Gå til innhold

Noen argumenter for at skoleball ikke bør være obligatorisk? :)

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Før var alt som ikke var skoletid på dagen frivillig, så hvordan var de generasjonene mener du?

Anonymkode: 9c238...18c

Før? Når da?

Jeg er født i 1975 og vi hadde mer enn en, to og tre ganger forskjøven skoledag og at det var obligatorisk å delta på ettermiddagstid. 17.mai var også obligatorisk, juleforestilling var obligatorisk, sommerfesten var obligatorisk osv. Og så fikk vi fri på dagtid eller en annen dag. 

Anonymkode: 08431...4f5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei det må man virkelig ikke hvis man ikke vil

Joda. Hvis de etterhvert kommer på universitetet så krever de å unngå ubehageligheter der og. Slippe muntlig eksamen fordi det er så skuummeeeelt, slippe å fremføre foran klassen, kreve å få ta med seg foreldrene (!!!) i møte med universitetet hvis de har fått et nei på et helt hinsides krav… det er veldig mye bra ungdom, men noen er virkelig oppdratt som veike snowflakes.

Anonymkode: 7c76c...b0c

Helt enig i at skoleball ikke bør være obligatorisk, både med tanke på kostnadene til å kjøpe/leie antrekk(som blir en bøyg for noen familier) og at det kan bli nok en sår nederlagskveld for den som allerede er ensom. 

Anonymkode: 67482...16f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er grunnen til at vi i skolen knapt orker å dra i gang noe. Samme f hva vi gjør så blir noen krenket, fornærmet eller forventer spesialbehandling. Det er omtrent ingenting (selv ikke vanlig undervisning) som vi kan forvente at alle deltar på. Den generasjonen som vokser opp nå er, på generelt grunnlag, tidenes mest bortskjemte, utakknemlige og egoistiske generasjon. 
Før noen tar livet av meg; det er masse hyggelig barn og ungdom der ute, de bare tåler ikke noen form for ubehag. 

Anonymkode: 6c961...4f4

Enig i mye av det, men det er slik verden har blitt. Å ta hensyn til elever med angst/psykiske problemer bør ikke være noe som gjør at lærerne blir skuffet av fordi de har brukt tid på å ordne i stand til noe sosialt. Det er andre ting som er langt viktigere at elevene deltar på enn et skoleball. Det er ikke alle som takler å stå der foran hele skolen og få prisen for «mest sjenerte gutt i niende klasse». Selv populære jenter i tiende klasse brukte lang tid på å komme seg over prisen for «tiende klasses største streber» og «tiende klasses største slut». 

Anonymkode: 6d198...e08

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvis man vil fungere som forelder og arbeidstaker så jo, det må man faktisk. 

Anonymkode: 1cee6...89c

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jo. Det må man faktisk. Hvis man skal fungere i jobb og som forelder så må man stadig ut av komfortsonen.

Anonymkode: b25d2...95e

Annonse

Før? Når da?

Jeg er født i 1975 og vi hadde mer enn en, to og tre ganger forskjøven skoledag og at det var obligatorisk å delta på ettermiddagstid. 17.mai var også obligatorisk, juleforestilling var obligatorisk, sommerfesten var obligatorisk osv. Og så fikk vi fri på dagtid eller en annen dag. 

Anonymkode: 08431...4f5

jeg er født i 82 og mannen i 76, og alt det du nevner her var frivillg å være med på

Joda. Hvis de etterhvert kommer på universitetet så krever de å unngå ubehageligheter der og. Slippe muntlig eksamen fordi det er så skuummeeeelt, slippe å fremføre foran klassen, kreve å få ta med seg foreldrene (!!!) i møte med universitetet hvis de har fått et nei på et helt hinsides krav… det er veldig mye bra ungdom, men noen er virkelig oppdratt som veike snowflakes.

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvis man vil fungere som forelder og arbeidstaker så jo, det må man faktisk. 

Nå er det frivillig å studere, bli forelder og velge hvor man vil jobbe.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skjer absolutt ingenting hvis han ikke går. Min ene sønn deltok aldri på noe sånt. 

Anonymkode: 424a3...77d

Regner jo med de fører fravær om barnet er vekke;siden det er obligatorisk

Anonymkode: 7f796...515

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig i at skoleball ikke bør være obligatorisk, både med tanke på kostnadene til å kjøpe/leie antrekk(som blir en bøyg for noen familier) og at det kan bli nok en sår nederlagskveld for den som allerede er ensom. 

Anonymkode: 67482...16f

Å ser det står at det skal være kåringer på ballet,akkurat som at de som ikke er populære trenger flere påminnelser på det.

Anonymkode: 7f796...515

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Tvangssosialisering slutter man med etter barnehagen. Muntlig eksamen, fremføring foran klasse o.s.v. er noe helt annet da det er krav man også møter i arbeidslivet. Tvinges til å pynte seg å danse er heldigvis noe jeg aldri noen sinne har opplevd i arbeidslivet. 

Vi hadde obligatorisk skoleball. Jeg ble dyttet, mobbet, kastet ting på o.s.v. med lærere som tullet det bort og sa de bare gjør det fordi de liker deg og bare tuller med deg... Om jeg ikke fra før av hatet medelevene mine, så gjorde jeg det hvertfall etter ballet hvor vi ble tvunget til å danse. Heldigvis hadde han jeg ble koblet med like my avsky for meg, så vi ble begge enige om å bare forsvinne fra lokalet når det skulle være dans. 

Anonymkode: bc6d3...663

Mine unger har blitt utfordret til å utvide komfortgrensen ved flere anlegninger.  Men skoleball er ikke noe som er ikke en av de tingene de vil bli "tvunget" til å være med på, obligatorisk eller ikke. 

Anonymkode: 7c157...ead

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nå er det frivillig å studere, bli forelder og velge hvor man vil jobbe.

Ja, avvikere og generelt ikke fungerende barn oppnår gjerne ingen av delene men er en utgiftspost på NAV resten av livet.

Anonymkode: e93ba...e5b

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, avvikere og generelt ikke fungerende barn oppnår gjerne ingen av delene men er en utgiftspost på NAV resten av livet.

Anonymkode: e93ba...e5b

Personlighet som din er da mye verre å ha.

Anonymkode: c5531...e8f

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Personlighet som din er da mye verre å ha.

Anonymkode: c5531...e8f

Men det er da helt sant. Om man ikke fungerer såpass at man kan delta og bidra i normal hverdag så er man ikke-fungerende. 

Det er bare å melde fra om at han ikke kan komme fordi han prioriterer «å besøke bestemor», «delta på speiderkveld», «trene intervaller» eller hva som helst. Skole er på dagtid. Det er obligatorisk. Et ball, hvor man gjerne både må betale egenandel, ha spesielt pene klær osv. er ikke obligatorisk. 

Anonymkode: 37eb7...2a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...