Gå til innhold

Noen argumenter for at skoleball ikke bør være obligatorisk? :)

Anbefalte innlegg

Har noen her gode argumenter for hvorfor skoleball ikke bør være obligatorisk? 

Barnet mitt går i 8.klasse å vi fikk idag mail om at skoleballet 12.desember obligatorisk! Jeg har gutt som gruer seg veldig til det,å ønsker ikke å gå. Jeg syns virkelig ikke noe om å tvinge han til å gå når han absolutt ikke vil. Å gå på skole tvinger jeg han selvfølgelig til,men å tvinge han til å gå på ett ball han ikke vil gå på som er på kvelden,det blir for dumt. Jeg kommer til å kontakte læreren i god tid før ballet,å hadde vært greit å ha noen gode argumenter å komme med da. 

Anonymkode: 7f796...515

Fortsetter under...

Jeg synes det er en uting at skoleball er obligatorisk når kjoler er så dyrt (jeg har jente). Her forventes kort kjole i 8.klasse, mellomlang kjole i 9.klasse og lang kjole i 10.klasse. Det er tre ballkjoler på tre år. Greit at skolen ikke drar opp forventningene til kjolene,  det klarer elevene selv. 

Ellers må du ta et valg. Han kan la være å møte opp. De får ikke gjort noe med det. Annet enn å si at han må møte på skolen og ha undervisning dagen etter når de andre avspaserer, men jeg tviler på at det skjer.

Anonymkode: 6d198...e08

Det er helt urimelig å gjøre skoleball obligatorisk. For elever med sosial angst eller andre utfordringer kan slike arrangementer være traumatiserende og sette dype spor som varer inn i voksenlivet.

Jeg har hatt sosial angst siden jeg var barn og er fremdeles traumatisert av sosiale samlinger fra skoletiden. Skolen skal være inkluderende for alle, også de som strever sosialt. Å tvinges til å delta på sosiale arrangement gjør mer skade enn nytte. 

Dette handler ikke bare om å 'ikke ville'. For noen kan dette være så overveldende at det fører til panikkanfall og traumer. Skolen bør heller fokusere på å skape trygge, frivillige sosiale arenaer der alle kan delta på sine egne premisser.

Annonse

Skoleball kan tas inn som en del av undervisningen og da er det obligatorisk, med dertil avspasering for oppmøte på ettermiddags-/kveldstid. 
Du/dere kan søke om fri på vanlig måte. 

Anonymkode: 08431...4f5

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har noen her gode argumenter for hvorfor skoleball ikke bør være obligatorisk? 

Barnet mitt går i 8.klasse å vi fikk idag mail om at skoleballet 12.desember obligatorisk! Jeg har gutt som gruer seg veldig til det,å ønsker ikke å gå. Jeg syns virkelig ikke noe om å tvinge han til å gå når han absolutt ikke vil. Å gå på skole tvinger jeg han selvfølgelig til,men å tvinge han til å gå på ett ball han ikke vil gå på som er på kvelden,det blir for dumt. Jeg kommer til å kontakte læreren i god tid før ballet,å hadde vært greit å ha noen gode argumenter å komme med da. 

Anonymkode: 7f796...515

Er det gratis da? Viss en må betale noe som helst, kan ikke skoleball eller noe annet være obligatorisk! 

Anonymkode: e2085...fb9

Ikke lag noe styr ut av det HI. Den 12.desember føler han seg ikke i form, og blir hjemme. Enkelt og greit 😉😘

Du er en fantastisk mor som lytter til barnet ditt❤️

Jeg tror at de som påstår at dette ikke er et problem, har hatt et enkelt liv selv(på den fronten). 

Anonymkode: 497ad...a7c

Man kan vel melde inn syk eller søke om fri som på samme måte man ellers gjør det på skolen. 

Å grue seg er ikke farlig, så lenge man er frisk og det ikke er diagnoser eller mobbing i bildet. Å gjøre ting man ikke er komfortabel med er god læring mot voksenlivet, jammen må man gjennom mye man gruer for!

Anonymkode: 1cee6...89c

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Skoleball er oppdragelse. Grunnleggende dannelse. Selvsagt skal han gå.

