Gå til innhold

Jeg vil hjelpe venninnen min, men vet ikke om det vil bli godt mottatt

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har det veldig tungt for tiden. Uten å gå for mye i detalj, har hun hatt mye uflaks, og er nå i en situasjon der hverdagen knapt går rundt. Jeg lytter, trøster og oppmuntrer, og på et tidspunkt tilbød jeg meg å betale for en legetime hun burde hatt, men det ville hun absolutt ikke. 

Nå er det snart jul, og jeg vet at det ikke blir bra slik ting er for henne nå. Hun har ikke råd til skikkelig julemat, kos, gaver osv., og gruer seg veldig. Problemet er at hun er så stolt, så hun hater å ta imot hjelp, og i hvert fall økonomisk. Ikke vil hun låne penger heller, for hun ønsker ikke å stå i gjeld til noen, sånn utover banken, da.

Jeg for min del får helt vondt inni meg med tanke på hvor vanskelig hun har det, og spesielt at julen skal bli så tung. Det jeg vil, er rett og slett å kjøpe inn pinnekjøtt, og legge ved et gavekort på 1500 kr til matbutikken der hun bor, og aller helst kunne jeg tenke meg å legge ved to gavekort fra et kjøpesenter på 1000 kr hver til henne og samboeren slik at de kan bruke dem til å kjøpe gaver til hverandre, og så bare gi det til henne. Si, som jo faktisk sant er, at det er av ren egoisme fra min side, rett og slett fordi jeg ikke selv ønsker å sitte der på julaften og vite at hun ikke har noe, og at det vil bli en mye bedre kveld for oss begge dersom jeg vet at hun også kan kose seg med god mat og gaver. Men kan jeg gjøre dette? Jeg har vurdert å sende alt som en pakke anonymt også, men jeg tror hun vil gjennomskue det, så det er neppe noen vits. 

Anonymkode: 6ca96...e1b

Fortsetter under...

Du kan gjøre som du tenker. Også si at du vet om ting hadde vært motsatt hadde hun gjort det samme for deg. Det kan hjelpe litt på følelsen det at hun skjønner at du vet at hun har samme verdier som deg.

Anonymkode: f51f4...133

Pleier dere å kjøpe julegaver til hverandre?
Hadde ei venninne som en periode slet veldig økonomisk.

Sa rett ut til henne hun ikke skulle tenke så mye på det siden jeg kom til å gi henne jule i julegave.

Ved å kalle det en julegave ble det lettere for henne å ta i mot det.

Anonymkode: e7918...070

Svært fint gjort! 

Likevel, jeg synes kanskje det er en litt høy totalsum, det kan føles i overkant mye å ta i mot. Kall det uansett julegave, om enn litt på forskudd. Støtter dessuten #2, si at du vet hun hadde gjort det samme dersom situasjonen var omvendt. 

Takk for at du gir meg tilbake trua på mennesker! 

Anonymkode: 80a0f...416

Annonse

Veldig fin tanke ❤️

Jeg ville kjøpt inn pinnekjøtt, lagt ved gavekortene og skrevet et kort hvor jeg hadde fått med mye av dette. Også satt det på trappa hennes og sendt henne en melding. Hvor det stod at jeg hadde satt noe på trappa hennes, fordi jeg har mulighet til det og fordi jeg vet hun hadde gjort det samme om situasjonen var omvendt. Og at dette er min julegave til henne fordi jeg er så glad i henne og at hun er veldig viktig for meg. 

Da får hun tid til å la det synke inn før hun gir en reaksjon siden det tydeligvis er tøft for henne å ta imot støtte ❤️ Pluss at hun ikke får levert det tilbake direkte. Jeg hadde selv synes det var enklere.

Anonymkode: e73bb...895

Takk for innspill! Jeg tar med meg det dere skriver, og det med at hun ville gjort det samme for meg er et godt argument, for det ville. Vi pleide å gi hverandre julegaver tidligere, men sluttet med det da vi fikk barn, så det vil være rart å plutselig gi nå.

Ja, hun har samboer, men det betyr ikke at økonomien er bra av den grunn. 

HI

Anonymkode: 6ca96...e1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...