Gå til innhold

Tentamen i engels, 8. trinn

Anbefalte innlegg

Har en gutt som går i 8. trinn som skal ha engelsktentamen i morra. Han er så stressa for han vet ikke hva han skal øve på, så han sitter og pugger verbformer.

Er det noen som vet hvordan tentamen i engelsk pleier å være utformet i 8. trinn, og hvordan man bør forberede seg? Er det ikke stort sett å produsere tekst?

Anonymkode: 2ca4c...637

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451081-tentamen-i-engels-8-trinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han hadde vel forberedelse til tentamen på skolen før helga?

Min erfaring er at de går gjennom det de bør kunne på forberedelsesdagen, det er ikke lagt opp så de skal sitte og pugge hjemme kvelden før.

Spurte datteren min her nå, og hun sier de får oppgaver, også må de skrive en lengre tekst. Jeg spurte hva slags oppgaver, om det er noe de må lære seg før tentamen, og hun svarte at det var det ikke. De får oppgaver for å vise at de klarer skrive setninger på engelsk, de må lese en liten tekst og forklare med egne ord hva de mente her o.l.

Anonymkode: 079d8...d05

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han hadde vel forberedelse til tentamen på skolen før helga?

Min erfaring er at de går gjennom det de bør kunne på forberedelsesdagen, det er ikke lagt opp så de skal sitte og pugge hjemme kvelden før.

Spurte datteren min her nå, og hun sier de får oppgaver, også må de skrive en lengre tekst. Jeg spurte hva slags oppgaver, om det er noe de må lære seg før tentamen, og hun svarte at det var det ikke. De får oppgaver for å vise at de klarer skrive setninger på engelsk, de må lese en liten tekst og forklare med egne ord hva de mente her o.l.

Anonymkode: 079d8...d05

Jada, de har forberedt seg, men han stoler liksom ikke på at det ikke kommer noen overraskelser hvis du skjønner, så han får panikk og begynner å pugge hva «presens partisipp» er på engelsk osv, altså sånne merkelige detaljer, og så går han helt i kjelleren når han ikke finner ut av det eller husker det…

Takk for svar, jeg mener også å huske fra jeg gikk på skolen (for leeenge siden) at det stort sett var å produsere tekst, og kanskje noen lytteoppgaver. Jeg prøver å roe ham ned med dette (han skriver godt engelsk), men han har gått helt i panikklås.

Du får trøste han med at karakteren ikke er så viktig. Han har god tid til å justere seg inn for å få en god karakter på vitnemålet. Går helt fint selv om han gjør det dårlig på ei prøve. Det viktigste er å gjøre så godt han kan. 🩵

Anonymkode: 51a85...ccb

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du får trøste han med at karakteren ikke er så viktig. Han har god tid til å justere seg inn for å få en god karakter på vitnemålet. Går helt fint selv om han gjør det dårlig på ei prøve. Det viktigste er å gjøre så godt han kan. 🩵

Anonymkode: 51a85...ccb

Han kommer til å få en god karakter, han et veldig flink i faget. Problemet et at han går helt i kjelleren i forkant fordi han krisemaksimerer og innbilder seg at han ikke er forberedt fordi han ikke har pugga hva «pluskvamperfektum» er på engelsk om du skjønner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...