Anonym bruker Skrevet 23. november #1 Del Skrevet 23. november Jeg vil lese meg opp på ting, men jeg greier ikke lese bøker eller høre på podkaster. Rastløs og eier ikke konsentrasjon. Å ligge å scrolle på telefonen før jeg starter dagen i helgene er deilig, men i stedet for hjernedød scrolling så skal jeg tilegne meg ny kunnskap. Hva vil DU lære mer om? Trenger alt av tips 🙂 Anonymkode: d4195...cd4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november #2 Del Skrevet 23. november Du leser dårligere og med dårligere utbytte på skjerm. Anonymkode: 8ffaa...b51 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/#findComment-150159080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november #3 Del Skrevet 23. november Idunn - Din plattform for fag og forskning Anonymkode: 5f899...95f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/#findComment-150159081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november #4 Del Skrevet 23. november Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Idunn - Din plattform for fag og forskning Anonymkode: 5f899...95f Litt heavy start, men lagrer den til jeg har kommet litt godt i gang 🙂 Anonymkode: d4195...cd4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/#findComment-150159086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november #5 Del Skrevet 23. november Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du leser dårligere og med dårligere utbytte på skjerm. Anonymkode: 8ffaa...b51 Mulig du gjør det, men hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg ikke gjør det. Anonymkode: d4195...cd4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/#findComment-150159087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november #6 Del Skrevet 23. november Jeg er innom forskning.no hver dag, og bruker artikler der som springbrett til å lese mer om saker som interesserer meg, enten med at jeg leser linker i artiklene, eller at jeg søker på temaet selv. Det er forresten en treningssak å konsentrere seg! Jeg har to ganger i livet vært nødt til å trene opp igjen konsentrasjon og hukommelse, og holder på med tredje runde nå (hodeskade en gang, sykdom to ganger). Etter hodeskaden hadde jeg veldig dårlig evne til konsentrasjon og husket dårligere enn en amøbe, føltes det som. Men jeg jobbet målbevisst for å bli bedre. Enig med den over som nevner at skjerm er en dårlig løsning i så måte. Jeg tok frem gamlemetoden, papir og blyant, skrev ned ting xx antall ganger for å memorere dem, jeg så utfordret meg selv til å huske det samme over litt tid, hvor lenge jeg skulle huske det økte etterhvert. Så ble det mer omfattende utfordringer. Etterhvert leste jeg mer bøker, mer krevende bøker, og til slutt kunne jeg begynne å studere igjen på det som er et ganske tøft studium. Så konsentrasjon og hukommelse er i stor grad trenbart, så lenge man ikke har en varig hodeskade eller utviklingsforstyrrelse, men selv da kan man få fremgang med riktig trening. Og når man ser at man mestrer litt og litt mer, da vil man også finne mer ro i det å konsentrere seg og rastløshet vil gjerne reduseres tilsvarende. Jeg har satt meg inn i fiskeoppdrett, gruvedrift i Norge og dumping av gruveavfall i sjø og hva det gjør for miljøet, jeg har les om beskyttelse av verneverdig skog, har lest typiske høyest og lavest og annet i verden, har lest om enkelte klassiske komponister eller andre musikere etter å ha hørt musikk som jeg har likt, men ikke visst noe om. Har lest om helt lokale saker som jeg har forsøkt å lære mer om. Hvordan bli xx laget. Hvem fant opp yyy. Fugler i nærmiljøer og lydene de lager. Osv. osv. Anonymkode: 9a978...605 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/#findComment-150159090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. november #7 Del Skrevet 23. november Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg er innom forskning.no hver dag, og bruker artikler der som springbrett til å lese mer om saker som interesserer meg, enten med at jeg leser linker i artiklene, eller at jeg søker på temaet selv. Det er forresten en treningssak å konsentrere seg! Jeg har to ganger i livet vært nødt til å trene opp igjen konsentrasjon og hukommelse, og holder på med tredje runde nå (hodeskade en gang, sykdom to ganger). Etter hodeskaden hadde jeg veldig dårlig evne til konsentrasjon og husket dårligere enn en amøbe, føltes det som. Men jeg jobbet målbevisst for å bli bedre. Enig med den over som nevner at skjerm er en dårlig løsning i så måte. Jeg tok frem gamlemetoden, papir og blyant, skrev ned ting xx antall ganger for å memorere dem, jeg så utfordret meg selv til å huske det samme over litt tid, hvor lenge jeg skulle huske det økte etterhvert. Så ble det mer omfattende utfordringer. Etterhvert leste jeg mer bøker, mer krevende bøker, og til slutt kunne jeg begynne å studere igjen på det som er et ganske tøft studium. Så konsentrasjon og hukommelse er i stor grad trenbart, så lenge man ikke har en varig hodeskade eller utviklingsforstyrrelse, men selv da kan man få fremgang med riktig trening. Og når man ser at man mestrer litt og litt mer, da vil man også finne mer ro i det å konsentrere seg og rastløshet vil gjerne reduseres tilsvarende. Jeg har satt meg inn i fiskeoppdrett, gruvedrift i Norge og dumping av gruveavfall i sjø og hva det gjør for miljøet, jeg har les om beskyttelse av verneverdig skog, har lest typiske høyest og lavest og annet i verden, har lest om enkelte klassiske komponister eller andre musikere etter å ha hørt musikk som jeg har likt, men ikke visst noe om. Har lest om helt lokale saker som jeg har forsøkt å lære mer om. Hvordan bli xx laget. Hvem fant opp yyy. Fugler i nærmiljøer og lydene de lager. Osv. osv. Anonymkode: 9a978...605 Takk for tips, det skal jeg sjekke ut 🙂 Jeg forstår at dette er ment som et godt råd, og jeg er takknemlig for det. Men ift det at mobil er et dårlig valg, så gjelder det ikke for meg. Jeg klarer overhodet ikke å lese bøker, og podkast blir som bakgrunnsstøy. Jeg oppfatter 1% av det som blir sagt. For meg fungerer det å lese litt her og der og hvor og når son helst. Jeg slapper veldig av når jeg ligger og leser på telefonen, selv om det ikke er vanlig. Feks får vi ofte beskjeder fra skolen både på mail og i papirform. Papiret kan jeg bare kaste, mens mailen blir lest mens jeg tar en kaffekopp om morgenen. Fungerer SÅ bra. Jeg har forøvrig ADHD og en mindre hjerneskade etter en ulykke. Det er sikkert mulig å trene opp konsentrasjonen, men det er ikke er mål per nå. Målet er å tilegne meg kunnskap på en måte som jeg vet fungerer for meg trenger bare tips slik at jeg kommer bedre i gang. Anonymkode: d4195...cd4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451063-trenger-lesetips-ikke-b%C3%B8ker-men-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-nett-for-%C3%A5-f%C3%A5-mer-kunnskap/#findComment-150159094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå