Gå til innhold

I følge nrk er folk på min alder syke nesten 12 dager i året

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min oppfatning er at du responderte på at folk ble hjemme fordi de har det travelt, ikke fordi de blir mer mottakelige for sykdom når kroppen er sliten.

Årsaken til økningen er nok sammensatt, men jeg tror ikke at kvinner har fått dårligere arbeidsmoral de siste fem årene. Det er nok andre ting man må se på. Jeg er verken forsker eller lege, så jeg har ikke forutsetning for annet enn å tro. Og jeg tror at presset om å prestere topp på alt er blitt enda større de siste årene. Man skal være best hjemme med å følge opp barn i tillegg til å ha et plettfritt og stilig hjem, man skal prestere over snittet på jobb, man skal være sosial og i tillegg trene. I tillegg skal man selvsagt være en god, sexy og interessant partner. Det er generasjon ‘flink’ som er blitt voksne og de har et stort press om å prestere. Tror jeg. 

Anonymkode: 952d1...323

Nei, ingen kan vite hva som er årsaken til det enorme sykefraværet. Selv tror jeg lavere arbeidsmoral og en altfor raus og lettvint syke- og egenmeldingsordning er en del av forklaringen.

Anonymkode: d165e...63a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ingen kan vite hva som er årsaken til det enorme sykefraværet. Selv tror jeg lavere arbeidsmoral og en altfor raus og lettvint syke- og egenmeldingsordning er en del av forklaringen.

Jeg jobber i butikk. Hvis sykelønnsordningen blir sånn som i Sverige, hvor de blir trukket i lønn for den første arbeidsdagen de er syke, så skal jeg love deg at jeg kommer til å presse meg på jobb, selv om jeg er sørpe forkjøla. Jeg pleier å holde meg hjemme når det står på som verst, for jeg blir skikkelig snørrete og vil ikke smitte andre. 

Jeg har ikke råd til å være hjemme uten lønn, for lønna mi er ganske dårlig, og det er ikke mulig å gjemme seg på et kontor, for jobben min er å møte kunder.

Gled deg til jeg nyser basiller på maten du står og skal kjøpe til middag. 

Anonymkode: a41fd...93d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men sykelønnsordningen har vært lik lenge, så hvorfor tror du at moralen har dalt slik i det siste?

Anonymkode: 952d1...323

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Personen jeg kommenterer drar da inn hvor slitsomt det er med barn, med klesvask og middag og matpakker… det forklarer jo ikke hvorfor så mange er SYKE. Slitne, ja, men sånn har det alltid vært.

Barn har også til alle tider dratt med seg smitte hjem. Det forklarer heller ikke den voldsomme økningen i sykefravær. For øvrig burde vel menn smittes like mye som kvinner, likevel er det hos kvinner økningen er størst.

Men nå tar du også utgangspunkt i at fravær kun er av hensyn til den ansatte. I en del yrker handler det også om hensyn til pasienter og forsvarlig utført arbeid, omsorgsyrker har overtall av kvinner. 

Hvis du er sykepleier, sover lite pga små barn og er småpjusk av diverse bakterier, kan du gjøre uopprettelig skade når du skal dele ut medisiner eller er i kontakt med sårbare pasienter. Er du rørlegger derimot så er det ingen som dør på din vakt selv om du er snørrete og trøtt. Jeg jobber med økonomi, ingen dør der altså, men jeg venter kanskje med de mest kompliserte oppgavene til jeg har sett på de med litt mer våkne øyne. 

Anonymkode: d7c58...321

Annonse

Med fare for å gjenta meg selv, det er ikke egenmeldingene som står for økningen, det er sykmeldingene!

Alt snakk om forkjølelse, snørr og barnehagevirus er helt irrelevant, med mindre noen blir så syke av dette at de går til legen og får sykmelding. 

Jeg tror personlig at mye av økningen kommer av at legene er utslitte og overarbeidete, og at de derfor oftere enn før velger den lette utveien og sykmelder pasienter som ber om det, selv om det kanskje ikke er noen faglig grunn til det. Pasienten blir fornøyd og forsvinner fort ut døra, problem løst. 

