Gå til innhold

Jeg som tenker "feil" her? (lån)

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt yngre kollega som er nyutdannet for en liten stund siden. Har nettopp kjøpt seg leilighet og deretter bil. Vet at mange har billån og huslån separat. Denne kollegaen har da 3 lån i samme bank. Hun betaler jo utrolig mye, både på tre forskjellige lån og renter. Jeg sa hun måtte prøve å få samlet lånene sine, men det mente hun ikke var lurt. Det minste lånet er bare på 10 år, så banken mente det var lurt å ha det slik.  Jeg mener banken lurer henne litt, men hva er egentlig mest logisk i en slik situasjon?

Anonymkode: a3b2a...63b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451191-jeg-som-tenker-feil-her-l%C3%A5n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har en litt yngre kollega som er nyutdannet for en liten stund siden. Har nettopp kjøpt seg leilighet og deretter bil. Vet at mange har billån og huslån separat. Denne kollegaen har da 3 lån i samme bank. Hun betaler jo utrolig mye, både på tre forskjellige lån og renter. Jeg sa hun måtte prøve å få samlet lånene sine, men det mente hun ikke var lurt. Det minste lånet er bare på 10 år, så banken mente det var lurt å ha det slik.  Jeg mener banken lurer henne litt, men hva er egentlig mest logisk i en slik situasjon?

Dersom hun har rom for å ha alt på boliglånet, er jo det billigst, men ikke sikkert hun har dekning (EK) til det. Det fremkommer ingen informasjon om det i spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 930e9...d5e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Utrolig dumt å bake billån inn i huslån, ikke å anbefale!! Da betaler hun på bilen mye lenger, og om den selges eller ryker så betaler man fortsatt på den.

Det er litt høyere rente på billån, men de betales ned raskere. 

Man kan heller vanligvis låne til annet enn hus på huslån heller. 

Anonymkode: 5da39...ffb

Anonym bruker skrev (På 30.11.2024 den 16.01):

Utrolig dumt å bake billån inn i huslån, ikke å anbefale!! Da betaler hun på bilen mye lenger, og om den selges eller ryker så betaler man fortsatt på den.

Det er litt høyere rente på billån, men de betales ned raskere. 

Man kan heller vanligvis låne til annet enn hus på huslån heller. 

Anonymkode: 5da39...ffb

Kommer an på. Jeg vil si det er lurt, men bare dersom man betaler inn ekstra på huslånet. Da kan man betale like fort som er billån ville vært, men slipper de høye rentene som billån ofte har. Ofte kan man øke huslånet så lenge man har nok sikkerhet. Det gjorde vi da vi kjøpte bil og betalte da også (frivillig) ekstra inn på lånet.

Anonymkode: 2bc20...a58

Annonse

Det kan være lurt og ikke lurt, og noen ganger er det ikke lurt, men kanskje løsningen likevel. Av forskjellig grunner måtte vi uventet ha ny bil, og det stod ikke på budsjettet.  Vi bakte det derfor inn i huslånet, men etter drøyt et år  hadde vi mulighet til å nedbetale bil-lånedelen i løpet av den tiden i hadde brukt om vi hadde hatt et eget billån. Så da økte vi avdragene med det vi hadde måtte betale om vi hadde hatt et eget billån.  

Men generelt er det jo ikke lurt om man har 20 år igjen på huset og baker et nytt lån inn sånn at man bruker 20 år på å nedbetale bildelen. 

Anonymkode: 1226c...e77

Om man fortsatt får de samme betingelsene/rentene på huslånet er det lurt å bake billånet inn i huslånet og heller betale mer ned på huslånet en periode. Da får man den samme renten på billånet som på huslånet og det er jo billigere enn en høyere rente. Om man baker inn billånet uten å betale mer ned, kan det fort ikke lønne seg da man betaler mer i rentebeløp totaltsett fordi man har lånet lenger. 

Anonymkode: a3d8e...d04

Har tenkt det samme selv. Hvis hun har betalt ned mye av boligen sin burde det vært bedre å bakt bilen inn der. Samtidig blir man fortere ferdig med et billån om man betaler det separat, men ingen betydelig om man selger bilen og huslånet er nedbetalt 50% 

Anonymkode: ab49d...fdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...