevet 3. desember 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Skjønner lite av at uten turistene hadde det ikke vært hverken handlesenter eller mer enn en lokal matbutikk i sentrum. Vanskelig å skjønne? Anonymkode: 946d5...fdb Det er ikke vanskelig å forstå at du i denne tråden grundig har avslørt hvor utrolig og pinlig lite du vet om det området hvor du har hatt hytte! For å bare ta Hol kommune, som Ustadoset sogner under. Ser du på kommunevåpnet så vil du få en idé om hvilken industri som har vært viktig for området og også utover dette. Kommunen er også en stor kraftkommune, bare for å nevne noe. Flott at dere nå planlegger å selge hytten, Hi, for slike som deg gjør ikke noe godt for miljøet hverken lokalt eller i hyttemiljøet, heller ikke deg selv gjør du godt med de holdningene og fordommene du her viser. Anonymkode: fcc34...475 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #32 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke vanskelig å forstå at du i denne tråden grundig har avslørt hvor utrolig og pinlig lite du vet om det området hvor du har hatt hytte! For å bare ta Hol kommune, som Ustadoset sogner under. Ser du på kommunevåpnet så vil du få en idé om hvilken industri som har vært viktig for området og også utover dette. Kommunen er også en stor kraftkommune, bare for å nevne noe. Flott at dere nå planlegger å selge hytten, Hi, for slike som deg gjør ikke noe godt for miljøet hverken lokalt eller i hyttemiljøet, heller ikke deg selv gjør du godt med de holdningene og fordommene du her viser. Anonymkode: fcc34...475 Har hatt hytte ja. Hallingdølene må snart ta innover seg at de ikke er verdens navle. Hele Hallingdal er et sted man ikke skulle tru at nokon kunne bu, dersom det ikke var for turismen. Helt føkkings øde ville det ha vært. Greit at det var hovedåren mellom Oslo og Bergen i sin tid. Alt til sin tid. Anbefaler alle Hallingdøler å flytte ut av kommunen, slik de egentlig ønsker. Hvem tar det første loddet? Hytteeierne rømmer? Eller Hallingdølen som er lei av området rømmer? Hvem flytter først? Anonymkode: 946d5...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #33 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har hatt hytte ja. Hallingdølene må snart ta innover seg at de ikke er verdens navle. Hele Hallingdal er et sted man ikke skulle tru at nokon kunne bu, dersom det ikke var for turismen. Helt føkkings øde ville det ha vært. Greit at det var hovedåren mellom Oslo og Bergen i sin tid. Alt til sin tid. Anbefaler alle Hallingdøler å flytte ut av kommunen, slik de egentlig ønsker. Hvem tar det første loddet? Hytteeierne rømmer? Eller Hallingdølen som er lei av området rømmer? Hvem flytter først? Anonymkode: 946d5...fdb Dette var bare flaut. Anonymkode: 8ab14...510 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #34 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Har hatt hytte ja. Hallingdølene må snart ta innover seg at de ikke er verdens navle. Hele Hallingdal er et sted man ikke skulle tru at nokon kunne bu, dersom det ikke var for turismen. Helt føkkings øde ville det ha vært. Greit at det var hovedåren mellom Oslo og Bergen i sin tid. Alt til sin tid. Anbefaler alle Hallingdøler å flytte ut av kommunen, slik de egentlig ønsker. Hvem tar det første loddet? Hytteeierne rømmer? Eller Hallingdølen som er lei av området rømmer? Hvem flytter først? Anonymkode: 946d5...fdb Stakkars menneske. Kan du ikke bare gi deg nå, og ikke understreke gang på gang hvor kunnskapsløs og fordømmende du er? Jeg har hytte i et av Norges største hytteområder. Håper inderlig du ikke kommer dit. Anonymkode: 4cfd2...505 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #35 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette var bare flaut. Anonymkode: 8ab14...510 Du har ikke argumenter? Italienerne strømmer til Nord Norge for å stå på ski. Hallingene klager på at de har turister. De gidder ikke lengre. Hadde det ikke vært fint om hallingene hadde sluppet turismen? La oss si at det hadde skjedd over natten. Mener du at hallingene ikke hadde merket noe til det? De er helt uavhengig av fornøyde kunder? Anonymkode: 946d5...