Gå til innhold

Dritings 18 åring, truet med å slå

Anbefalte innlegg

Min sønn ble 18 år i år. Han er sjelden ute å drikker, men i dag dro han ut med venner. For en time siden kom to av vennene hans hjem med ham da han var overstadig beruset, de ville passe på at han kom trygt hjem. ❤️

Han klarte nesten ikke å stå eller prate, fikk han inn på badet med hodet over doskålen. Søstreren på 15 våknet av styret og kom inn for å se hva som skjedde. Hun fniste over at broren var så full, og jeg lo og litt. Da snudde han seg og spyttet på henne! Så truet han med å slå oss begge to, flere ganger. Jeg og hun gikk ut så hun fikk kledd av seg klærne før hun gikk og la seg. 

Det er ingen vits å ta dette med han nå, han er alt for full og kverulerer med meg. Jeg jatter med han, og har sagt at jeg går og legger meg. Men jeg er ikke veldig happy med at han spytter og truer med vold. Dette er veldig ulikt han, og han reagerte nok på at vi lo. Jeg tror ikke han kommer til å huske dette i mårn. Men jeg har tenkt å sette krav til at sånn kommer han faktisk ikke hjem flere ganger, da får han finne en annen plass å bo. Jeg er ikke interessert i at vi skal bli spytta på og truet, selv om han er så full at han ikke vet hva han gjør. Da får han faktisk la være å drikke om han ikke greier å styre seg. Innspill?

Anonymkode: 948f4...086

Fortsetter under...

Enig, det er HELT uaktuelt å true med vold. Samt spytte. 

Og du kan oppfordre til å sove hos en kompis om han skal "på fylla"

Men jeg ville aldri sagt at han ikke får komme hjem, uansett situasjon. Han var overstadig beruset (ingen unnskyldning) og søsteren lo av han. Selv om han IKKE skal true med vold, uansett tilstand, var vel alkoholinntaket nå en utløsende faktor. Hva om han legger seg på en benk, eller velger å sove over hos de han absolutt ikke burde sove hos, bare fordi han vet han ikke får dra hjem?

Han er en snill gutt, som du sier. La oss håpe at dette var første og absolutt siste gang han oppfører seg slik! 

Men ja, jeg ville absolutt fortalt han om situasjonen. 

Anonymkode: 2a5f4...2ff

Nei, han skal ikke føle han ikke kan komme hjem når han har drukket. Jeg mente at om dette blir en vane, så tør jeg ikke ha han boende her da jeg har to yngre tenåringer her som skal slippe å bli truet.

Jeg håper også det var en engangssituasjon, dette er helt ualseptabelt. Jenta mi ble redd for at han skulle slå meg når hun gikk å la seg. Men ja han er egentlig en snill gutt. Jeg må finne en måte å ta dette opp med han, uten at han føler han ikke kan komme hjem om natta, men sånn at han forstår at dette kan han ikke gjøre.

HI

Ja, det er helt uakseptabelt, men det vet du allerede. Jeg tenker at han kanskje tar det opp selv når han har sovet av seg rusen. Om ikke må du. 

Har selv et familiemedlem som endrer helt oppførsel ved inntak av brennevin, et par pils derimot går helt fint. Så kanskje samtalen bør handle litt om hva han fikk i seg og at det er noe han faktisk må holde seg unna i fremtiden? Det her trenger ikke bli et problem hvis han lærer av det, men om det gjentar seg, da gjør du nok riktig i å sette grenser for å ivareta de andre som er mindreårig. Men hør og se an litt hva han selv sier og tenker når han våkner i dag, kanskje? Lykke til, det der var en kjip situasjon. 

Anonymkode: 31723...5e0

Han er ung og kommer til å gå på flere smell. Du må ikke finne på å true med noe som helst før du vet at dette ikke er en engangshendelse. 

Snakk alvorlig med han, forklar at han ikke kan utsette småsøsken for en slik opplevelse og snakk om hva som kunne skjedd om kameratene ikke tok vare på han. Det er vinter og kaldt, i tillegg er det ikke bare jenter som blir utnyttet i fylla (og ellers). 

Om det derimot skjer flere ganger så er det helt innafor å snakke om å flytte for seg selv. Ditt hus, dine regler. 

