Gå til innhold

Pleiepenger og ut av huset

Anbefalte innlegg

Jeg har en periode fått pleiepenger for å ta meg av 16-åringen min som er psykisk syk på toppen av en del andre funksjonsnedsettelser. Dagene hans er svært varierende. Noen dager må han ha hjelp til nesten alt av ting som å lage seg mat, huske å spise den, bli minnet om alt rundt personlig hygiene, ha selskap for å unngå store angstanfall som i verste fall kan trigge psykotiske episoder osv., og spesielt om kvelden, noe som innebærer at klokken kan bli 2-3 om natten før jeg kan legge meg. Andre dager er han nesten som en helt normal tenåring og klarer seg selv på de fleste områder, inkludert å ta buss til en venn og være der noen timer. De fleste dagene er en lett miks, siden det kan svinge ganske fort. Han har tidligere gått på skolen, men med stort fravær, men nå klarer han ikke det i det hele tatt. Han har noen få timer i uken med undervisning en til en utenfor skolen, og må kjøres til og fra disse.

Det jeg synes er vanskelig, utover selve situasjonen, er hvordan jeg selv skal leve mitt liv. De som kjenner oss, ville aldri ha gjettet at sønnen min har de fleste av de utfordringene han har, fordi han er smart og ekstremt flink til å maskere vanskene sammen med andre. Overfor arbeidsgiver og mine nærmeste kollegaer/venner, har jeg vært åpen og ærlig, men jeg bor på et sted der det er vanskelig å gå turer, handle osv. uten å risikere å møte på andre som kjenner meg. Og jeg kan jo gjøre nettopp disse tingene når det er en god dag, eller en god periode på dagen. Greien er mer at jeg hele tiden må være i beredskap. Klar til å slippe alt og styrte hjem. Eller at jeg har laget frokost og vasket håret hans, noe som gjerne har tatt to-tre timer totalt bare fordi mat og vann i håret er veldig vanskelig for ham,men så er han rolig, i godt humør og "normal", slik at jeg er trygg på at det burde gå bra om jeg går en tur med hunden eller kjører bort på kjøpesenteret og handler noen julegaver eller litt mat. Men dette vet jo ikke f.eks. Morten eller Siri fra jobben, som jeg kjenner litt, men ikke så godt, og bare vet at jeg er hjemme fra jobb for tiden. Og det føles ubehagelig. 

Hva tenker dere? Hva hadde dere tenkt dersom dere møtte noen dere visste at enten var hjemme med pleiepenger med en ungdom, eller antok var sykemeldt, på tur med hunden eller på julegaveshopping? Jeg føler meg så uglesett, men kanskje uten grunn?

Anonymkode: 0a1f7...8a6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451182-pleiepenger-og-ut-av-huset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt uten grunn!

Det er veldig få som mener man skal holde seg inne bak lukka gardiner fordi man av ulike grunner må være hjemme fra jobb altså, da blir du jo selv psykisk syk i tillegg til alt annet.

Kom deg ut av huset med god samvittighet, null problem.

Anonymkode: b5c1b...204

Jeg er selv hjemme i pleiepenger med barnet mitt. Når det klarer å være på skolen, er jeg mye ute på tur med hunden. Har aldri tenkt på at det er noe galt i det. Jeg må ta vare po min egen psykiske helse, og da lever jeg livet slik som er best for oss. 

Anonymkode: d35a6...0fb

Annonse

Jeg er i samme situasjon med et litt yngre barn. Har vært veldig åpen med både arbeidsgiver og kolleger, har ikke inntrykk av at noen "tenker sitt" selv om jeg f.eks kan sende en snap av at jeg lunsjer med en annen,  sykemeldt kollega eller går tur med kollega som er i fødselspermisjon. 

Skulle noen lure, så får de nå det. Jeg har ikke hatt et normalt sosialt liv siden barnet ble født, og har absolutt ingen dårlig samvittighet for å utnytte det som finnes av luker med egentid. De er livsnødvendige. 

Anonymkode: b7697...814

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...