Gå til innhold

Min 7 åring ønsker seg voksen-ting!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke helt uvesentlig om det er vanlig eller ikke? Du må velge om du tenker at hun er gammel nok til å ha sminke eller ikke. Vesker er det helt vanlig at jenter på den alderen bruker. 

Anonymkode: 5a2b7...014

Jeg vet ikke helt. Jeg har jo lest i media at så unge barn ikke skal bruke sminke beregnet til voksne. Min niese på 13 bruker serum som er beregnet til kvinner i 50 åra. Jeg vil jo tro det ikke er helt bra for en så ung hud? Det er klart at barn får jo med seg veldig mye på nett, og er opptatt av hva som er in og ikke. Kanskje det er der det ligger. At hun ser eldre jenter bruker sminke og har day-et vesker. 

HI

Anonymkode: 31771...6a5

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. Jeg har jo lest i media at så unge barn ikke skal bruke sminke beregnet til voksne. Min niese på 13 bruker serum som er beregnet til kvinner i 50 åra. Jeg vil jo tro det ikke er helt bra for en så ung hud? Det er klart at barn får jo med seg veldig mye på nett, og er opptatt av hva som er in og ikke. Kanskje det er der det ligger. At hun ser eldre jenter bruker sminke og har day-et vesker. 

HI

Hudpleie for voksne er helt greit for barn, så lenge man unngår anti-ageproduker og produkter med ulike syrer i. 

Voksensminke er uproblematisk. 

Anonymkode: 03808...d23

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hudpleie for voksne er helt greit for barn, så lenge man unngår anti-ageproduker og produkter med ulike syrer i. 

Voksensminke er uproblematisk. 

Anonymkode: 03808...d23

Ok takk for svar 🙂 

For Guds skyld ikke kjøp foundation og slikt til dette barnet! Det vil tette porene hennes og potensielt ødelegge huden hennes. At et så lite barn ønsker seg noe betyr ikke ar man bør kjøpe det. 

Og jeg er helt uenig med hun over her: hudpleie til voksne bør ikke kjøpes til barn. Man bør ikke kjøpe noe hudpleie til barn før de faktisk har et hudproblem som bør gjøres noe med. 

Gi henne noe lipgloss og neglelakk, og så holder det. Helt vilt å skulle bygge opp under så små barns ønsker om å gjøre som voksne. 

Anonymkode: 53c70...f70

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en datter på 7 år. Hun ønsker seg vanlig sminke som foundation, pudder, øyeskygge osv osv. Og vesker som tenåringer og voksne damer bruker. Er dette vanlig? 

Ja det er vanlig, men veldig unødvendig. Min datter på 11 år får ikke kjøpe hva son helst. At de går bort fra den klissete barnesminken er helt ok, men min jente fått bruke mascara og hudkrem(som ei annen ger poengterer så er det uten anti age, div syrer etc). Venninnene hennes har fått liv fra tidlig, og de bruker nå:

- primer(?), foundation, highlighter, liquid blush,  mascara, øyeskygge, pudder/bronzer,  settingspray osv. Det er helt sykt! Noen ser ok ut, mens andre er oransje og flekkete i ansiktet. Svært mange et plaget med uren hud, ikke overraskende. 

Vær den mammaen som setter grenser i et samfunn som grenser til galskap❤️

Jentene har tiktok fra de er 9 år gamle, her har vi aldersgrenser som er satt for hver enkelt app, og dette godtar barna fordi vi har sagt nei fra start.. 

Anonymkode: 65740...74a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en datter på 7 år. Hun ønsker seg vanlig sminke som foundation, pudder, øyeskygge osv osv. Og vesker som tenåringer og voksne damer bruker. Er dette vanlig? 

Ja. Det er vanlig. 

Det er så typisk. De med for strenge foreldre, er de med mest sminke. 

Jeg har bevisst latt jenta mi få bruke. Hun er 12 år. Ett strøk med mascara og lipgloss liker Hun å ha på seg på skolen.  Hun har fått lage videoer og sminke seg her hjemme. Utfoldet seg. 

Hun er veldig flink. 

Jeg hadde venninner som ikke fikk bruke sminke, de brukte 3 ganger så mye sminke. 

Anonymkode: b77dd...9f4

Hjemme får 13-åringen (fylte nettopp) gjøre som hun vil med sminke. Hun vasker det alltid av etterpå (frivillig). Hun bruker litt lipgloss og mascara av og til ute . Jeg har ingen absolutte regler, og kommer nok til å slippe opp litt mer nå som hun er tenåring. men hun får ikke bruke penger på dyre trendprodukter (eks. Drunk Elephant). 

Hun har fortsatt plettfri hud og jeg har bedt henne bruke minimalt med produkter til hun ev. trenger dem. Skal hun på spa-kveld med venninner får hun låne med seg det mildeste jeg har av kremer ol. (jeg bruker selv stort sett milde produkter fra apoteket). 

Hadde ikke kjøpt voksenting til en 7-åring. Jeg vet at enkelte er som små tenåringer allerede ved 8-9årsalderen, men da bør de få litt veiledning og være barn en stund til. Neglelakk og leppepomade (lip smackers med smak) er omtrent nivået jeg ville holdt meg på. 

Anonymkode: b0fb7...56a

Skal du kjøpe sminke, så kjøp voksensminke. Disse lekesminkene er helt grusomme. Jenta mi på 6 år har litt sminke og noe neglelakk. Små øyeskyggepaletter i regnbuens farger. Det er så mye enkele å ta bort, når det er skikkelige produkter. Det er og bedre for huden. 

