Gå til innhold

Fy f…! Så sliten at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre

Anbefalte innlegg

Skal prøve å være kortfattet, selv om det ikke er enkelt.
Jeg har hatt en stilling i 4 år og vært mye sykemeldt. Først et helt år pga alvorlig utbrenthet. Deretter litt kortere perioder fordi jeg aldri helt kom meg ovenpå igjen. Det skulle ta et par år før jeg fant ut at jeg ikke fungerte i denne jobben. Har nå fått prøvd meg ut i annen jobb, mens jeg har vært delvis sykemeldt. Dette har fungert greit da det er helt andre arbeidsoppgaver. Problemet er at jeg ikke kan fortsette her fordi jeg gikk inn i et kortvarig vikariat og den ansatte er nå tilbake i sin stilling. Parallelt med alt dette har jeg en tenåring som i løpet av siste måned har blitt alvorlig psykisk syk. Han motsetter seg helsehjelp og tar kun imot samtaler fra helsesøster på skolen. Ettermiddager og kvelder er mildt sagt krevende.

Nå har jeg min siste arbeidsdag imorgen og etter dette må jeg enten tilbake i min «vanlige» stilling som jeg ser på som uaktuelt pga helsen min. Sist jeg snakket med nav om min situasjon ble det nevnt en ordning som heter «friskmelding til arbeidsavklaring». Dette var jeg veldig giret på tidligere, men nå er situasjonen totalt snudd på hodet pga min sønn. Jeg har ikke mer energi til verken jobb/jobbsøking eller meg selv. 
Så hvordan går jeg frem i denne situasjonen?

Legen sier at hun ikke kan gå fra 40% sykemelding (som jeg har nå) og rett over i 100% igjen. 

Litt rotete dette, men mye kaos i hodet nå.

Anonymkode: 3ff0d...ace

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Har du rett på pleiepenger for barnet? 

Anonymkode: 32b0a...d01

Da må han evt komme seg til spesialisthelsetjenesten for å bli vurdert av lege først. Og dit har vi ikke kommet enda da han motsetter seg slik hjelp.

Hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Legen vurderer det til at du fremdeles er i stand til å jobbe 60%? Det er jo ingen regel som sier man ikke kan gå fra 40% sykmelding til 100%. 

Anonymkode: 5ab0f...573

Om man har vært sykemeldt over et år jo. 

Anonymkode: 730d6...ecc

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om man har vært sykemeldt over et år jo. 

Anonymkode: 730d6...ecc

Kan fremdeles være sykmeldt, men må søke aap hvis maksdato for sykepenger nærmer seg.

Annonse

Husk du kan ikke hjelpe sønnen din hvis han ikke vil ha hjelp. Og du kan heller ikke hjelpe sønnen din før du får hjelp. Masken på deg først før andre. Du må sette ned ett ultimat for sønnen din. Du må og gå til din fastlege og si at pga situasjonen er som den er nå, så sliter du med din egen helse og utbrenthet og trenger å bli 100% sykemeldt. Den jobben du var i er uaktuell og du står nå i en situasjon hjemme som gjør at du har ikke verken helse eller energi til å stå i noe annet enn det du gjør nå med tanke på sønnen din

Anonymkode: 246f1...687

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kan fremdeles være sykmeldt, men må søke aap hvis maksdato for sykepenger nærmer seg.

Hvis det er godtgjort at hi fungerer i annen jobb kan hun ikke få 100% sykmelding igjen. Da er «sykemelding til arbeidsformidling» sannsynligvis rett ytelse. Da får man 100% sykepenger i 3 mnd (tilsvarende oppsigelsestiden). Har man ikke funnet jobb innen den tid, er dagpenger aktuelt. 

Anonymkode: 9ab4b...4a3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det er godtgjort at hi fungerer i annen jobb kan hun ikke få 100% sykmelding igjen. Da er «sykemelding til arbeidsformidling» sannsynligvis rett ytelse. Da får man 100% sykepenger i 3 mnd (tilsvarende oppsigelsestiden). Har man ikke funnet jobb innen den tid, er dagpenger aktuelt. 

Anonymkode: 9ab4b...4a3

Ytelsen friskmeldt til arbeidsformidling er ikke verken søkt om eller avklart i mitt tilfelle. Det ble bare snakket om dette alternativet med nav, tidligere.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...