Gå til innhold

Venninne på restaurant - tok med seg regningen som jeg betalte

Anbefalte innlegg

Hun ville se hva hun skyldte og derfor tok hun med seg kvitteringen. Det resulterte i at jeg selv ikke hadde adgang til kvitteringen og ingen kontroll over hva hun skyldte meg. Etter at hun betalte, jeg mener hun betalte under halvparten av det hun skyldte, fikk jeg henne til å sende kvitteringen tilbake til meg. Jeg fikk da konstatert denne mistanken min. Etterpå fant jeg ut at hun skrev regningen av på firmaet sitt. Rimelig frekt, spør du meg. Selv var det umulig å få henne til å betale meg riktig beløp ettersom hun påstod hun kun hadde hatt et glass vin. Jeg vet jo det var 4 glass og 1 øl. Hun betalte kun maten og ingen vin. Irriterende. 

Nå har hun akkurat handlet noe klær av meg. Ga henne beskjed om å vippse til Røde kors sin innsamling til Valencia aksjon og ta skjermbilde av betalingen. Sa hun kunne vippse et symbolsk beløp. Verdi på det hun kjøpte var kr 2000,-. Ingenting skjedde og jeg purret. Hun har altså nå betalt kr 200,- for alt. Dette gjenspeiler ikke verdien i det hele tatt, men samtidig ba jeg henne betale et symbolsk beløp. Kan jeg si noe mer nå? 

Eller bare ta lærdom av det hele? Det irriterer meg dette kjipe greiene hun holder på med altså.

Anonymkode: 727f9...2d6

Fortsetter under...

Noen mennesker er bare sånn, du får ikke endret på det.

Regner med hun har andre gode sider som gjør at du vil ha henne som venn, så da bare tilpasser du deg hennes gjerrighet.

Neste gang dere er ute og spiser betaler hun regningen og du vipser, vil hun ikke det ber dere om splittet regning og betaler selv for det dere har spist og drukket.

Selger du henne noe sier du hva du skal ha og lar henne betale, så kan du selv gi til veldedighet. 

Vi har alle noen særheter, hun er gjerrig/smålig. Lite sjarmerende, men du må bare ta lærdom av dette.

Anonymkode: 46fd7...16d

Restauranten var frekt og merkelig, betalingen for klærne var innafor iom at du åpnet for at hun selv kunne bestemme hva hun ville gi. 

Er dette en dame du vil ha i livet ditt?

Anonymkode: 31aa2...594

Nei, du kan ikke si noe på summen på klærne, du sa et symbolsk beløp og hun ga det hun synes var et symbolsk beløp.

Slutt å del regning med henne, betal hver for dere så slipper du at hun snylter på deg.

Anonymkode: fcef9...469

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Restauranten var frekt og merkelig, betalingen for klærne var innafor iom at du åpnet for at hun selv kunne bestemme hva hun ville gi. 

Er dette en dame du vil ha i livet ditt?

Betalingen for klærne må stå i samsvar med det hun tok i mot, selv om hun kunne bestemme beløp selv, tenker jeg. Det må være fair, synes jeg. Det med restauranten var merkelig, siden hun selv tok opp at andre har påpekt at hun er gjerrig og at hun er uenig i det. 

Vanskelig å kutte henne, hun er i omgangskretsen og vi er flere i den. Blir jo bare surr dersom jeg skal nekte å komme dersom hun kommer og så videre.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Betalingen for klærne må stå i samsvar med det hun tok i mot, selv om hun kunne bestemme beløp selv, tenker jeg. Det må være fair, synes jeg. Det med restauranten var merkelig, siden hun selv tok opp at andre har påpekt at hun er gjerrig og at hun er uenig i det. 

Vanskelig å kutte henne, hun er i omgangskretsen og vi er flere i den. Blir jo bare surr dersom jeg skal nekte å komme dersom hun kommer og så videre.

At dere har forskjellig syn på hva som er fair sum må du bare akseptere. Du burde sagt den summen du forventet.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At dere har forskjellig syn på hva som er fair sum må du bare akseptere. Du burde sagt den summen du forventet.

Hun tok med seg to kjoler, 3 bukser, 4 bluser, alle merkeklær og en kåpe. I betalingen står det: bluse, bukse og kjole. Kåpen har hun ikke betalt for og det andre har blitt fra flertall til entall. Dermed reagerer jeg, men innser at det ikke er noe å gjøre ved.

Den ene kjolen hadde hun på seg i går kveld, fikk masse skryt av den og sa ingenting om at hun hadde kjøpt den av meg (for kr 25 da?) Er jo morsomt også da.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Dere har forskjellig syn på hva som er riktig betaling. Hvis det er nøye for deg så må du sette en pris en annen gang. 

Du trenger ikke å unngå henne totalt, det finnes en god mellomting mellom det og å gi henne klær og legge ut på resturant. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dere har forskjellig syn på hva som er riktig betaling. Hvis det er nøye for deg så må du sette en pris en annen gang. 

Du trenger ikke å unngå henne totalt, det finnes en god mellomting mellom det og å gi henne klær og legge ut på resturant. 

Det er riktig - finnes mellomting. Får ta lærdom av det, slutte å selge henne noe og neste gang vi spiser, betaler jeg direkte hos restauranten.

Mulig hun ser mer på det som å arve avlagte klær enn å kjøpe brukt, at hun tenker du bare ville puttet de i enn innsamlingscontainer om hun ikke ville ha dem. Så akkurat den, og hva et symbolsk beløp er, kan på en måte unnskyldes.