Anonymkode: 5f22e...06e

Oi, jeg er åpenbart skikkelig streng. Her fikk ikke datteren min lov til å ha noen form for sminke før slutten 6.klasse, og da kun litt lipglos og maskara fram til sommeren før hun begynte på ungdomsskolen. Jeg kunne la henne få på litt lys øyeskygge og lipglos før dette også, men da tok jeg det på, og kun til festlige anledninger. Å gi henne sminke som 7-åring hadde ikke en gang streifet meg. Veske derimot er helt ok, det skader jo ikke på noen måter, men sminke og eventuelle klær som er voksne i snittet synes jeg virkelig ikke hører hjemme på en så liten jente. Min ønsket seg litt av dette da hun var rundt 10 år, men da snakket jeg med henne om at det ikke er aktuelt når hun er så ung, og hvorfor. 

Anonymkode: 2adf8...fce

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ja. Det er vanlig. 

Jeg har bevisst latt jenta mi få bruke. Hun er 12 år. Ett strøk med mascara og lipgloss liker Hun å ha på seg på skolen.  Hun har fått lage videoer og sminke seg her hjemme. Utfoldet seg. 

Hun er veldig flink. 

Jeg hadde venninner som ikke fikk bruke sminke, de brukte 3 ganger så mye sminke. 

Det var nå da fryktelig generaliserende. Jeg vokste opp med samme regler som jeg har hatt for min egen datter, altså minimalt siste året på barneskolen og så fritt fra fra ungdomsskolen. Jeg bruker kunn ID-pudder og maskara til vanlig, hvis jeg i det hele tatt sminker meg, og er relativt diskret sminket til fest også. Jeg ser at det samme gjelder datteren min som nå er 16 år. Hun har eksperimentert en del, men bruker vanligvis bare maskara til hverdags. Det samme gjelder forøvrig flere jeg kjenner. Om noe synes jeg kanskje at jeg ser mer av at voksne kvinner med mye sminke har døtre som bruker mye sminke, men jeg vil jo tro at dette også vil variere. 

Anonymkode: 2adf8...fce

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

At en 7 åring er opptatt av sminke er egentlig bare trist. 

Anonymkode: c577f...9cd

Enig. Har selv en 8 åring og hun får ikke bruke noe sminke. Lipgloss er greit, sånn til barn. Har og 2 til på 14 og 16, 16 åringen bruker kun mascara, ikke opptatt av det, mens 14 åringen syns det er veldig gøy med sminke, men kjøper seg sminke på f.eks normal, jeg spanderer ikke møkk dyr sminke til barn i det hele tatt. Men jeg sier faktisk til hun at hun får ikke gå fullt sminket på skolen, ok hjemme, men ikke ute. Ser så dumt ut med et maleri i tryne. Hun har helt perfekt hud, hvorfor ødelegge det med alt dette.

Anonymkode: e81f4...138

Hvis 7-åringen ønsker seg voksenting, så er det på tide å hjelpe henne å orientere seg mot det som er aldersadekvat. Jeg har bare en datter, hun har aldri vært nevneverdig interessert i sminke, så har sluppet å forholde meg til dette presset, mulig jeg av den grunn forenkler det hele. Det er ikke enkelt som én mor å stå imot samfunnsutviklingen, ser det er en slags trend at 11-åringer bruker tusenvis på snegleserum og rynkekrem, men vi er alle ansvarlige for hvilke verdier vi tilfører barna våre. Ved å slippe opp for foundation og øyeskygge for en 7-åringer, sier du til henne at hun ikke er bra nok som hun er, og at det er greit å pynte på utseendet. Det er ikke verdier jeg synes vi skal åpne opp for barn i småskolen.  

Anonym bruker skrev (På 29.11.2024 den 18.18):

Ja. Det er vanlig. 

Hun er veldig flink. 

Nei. De med de sløveste foreldrene er de med mest sminke

Sminke til en 7-åring er absurd, og det er lov å si nei.

Avansert sminke på tiåringer er like absurd, og det fordrer sløve foreldre. Særs få barn i den alderen har inntekt nok til å kjøpe voksne sminkeprodukter. 

Det er også slik at de jentene med mest sminke ofte henger med de kule, noe eldre guttene, med alt det innebærer.

Som mor er det lov å bruke hodet av og til.

Anonym bruker skrev (På 29.11.2024 den 22.32):

Skal du kjøpe sminke, så kjøp voksensminke. Disse lekesminkene er helt grusomme. Jenta mi på 6 år har litt sminke og noe neglelakk. Små øyeskyggepaletter i regnbuens farger. Det er så mye enkele å ta bort, når det er skikkelige produkter. Det er og bedre for huden. 

Sminke til en 6 åring er idiotisk, uansett om det er aldri så mye voksensminke.

Anonymkode: 0c007...f75

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sminke til en 6 åring er idiotisk, uansett om det er aldri så mye voksensminke.

Anonymkode: 0c007...f75

Det kommer helt ann på. Her har mi noe øyeskygge. Fordi det er gøy med regnbuens farger i fjeset. Noen over her nevner ansiktsmaling. Slik mi bruker sminken, er slik andre bruker maling. Forskjellen er at det er mye enklere å fjerne sminken. Også er det billigere med en liten palett fra Normal. Disse sminkeproduktene fra lekebutikker er verre å få bort enn aniktsmaling, derfor er det bedre å kjøpe voksensminke. 

Vet ikke om det er vanlig eller ikke. Mine tre har ikke ønsket seg deg da de var 7 år. Ikke hadde de fått det heller.

19-åringen bruker ikke sminke. 15-åringen bruker en del. 10-åringen har noe barnesminke som hun har lov til å bruke her hjemme, ikke på skolen.

Anonymkode: 26a39...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...