Anonymkode: 14d22...5c9

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Konkret hvilket poeng gikk over hodet på meg?

Jeg hører argumentene om det tredje skiftet og være utsatt for smitte i typiske kvinneyrker. Men er dette noe som har endrer seg de siste 4-5 årene? Tar kvinner et større ansvar for det tredje skiftet nå enn for fem år siden? Jobber flere kvinner med barn og syke nå enn det gjorde for fem år siden?

Før ble det satt inn vikarer ved mangel på folk. Nå er det underbemannet i helse, omsorg og undervisningsyrker i utgangspunktet, og det blir heller ikke satt inn vikar ved fravær. Jeg har hatt samme yrke i tjue år, og tror jeg jobber dobbelt så mye nå som da jeg startet. Faktisk. Flere timer med høy belastning, for lite hender og flere og flere arbeidsoppgaver. 
Å kun snakke om at fraværet er høyt er å pisse i buksa for å holde seg varm. Man må se på hva det er som utløser fraværet, kan det også være at vi aldri har hatt så lav ledighet så mange som egentlig ikke er friske nok til det har blitt tvunget ut i jobb og dermed øker statistikken? 

Anonymkode: 85a78...6e1

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Med fare for å gjenta meg selv, det er ikke egenmeldingene som står for økningen, det er sykmeldingene!

Alt snakk om forkjølelse, snørr og barnehagevirus er helt irrelevant, med mindre noen blir så syke av dette at de går til legen og får sykmelding. 

Jeg tror personlig at mye av økningen kommer av at legene er utslitte og overarbeidete, og at de derfor oftere enn før velger den lette utveien og sykmelder pasienter som ber om det, selv om det kanskje ikke er noen faglig grunn til det. Pasienten blir fornøyd og forsvinner fort ut døra, problem løst. 

Anonymkode: 14d22...5c9

Eller de som før var for syke til å jobbe eller uføre har blitt tvunget ut i jobb og blir enda sykere, borte fra jobb, og viser da igjen på statistikken med at de faktisk er syke og ikke late som du da tror? 

Anonymkode: 85a78...6e1

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber i butikk. Hvis sykelønnsordningen blir sånn som i Sverige, hvor de blir trukket i lønn for den første arbeidsdagen de er syke, så skal jeg love deg at jeg kommer til å presse meg på jobb, selv om jeg er sørpe forkjøla. Jeg pleier å holde meg hjemme når det står på som verst, for jeg blir skikkelig snørrete og vil ikke smitte andre. 

Jeg har ikke råd til å være hjemme uten lønn, for lønna mi er ganske dårlig, og det er ikke mulig å gjemme seg på et kontor, for jobben min er å møte kunder.

Gled deg til jeg nyser basiller på maten du står og skal kjøpe til middag. 

Man holder seg da ikke hjemme fra jobb fordi man er snørrete? Da hadde jeg vært hjemme fra jobb 50% av vinteren!

Hvis du jobber i butikk antar jeg at du er oppegående nok til å ikke nyse PÅ maten, og evner å holde en god håndhygiene.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men nå tar du også utgangspunkt i at fravær kun er av hensyn til den ansatte. I en del yrker handler det også om hensyn til pasienter og forsvarlig utført arbeid, omsorgsyrker har overtall av kvinner. 

Hvis du er sykepleier, sover lite pga små barn og er småpjusk av diverse bakterier, kan du gjøre uopprettelig skade når du skal dele ut medisiner eller er i kontakt med sårbare pasienter. Er du rørlegger derimot så er det ingen som dør på din vakt selv om du er snørrete og trøtt. Jeg jobber med økonomi, ingen dør der altså, men jeg venter kanskje med de mest kompliserte oppgavene til jeg har sett på de med litt mer våkne øyne. 

Anonymkode: d7c58...321

Så har hensynet til pasienter økt betraktelig de siste årene…?

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Man holder seg da ikke hjemme fra jobb fordi man er snørrete? Da hadde jeg vært hjemme fra jobb 50% av vinteren!