Anonymkode: aa8bd...e77

Det der er faktisk veldig alvorlig. Å spytte (!!!) på lillesøstra si og true med vold… det er så uendelig langt forbi akseptabel oppførsel. Han her blir vel en sånn som denger dama si når han er full. Sorry, men «snille gutter» gjør ikke sånn, det er i fylla personligheten kommer frem.

Jaja, du som mamma kommer til å forsvare ham med hud og hår, og det er forståelig. Men han der hadde aldri fått vært beruset i mitt hjem så lenge jeg hadde andre unge i hus.

Anonymkode: 914fb...203

Annonse

Tenker det er veldig farlig å si at han ikke får komme hjem når han er for full. Kompisene bor vel heller ikke alene enda, så da ender han fort i en grøft.

Ville absolutt tatt opp truslene med han. Jeg ville også tatt opp med søsteren at det er veldig lite hyggelig å gjøre narr av noen i en sårbar situasjon, og at hum må lære seg når hun skal trekke seg stille og rolig tilbake.

Anonymkode: 3324d...fb6

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det der er faktisk veldig alvorlig. Å spytte (!!!) på lillesøstra si og true med vold… det er så uendelig langt forbi akseptabel oppførsel. Han her blir vel en sånn som denger dama si når han er full. Sorry, men «snille gutter» gjør ikke sånn, det er i fylla personligheten kommer frem.

Jaja, du som mamma kommer til å forsvare ham med hud og hår, og det er forståelig. Men han der hadde aldri fått vært beruset i mitt hjem så lenge jeg hadde andre unge i hus.

Jaja, bra at du ikke tar av med krisemaksimering i hvert fall. 

Det er ikke høy terskel for å gjøre feil i ditt hjem, skjønner jeg. 

Og nei, vold er aldri akseptabelt og om en voksen person hadde oppført seg slik hadde det ikke vært noen kjære mor og anmeldelse hadde vært på sin plass. Men en ung gutt som er uerfaren med å drikke og som har tabbet seg ut én gang skal jammen ikke bli stemplet som fremtidig kvinnemishandler og dømt til evig skam. 

Man får selvsagt en sjans til å gjør opp for seg og om det tas lærdom av situasjonen så er det faktisk ingen stor sak. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jaja, bra at du ikke tar av med krisemaksimering i hvert fall. 

Det er ikke høy terskel for å gjøre feil i ditt hjem, skjønner jeg. 

Og nei, vold er aldri akseptabelt og om en voksen person hadde oppført seg slik hadde det ikke vært noen kjære mor og anmeldelse hadde vært på sin plass. Men en ung gutt som er uerfaren med å drikke og som har tabbet seg ut én gang skal jammen ikke bli stemplet som fremtidig kvinnemishandler og dømt til evig skam. 

Man får selvsagt en sjans til å gjør opp for seg og om det tas lærdom av situasjonen så er det faktisk ingen stor sak. 

Eh… i mitt hjem er terskelen såpass lav at det er uakseptabelt å spytte på andre og true med vold ja.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Eh… i mitt hjem er terskelen såpass lav at det er uakseptabelt å spytte på andre og true med vold ja.

Er den virkelig så lav at du kaster ut ungene dine om de gjør det en gang?

Anonymkode: d5a1e...6b9

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er helt enig. Jeg har faktisk aldri opplevd at noen har blitt «sånn» (aggressiv, ekkel, truende, og gjerne voldelig) i fylla som en engangshendelse. De som blir «sånn» i fylla, blir det stort sett hver gang de blir fulle nok. Utrolig ubehagelige folk å ha med å gjøre. 
Han er 18 år, og da er det sikkert ikke akkurat første møte med alkohol. HI bør ta en alvorlig prat med sin sønn, og håpe han skjønner alvoret. 

Anonymkode: 32989...7a9

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Selvsagt er det uakseptabelt. Har du sett noen hevde noe annet?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig. Jeg har faktisk aldri opplevd at noen har blitt «sånn» (aggressiv, ekkel, truende, og gjerne voldelig) i fylla som en engangshendelse. De som blir «sånn» i fylla, blir det stort sett hver gang de blir fulle nok. Utrolig ubehagelige folk å ha med å gjøre. 
Han er 18 år, og da er det sikkert ikke akkurat første møte med alkohol. HI bør ta en alvorlig prat med sin sønn, og håpe han skjønner alvoret. 

Det har jeg faktisk opplevd både med brødrene mine og det som nå er mannen min. Vi ble kjærester som 16 åringer og en gang vi kranglet i fylla, vi var vel 18-19 år, så dyttet han/kastet meg i veggen så jeg fikk vondt. Dagen etter hadde vi en lang samtale hvor jeg sa at om han noen gang var voldelig eller truende mot meg igjen så ble det slutt på dagen, uansett grunn. 30 år etter er vi fremdeles sammen og han har aldri vært i nærheten av å legge hånd på meg igjen. 

Brødrene mine har også hatt episoder hvor de har mistet kontrollen i fylla, noe som skremte dem såpass at de passer godt på å aldri komme til det stadiet igjen. 

Så min svogerforskning er at også menn evner å regulere seg selv om de tabber seg ut én gang. 

Det var da voldsomt til reaksjon! Så big deal er det ikke. 

Ta en liten prat med han i dag, kort og enkelt, ikke utsett han for "avhør" eller timesvis med moral. Det holder lenge med å si at verken trusler eller spytting, eller annen idiot-oppførsel, er akseptabelt, og at du regner med at han forstår det. 

De aller fleste av oss har gjort noe dumt i fylla en gang eller to. Vi har lært av tabbene, og  stort sett blitt fornuftige voksne. 

Anonymkode: 86975...184

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det har jeg faktisk opplevd både med brødrene mine og det som nå er mannen min. Vi ble kjærester som 16 åringer og en gang vi kranglet i fylla, vi var vel 18-19 år, så dyttet han/kastet meg i veggen så jeg fikk vondt. Dagen etter hadde vi en lang samtale hvor jeg sa at om han noen gang var voldelig eller truende mot meg igjen så ble det slutt på dagen, uansett grunn. 30 år etter er vi fremdeles sammen og han har aldri vært i nærheten av å legge hånd på meg igjen. 

Brødrene mine har også hatt episoder hvor de har mistet kontrollen i fylla, noe som skremte dem såpass at de passer godt på å aldri komme til det stadiet igjen. 

Så min svogerforskning er at også menn evner å regulere seg selv om de tabber seg ut én gang. 

Tror du ikke, som du selv sier, at det er nettopp fordi de har forstått alvoret, og passet på å ikke komme til det stadiet igjen? Mulig jeg formulerte meg klønete, men jeg tror faktisk vi mener det samme. Men hvis det blir tatt lett på, som pytt pytt, sånt skjer i fylla, så vil vedkommende gjøre det samme igjen og igjen, fordi de ikke stopper å drikke i tide.

Noen mennesker endrer personlighet når de drikker mye. 

Det kan godt hende at han er en som gjør det. 

Jeg kjenner folk som har sluttet å drikke eller ikke drikker så mye fordi de ikke liker den personen de blir når de drikker. 

Det betyr ikke at "deres egentlige personlighet" kommer til overflaten. Men dette er en del av noe de har inni seg, det kan nok være. 

Tenker at dette kan være en vekker for sønnen din, det kan jo godt tenkes at han ikke vil være en sånn fyr som risikerer å slå til noen. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Min sønn ble 18 år i år. Han er sjelden ute å drikker, men i dag dro han ut med venner. For en time siden kom to av vennene hans hjem med ham da han var overstadig beruset, de ville passe på at han kom trygt hjem. ❤️

Han klarte nesten ikke å stå eller prate, fikk han inn på badet med hodet over doskålen. Søstreren på 15 våknet av styret og kom inn for å se hva som skjedde. Hun fniste over at broren var så full, og jeg lo og litt. Da snudde han seg og spyttet på henne! Så truet han med å slå oss begge to, flere ganger. Jeg og hun gikk ut så hun fikk kledd av seg klærne før hun gikk og la seg. 

Det er ingen vits å ta dette med han nå, han er alt for full og kverulerer med meg. Jeg jatter med han, og har sagt at jeg går og legger meg. Men jeg er ikke veldig happy med at han spytter og truer med vold. Dette er veldig ulikt han, og han reagerte nok på at vi lo. Jeg tror ikke han kommer til å huske dette i mårn. Men jeg har tenkt å sette krav til at sånn kommer han faktisk ikke hjem flere ganger, da får han finne en annen plass å bo. Jeg er ikke interessert i at vi skal bli spytta på og truet, selv om han er så full at han ikke vet hva han gjør. Da får han faktisk la være å drikke om han ikke greier å styre seg. Innspill?

