Anonym bruker Skrevet 29. november #26 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (12 timer siden): Men hvorfor er økningen i sykefraværet høyere hos kvinner? Ulike fagpersoner peker på holdninger knytta til arbeidsmoral. Noe ligger nok der. Anonymkode: d165e...63a Ja, i følge SSB er kvinners sykefravær på 9,01 og menn 5,43 %. Å si at typiske manneyrker er mindre tunge enn kvinneyrker er bare tull. Nesten litt komisk å tenke på at i snitt så slutter egentlig alle kvinner å arbeide i November hvert år. Anonymkode: 0b609...708 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #27 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (13 timer siden): Synes holdningen du og mange andre har er så skadelig, HI. Du antyder at de av oss som har vært mer syke enn deg har «tatt fri» eller «kost oss hjemme» Jeg derimot, er lei av at debatten rundt dette store problemet ikke kan diskuteres av hensyn til de som har helseproblemer. Det er ingen tvil om at det er alt for mange som jukser og utnytter tilliten som ligger i vårt velferdssystem. Jeg tenker med gru på hvordan det blir når vi nå fylles opp med innvandrere som kan alt om rettigheter, og er vant til å få gratis penger utdelt som en selvfølge. Vi bygger opp en ekstremt usunn kultur i Norge. Velferden vil bite oss alle i halen. Vi kan rett og slett ikke ha det slik vi har det i dag, om vi aldri så mye ønsker og vil, vi har ikke råd rett og slett. Alt vil rase sammen om sykefraværet fortsetter. Det er vel ingen tjent med? Anonymkode: 061c0...bd0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #28 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det har vel litt med type yrke å gjøre også. Her er det helt sikkert en sammenheng. Jeg har en sterk mistanke om at at jobber hvor ansettelsesforholdet er hogd i stein, som i stat og kommune, har et høyere fravær enn i privat sektor. I hvert fall, tror jeg, er årsakene til eventuelt fravær ulik i disse sektorene. Anonymkode: 061c0...bd0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #29 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Her er det helt sikkert en sammenheng. Jeg har en sterk mistanke om at at jobber hvor ansettelsesforholdet er hogd i stein, som i stat og kommune, har et høyere fravær enn i privat sektor. I hvert fall, tror jeg, er årsakene til eventuelt fravær ulik i disse sektorene. Anonymkode: 061c0...bd0 Definitivt! Allikevel er sykefraværet omtrent dobbelt så høyt for kvinner som menn innenfor alle sektorer. Det gjelder også innenfor helse-, og sosialtjenester. Anonymkode: 0b609...708 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #30 Del Skrevet 29. november 3 dager i år, alle pga hodepine som følge av stiv nakke. Blir heldigvis sjelden syk-syk. Jobber i stat nå, tidligere privat, for meg har ikke forskjellen på det vært en faktor. Men jeg har hele tiden hatt jobber som ingen andre fikser dersom jeg er borte, jeg tror det har litt å si også. Høyere terskel for å melde seg syk når man har noe man må levere og som avhenger av deg. Anonymkode: 9b25f...bcc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #31 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ja, i følge SSB er kvinners sykefravær på 9,01 og menn 5,43 %. Å si at typiske manneyrker er mindre tunge enn kvinneyrker er bare tull. Nesten litt komisk å tenke på at i snitt så slutter egentlig alle kvinner å arbeide i November hvert år. Anonymkode: 0b609...708 Passer jo egentlig fint mtp likelønnsdagen som er i midten av november! Anonymkode: 9b25f...bcc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #32 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (13 timer siden): Vel, jeg tror veldig mange har altfor lett for å bli hjemme fra jobb. Sykefraværet er jo helt latterlig høyt. SÅ slitsomt er det ikke å være kvinne altså. Anonymkode: d165e...63a Mange har barn som ikke sover natta gjennom i mange år. Å være mamma er dessuten for mange dobbelt arbeid. Hver eneste morgen før man drar på jobb skal man få barna til å ta på seg klær og spise, noe som faktisk kan være en liten månelanding. Masse tantrums også fra barna noen dager. Så kommer du hjem fra jobb og masse skitne klær med sand skal vaskes, i tillegg skal alt med barna ordnes, middag skal lages, matbokser skal vaskes og lages nye og barna skal legges (som gjerne kan være en ny liten månelanding). Og når det eldste barnet legger seg senere har du kanskje en liten time eller to for deg