Gå til innhold

Evner aldri å støtte meg eller validere følelsene mine

Anbefalte innlegg

Er så lei av mannen som aldri kan støtte meg eller vise at han forstår at jeg føler/hvorfor jeg føler som jeg gjør. Hvordan få ham til å innse dette?

Feks om noe kjipt skjer meg, noen gjør eller sier noe skikkelig drit mot/til meg og jeg forteller ham dette for å få litt støtte eller sympati/empati, så kommer han alltid med: Ja de skulle bare prøvd og sagt dette til meg, hadde de gjort dette mot meg hadde de fått høre, de hadde ikke turt prøve sånt på meg og i den gaten der. Så han gir meg nesten skylda som lot de gjøre dette mot meg, han hadde ikke havnet i det samme, han hadde ordnet opp osv. I noen tilfeller legger han tom på: skal jeg snakke med dem for deg? Akkurat som han skal ordne opp for meg for det klarer ikke jeg liksom, og dette kan være ting på jobb, folk han ikke kjenner, og likevel tenker han at han "skal snakke med dem" som om jeg er et barn. Wtf. Er dette normal oppførsel av en voksen mann??

Hver gang jeg snakker med ham om slikt så ender jeg opp med å føle meg mye verre, og hverken hørt, sett eller forstått av ham. I tillegg til at jeg føler han synes jeg ikke greier "noe"/greier meg selv. Det er jo vanlig med litt hendelser innimellom, jeg trenger bare litt støtte!! 

Anonymkode: aa5ab...31c

Fortsetter under...

Han prøver jo å støtte deg ved å fortelle at han er helt enig med deg I at de var bedritne mot deg og han tilbyr den hjelpen han kan gi for å gjøre noe med problemet. Selv om han ikke uttrykker seg slik du ønsker forsøker han å støtte deg. Jeg tror du bare må fortelle ham at det ikke er hjelp Hu trenger, bare en klem og at noen forstår at du er lei deg.

Anonymkode: b73f0...e47

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Han prøver jo å støtte deg ved å fortelle at han er helt enig med deg I at de var bedritne mot deg og han tilbyr den hjelpen han kan gi for å gjøre noe med problemet. Selv om han ikke uttrykker seg slik du ønsker forsøker han å støtte deg. Jeg tror du bare må fortelle ham at det ikke er hjelp Hu trenger, bare en klem og at noen forstår at du er lei deg.

Han er jo ikke enig, han sier jo at dette ikke ville skjedd ham. Hadde han sagt han også hadde blitt sint eller lei seg om de gjorde dette mot ham hadde det vært støtte. Men han mener jo slikt ikke ville skjedd ham pga ham. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det er ikke normalt. Slik er narcissister og folk med personlighetsforstyrrelser. Har han andre tegn?

Anonymkode: 06978...985

Oi, søkte litt, og ja han har masse andre tegn også... nascisister endrer seg vel aldri? Det er jo også en ting han sa en gang, ingen skulle få ham til å endre seg. 

Det er ganske vanlig å svare slik. Jeg kjenner mange som svarer slik. De de mener er at de er helt enig i at det var slemt sagt og at de blir sinte på den det gjelder sine vegne. De legger ikke skylden på den den gjelder i det hele tatt. Når han spør om han skal hjelpe deg forteller han at han bryr seg om deg og har lyst til å hjelpe deg. Jeg tror du tolker det han sier helt feil. Ingen av de jeg kjenner som kunne sagt noe slikt mener de er nedre enn de andre. De aller fleste som får en slik respons forstår hva folk mener og så takker de stort sett nei til tiulbudet. Kanskje de snakker litt videre om hvordan de vil håndtere dette. Ettersom veldig mange har en slik forståelse og får en slik respons, så er det naturlig for dem å fortsette slik. Det er mange som viser at de bryr seg om andre ved å prøve å fikse problemene deres, få det vanskelige til å gå bort slik at du får det bedre. 

Nå ønsker ikke du en slik respons. De ønsker bare en klem og "eg forstår at det var dumt gjort". Da tenker jeg du, i fredstid, må være tydelig med mannen din. Si at når du forteller en kjip historie så ønsker du ikke at han prøver å fikse noe, du ønsker bare en klem. Så tar det nok litt tid før han klarer å få det innarbeidet fordi det for mange er en refleks å prve å hjelpe, men litt etter litt vil han nok bli bedre på dette. Om mannen din ikke har problemer med empati eller ellers er følelsesløs, så må du legge fra deg den negative tolkningen du har av hvordan han ser deg. Om han er lik alle de jeg kjenner så finnes ikke en slik tanke, bare et genuint ønske om å hjelpe, få det vonde bort og få deg til å føle deg bedre. 

Anonymkode: c03c6...4bd

Annonse

Det er derfor du har venninner. Styrken til mange menn er nettopp å fikse ting. De vil fikse. Ingenting feil med det, kan være veldig viktig, men de er programmert for å beskytte flokken. 

Du trenger støtte og forståelse, der er damene bedre. Det er vår styrke 💪🏻 

Anonymkode: f0ca9...14b

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Oi, søkte litt, og ja han har masse andre tegn også... nascisister endrer seg vel aldri? Det er jo også en ting han sa en gang, ingen skulle få ham til å endre seg. 

Nei, ingenting hjelper. Du bør ikke være sammen med en så «giftig» mann. Det er vondt å aldri bli sett, aldri få ekte omsorg, egentlig heller aldri kjærlighet. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke normalt. Slik er narcissister og folk med personlighetsforstyrrelser. Har han andre tegn?

Det tror jeg må være det tynneste begrunnelsen for en diagnose jeg har sett her inne. Det sier ikke lite.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Han støtter deg jo, og prøver å si indirekte at du må stå opp for deg selv. Du må jo fortelle han hva du trenger fra han da 

Anonymkode: 67478...830

Hvem har sagt jeg ikke stod opp for meg selv?? Ikke altid det hjelper, og om det hjelper er det jo likevel kjipt. 

Tar jeg opp noe som plager meg eller er ugreit mellom oss så blir jeg også møtt på samme måte. Jeg er problemet, han har jo ikke sagt eller gjort noe feil. Problemet er hvordan jeg reagerer. Aldri støtter han meg eller ser mitt synspunkt. Jeg tar alltid feil og han har alltid rett, og om jeg ikke bare gir meg så prøver han å få meg til å tro at det ikke skjedde, at jeg husket det feil. Aldri ros å få, aldri fine ord, men kjeft for at ikke jeg roser ham nok. Han trenger jo diplom for å støvsuge liksom; eller "hjelpe meg" i huset.

Blir så mentalt utslitt og føler meg så ensom. Selv om han sitter rett ved siden av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...