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #36 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Stakkars menneske. Kan du ikke bare gi deg nå, og ikke understreke gang på gang hvor kunnskapsløs og fordømmende du er? Jeg har hytte i et av Norges største hytteområder. Håper inderlig du ikke kommer dit. Anonymkode: 4cfd2...505 Er dette du eneste du har å bidra med i en diskusjon? Anonymkode: 946d5...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #37 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du har ikke argumenter? Italienerne strømmer til Nord Norge for å stå på ski. Hallingene klager på at de har turister. De gidder ikke lengre. Hadde det ikke vært fint om hallingene hadde sluppet turismen? La oss si at det hadde skjedd over natten. Mener du at hallingene ikke hadde merket noe til det? De er helt uavhengig av fornøyde kunder? Anonymkode: 946d5...fdb Nei, jeg har iingen argumenter til tullete surving. Anonymkode: 8ab14...510 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #38 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, jeg har iingen argumenter til tullete surving. Anonymkode: 8ab14...510 Så fint. Da håper jeg du får et bra opphold på Dr. Holms 😘 Anonymkode: 946d5...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #39 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Du siktet til at samtlige hytter er bygd av polakker? Skjønner lite av at uten turistene hadde det ikke vært hverken handlesenter eller mer enn en lokal matbutikk i sentrum. Vanskelig å skjønne? Anonymkode: 946d5...fdb Ååå… hadde de ikke hatt handlesenter? 😱😱😱 Hvilken tragedie. Det er nok det den jevne hallingdøl har savnet i livet sitt - et handlesenter de kan gå rundt og handle i på fritiden. Det er nok handlesenteret som får fastboende til å bli, og nye innbyggere til å komme. Og tror du helt oppriktig at butikkene i Hallingdal ikke kan kjøpe varer for videresalg, slik samtlige andre butikker i Norge kan…? Merkelig hvordan du fortsetter å insistere på at Hallingdal ikke er «verdens navle». Det er vel ingen som mener, eller ønsker, at Hallingdal skal være verdens navle? Hvis man ønsker seg samme mengde folk og samme mengde tilbud som man har i «verdens navle», så blir man vel ikke boende - eller flytter til - Hallingdal? Det er vel nettopp helt andre ting som gjør den dalen så attraktiv for mange. Jeg tror ikke et handlesenter er på listen over «topp-10-ting å fordrive tiden med i Hallingdal» til hallingdølene, altså. Anonymkode: cf71d...5fa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #40 Del Skrevet 4. desember 2024 Litt nysgjerrig her kjenner jeg. Så må bare spørre… Hvem av dere hadde tatt 2000kr for å stikke innom naboen og lukke et vindu de glemte før de dro på ferie? Hvem av dere hadde akseptert å betalt for brøyting, for så å komme hjem fra ferie og oppdage at det ikke har vært brøyta i løpet av perioden du har vært borte? Hvem av dere hadde akseptert å bli skjelt ut av en taxisjåfør helt uavhengig av årsak? Helt uavhengig av hvor dette hadde skjedd, hytteeier eller ei, så må jeg innrømme at jeg hadde nok ikke gjort noen av delene. Men, jeg vil gjerne høre hvem som hadde gjort det. Anonymkode: 5adb5...40d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 4. desember 2024 #41 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Litt nysgjerrig her kjenner jeg. Så må bare spørre… Hvem av dere hadde tatt 2000kr for å stikke innom naboen og lukke et vindu de glemte før de dro på ferie? Hvem av dere hadde akseptert å betalt for brøyting, for så å komme hjem fra ferie og oppdage at det ikke har vært brøyta i løpet av perioden du har vært borte? Hvem av dere hadde akseptert å bli skjelt ut av en taxisjåfør helt uavhengig av årsak? Helt uavhengig av hvor dette hadde skjedd, hytteeier eller