selv før du skal legge deg, og sove til klokka ringer 6:00 neste dag, og da er det på’n igjen. De samme barna spyr på deg og hoster og snørrer på deg når se er syke, og merkelig nok er immunforsvaret ditt så nedbrutt av slitsomme dager og stress og korte dårlige netter at du får mye av det selv også. At barnløse som også jobber 40 timer i uka, men som faktisk har fri mange timer utenom jobb hver dag er mindre syke er ikke så fryktelig rart, egentlig. Anonymkode: 239fb...240 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #33 Del Skrevet 29. november At kvinner har større fravær kan også skyldes at det er flere alenemødre enn alenefedre. Kvinner gir kanskje mer av seg selv i slike sammenhenger også. Generelt altså. Anonymkode: 061c0...bd0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #34 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, i følge SSB er kvinners sykefravær på 9,01 og menn 5,43 %. Å si at typiske manneyrker er mindre tunge enn kvinneyrker er bare tull. Nesten litt komisk å tenke på at i snitt så slutter egentlig alle kvinner å arbeide i November hvert år. Anonymkode: 0b609...708 Mannsyrker kan være tunge, men man blir ikke så lett smittet av alt som går inne inen gravemaskin eller rundt smelta på aluminiumsverket. Og man kan gå på jobb forkjøla uten å smitte de med svakt immunforsvar. Ei jeg kjenner jobber med sterilisering av operasjonsstuen på sykehuset. Om barna hennes er syke hjemme har hun ikke lov til å gå på jobb, og får da sykefravær. Men vi skal kanskje være glade for det? Anonymkode: 85a78...6e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #35 Del Skrevet 29. november Ingen sykedager så langt i år. Men har også en jobb der jeg kan ha hjemmekontor om jeg er dårlig. Anonymkode: 0374e...6d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #36 Del Skrevet 29. november 12,3 sier oversikten. Men mtp at jeg tviholder meg på jobb for å slippe AAP, samt at jeg har brukt opp mine 4 runder med egenmelding siden juni, så tror jeg at jeg drar snittet ganske godt opp. Sliter med ryggen og psykisk. Har heldigvis fått en deltidsjobb til som jeg holder meg godt i pga variert arbeidsdag, men arbeidsplassen jeg har jobbet i mange år er den jeg har vært sykemeldt fra, men den betaler godt så jeg kan ikke gi slipp på den før jeg har 100% i den andre Anonymkode: e168a...a8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 29. november #37 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg derimot, er lei av at debatten rundt dette store problemet ikke kan diskuteres av hensyn til de som har helseproblemer. Det er ingen tvil om at det er alt for mange som jukser og utnytter tilliten som ligger i vårt velferdssystem. Jeg tenker med gru på hvordan det blir når vi nå fylles opp med innvandrere som kan alt om rettigheter, og er vant til å få gratis penger utdelt som en selvfølge. Vi bygger opp en ekstremt usunn kultur i Norge. Velferden vil bite oss alle i halen. Vi kan rett og slett ikke ha det slik vi har det i dag, om vi aldri så mye ønsker og vil, vi har ikke råd rett og slett. Alt vil rase sammen om sykefraværet fortsetter. Det er vel ingen tjent med? Anonymkode: 061c0...bd0 Jeg lurer litt på hvor alle disse innvandrerne som er vant til å få gratis penger utdelt? Jeg jobber sammen med flyktninger og andre innvandrere og ingen av dem blir særlig rike på den støtten de får gjennom Nav. Med husleie, barnehage og livsopphold ellers er de langt under fattigdomsgrensen frem til de eventuelt får seg jobb. For å svare på hi så har jeg vært langtidssykemeldt i år og trekker nok statistikken ganske markant opp. Ellers har jeg høy arbeidsmoral, og det innebærer også å skjønne når det er best for både en selv og ikke minst menneskene rundt en å holde seg hjemme. Jeg har en sjef som kommer på jobb uansett helsetilstand med det resultatet at hun smitter halve kontoret og får en haug med fraværsdager på sine ansatte. Men om det er slik hun vil ha det så må hun da bare fortsette, jeg går ikke på jobb med verken feber eller omgangssyke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #38 Del Skrevet 29. november Jeg er ufør nå, men jobbet innen helse i mange år før jeg ble ufør. Og her var en del av sykemeldingene at vi ble skadet av brukerne. Jeg jobbet mest i bolig, og det er et virkelig fysisk og psykisk krevende yrke. Ser nå flere av mine venninner som jobber i helse, må og opereres. Og da venter de jo ofte på operasjon