Gå til innhold

Tillatelse til å dra på russetur?

Anbefalte innlegg

Russegruppa til min datter planlegger tur til Rhodos til sommeren. Dette vil være et såkalt russetreff der russ fra hele landet deltar. Ved avreise er det 14 dager til hun fyller 18 år. Ville dere latt henne reise?

Anonymkode: eff48...923

Fortsetter under...

Er så glad for at mine barn droppet den turen, det er både dyrt og ungdommene drikker seg sanseløs.

Det året mitt barn var russ, var det 2 som fekk slått ut tenner av andre ungdommer som bor der, en annen visste ikke hvor han var….. 

Men viss hun absolutt vil reise, hadde jeg ikke stoppet henne

Anonymkode: 227ce...00c

Annonse

Min sønn ble 18 i februar i år og hadde tenkt seg på den turen. Ene kompisen som ble 18 1 mnd etter turen fikk lov av sine foreldre. Så er det en stakkars kompis som er født i november som ikke fikk lov. Han var så lei seg. Ikke lett å være i den alderen, man går på skole og er jevnaldrende med alle i klassen men dato for fødsel skal bestemme. Endte med at ingen dro, men jeg hadde aldri sagt nei til en som fyller 18 to år senere. Hun blir jo ikke automatisk mer moden 14 dager senere, så hvis hun ikke får lov, er det kun for å vise at dere bestemmer. La henne få lov. 

Anonymkode: afb72...19e

Sønnen min var der også da han var russ, 18,5 år gammel og jeg holdt pusten hele uka. Nå har jeg sjansen til å nekte ettersom hun er mindreårig. Men skjønner jo at det blir forferdelig for henne, når de andre drar. Vanskelig dette.

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sønnen min var der også da han var russ, 18,5 år gammel og jeg holdt pusten hele uka. Nå har jeg sjansen til å nekte ettersom hun er mindreårig. Men skjønner jo at det blir forferdelig for henne, når de andre drar. Vanskelig dette.

HI

Nekter du så er du skikkelig kjip, og kommer nok til å ødelegge forholdet deres for lang tid fremover. 

Anonymkode: 19253...3da

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nekter du så er du skikkelig kjip, og kommer nok til å ødelegge forholdet deres for lang tid fremover. 

Anonymkode: 19253...3da

Selv om det tydeligvis ikke gjelder deg så er de aller fleste mor-datter forhold såpass stødige og stabile at de ikke blir «ødelagt» av at mor sier nei til en russetur til syden. Det er langt mer alvorlige ting enn et «nei» som ødelegger forhold mellom foreldre og barn. 

Anonymkode: 77a18...7ff

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Selv om det tydeligvis ikke gjelder deg så er de aller fleste mor-datter forhold såpass stødige og stabile at de ikke blir «ødelagt» av at mor sier nei til en russetur til syden. Det er langt mer alvorlige ting enn et «nei» som ødelegger forhold mellom foreldre og barn. 

Enig, men dette blir en mer å utføre makt man har fordi hun ikke er 18 før om 2 uker. To uker skal bestemme om hun får minner med alle vennene som drar eller ei. Dette er ikke basert på fornuft men kun fordi man har makten til å si nei. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Enig, men dette blir en mer å utføre makt man har fordi hun ikke er 18 før om 2 uker. To uker skal bestemme om hun får minner med alle vennene som drar eller ei. Dette er ikke basert på fornuft men kun fordi man har makten til å si nei. 

Mener at det mer er et tegn på fornuft å nekte barnet å reise på den slags tur....men, men vi er forskjellige!

Anonymkode: 2e613...080

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Grunnen til at jeg eventuelt sier nei et jo fordi jeg er livredd for at noe skal skje. Det hadde jeg vært om hun var 18 også, men ikke så mye jeg kan gjøre da. HI

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så årsaken til at noen sier nei er ikke basert på fornuft, men fordi man har lyst til å utøve makt? 
Heldigvis var det ikke spørsmål om en slik tur her, men jeg forstår godt at foreldre sier nei. Dette er ofte en fylletur og de aller fleste er ganske uerfaren med alkohol. Det er mange historier om ungdom som har drukket seg fulle og skadet seg, blitt frastælet verdisaker eller blitt utnyttet av andre. Det er fort gjort å komme bort fra vennene i lokaler med mye folk og man kan fint bli dopet ned og forsvinne for en periode selv om man prøve å passe på hverandre. Selv om det for mange er en fint tur, er det større risiko ved å reise på slike turer enn det er om vennegjengen hadde dratt på en vanlig sydenferie. På slike russeturer der det er mye alkohol som man er uerfaren med. Der man føler på mye frihet og føler at man er mer voksen enn man er og der en stor gruppe mennesker vet dette og venter i kulissene for å utnytte dette. Med så mye alkolhol kan det også bli gnisninger i gruppen som er vanskelig å reparerer så langt hjemmefra og når man lever så tett.

Anonymkode: 9c5f5...d20

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt er det basert på fornuft å bruke den muligheten man har til å nekte en ikke-myndig person på å dra på fyllefest til syden, med all den risikoen det innebærer. Man gjør det jo ikke for å være slem eller for å utøve makt, man gjør det for å beskytte.

Jeg hadde ikke nektet basert på de to ukene, men jeg hadde lagt ned stor innsats for å få henne til å bli hjemme. 

Om hun likevel valgte å reise hadde det kun vært med moralsk støtte hjemmefra, jeg hadde ikke bidratt med én krone. Er man voksen nok til å dra til utlandet, så får man stå for alle aspekt av turen. 

Anonymkode: 956cd...bf6

For å ha det helt klart, jeg skjønner det er fornuftig å si nei, og at man ønsker det! Jeg hadde samme tanker med mitt barn men han hadde allerede fylt 18 år nå.
Poenget er at det er 14 dager som utgjør at hun kan bestemme selv eller ei, og det å bruke disse 14 dagene mot henne mener jeg er å kjøre et maktløp. Hadde det vært noen mnd, hadde jeg syntes det hadde vært mer på sin plass å bruke denne retten som foreldre. Men når alle venner skal, og det er 14 dager det står på? Nei, da hadde jeg svelget den kamelen og sittet hjemme den uken nervøs, slik du var med førstemann. Men det er min ærlige mening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...