ei, så må jeg innrømme at jeg hadde nok ikke gjort noen av delene. Men, jeg vil gjerne høre hvem som hadde gjort det. Anonymkode: 5adb5...40d Jeg tror ikke at så mange hadde gjort det du ramser opp, men forskjellen på hi og folk flest er at der hun mener at det er en hel region som er sur og uhøflig så skjønner folk flest at man finne alle slags typer mennesker i alle dalføre. Å si at hallingdøler generelt er misfornøyde er like dumt som å si at alle fra Bergen er høylytte eller alle fra Sørlandet er treige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #42 Del Skrevet 4. desember 2024 MissSaigon skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke at så mange hadde gjort det du ramser opp, men forskjellen på hi og folk flest er at der hun mener at det er en hel region som er sur og uhøflig så skjønner folk flest at man finne alle slags typer mennesker i alle dalføre. Å si at hallingdøler generelt er misfornøyde er like dumt som å si at alle fra Bergen er høylytte eller alle fra Sørlandet er treige. Mye mulig du har rett. Jeg blir bare så stuss når ikke en eneste person i hele tråden kommenterer på at dette ikke er bra oppførsel, men heller velger å fortelle HI at dette har hun selv bestilt og at det er slike mennesker som henne som forårsaker denne oppførselen av lokalbefolkningen. Anonymkode: 5adb5...40d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 4. desember 2024 #43 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mye mulig du har rett. Jeg blir bare så stuss når ikke en eneste person i hele tråden kommenterer på at dette ikke er bra oppførsel, men heller velger å fortelle HI at dette har hun selv bestilt og at det er slike mennesker som henne som forårsaker denne oppførselen av lokalbefolkningen. Anonymkode: 5adb5...40d Men trenger man å kommentere på at det er dårlig oppførsel da? Det er vel ingen tvil om at taxisjåfører ikke skal skjelle ut kundene eller at folk som tar på seg brøyteoppdrag ikke oppfyller avtalen, det mange reagerer på er måten hi adresserer en hel region. Det er litt morsomt at hun er selve karikaturen på snobbete byas som tror at bygdefolket kun er til for å sørve hyttefolket. "Hadde det ikke vært for OSS, så hadde DERE ikke hatt verken jobb eller butikker". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 4. desember 2024 #44 Del Skrevet 4. desember 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #45 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Litt nysgjerrig her kjenner jeg. Så må bare spørre… Hvem av dere hadde tatt 2000kr for å stikke innom naboen og lukke et vindu de glemte før de dro på ferie? Hvem av dere hadde akseptert å betalt for brøyting, for så å komme hjem fra ferie og oppdage at det ikke har vært brøyta i løpet av perioden du har vært borte? Hvem av dere hadde akseptert å bli skjelt ut av en taxisjåfør helt uavhengig av årsak? Helt uavhengig av hvor dette hadde skjedd, hytteeier eller ei, så må jeg innrømme at jeg hadde nok ikke gjort noen av delene. Men, jeg vil gjerne høre hvem som hadde gjort det. Anonymkode: 5adb5...40d Hol kommune har mindre enn 7000 innbyggere, og ca 5. 500 hytter. Disse naboene som tar 2000 kr for å "stikke innom naboen" får ikke bare en og annen slik forespørsel i året. Ustadoset har ca 30 fastboende, og det er ca 900 hytter der. Det er ca 30 hytter pr. fastboende... De fleste fastboende er knyttet til turistindustrien. Ville du ha utført gratisarbeid året rundt for hytteturistnaboer som stadig glemte å lukke et vindu, en dør, sørge for ved til neste gang de kommer osv. osv.? Det finnes næringsdrivende i dalen som utfører slikt arbeid, for det er ikke få ting disse hytteeierne tar for gitt at lokalbefolkningen skal gjøre gratis for dem året rundt. I Ts sitt tilfelle i tillegg en hytteeier som ser ned på alle hallingdøler. Personlig hadde jeg stilt opp for en god nabo. Men å stille opp stadig vekk for hytteeier mens jeg bodde i Hallingdal - nei, absolutt ikke, da måtte det vært