alt fra 3-12 mnd, og må være sykemeldt den perioden. Kroppen blir sliten i det yrket. Jeg har vært kronisk syk, med flere fysiske sykdommer fra jeg var barn. Men har alltid presset meg på jobb, da jeg ønsker å jobbe. Ble og alene med 2 barn. Men jeg ble jo bare sykere og sykere av å presse meg. Og det dukket opp 2 diagnoser til på fysisk sykdom. Og det jeg så blant kollegaer og, er at de fleste presser seg på jobb, og presser seg for langt. Anonymkode: 8755f...a68 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #39 Del Skrevet 29. november Jeg jobber på kontor, og tar som regel hjemmekontor hvis jeg er småsyk. Men med full, høy feber tar jeg sykedag. Har vel hatt 5 sykedager i år, og da har jeg vært skikkelig dårlig. Anonymkode: fc592...0e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #40 Del Skrevet 29. november MissSaigon skrev (1 time siden): Jeg lurer litt på hvor alle disse innvandrerne som er vant til å få gratis penger utdelt? De er overalt. Få av dem kommer med egen formue. De skulle sikkert ønsket det, og alle skulle nok ønsket at de kunne livnært seg med en god jobb. Dessverre er det arbeidsledighet eller jobb med lav lønn som er hverdagen. og påfølgende stønad og støtte, og tema rundt trygderettigheter, som gjelder for de aller fleste. Det er holdningsskapende. Det gir ikke gode holdninger, eller god arbeidsvilje. Over tid. Det gjelder oss alle. Det er ingen god følelse å ta i mot, å tigge til seg noe, det er mye bedre å være den som er i en posisjon til å kunne gi. Penger uten personlig eier som popper opp på konto er ikke det samme som penger du jobber for å tjene. Anonymkode: 061c0...bd0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #41 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (5 timer siden): Mange har barn som ikke sover natta gjennom i mange år. Å være mamma er dessuten for mange dobbelt arbeid. Hver eneste morgen før man drar på jobb skal man få barna til å ta på seg klær og spise, noe som faktisk kan være en liten månelanding. Masse tantrums også fra barna noen dager. Så kommer du hjem fra jobb og masse skitne klær med sand skal vaskes, i tillegg skal alt med barna ordnes, middag skal lages, matbokser skal vaskes og lages nye og barna skal legges (som gjerne kan være en ny liten månelanding). Og når det eldste barnet legger seg senere har du kanskje en liten time eller to for deg selv før du skal legge deg, og sove til klokka ringer 6:00 neste dag, og da er det på’n igjen. De samme barna spyr på deg og hoster og snørrer på deg når se er syke, og merkelig nok er immunforsvaret ditt så nedbrutt av slitsomme dager og stress og korte dårlige netter at du får mye av det selv også. At barnløse som også jobber 40 timer i uka, men som faktisk har fri mange timer utenom jobb hver dag er mindre syke er ikke så fryktelig rart, egentlig. Anonymkode: 239fb...240 Likevel klarer veldig mange kvinner å jobbe de årene det er mest hektisk med småbarn. Hvis det er så innmari hektisk at man ikke klarer å utføre jobben sin, så er det faktisk fullt mulig å kreve at mannen tar sin del. Er man to om det er det helt gjennomførbart altså. Sykepenger er for de som er syke, ikke de som har få fritimer utenfor jobb fordi de har valgt å få barn. Anonymkode: d165e...63a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #42 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (2 timer siden): Likevel klarer veldig mange kvinner å jobbe de årene det er mest hektisk med småbarn. Hvis det er så innmari hektisk at man ikke klarer å utføre jobben sin, så er det faktisk fullt mulig å kreve at mannen tar sin del. Er man to om det er det helt gjennomførbart altså. Sykepenger er for de som er syke, ikke de som har få fritimer utenfor jobb fordi de har valgt å få barn. Anonymkode: d165e...63a Personen du kommenterer sier da heller ikke noe annet? Hun prøver bare å forklare hvorfor småbarnsforeldre oftere er SYKE. Barnehagebarn drar med seg mye virus og bakterier fra barnehagen som foreldre kan bli smittet av. Er kroppen fra før sliten, nedbrutt og med kronisk lite søvn, er den også dessverre lettere mottakelig for smitte. Anonymkode: f7ca7...502 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #43 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Personen du kommenterer sier da heller ikke noe annet? Hun prøver bare å forklare hvorfor småbarnsforeldre oftere er SYKE. Barnehagebarn drar med seg mye virus og bakterier fra barnehagen