Gå til innhold

Hva er egentlig meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig meningen at det bare skal være jobb? Å få mat på bordet. 

Livet mitt består ihvetfall mest i jobb og hjem. Hva med deres? 

Anonymkode: 5cf05...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For kristne: å velge kjærligheten eller å velge vekk kjærligheten

For ateister: ingenting, livet er meningsløst, så dør du

Anonymkode: 331ce...cf4

Skrevet

De aller fleste av oss jobber 38-40 timer i uka. Hvis man regner at man sover 8 timer i døgnet er det 56 timer. Da er det opp til deg selv å gjøre det beste ut av resterende timer. 

Anonymkode: 96ca1...e07

Skrevet

Vi er et pattedyr, og meningen med livet til et pattedyr er å føre arten videre, altså formere seg, også dø.

Men, vi har litt for stor hjerne til vårt eget beste, og er ikke tilfreds med det, og må finne en mening utover det.

Hva din mening er er jo opp til deg. Noen fyller livet med religion, noen med kunst og musikk, noen med venner, noen med familie, noen med andre hobbyer, du må finne din greie.

Jobbe gjør vi for å tjene penger til tak over hodet og mat, noe som jo er nødvendig for å føre arten videre. Dødtid må du fylle med ting du finner meningsfullt.

Anonymkode: fc0b6...8fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For kristne: å velge kjærligheten eller å velge vekk kjærligheten

For ateister: ingenting, livet er meningsløst, så dør du

For noe tull. Jeg er ateist og livet mitt er meningsfullt, fylt med kjærlighet og glede. 

Anonymkode: c3edb...ac1

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

For noe tull. Jeg er ateist og livet mitt er meningsfullt, fylt med kjærlighet og glede. 

Ja, men det er subjektivt. Det ateistiske livssyn er at mennesket bare er en tilfeldighet, på lik linje med gråstein. Der er like meget mening bak menneskets eksistens, slik det ateistiske livssyn ser det, som det er bak gråsteinens eksistens.

All "mening" som tillegges menneskets eksistens, slik ateismen ser det, er illusorisk, et bedrag.

Det nytter ikke å kverulere med meg. Du vet jeg har rett. La det ligge.

Skrevet

Det er vel egentlig så viktig hva som er meningen med livet. Folk vil svare ulikt på det, og ingen vet svarer uansett.

Realiteten er at dubhar nå fått dette livet, og det er utelukkende opp til deg hva du vil gjøre med det. De aller fleste må jobbe, ikke bare for å overleve, men for å ha ressurser til å leve et så godt liv som mulig. Da gjelder det å finne en jobb man trives i,  hvert fall en som ikke dreper livsgnisten. Utover det står du fritt til å fylle livet ditt med ting som gir deg energi og glede. 

Anonymkode: f94bf...840

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det egentlig meningen at det bare skal være jobb? Å få mat på bordet. 

Livet mitt består ihvetfall mest i jobb og hjem. Hva med deres? 

Det er ditt valg. Jeg velger å fylle livet med gode opplevelser. 

Skrevet

Livet er dritt. Ferdig snakket 

Anonymkode: d291d...96b

Skrevet

Det er ingen mening med livet. Man blir født, lever et liv og dør. Thats it. 

Mennesker er forresten den eneste arten på denne planeten som betaler for å leve her…

Anonymkode: 67938...fa7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mennesker er forresten den eneste arten på denne planeten som betaler for å leve her…

Vi betaler jo ikke for å leve her mer enn andre dyr, vi bare gjør ting annerledes. Som alle dyr trenger vi mat. Dyrene finner mat selv enten ved å beite eller ved å jakte. Innad i flokken kan de dele og de kan stjele bytte fra andre dyr eller være ådselsetere. Vi mennesker har har funnet opp byttemiddel. Vi gjør forskjellig arbeid og har byttemiddel slik at vi skal få mat selv om vi selv ikke jakter direkte eller selv har dyr eller planter man kan spise. Vi betaler dermed ikke for å leve her, men for objekter (f.eks. mat) og tjenester vi ikke selv står for. 

Anonymkode: 27f79...21d

Skrevet

Takk for alle svar! 

Kjekt å høre deres tanker her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, men det er subjektivt. Det ateistiske livssyn er at mennesket bare er en tilfeldighet, på lik linje med gråstein. Der er like meget mening bak menneskets eksistens, slik det ateistiske livssyn ser det, som det er bak gråsteinens eksistens.

All "mening" som tillegges menneskets eksistens, slik ateismen ser det, er illusorisk, et bedrag.

Det nytter ikke å kverulere med meg. Du vet jeg har rett. La det ligge.

Må være fantastisk å være så sikker på at man har rett og at alle som ikke tror på det samme som deg tar feil. Lite empatisk, men sikkert deilig.

Anonymkode: 137ea...351

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Må være fantastisk å være så sikker på at man har rett og at alle som ikke tror på det samme som deg tar feil. Lite empatisk, men sikkert deilig.

Anonymkode: 137ea...351

Jeg er ikke mer sikker på at jeg har rett om det enn du er sikker på at du har rett i at jorden er en klode. Selvfølgelig er det mulig å ta feil. Men først og fremst må det diskuteres. Dette er dog ikke tråden for å diskutere filosofi, dette er tråden for å fortelle HI hva som er meningen med livet. Jeg har forklart hva meningen er med livet ut fra ateisme og ut fra kristendom. Jeg er ikke her for kverulanter som deg sin skyld.

Ellers må det være fantastisk å være så sikker som du er på at du har rett og at alle som ikke tror på det samme som deg tar feil. Lite empatisk, men sikkert deilig.

Skrevet

Hvem skal det h mening for. Jeg er kristen. Jeg tror det finnes en gud som har skapt verden. Livet har mening når man er med på å oppfylle gudene plan. En som ikke er relligioøs vil ikke ha den dimensjonen. 

Anonymkode: dc9e9...73c

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

1. For de fantasiløse som ikke ser mulighetene livet byr på blir det slik.
  2. Det er politikerne som har fått det for seg at vi eier jordkloden, og at vi har et vaktmesteransvar. (Som om ikke jordkloden klarer seg utmerket godt, for ikke å si mye bedre, uten oss mennesker)

Anonymkode: 5b04f...106

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hva mener du med at vi betaler for å leve her?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvem skal det h mening for. Jeg er kristen. Jeg tror det finnes en gud som har skapt verden. Livet har mening når man er med på å oppfylle gudene plan. En som ikke er relligioøs vil ikke ha den dimensjonen. 

Hvilken plan? Hvis gud er allmektig, hvorfor får han da ikke bare "planen" til å skje? Hvorfor må han la det gå tusenvis av år? 

Skrevet

Jeg er i den berømmelige livstrøtte fasen av livet, 40-årene. Det er ingen mening utover at vi skal reprodusere oss, men så tuller vi det så til for oss selv at fremtiden ikke ser så lys ut lengre for de neste generasjonene. Med tanken om det var så lurt å sette barn til denne verden, forsvinner også litt av meningen. 

En får heller forsøke å gjøre det så trivelig som mulig mens en er her.. 

Anonymkode: 04523...c12

Skrevet

Akkurat nå har jeg flere jobber å er da ikke hjemme før 19-19.30. Å så er det ikke mange timene før jeg må legge meg igjen for å få nok søvn til neste dag. Føler ikke egentlig dette er noe liv å leve. Det er deilig med ekstra penger selvfølgelig,men syns ikke det er verdt det når livet plutselig bare handler om jobb omtrent. Fra Januar skal jeg ha normale arbeidstider igjen å det kommer til å bli så utrolig deilig!

Så til neste år vil meningen med livet være å tilbringe mer tid med barnet mitt og kjæresten,så skape fine minner sammen ❤️

Anonymkode: 654ef...b4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.11.2024 den 18.44):

Livet er dritt. Ferdig snakket 

Anonymkode: d291d...96b

Dette

Anonymkode: 4b976...427

Skrevet

"Meningen med livet er at vi skal forplante oss" - dette er en subjektiv påstand. Med andre ord, dette kan ikke bevises objektivt. Det er fullt mulig å komme med oppfølgende subjektive påstander som at, "men hvis vi ikke forplanter oss så dør menneskeheten ut". Og? Det er helt subjektivt å se på det som negativt - eller positivt. Der er ingen objektiv standard for at det er galt.

Dette med at "meningen med livet er å få sæd i livmoren som befrukter egget som er der", er en påstand uten objektiv grunn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.11.2024 den 19.58):

Vi betaler jo ikke for å leve her mer enn andre dyr, vi bare gjør ting annerledes. Som alle dyr trenger vi mat. Dyrene finner mat selv enten ved å beite eller ved å jakte. Innad i flokken kan de dele og de kan stjele bytte fra andre dyr eller være ådselsetere. Vi mennesker har har funnet opp byttemiddel. Vi gjør forskjellig arbeid og har byttemiddel slik at vi skal få mat selv om vi selv ikke jakter direkte eller selv har dyr eller planter man kan spise. Vi betaler dermed ikke for å leve her, men for objekter (f.eks. mat) og tjenester vi ikke selv står for. 

Anonymkode: 27f79...21d

Men. Vi mennesker.. har vi ikke dette byttemiddelet tilgjengelig for å skaffe oss mat og bolig, så får vi det ikke. For reglene sier at vi ikke kan få ut i skogen og drepe et dyr fordi vi er sultne. Vi kan ikke plante grønnsaker på et område vi ikke selv eier. Vi er den eneste arten som bestemmer at vi må jobbe for å tjene penger, betale for å ha et sted å bo, og har vi ikke råd til det, så føler vi oss mislykket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med at vi betaler for å leve her?

Bor du gratis på kloden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...