Gå til innhold

Hvorfor er det noen folk som liker å invitere seg selv til middag hos andre?

Anbefalte innlegg

MissSaigon skrev (58 minutter siden):

Hva er egentlig problemet her? En venn av deg foreslår å møtes til middag, ditt argument er at det er for dyrt og da foreslår han at dere kan spleise. 

Om du inviterer på disse premissene så presser du jo ingen til noen ting. 

Men det er helt klart innafor å si nei uansett grunn, men å bli så fortørnet syns jeg er veldig rart. 

Tenker også på de andre i gruppa som kanskje ikke har økonomi til være med på slikt akkurat som oss da jula er rett rundt kanten. Men spleising tar ikke vekk det med at det er tidskrevende å stå i kjøkkenet og styre med flere pinnekjøtt og tilbehør, for han forventer nok å komme til dekket bord

Anonymkode: 020d7...7e3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja ikke veldig hyggelig for lommeboka våres🥲 tiden vi minst ønsker å bruke masse penger da gaver og slikt skal kjøpes. 

(for å legge til sides) så var dette bare han sitt ønske ide, jeg vet jo at noen av de andre ikke har økonomien til å være med på slik spleisefest, så de sa ikke særlig noe til dette. Kanskje fordi de skjønner at det er dyrt og tidskrevende noe venninnen min var enig med som er i gruppa, og kom med andre gode forslag som ikke tar knekken på økonomien våres. 

Men du sa jo i HI at du og samboeren din pleier å ha en pinnekjøttmiddag før jul. Nå utvider dere denne til å omfatte venner også. De betaler selv for sin egen mat, og alle hjelper til. Da blir det jo ikke dyrere for lommeboka deres enn det ville vært om dere spiste alene. 

Anonymkode: a8489...5cf

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Tenker også på de andre i gruppa som kanskje ikke har økonomi til være med på slikt akkurat som oss da jula er rett rundt kanten. Men spleising tar ikke vekk det med at det er tidskrevende å stå i kjøkkenet og styre med flere pinnekjøtt og tilbehør, for han forventer nok å komme til dekket bord

Pinnekjøtt og tilbehør er da virkelig ikke krevende. Det er et hyggelig forslag, vær glad for at du har folk i livet ditt som ønsker å gjøre sånt sammen med deg. At det ikke passer eller at noen ikke har råd er en ærlig sak. Det virker ikke som om du vil ha venner, for du er vel den samme som blir fornærmet over at andre tar selfier eller spør om de kan ta med en venn i bursdagen din?

Anonymkode: 4dad5...a82

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Å ikke har råd er en real sak, da takker man bare nei. 

Dere skal jo ha pinnekjøttmiddag uansett? Da tar det ikke mye ekstra tid å skrelle litt flere poteter, koketiden blir jo den samme. Hva mener du med flere pinnekjøtt? Du skal vel ikke slakte sauen selv.

Om han forventer å komme til dekket bord så setter du han i arbeid, han kan få ansvar for kålrabistappen, for eksempel.

Du styrer fælt med disse vennene dine, syns jeg. Verden trenger ikke å være så vanskelig. 

MissSaigon skrev (18 minutter siden):

Å ikke har råd er en real sak, da takker man bare nei. 

Dere skal jo ha pinnekjøttmiddag uansett? Da tar det ikke mye ekstra tid å skrelle litt flere poteter, koketiden blir jo den samme. Hva mener du med flere pinnekjøtt? Du skal vel ikke slakte sauen selv.

Om han forventer å komme til dekket bord så setter du han i arbeid, han kan få ansvar for kålrabistappen, for eksempel.

Du styrer fælt med disse vennene dine, syns jeg. Verden trenger ikke å være så vanskelig. 

Ja? Egen tradisjon med partner er vell lovt? 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Pinnekjøtt og tilbehør er da virkelig ikke krevende. Det er et hyggelig forslag, vær glad for at du har folk i livet ditt som ønsker å gjøre sånt sammen med deg. At det ikke passer eller at noen ikke har råd er en ærlig sak. Det virker ikke som om du vil ha venner, for du er vel den samme som blir fornærmet over at andre tar selfier eller spør om de kan ta med en venn i bursdagen din?

Ja nå  vil ikke ha venner fordi jeg ikke vil invitere til dyr middag som jeg ikke engang som vert har invitert til jaggu 🤣🤣 

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Da kan denne kompisen til ts invitere til pinnekjøtt middag hjemme hos seg

Anonymkode: c7086...976

Argumentene dine er merkverdige alle sammen, du har fått masse gode råd om hvordan du kan gjennomføre, men det koker jo ned til at du rett og slett ikke har lyst til å arrangere denne middagen. Det må være helt greit og lov, og ryddigere å si det som det er. Pass deg i allefall for å bruke de argumentene du har kommet med her overfor vennene dine. Just say no.

Anonymkode: 5797d...8f5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja? Egen tradisjon med partner er vell lovt? 

Jeg skjønner ikke hvorfor mitt tilsvar til denne ble slettet. Men det er selvsagt greit å skape egne tradisjoner, men da sier du det direkte til han som spør. Da slipper du å komme med bortforklaringer og unnskyldninger. Og så syns jeg ikke at det var så uhørt av han å spør, dere er jo venner. 

Du vil ikke lage middag til flere, enkelt og greit. 

Tror problemstillingen også bunner litt i at disse personene fremdeles bor hjemme hos foreldre. Det er litt som når folk som ikke har lappen selv tenker at det er så lett med bil, og tror at det nesten er gøy for andre å kjøre rundt på en. Muligens? 