Hvis du jobber i butikk antar jeg at du er oppegående nok til å ikke nyse PÅ maten, og evner å holde en god håndhygiene.

Du velger glatt å overse at jeg skrev "sørpe forkjøla". Når nesa renner konstant, og man nyser og hoster hvert femte minutt, er det faktisk ikke mulig å "evne å holde god håndhygiene" og samtidig utføre en jobb som butikkmedarbeider. 

Selv om du selv går og er snørrete halve året, er en kraftig forkjølelse noe annet, det skjønner nok de fleste. 

Men, som jeg poengterte; hvis valget mitt blir mellom å miste lønn eller å stille på jobb, hostende og nysende og snørrete (og, jada, jeg kan godt vaske hendene eller sprite dem, men jeg vil likevel komme til å nyse og hoste, og det vil ikke være til å unngå at noen av disse basillene havner på maten din, for du må gjennom kassen der jeg sitter), så kommer jeg til å tvinge meg på jobb, for jeg har ikke råd til å la være. Det samme gjelder nok også en god del sykepleiere, serveringspersonale, ja, mange som jobber i lavtlønte serviceyrker og dermed jobber tett på andre mennesker. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du velger glatt å overse at jeg skrev "sørpe forkjøla". Når nesa renner konstant, og man nyser og hoster hvert femte minutt, er det faktisk ikke mulig å "evne å holde god håndhygiene" og samtidig utføre en jobb som butikkmedarbeider. 

Selv om du selv går og er snørrete halve året, er en kraftig forkjølelse noe annet, det skjønner nok de fleste. 

Men, som jeg poengterte; hvis valget mitt blir mellom å miste lønn eller å stille på jobb, hostende og nysende og snørrete (og, jada, jeg kan godt vaske hendene eller sprite dem, men jeg vil likevel komme til å nyse og hoste, og det vil ikke være til å unngå at noen av disse basillene havner på maten din, for du må gjennom kassen der jeg sitter), så kommer jeg til å tvinge meg på jobb, for jeg har ikke råd til å la være. Det samme gjelder nok også en god del sykepleiere, serveringspersonale, ja, mange som jobber i lavtlønte serviceyrker og dermed jobber tett på andre mennesker. 

Men… hva har dette med det økte sykefraværet å gjøre… 

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Men… hva har dette med det økte sykefraværet å gjøre… 

Hun ville skrote sykelønnsordningen fordi hun mener at folk er hjemme fra jobb fordi de har fått så dårlig moral. 

En konsekvens av det vil være at folk med dårlig råd vil gå på jobb selv om de er syke. 

Vel, innen barnehagesektoren (og skole) har det jo skjedd mye de siste 5 årene som kan forklare økt sykefravær. Nedgang av søkere til utdannelse, flere og flere utdannet som skifter beite, mangel på vikarer osv. I tillegg blir det flere arbeidsoppgaver (uten mer ressurser) det er flere barn som krever mer, flere barn med diagnoser uten at man får ressurser til å gi disse barna det de har krav på. For å ta meg selv som et eksempel er jeg nå delvis sykemeldt i noen uker. Vi har hatt 1,5 år der vi ikke har vært nok ansatte (mye sykdom, få vikarer, flere ansatte som har slutta). Har barn som trenger 1 til 1, uten at vi får nok ressurser til å sette dette inn, derfor må det tas av grunnbemanning. Har barn som slår, sparker og spytter på oss ansatte hver dag. Dette fører til at vi ikke har sjans til å se alle barna, gjøre den pedagogiske jobben vi skal gjøre, man jobber for 2 hver dag for å prøve å få dagene til å gå opp. Og så kommer man helt utslitt hjem, med hodepine og null energi, og med en dårlig samvittighet ovenfor de barna du ikke rakk å se i dag også. Dette setter seg i kroppen, og gir da fysiske plager. Når det går så langt, er det vanskelig å hente seg inn igjen. For veldig mange har man jo familieliv med barn, hjem, eldre foreldre osv som man ikke får valgt bort, man må gjøre sin del. Å da går det dessverre ikke opp. 

Anonymkode: 9e314...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...