Anonymkode: e93ba...e5b

Skoleball har ingenting med dannelse å gjøre, jeg har gått kilometervis med polonaise og danset utallige runder vals, sittet gjennom ørten retter og konversert tålmodig flere ganger enn jeg kan huske. Dét har kanskje med dannelse å gjøre. Skoleball er noe helt annet. Å gjøre det obligatorisk er en uting.

Anonymkode: ac68f...d43

Annonse

Når de har alternativt opplegg når det er skolegudstjeneste, så synes jeg det må være alternativt opplegg til skoleball også, så lenge det er obligatorisk. Så kan de som ikke ønsker å delta på ball, ha brettspillkveld eller noe. Har alltid trodd at det var frivillig med skoleball, kjoler er dyrt for mange . 

Anonymkode: cee9a...7ec

Her er skoleball frivillig, men hadde det ikke vært det hadde jeg lett latt han som ikke er interessert i slik uansett være hjemme.

De har tidligere droppet obligatoriske ting på kvelden når det har kræsjet med trening, og har ikke fått noe reaksjon fra skolen eller registrert fravær.

Anonymkode: 7b0aa...438

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skoleball har ingenting med dannelse å gjøre, jeg har gått kilometervis med polonaise og danset utallige runder vals, sittet gjennom ørten retter og konversert tålmodig flere ganger enn jeg kan huske. Dét har kanskje med dannelse å gjøre. Skoleball er noe helt annet. Å gjøre det obligatorisk er en uting.

Anonymkode: ac68f...d43

Hvorfor skulle de tingene du nevner ha med dannelse å gjøre? Det er jo bare idiotisk snobberi. Høres ut som en scene fra pride and prejudice.

Anonymkode: 19b80...710

Dette er grunnen til at vi i skolen knapt orker å dra i gang noe. Samme f hva vi gjør så blir noen krenket, fornærmet eller forventer spesialbehandling. Det er omtrent ingenting (selv ikke vanlig undervisning) som vi kan forvente at alle deltar på. Den generasjonen som vokser opp nå er, på generelt grunnlag, tidenes mest bortskjemte, utakknemlige og egoistiske generasjon. 
Før noen tar livet av meg; det er masse hyggelig barn og ungdom der ute, de bare tåler ikke noen form for ubehag. 

Anonymkode: 6c961...4f4

Aktiviteter utenom skoletid er ikke obligatorisk

Anonymkode: 9c238...18c

Det kan det absolutt være. Leirskole er en slik ting, for eksempel 

Jeg tenker at normale, oppegående elever greier å delta på ting utenfor komfortsonen uten å ta skade. Tvert imot er det god trening.

Å delta i en formell setting i trygge omgivelser gir god læring. Etter hvert som man blir eldre må man stadig oftere delta på arrangemtenter der man kjenner få eller ingen.

Anonymkode: b25d2...95e

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Man kan vel melde inn syk eller søke om fri som på samme måte man ellers gjør det på skolen. 

Å grue seg er ikke farlig, så lenge man er frisk og det ikke er diagnoser eller mobbing i bildet. Å gjøre ting man ikke er komfortabel med er god læring mot voksenlivet, jammen må man gjennom mye man gruer for!

Man måtte gjøre mye mer greier man gruet seg for på skolen enn i voksenlivet! Grunnskoletiden er den aller værste tiden i livet for  svært mang

Dette er grunnen til at vi i skolen knapt orker å dra i gang noe. Samme f hva vi gjør så blir noen krenket, fornærmet eller forventer spesialbehandling. Det er omtrent ingenting (selv ikke vanlig undervisning) som vi kan forvente at alle deltar på. Den generasjonen som vokser opp nå er, på generelt grunnlag, tidenes mest bortskjemte, utakknemlige og egoistiske generasjon. 
Før noen tar livet av meg; det er masse hyggelig barn og ungdom der ute, de bare tåler ikke noen form for ubehag. 

Anonymkode: 6c961...4f4

Før var alt som ikke var skoletid på dagen frivillig, så hvordan var de generasjonene mener du?

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at normale, oppegående elever greier å delta på ting utenfor komfortsonen uten å ta skade. Tvert imot er det god trening.

Å delta i en formell setting i trygge omgivelser gir god læring. Etter hvert som man blir eldre må man stadig oftere delta på arrangemtenter der man kjenner få eller ingen.

Anonymkode: b25d2...95e

Nei det må man virkelig ikke hvis man ikke vil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...