Gå til innhold

Skal få karakterer før jul- gruer meg, hvordan fortelle foreldre

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 15 år og jeg vil komme til å få middels karakterer som innebærer flere firer. 

Jeg er bekymret for foreldres reaksjon. Tidligere har jeg hatt flere femmere og seksere. 

Ville dere foreldre reagert mindre hvis barnet deres forberedte dere i forkant?   Jeg klarer ikke å forklare dette. Føler meg bare sliten og utbrent.  Klarer ikke å pugge og sitte med bøker. Har slitet med dette i dette halvåret.

Foreldre tror jeg vil få gode karakterer. Det er mye press føler jeg. Da alle i familien har topp- stillinger i ulike felter.

Jeg er redd for de vil skylde på at jeg er lat, bortskjemt, tar ting for lett eller bruker for mye tid på venner og tull.

Jeg burde involvert dem allerede da jeg fikk første firer. 

Kanskje jeg skal legge meg flat og si jeg ikke fortjener julegaver og ferie, og vil ikke ha. 

Ville reaksjonen da ha vært mild?  Jeg er redd for mine foreldre. De er snille og omsorgsfulle men jeg har aldri følt meg trygg på å dele det som er i mitt hjerte.

Anonymkode: 7c883...9d7

Fortsetter under...

Jeg ville virkelig ikke blitt sint eller irritert eller laget noe stygt av dette. Herlighet, du er så ung, det er ikke viktig om du fikk fire eller fem, det er helt greit, men jeg hadde ønsket å hjelpe deg siden du har en tøff tid. Stor klem, det går sikkert bedre enn du frykter!

Anonymkode: 88c7e...443

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hei

Jeg er 15 år og jeg vil komme til å få middels karakterer som innebærer flere firer. 

Jeg er bekymret for foreldres reaksjon. Tidligere har jeg hatt flere femmere og seksere. 

Ville dere foreldre reagert mindre hvis barnet deres forberedte dere i forkant?   Jeg klarer ikke å forklare dette. Føler meg bare sliten og utbrent.  Klarer ikke å pugge og sitte med bøker. Har slitet med dette i dette halvåret.

Foreldre tror jeg vil få gode karakterer. Det er mye press føler jeg. Da alle i familien har topp- stillinger i ulike felter.

Jeg er redd for de vil skylde på at jeg er lat, bortskjemt, tar ting for lett eller bruker for mye tid på venner og tull.

Jeg burde involvert dem allerede da jeg fikk første firer. 

Kanskje jeg skal legge meg flat og si jeg ikke fortjener julegaver og ferie, og vil ikke ha. 

Ville reaksjonen da ha vært mild?  Jeg er redd for mine foreldre. De er snille og omsorgsfulle men jeg har aldri følt meg trygg på å dele det som er i mitt hjerte.

Anonymkode: 7c883...9d7

Jeg har en datter i dun situasjon. Hun hadde veldig høyt snitt på ungdomsskolen, og dette har sunket nå på videregående.

Jeg er selvsagt ikke sint på henne for det. Jeg er jo lei meg på hennes vegne, for jeg ser hun jobber og at hun er skuffet. Men det å hå ned i snitt første året på videregående er ganske vanlig.

Det kan jo hende at foreldrene dine blir litt skuffet på sine vegne, og at det gir seg utslag i spørsmål om du har gjort så godt du kunne, for eksempel.. men det er bare fordi voksne også kan være korttenkte.. Forhåpentligvis tar de det helt fint og ser at det er menneskelig å ikke være på topp hele tiden. 

Ikke bekymre deg. Lykke til, og ta deg tid til å hvile 💕

Anonymkode: 67093...2f7

Kan du snakke med dem om hvordan du har det? Jeg som mamma ville blitt veldig takknemlig om min 15-åring kunne være åpen med meg. Så kanskje dere sammen kunne funnet ut av hvordan du skal få det bedre  (og med det mener jeg ikke bedre karakterer, men hvordan du har det)?