Anonymkode: e3fbd...edf

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Tror problemstillingen også bunner litt i at disse personene fremdeles bor hjemme hos foreldre. Det er litt som når folk som ikke har lappen selv tenker at det er så lett med bil, og tror at det nesten er gøy for andre å kjøre rundt på en. Muligens? 

Du er i noe der ja, siden de bor hjemme så fikser jo foreldrene middag så de vet jo ikke hvor tidskrevende det er å varte og rydding og vasking og diske mat, for andre

Annonse

Du er jo utrolig negativ. Vil du ikke ha besøk av dine venner? Hvis du og kjæresten skal lage pinnekjøttmiddag likevel så blir prisen den samme om dere spleiser, og jobben blir litt skrelling av ekstra poteter. Hvorfor er du så vanskelig lurer jeg på? Det er dyrere og ikke så koselig å møtes ute og spise noe. Ta vare på de vennene du har og vær glad for at de vil tilbringe tid sammen med dere. Når de får sitt eget sted så kan de invitere hjem til seg.

Anonymkode: b4024...a83

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

For som du selv sier; dere er de eneste med egen leilighet/eget hus. De andre bor fortsatt hjemme. 

Hadde det vært meg, hadde jeg vært vertskap i de årene de trengs før de andre får plass hos seg.

Det er jo ikke noe i veien for at denne kompisen kan invitere til seg. Han bor ikke på en ettroms uten kjøkken, men hos foreldre som sikkert har langt mer plass og bedre kjøkken enn TS og samboeren. Kanskje synes foreldrene bare det er hyggelig at han inviterer på pinnekjøttmiddag en dag de skal på julebord eller annet?

TS og samboeren har allerede alle festene hos seg, og disse er det kanskje vanskeligere for hjemmeboende voksne å få lov til å arrangere. Men en middag i ordnede former, kan foreldrene kanskje gi lov til? Kan jo spørre, i alle fall. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er jo ikke plikt  å invitere andre hjem til pinnekjøtt middag? Vil ts sin kompis ha pinnekjøtt middag så får jo han invitere hjem til seg selv.  Ikke forvente at andre skal ta regningen for noe han selv har lyst til! Jeg hadde hvert fall ikke likt om en venn skulle mast seg til og invitert seg selv hit. 

Anonymkode: c7086...976

Nei nei, ingen plikt. Vil man ikke ha venner så kan man jo bare la være å gjøre en innsats.

Anonymkode: 66529...c16

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei nei, ingen plikt. Vil man ikke ha venner så kan man jo bare la være å gjøre en innsats.

Innsats er ikke at andre inviterer seg selv hos meg👀 litt rare folk. Det som er koselig for andre kan være stressende for andre. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Innsats er ikke at andre inviterer seg selv hos meg👀 litt rare folk. Det som er koselig for andre kan være stressende for andre. 

Er du syk? Å lage middag til tre-fire-fem personer bør ikke være en så stor sak altså. Du lager svært mye styr over noe som kunne vært ordnet på 20 sekunder. 

Anonymkode: 5683f...90c

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Er du syk? Å lage middag til tre-fire-fem personer bør ikke være en så stor sak altså. Du lager svært mye styr over noe som kunne vært ordnet på 20 sekunder. 

Hvorfor så nedlatende? Haha ja kanskje du kan komme bort og ordne? :)  Tar jo deg bare 20 sekunder

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Han inviterte seg ikke, han spurte. Det er sånn venner gjør. Det er ikke verre enn at du sier du ikke orker om det er så stressende for deg med spleiselag med venner i huset ditt. Men bare les denne tråden når vennene har egne hus og ikke gidder å involvere dere. For det er det som ofte skjer. Vennskap handler om å gjøre en innsats og dette er beste muligheten for vennegjengen til å samles slik livssituasjonene deres er nå. Tipper kompisen din hadde invitert hjem til seg om han hadde eget hus, men det har han ikke. Lykke til med den enorme avgjørelsen 😊

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor så nedlatende? Haha ja kanskje du kan komme bort og ordne? :)  Tar jo deg bare 20 sekunder

Tror du at det er å lage middag som tar 20 sek? Du store all verden! Det tar 20 sekund å si nei, det passer dessverre ikke å invitere til pinnekjøttmiddag, så det blir kun oss. Så lett kan det altså gjøres når man ikke er en umoden dramaqueen. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Tror du at det er å lage middag som tar 20 sek? Du store all verden! Det tar 20 sekund å si nei, det passer dessverre ikke å invitere til pinnekjøttmiddag, så det blir kun oss. Så lett kan det altså gjøres når man ikke er en umoden dramaqueen. 

Synes det er du som virker umoden. ‘My way or the high way…’ 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er du som virker umoden. ‘My way or the high way…’ 

Så du synes den umodne er hun som sier at HI kan velge å invitere eller si det ikke passer? Det er det alle voksne mennesker ville gjort. 

Jeg synes du gjør veldig mye ut av dette. At en venn som bor hjemme spør om dere kan ha en felles spleisemiddag hos dere som bor for dere selv og har god plass er da ikke frekt, det er et spørsmål. Du svarer ja eller nei.

Som mange andre her i tråden skjønner jeg ikke helt hvorfor du svarer nei, for å lage pinnekjøttmiddag til 6 er ikke mye mer styr enn å lage til 2, og vennen deres har jo sagt dere kan spleise på maten. Men du ønsker det ikke, og da svarer du at nei, det orker du dessverre ikke.

Anonymkode: 431fb...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...