Ingen tror vel at dette er akseptabel oppførsel. Men han er 18 år, og kommer sikker til å gå på flere smeller i åra som kommer. Det kommer antagelig søstra til å gjøre også. 

De aller aller fleste ungdommer som inntar alkohol opplever å drikke for mye en eller flere ganger. Du burde rose han og kameratene for at de passer på hverandre når noe sånt skjer. Og forsikre de om at det fortsatt er trygt å komme hjem selv om man har driti seg ut! 

Å oppleve at både mor og søster står å ler av han er jo ganske nedverdigende. Mulig dere synes det var morsom - han synes garantert ikke det. 

Anonymkode: 01e24...0e4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingen tror vel at dette er akseptabel oppførsel. Men han er 18 år, og kommer sikker til å gå på flere smeller i åra som kommer. Det kommer antagelig søstra til å gjøre også. 

De aller aller fleste ungdommer som inntar alkohol opplever å drikke for mye en eller flere ganger. Du burde rose han og kameratene for at de passer på hverandre når noe sånt skjer. Og forsikre de om at det fortsatt er trygt å komme hjem selv om man har driti seg ut! 

Å oppleve at både mor og søster står å ler av han er jo ganske nedverdigende. Mulig dere synes det var morsom - han synes garantert ikke det. 

Anonymkode: 01e24...0e4

At de ler av ham, må han tåle.  Så sant de ikke fortsetter å le og dra det fram igjen.  Han kommer antageligvis til å huske det en gang, så pytt, pytt.  En alvorsprat dagen etter når han er edru og over den verste hang-over'n er absolutt på sin plass.  Men som du skriver her:  Det aller viktigste, eller rett og slett ALLER viktigste er at han (og vennene hans og søsknene også) vet at det alltid er trygt å komme hjem i en sånn situasjon.  Kanskje til og med at det er trygt å ta venner med hjem om ikke vennen selv har et hjem hvor det er trygt å komme hjem til. Det kan redde liv. 

Anonymkode: 346c8...293

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At de ler av ham, må han tåle.  Så sant de ikke fortsetter å le og dra det fram igjen.  Han kommer antageligvis til å huske det en gang, så pytt, pytt.  En alvorsprat dagen etter når han er edru og over den verste hang-over'n er absolutt på sin plass.  Men som du skriver her:  Det aller viktigste, eller rett og slett ALLER viktigste er at han (og vennene hans og søsknene også) vet at det alltid er trygt å komme hjem i en sånn situasjon.  Kanskje til og med at det er trygt å ta venner med hjem om ikke vennen selv har et hjem hvor det er trygt å komme hjem til. Det kan redde liv. 

Han komme antageligvis IKKE til å huske det...

Ja, den oppførselen er helt uakseptabel. 

Hadde det vært gutten min tror jeg jeg hadde spurt når han kommer opp litt utover dagen om har husker at han kom hjem i natt og hva som skjedde.
Det gjør han mest sannsynlig ikke.
Hadde fortalt han at du hjalp han på badet for å spy noe som vekket "navn på lillesøster" som kom for å se hva som foregikk.
At han spyttet henne i fjeset og truet med å slå dere begge.
For å så oppfordre han til kanskje å drikke litt mindre neste gang.

Anonymkode: 130d5...40f

Det å reagere med spytting og voldstrusler fordi man blir fornærmet er et faresignal man må ta på alvor. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, det å laste han ut ville sittet langt inne siden han er eget kjøtt og blod men jeg hadde nok ikke slappet av i hans nærvær igjen. Dette ville iballe fall fått konsekvenser.

Hadde det vært en partner som gjorde slikt er saken klar, da ville det vært slutt oå flekken. 

Anonymkode: dc6a0...8bd

Mange som vil unnskylde gutten her, og beskytte han. Men jeg mener HI gjør rett. For hva lærer datteren hennes hvis den som truer med vold bare tilgis? 
Her har HI en mulighet til både sette en grense for sin sønn, og signalisere til sin tenåringsdatter at hun ikke skal tåle vold eller trusler på noe som helst vis.

Heldigvis, så har de fleste gutter og menn evnen til å se seg selv i speilet og bestemme seg for hvem de ikke har lyst til å være, og selv regulerer godt videre i livet. Den sjansen får 18-åringen nå, og hvis det stemmer at han av natur er en snill fyr, så kommer han til å ta det rette valget.

Anonymkode: 54db5...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...