Anonymkode: e7c1c...27b

Jeg håper virkelig at foreldrene dine møter deg med forståelse og støtte og varme. Det fortjener du. 
Karakterer sier ingenting om hvem du er nå og hvem du skal bli som voksen, du må gi deg selv lov til å vokse og utvikles. Noen dager flyter du på gode karakterer, andre dager jobber du i motvind og ser ikke resultatene komme.

Du må bare gjøre så godt du kan, og du må aldri glemme at så godt du kan er godt nok. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en datter i dun situasjon. Hun hadde veldig høyt snitt på ungdomsskolen, og dette har sunket nå på videregående.

Jeg er selvsagt ikke sint på henne for det. Jeg er jo lei meg på hennes vegne, for jeg ser hun jobber og at hun er skuffet. Men det å hå ned i snitt første året på videregående er ganske vanlig.

Det kan jo hende at foreldrene dine blir litt skuffet på sine vegne, og at det gir seg utslag i spørsmål om du har gjort så godt du kunne, for eksempel.. men det er bare fordi voksne også kan være korttenkte.. Forhåpentligvis tar de det helt fint og ser at det er menneskelig å ikke være på topp hele tiden. 

Ikke bekymre deg. Lykke til, og ta deg tid til å hvile 💕

Rettelse: Det kan være at foreldrene dine blir skuffet på DINE vegne 😀

Annonse

Så flink du har vært som får såpass gode karakterer selv om du har følt deg sliten og utbrent! Husk at mange sliter enormt for å oppnå en treer eller en firer.

Vær ærlig med foreldrene dine og forklar hvordan du har det. Jeg kunne aldri blitt sint på barnet mitt når han/hun har gjort sitt beste.

Anonymkode: 5fce6...d5f

Jeg har to døtre, 15 og 17 år gamle. 10.klasse og 2.klasse på vgs.

Jeg tenker at det aller aller viktigste i den alderen er å ha det bra, ha fine dager, føle seg bra, ha venner og ting å gjøre.

Karakterene på skolen er viktig, men ikke det viktigste i livet. En karakter kan man ta opp igjen om nødvendig, men ungdomstiden får man bare en gang, og resten av livet ser man tilbake på ungdomstiden og tenker den var bra, eller grusom.

Så det viktigste for meg er at jentene mine forteller hvordan de har det, forteller fra sin hverdag, hvordan det sosale er rundt dem osv. I perioder har det vært mye drama og tull sosialt, og det går utover karakterene, fordi man bruker så mye energi på det. Tanker og usikkerhet rundt vennskap ødelegger for læringen.

Går du i 10.klasse? Det er et år med mye press, man skal prestere for å komme inn på linjen man vil på vgs, det er mye skole, samtidig som det også er en fase hvor mye skjer sosialt.

Ikke vær så streng med deg selv, snakk med foreldrene dine. Dessuten er det ikke deres drømmer du skal oppfylle, det er dine egne. Selv om de er høyt utdannede skal du ta egne ønsker på alvor, om du ønsker å bli f.eks baker er ikke det et nederlag selv om pappa er advokat, bare som et eksempel.

En dag av gangen, et fag av gangen. Lærerne er ofte litt strenge til jul i 10.klasse også, for å få den lille skjerpingen til våren, og ha litt å gå på ved vippekarakterer.

Anonymkode: f7abb...d55

Det viktigste er å ha det bra. ❤️

Jeg fikk bare 6ere og noen 5ere. Hadde det dårlig. 

Ett par år etter, hadde det bedre men med flest 4ere.

Det spiller ikke så stor rolle. 

Du er på skolen. ❤️

Hva med å snakke med foreldrene dine? Kanskje du har lite b eller d vitaminer? Kan være lurt å ta en blodprøve. 

Livet går litt opp og ned. Javel, så er det litt nede nå. Men det snur. 😊

Kan du snakke med helsesykepleier? 

Anonymkode: 394b1...e45

Jeg tror det kan være lurt å ha fokus på hvordan du har det og at du sliter for tiden. Forklar hvordan dagene dine har vært det siste halvåret og bak inn at du har det såpass vanskelig at det har begynt å utover karakterene. At du ønsker at de skal hjelpe deg å få det bedre burde være det viktigste. 

Anonymkode: ef273...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...