Restaurantbesøket var lynfrekt, men du får ikke endret tankemønsteret rundt penger til denne dama. Du må bare akseptere at hun er som hun er. Dere er i samme omgangskrets, så å kutte henne ut vinner du ingenting på, bare taper, i forhold til resten av gjengen. Så bare slutt å legge ut for henne, siden du vet at du ikke får pengene igjen.

Blir som den ene venninnen min som alltid, virkelig alltid, kommer for sent. Det er helt ubegripelig for meg at man skal ha så liten respekt for andres tid, at det skal være så vanskelig å starte litt tidligere. Men det er bare sånn hun er... Hun har mange gode sider også.

Anonymkode: 46fd7...16d

Restaurantepisoden var frekk, ulovlig og uetisk, men klesepisoden var helt grei. Du ba henne visse en symbolsk sum. Det gjorde hun. 

Siden må dere betale hver for dere når dere er ute og du må gi beskjed om hvilken pris du vil ha, på forhånd,  og ta betalt hvis du vil hun skal betale. Så kan du eventuelt donere pengene selv om du ønsker det.

Anonymkode: fe2c2...623

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun ville se hva hun skyldte og derfor tok hun med seg kvitteringen. Det resulterte i at jeg selv ikke hadde adgang til kvitteringen og ingen kontroll over hva hun skyldte meg. Etter at hun betalte, jeg mener hun betalte under halvparten av det hun skyldte, fikk jeg henne til å sende kvitteringen tilbake til meg. Jeg fikk da konstatert denne mistanken min. Etterpå fant jeg ut at hun skrev regningen av på firmaet sitt. Rimelig frekt, spør du meg. Selv var det umulig å få henne til å betale meg riktig beløp ettersom hun påstod hun kun hadde hatt et glass vin. Jeg vet jo det var 4 glass og 1 øl. Hun betalte kun maten og ingen vin. Irriterende. 

Nå har hun akkurat handlet noe klær av meg. Ga henne beskjed om å vippse til Røde kors sin innsamling til Valencia aksjon og ta skjermbilde av betalingen. Sa hun kunne vippse et symbolsk beløp. Verdi på det hun kjøpte var kr 2000,-. Ingenting skjedde og jeg purret. Hun har altså nå betalt kr 200,- for alt. Dette gjenspeiler ikke verdien i det hele tatt, men samtidig ba jeg henne betale et symbolsk beløp. Kan jeg si noe mer nå? 

Eller bare ta lærdom av det hele? Det irriterer meg dette kjipe greiene hun holder på med altså.

Da har du lært. 

Anonymkode: 924c7...abd

På restaurant er jeg nok sær og vil helst betale for mitt separat. Da føler jeg at jeg kan spare inn litt de gangene jeg må, og slå litt ekstra på stortromma om jeg kan, uten at det går utover andre. Kjipt å spare også hogger den andre innpå også må jeg dekke det ekstra de kjøpte. Eller motsatt, om jeg kjøper masse og den andre ville spare litt.

Anonymkode: a7e7e...774

Veldig frekt! Be om separat betaling på restauranten, og ikke gi henne klær uten å si eksakt beløp hun skal vippse. Noen folk er bare sånn, om du vil ha henne i livet ditt må du tilpasse deg det. Altså være litt føre var. Nå vet du hvordan hun er, men, som andre sier, hun har vel gode sider. Og kanskje hun har dårlig råd. 

Anonymkode: c9ce8...964

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun har jo gjort som du sa? Hun betalte jo et symbolsk beløp

Anonymkode: 5ac1b...8d0

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun tok med seg to kjoler, 3 bukser, 4 bluser, alle merkeklær og en kåpe. I betalingen står det: bluse, bukse og kjole. Kåpen har hun ikke betalt for og det andre har blitt fra flertall til entall. Dermed reagerer jeg, men innser at det ikke er noe å gjøre ved.

Den ene kjolen hadde hun på seg i går kveld, fikk masse skryt av den og sa ingenting om at hun hadde kjøpt den av meg (for kr 25 da?) Er jo morsomt også da.

Joda, men du ba om en symbolsk sum, og hun betalte en symbolsk sum, det er litt rart å holde det mot henne i etterkant at summen i dine øyne ikke var høy nok. Hvorfor skulle hu si at hun hadde kjøpt kjolen av deg egentlig?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Joda, men du ba om en symbolsk sum, og hun betalte en symbolsk sum, det er litt rart å holde det mot henne i etterkant at summen i dine øyne ikke var høy nok. Hvorfor skulle hu si at hun hadde kjøpt kjolen av deg egentlig?

Ikke for noen som helst annen grunn enn at det ville ha vært helt naturlig å si, med mindre noe er helt unaturlig i sammenhengen!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun har jo gjort som du sa? Hun betalte jo et symbolsk beløp

Anonymkode: 5ac1b...8d0

Hun betalte for under halvparten av de plaggene hun tok med seg!

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ikke for noen som helst annen grunn enn at det ville ha vært helt naturlig å si, med mindre noe er helt unaturlig i sammenhengen!

Du har noen snodige forventninger.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Så du er egentlig snurt over at hun ikke krediterte deg for kjolen, men tok mot rosen selv? Jeg hadde syns det var ganske rart om folk jeg komplimenterer hadde forklart bakgrunnen til antrekket. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hun betalte for under halvparten av de plaggene hun tok med seg!

Hun betalte en symbolsk sum, akkurat som du ba om. Veldig spelsielt av deg å kreve skjermbilde av donasjonen også, det er i hvert fall ikke helt normalt. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du har noen snodige forventninger.

Kanskje jeg skulle ha brutt inn i samtalen og sagt at ja, kjolen er min, hun har ikke betalt for den! Hadde det vært bra? Det får bli neste taktikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...