som foreldre kan bli smittet av. Er kroppen fra før sliten, nedbrutt og med kronisk lite søvn, er den også dessverre lettere mottakelig for smitte. Anonymkode: f7ca7...502 Personen jeg kommenterer drar da inn hvor slitsomt det er med barn, med klesvask og middag og matpakker… det forklarer jo ikke hvorfor så mange er SYKE. Slitne, ja, men sånn har det alltid vært. Barn har også til alle tider dratt med seg smitte hjem. Det forklarer heller ikke den voldsomme økningen i sykefravær. For øvrig burde vel menn smittes like mye som kvinner, likevel er det hos kvinner økningen er størst. Anonymkode: d165e...63a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #44 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Personen jeg kommenterer drar da inn hvor slitsomt det er med barn, med klesvask og middag og matpakker… det forklarer jo ikke hvorfor så mange er SYKE. Slitne, ja, men sånn har det alltid vært. Barn har også til alle tider dratt med seg smitte hjem. Det forklarer heller ikke den voldsomme økningen i sykefravær. For øvrig burde vel menn smittes like mye som kvinner, likevel er det hos kvinner økningen er størst. Anonymkode: d165e...63a Det kan det finnes flere forklaringer på. Hos oss er det ikke slik, men det er en kjent sak at i mange familier er det kvinnen som står for majoriteten av det tredje skiftet. Før var det vanligere at kvinnen var hjemmeværende mens barna var små eller jobbet redusert. Nå forventes det at alle skal jobbe fulltid. En utslitt kropp blir lettere syk. Det er også betydelig overtall av kvinner i helse- og omsorgsyrker. Jobber man på sykehus eller barnehage blir man lettere smittet, og man bør samtidig også ha høyere terskel å komme på jobb syk for å ikke smitte pasienter og brukere. Anonymkode: f7ca7...502 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #45 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kan det finnes flere forklaringer på. Hos oss er det ikke slik, men det er en kjent sak at i mange familier er det kvinnen som står for majoriteten av det tredje skiftet. Før var det vanligere at kvinnen var hjemmeværende mens barna var små eller jobbet redusert. Nå forventes det at alle skal jobbe fulltid. En utslitt kropp blir lettere syk. Det er også betydelig overtall av kvinner i helse- og omsorgsyrker. Jobber man på sykehus eller barnehage blir man lettere smittet, og man bør samtidig også ha høyere terskel å komme på jobb syk for å ikke smitte pasienter og brukere. Anonymkode: f7ca7...502 Men kvinnen har da alltid stått for det tredje skifter, og mange kvinner har «alltid» jobber i helse- og omsorgsyrker. Så det forklarer ikke den relativt nylige økningen. Hvis en kvinne blir syk av det tredje skiftet, så må hun jo insistere på at mannen tar sin del av ansvaret. En kvinne har familie stort ansvar for sin jobb og arbeidsplass som det en mann har. Anonymkode: d165e...63a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. november #46 Del Skrevet 29. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Men kvinnen har da alltid stått for det tredje skifter, og mange kvinner har «alltid» jobber i helse- og omsorgsyrker. Så det forklarer ikke den relativt nylige økningen. Hvis en kvinne blir syk av det tredje skiftet, så må hun jo insistere på at mannen tar sin del av ansvaret. En kvinne har familie stort ansvar for sin jobb og arbeidsplass som det en mann har. Anonymkode: d165e...63a Det er FLERE kvinner som jobber nå enn før og FLERE som jobber fullt. Det er også større press på foreldre om å delta så aktivt i alle barnas fritidsaktiviteter osv. Jeg har inntrykk av at foreldre til min generasjon var mer "fraværende" og lot oss ordne det meste selv. Jeg er ellers helt enig i at begge har like stort ansvar i å drifte familien AS. Anonymkode: f7ca7...502 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november #47 Del Skrevet 30. november Anonym bruker skrev (14 timer siden): Likevel klarer veldig mange kvinner å jobbe de årene det er mest hektisk med småbarn. Hvis det er så innmari hektisk at man ikke klarer å utføre jobben sin, så er det faktisk fullt mulig å kreve at mannen tar sin del. Er man to om det er det helt gjennomførbart altså. Sykepenger er for de som er syke, ikke de som har få fritimer utenfor jobb fordi de har valgt å få barn. Anonymkode: d165e...63a Et godt bevis på at et poeng går milevis over hodet på en. Poenget er at når man er sliten/utslitt så er man mer mottakelig for