hytteeiere jeg kjente godt, hytteeiere som bidro positivt til stedet. De aller, aller fleste der ville jeg henvist videre til xxx eller yyy, som tar på seg slike oppdrag året rundt. Da jeg bodde der kom jeg faktisk hjem til ubrøytet vei til huset. Ble mye måking, for å si det slik. Ringte brøytefolka, der var det en kombinasjon av akutt sykdom og problemer med et kjøretøy som de ikke kunne for selv. De beklaget, det lavet ned, de jobbet omtrent døgnet rundt med alt mannskap. Og de trodde jeg kom hjem en dag senere, tilbød seg å komme så fort som mulig (de holdt på på andre siden av dalen akkurat da), men jeg sa jeg kom meg inn. I et lite lokalsamfunn må man vise takhøyde. Vi vet ikke noe om hvorfor det ikke var brøytet den ene gangen hos Ts sin hytte. Selvfølgelig skal det brøytes om man betaler for det, men av og til kan ting skje. Folk kan bli syke, uhell kan skje, misforståelser kan skje, materiell kan bryte sammen (og det tar som regel litt lenger å få deler opp til fjellet..). Yrkessjåfører bør kunne oppføre seg, men TS var også en del av dialogen og kunne der bidratt positivt om hun ville. Selv hadde jeg blitt glad for at en sjåfør har så stor ansvarsfølelse at han blir oppgitt når han innser at han er blitt satt i en situasjon hvor han ikke kan sikre barn etter forskriften. Som jeg skrev tidligere i tråden så ville jeg rolig ha fortalt at jeg spesifikt presiserte at det var to barn og alderen på barna og at drosjen derfor måtte ha barnesete/-pute, og slik vist til at det var sentralen som hadde gjort feilen, ikke jeg, ikke sjåføren. Og så funnet ut hvordan vi kunne løse det på en trygg måte. Velger man hytter som ligger slik til som det Ts sin hytte ligger, så må man akseptere at en del ting må gjøres annerledes enn hva man gjør det i et tettsted eller i en storby. Ts synes å ikke ha noen forståelse for dette, men viser store fordommer mot befolkningen i en hel dal basert på et par uheldige episoder, hvorav to bare kan være menneskelige feil som ligger bak, og egentlig ikke er store ting. Det er gode grunner til at de fleste hallingdøler er sindige og omgjengelige folk. Man må være det for å leve og fungere i slike samfunn. Anonymkode: fcc34...475 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #46 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hol kommune har mindre enn 7000 innbyggere, og ca 5. 500 hytter. Disse naboene som tar 2000 kr for å "stikke innom naboen" får ikke bare en og annen slik forespørsel i året. Ustadoset har ca 30 fastboende, og det er ca 900 hytter der. Det er ca 30 hytter pr. fastboende... De fleste fastboende er knyttet til turistindustrien. Ville du ha utført gratisarbeid året rundt for hytteturistnaboer som stadig glemte å lukke et vindu, en dør, sørge for ved til neste gang de kommer osv. osv.? Det finnes næringsdrivende i dalen som utfører slikt arbeid, for det er ikke få ting disse hytteeierne tar for gitt at lokalbefolkningen skal gjøre gratis for dem året rundt. I Ts sitt tilfelle i tillegg en hytteeier som ser ned på alle hallingdøler. Personlig hadde jeg stilt opp for en god nabo. Men å stille opp stadig vekk for hytteeier mens jeg bodde i Hallingdal - nei, absolutt ikke, da måtte det vært hytteeiere jeg kjente godt, hytteeiere som bidro positivt til stedet. De aller, aller fleste der ville jeg henvist videre til xxx eller yyy, som tar på seg slike oppdrag året rundt. Da jeg bodde der kom jeg faktisk hjem til ubrøytet vei til huset. Ble mye måking, for å si det slik. Ringte brøytefolka, der var det en kombinasjon av akutt sykdom og problemer med et kjøretøy som de ikke kunne for selv. De beklaget, det lavet ned, de jobbet omtrent døgnet rundt med alt mannskap. Og de trodde jeg kom hjem en dag senere, tilbød seg å komme så fort som mulig (de holdt på på andre siden av dalen akkurat da), men jeg sa jeg kom meg inn. I et lite lokalsamfunn må man vise takhøyde. Vi vet ikke noe om hvorfor det ikke var brøytet den ene gangen hos Ts sin hytte. Selvfølgelig skal det brøytes om man betaler for det, men av og til kan ting skje. Folk kan bli syke, uhell kan skje, misforståelser kan skje, materiell kan bryte sammen (og det tar som regel litt lenger å få deler opp til fjellet..). Yrkessjåfører bør kunne oppføre seg, men TS var også en del av dialogen og kunne der bidratt positivt om hun ville. Selv hadde jeg blitt glad for at en sjåfør har så stor ansvarsfølelse at han blir oppgitt når han innser at han er blitt satt i en situasjon hvor han ikke kan sikre barn etter forskriften. Som jeg skrev tidligere i tråden så ville jeg rolig ha fortalt at jeg spesifikt presiserte at det var to barn og alderen på barna og at drosjen derfor måtte ha barnesete/-pute, og slik vist til at det var sentralen som hadde gjort feilen, ikke jeg, ikke sjåføren. Og så funnet ut hvordan vi kunne løse det på en trygg måte. Velger man hytter som ligger slik til som det Ts sin hytte ligger, så må man akseptere at en del ting må gjøres annerledes enn hva man gjør det i et tettsted eller i en storby. Ts synes å ikke ha noen forståelse for dette, men viser store fordommer mot befolkningen i en hel dal basert på et par uheldige episoder, hvorav to bare kan være menneskelige feil som ligger bak, og egentlig ikke er store ting. Det er gode grunner til at de fleste hallingdøler er sindige og omgjengelige folk. Man må være det for å leve og fungere i slike samfunn. Anonymkode: fcc34...475 Litt usikker på om jeg vil betrakte din nogen aggressive måte å svare på som veldig fordelaktig for bygda du nå prøver å representere. Men, igjen så er du kun en. Får satse på at flere av de gjenboende er litt hyggeligere 😊 Håper forøvrig du får en riktig fin jul 🤶 Anonymkode: 5adb5...40d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #47 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Litt usikker på om jeg vil betrakte din nogen aggressive måte å svare på som veldig fordelaktig for bygda du nå prøver å representere. Men, igjen så er du kun en. Får satse på at flere av de gjenboende er litt hyggeligere 😊 Håper forøvrig du får en riktig fin jul 🤶 Anonymkode: 5adb5...40d Herlighet, hun finnes da ikke aggressiv! For noen persilleblad det er her for tiden. Anonymkode: ab865...8cf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #48 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (På 2.12.2024 den 13.39): Jeg har snakket med andre som er innflyttere til Hallingdal og de deler nøyaktig samme erfaring, så dette er en kjent sak. At du ønsker å fornekte sannheten får være opptil deg. Alternativet er DU den de baksnakker. De sier det ikke direkte til deg må du tro. Anonymkode: 946d5...fdb Hva driver du med?? Anonymkode: d3296...413 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2024 #49 Del Skrevet 4. desember 2024 Anonym bruker skrev (På 2.12.2024 den 22.03): Samtlige hytter er satt opp av polakker? Alle hytter mener du? Vår hytte ble bygget lenge før du visste hva polakk er. Fortell meg hva dette stedet hadde vært dersom det ikke var turister. Verdens navle? Der ser du - du er vel Halling sjøl og derfor kommer du med dette oppgulpet istedenfor å ta innover deg at hallingdøler kan være sykt uhøflige mot kundene sine. Har vel aldri sittet i en taxi i Oslo og hørt på hvor misfornøyde de er med hallingdølene, slik hallingdølene som kjører folk fra Oslo gjør mot dem! Ja, selvsagt kan vi selge hytta vår på Ustaoset, men hallingdølene blir nok ikke blidere av den grunn. Og hvorfor skal vi selge hytta for å blidgjøre surpomper? Nei, regner med disse snart går av med pensjon, så blir det bedre miljø i hele dalen der. Anonymkode: 946d5...fdb Litt artig at du skriver det med verdens navle, for selv om Hallingdal ikke er verdens navle så er det faktisk, hvis du ser på et kart, Norges navle. Anonymkode: 695c5...d8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451237-misforn%C3%B8yde-hallingd%C3%B8ler/page/2/#findComment-150162506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå