Gå til innhold

Hvordan velge riktig pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Jeg handlet Jacobs pinnekjøtt i går, fordi det kom best ut i test. Valgte et som så ganske friskt ut i fargen, litt burgunder rosa men leser nå at da er det ikke tørket lenge nok. Skal det være grålig? Dette kjøttet er urøkt, men aner ikke om det da er gitt at det er saltet. Noen som vet litt om dette?

Anonymkode: 35d78...b8a

Fortsetter under...

Det er mye smak og behag. Noen vil ha det mer salt enn andre, noen vil ha det røkt, noen vil ha det urørt, noen vil ha det hardt tørket, andre vil ha det mindre tørket. Så lenge du vanner det ut godt nok og damper det lenge nok blir det som regel bra.

Anonymkode: a6265...466

Fargen endres om kjøttet er tilsatt farge eller ikke, så det er ikke vesentlig. Noen leverandører tilfører farge for at det skal bli litt mer rosa, de som ikke gjør det har gråere kjøtt. Det påvirker ikke smaken, bare utseende.

Personlig liker jeg urøkt best, men det er rett og slett smak og behag. Saltet er det uansett om det er røkt eller ikke.

Når du kjøper pinnekjøtt rister du litt på esken og ser at du får biter som har greit med kjøtt, men også litt fett og bein. 

En av de aller viktigste tingene er at du må sjekke om vakumet er der, for skarpe benbiter kan lage et bittelite hull i plasten, og da blir smaken harsk og ikke veldig godt. Klem lett på pakken og kjenn at ikke noe luft går ut av pakka, da er det gjerne fint.

Ikke stol 100% på testene heller, det kan være mye tilfeldigheter. Jeg så en test forrige dagen hvor Xtra sitt billige pinnekjøtt vant, og Henriettes kom langt ned, men det er ikke lenge siden jeg leste en annen test hvor Henriettes kom på topp....

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/billigste-overrasker-klart-best/17187184/

Anonymkode: ddf8a...3a1

Vi spiste urøkt fra Vossakjøtt i går. Det vant årets test i Nettavisen og fikk 5 i testen linket til i innlegget over. Det var super bra pinnekjøtt, og skal kjøpes inn til julaften. Kjøpte det på Kiwi 👍🏻

Anonymkode: 54f8d...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...