sykdom. I tillegg er man i typiske kvinneyrker oftere i kontakt med sårbare mennesker, syke, eldre og barn, og må derfor ha en lavere grense for å holde seg hjemme enn en industriarbeider eller kontoransatt. Dette kombinert med at det dessverre fortsatt er alt for mange kvinner som har hovedansvar for det tredje skiftet og en trend i samfunnet om at man skal være med på alt er nok en stor årsak til økt sykefravær. Eller mener du at kvinner generelt har lavere arbeidsmoral enn menn? Anonymkode: 952d1...323 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november #48 Del Skrevet 30. november Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Et godt bevis på at et poeng går milevis over hodet på en. Poenget er at når man er sliten/utslitt så er man mer mottakelig for sykdom. I tillegg er man i typiske kvinneyrker oftere i kontakt med sårbare mennesker, syke, eldre og barn, og må derfor ha en lavere grense for å holde seg hjemme enn en industriarbeider eller kontoransatt. Dette kombinert med at det dessverre fortsatt er alt for mange kvinner som har hovedansvar for det tredje skiftet og en trend i samfunnet om at man skal være med på alt er nok en stor årsak til økt sykefravær. Eller mener du at kvinner generelt har lavere arbeidsmoral enn menn? Anonymkode: 952d1...323 Konkret hvilket poeng gikk over hodet på meg? Jeg hører argumentene om det tredje skiftet og være utsatt for smitte i typiske kvinneyrker. Men er dette noe som har endrer seg de siste 4-5 årene? Tar kvinner et større ansvar for det tredje skiftet nå enn for fem år siden? Jobber flere kvinner med barn og syke nå enn det gjorde for fem år siden? Anonymkode: d165e...63a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november #49 Del Skrevet 30. november Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Konkret hvilket poeng gikk over hodet på meg? Jeg hører argumentene om det tredje skiftet og være utsatt for smitte i typiske kvinneyrker. Men er dette noe som har endrer seg de siste 4-5 årene? Tar kvinner et større ansvar for det tredje skiftet nå enn for fem år siden? Jobber flere kvinner med barn og syke nå enn det gjorde for fem år siden? Anonymkode: d165e...63a Min oppfatning er at du responderte på at folk ble hjemme fordi de har det travelt, ikke fordi de blir mer mottakelige for sykdom når kroppen er sliten. Årsaken til økningen er nok sammensatt, men jeg tror ikke at kvinner har fått dårligere arbeidsmoral de siste fem årene. Det er nok andre ting man må se på. Jeg er verken forsker eller lege, så jeg har ikke forutsetning for annet enn å tro. Og jeg tror at presset om å prestere topp på alt er blitt enda større de siste årene. Man skal være best hjemme med å følge opp barn i tillegg til å ha et plettfritt og stilig hjem, man skal prestere over snittet på jobb, man skal være sosial og i tillegg trene. I tillegg skal man selvsagt være en god, sexy og interessant partner. Det er generasjon ‘flink’ som er blitt voksne og de har et stort press om å prestere. Tror jeg. Anonymkode: 952d1...323 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november #50 Del Skrevet 30. november Hvis tar fra de siste 4-5 årene så har vi hatt korona i bilde, vi fikk ikke det naturlige immunforsvaret når vi ble skjermet for alt, og der har begynt å få sin virkning nå. Jeg var svært sjelden syk før krona,men nå har jeg hatt influensa en gang, selv med vaksine som vi får gjennom jobben, jobber på sykehus, strep A hals og diverse andre harde forkjølelser. Vi skal heller ikke gå på jobb når vi er syke. Vi kvinner har og litt andre kroniske sykdommer som ikke er så ofte å se hos menn. F.eks stoffskifte sykdommer. Jeg har nå fått påvist lavt stoffskifte og er ekstremt sliten, trøtt, energiløs osv. Har vært på jobb, men fikk en liten knekk i forrige uke der jeg var sykmeldt fra tirsdag til fredag, måtte hente meg litt inn igjen. Og det er nok som andre skriver, flere I full jobb, barn, aktiviteter som følges opp, skole som følges opp osv. Når jeg var barn (født i 85), så jobbet ikke mamma f.eks, vi hadde ikke flere forskjellige aktiviteter, ble ikke kjørt hit og dit, syklet selv til håndballtreninger osv. Så jeg tror det er litt annerledes nå på et vis. Anonymkode: cc269...f7a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451164-i-f%C3%B8lge-nrk-er-folk-p%C3%A5-min-alder-syke-nesten-12-dager-i-%C3%A5ret/page/2/#findComment-150160813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå