Gå til innhold

Får alle gutter en vekstperiode i 18-20 års alderen?

Anbefalte innlegg

Jeg husker at man alltid har sagt at gutter skyter i vært i 18-20 års alderen.

Stemmer det?

Har en på 17 som bare er 172, og klager over høyden siden lillesøsteren på 12 er like høy som han og vokser fremdeles...

Anonymkode: 47b93...2af

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer det?

Har en på 17 som bare er 172, og klager over høyden siden lillesøsteren på 12 er like høy som han og vokser fremdeles...

Det lurer jeg også på. Min 16 åring er 170 høy. Men han har ikke kommet helt i puberteten ennå. Så regner med at han vokser de neste årene 

Anonymkode: cadb4...c5f

Nei, alle gutter har selvsagt ikke en vekstperiode mellom 18 og 20 år. Og noen blir aldri så høye som de ønsker. Men at noen vokser i høyden i slutten av tenårene er sikkert tilfelle. 
Bare ikke «lov» barnet ditt at han kommer til å vokse mer når han blir eldre. Mange gjør jo ikke det. Hjelp ham heller å bli glad i kroppen sin som den er.

(14-åringen vår er 185 høy. Skulle tatt seg ut om veksten hans fortsatte i 6 år til, med en ny «vekstperiode» de siste par årene.)

Anonymkode: 211fe...7d4

Sjansene for å vokse når man er 18 kommer mye an på hvor langt man har kommet i puberteten. Om skjelettalder er viktig (f.eks. om et barn ser ut til å bli litt kortere eller lenger enn det legene ønsker), så måler de gjerne skjelettalder ved røntgen. Der kan de se hvor modent skjelettet er. I noen tilfeller er skjelett mer modent enn kroppen (kan være flere år om man f.eks. er tidlig i puberteten - noe som gjør det litt skummelt at de bruker dette for å finne ut om asylsøkere er mindreårige). Noen har et skjelett som er "yngre" enn de er og de har fortsatt mulighet for vektst. Men hvor mye vekst det er snakk om vet man jo ikke. Sønnen her kom sent i puberteten og hadde sin vekstperiode mellom 15 og 16. Det er jo en forvandling som skjer mot slutten av tenårene også der mange går fra tenåringskroppen til en mer voksen kropssbygning, men de fleste har nok strukket seg det de skal før dette. 

Anonymkode: 79620...987

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stemmer det?

Håper ikke det? Min er nå 13 og hadde en kraftig vekstspurt fra 12-13, han er nå 173 og vokser sakte men sikkert fortsatt. Får han en spurt til vil han kunne bli kjempehøy. Har din hatt noen vekstspurt da? Når kom han i puberteten?

Anonymkode: 7d465...f66

Gutter har sitt største veksthopp det året de kommer i stemmeskiftet og får skjeggevekst, som regel skjer det en gang mellom 12 og 15 år. Så fortsetter de å krype litt oppover frem til de er ferdig utvokst en gang mellom 17 og 20 år gamle.

Noen unntak finnes alltid, men det er det som er regelen.

Mine gutter hadde sitt veksthopp når de var 14-15 år gamle, og var langt fra de tidligste. Noen av guttene skøyt i været fra slutten av barneskolen, det kommer litt an på når de kommer i puberteten.

Guttene mine er nå 21 og 23 år gamle, og ingen av dem har vokst i det hele tatt siden de var 17-18 år gamle, og siste året bare en cm eller to.

Veksthopp når de er 18-20 år har jeg bare hørt om en eneste gang, og det var en gutt som kom veldig sent i puberteten pga kraftig trening (han var på juniorlandslaget i sin idrett). Det er ikke vanlig.

Anonymkode: 3fcc8...1df

Mannen min vokste betydelig da han var i alderen 18-21. Noe som var flaks for ham, så han ble normalt høy og ikke 1,50. Noen er senere utviklet enn andre. Det er selvsagt individuelt hvor mye og hvor lenge man vokser.

Anonymkode: 5db8c...b36

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig at brødre kommer i puberteten og vokser rundt den samme alderen? 

Om man kommer tidlig eller sent i puberteten er til en viss grad arvelig, så om far var sen er det ikke uvanlig at sønnene også er det.

Men, sønnene får jo gener fra begge foreldrene, og den kombinasjonen blir jo deres egen, så det er ingen fasit på dette.

Mine to gutter kom omtrent samtidig i puberteten, begge på midten av ungdomsskolen.

Men mine to døtre var veldig forskjellig. Ene fikk mensen før hun var 12 år gammel, mens andre var nesten 17 år. Den ene tidlig og den andre sen. Jeg personlig var sen, men søsteren min var tidlig. Så svogerforskninen her sier at det kan være helt tilfeldig.

Anonymkode: 3fcc8...1df

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om sen tannfelling har en sammenheng med sen pubertet? 🤔

Kanskje? Jeg har tre sønner. To av dem felte tenner som normalt, og kom i puberteten i 12-13-årsalderen. Broren deres var en av de siste i klassen til å felle tenner, og han kom i puberteten nesten to år senere enn brødrene sine. Sannsynligvis er det tilfeldig, men jeg har også hørt akkurat dette tidligere. 

HI, av mine to som nå er over 20 år, har begge strukket seg noen cm fra rundt 17 år til rundt 19 år, men absolutt ikke noen spurt. Den kom da de var rundt 13-15 år. 

Anonymkode: 8e63c...d61

Annonse

Håper ikke det. Min på 14 er over 190 høy, og i følge «folk» skal han ha en vekstperiode både neste år etter han er konfirmert og rundt 18 års alder. Han er målt til å bli 198 på håndrøntgen, og det ser ut til å stemme.

Anonymkode: 3ffdd...9c4

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje? Jeg har tre sønner. To av dem felte tenner som normalt, og kom i puberteten i 12-13-årsalderen. Broren deres var en av de siste i klassen til å felle tenner, og han kom i puberteten nesten to år senere enn brødrene sine. Sannsynligvis er det tilfeldig, men jeg har også hørt akkurat dette tidligere. 

HI, av mine to som nå er over 20 år, har begge strukket seg noen cm fra rundt 17 år til rundt 19 år, men absolutt ikke noen spurt. Den kom da de var rundt 13-15 år. 

Anonymkode: 8e63c...d61

Samme her. Sen tannfelling og sen pubertet. Og tidlig tannfelling og tidlig pubertet 

Håper heller ikke det. 

Sønnen min er 14 år og har passert 195 cm. (Ingen skjeggvekst ennå, siden det er nevnt som starten på slutten av vekstfasen).

Tidlig tannfelling. Relativt tidlig pubertet. Den store vekstspurten mellom 12,5 og 13,5 år.

Anonymkode: 66b1a...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...