Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter 11 år ble invitert med på kino av en venninne. De går sammen til kinoen. Kinoen var ferdig og venninnen ringer faren sin og spør om hun kan bli hentet, han sier hun kan gå til butikken for der er han, tar 2 minutter å gå dit. Venninne sier hadet og min datter står igjen og ringer meg for å hente henne, jeg er syk hjemme og mannen min har bilen på jobb så jeg sier hun må gå hjem. Tar 20 min. Hun er lei seg, siden venninne dro og og jeg sier vi kan prate sammen på vei hjemover. Hva tenker dere om den andre forelderens oppførsel? - Vi bor 3 minutter unna hverandre. Synes da han kunne passet på at min datter også fikk kjøre hjem. - Vet de ikke hadde full bil. Burde jeg si ifra til de andre foreldrene at min datter ble lei seg?

Anonymkode: 96502...cfe

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144451062-kj%C3%B8re-hjem-fra-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppgitt321 skrev (5 minutter siden):

Ok, har lungebetennelse og var hjemme med en syk lillebror på 2år. Glemte å skrive det.

Syns du fant en fin løsning når du ikke kunne hente.

Men her var vel både venninnen og far litt spesielle. Min datter spør på vegne av sine venner om vi også kan kjøre de hjem hvis hun hentes. Og selvfølge gjør vi det! 

Anonymkode: dbd90...21b

Datteren din burde sagt noe til venninna. Både venninnen og faren hennes er korttenkt, men her bør datteren din lære seg å si ifra/spørre om å sitte på. 

Er ikke enig i at man må være dødssyk for å ikke greie å hente barna sine. Har du ikke bil pga mannen er borte så tar du ikke taxi for å hente henne. 

Anonymkode: ce694...8cf

Annonse

Jo, det var korttenkt av faren og ikke spørre om det var flere som skulle samme vei, men det var også korttenkt av venninnen å ikke spørre, av din datter å ikke be om skyss 

Jeg hadde ikke giddet ta det videre med foreldrene, men snakket med jentene om det, at de må lære å ta vare på hverandre så ingen står igjen.

Anonymkode: 6d5e0...2ef

Oppgitt321 skrev (1 time siden):

Enig i det, og min datter klaget ikke på å gå hjem, hun er vant til å gå, - noen ganger kan vi hente henne og noen ganger må hun gå selv. Det vet hun. Godt poeng at jeg burde si fra at min datter spør om å få sitte på neste gang. 

Høres akkurat ut som min, som er snart 12. Vant til å gå, mens venninner kjøres uansett hvor de skal. Så forstår at hun ikke spurte, men snakk med henne om det. Har lært min å være ærlig med venninene. Feks idet venninna sa hadet, så hadde min nå turt å si "kan jeg sitte på, vi dro jo sammen så det er litt kjipt å gå hjem alene". Evt "kan ikke du gå hjem sammen med meg, vi dro jo hit sammen". Eller bare si nå i ettertid at hvis vi skal dra på kino(eller annet) sammen så blir jeg ikke med hvis du ditcher meg etterpå, det var skikkelig ubehagelig å gå hjem alene i mørket. 

Jeg fatter ikke at verken venninna eller faren brukte hodet her. Men nei, jeg synes ikke du skal ta det opp med foreldrene. Jeg hadde snakket med datteren min, slik at hun hadde lært av dette 🙂 avtale på forhånd neste gang, eller tørre å spørre. Det lærer de så utrolig mye av, for det kommer andre situasjoner senere i livet. Jeg vil at hun  skal tørre å stå opp for seg selv, enten det er å spørre om å sitte på med noen, eller si nei hvis kjæresten spør om å ha sex når den tid kommer(venninna har hatt sex, så det kommer før vi aner det).

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Høres akkurat ut som min, som er snart 12. Vant til å gå, mens venninner kjøres uansett hvor de skal. Så forstår at hun ikke spurte, men snakk med henne om det. Har lært min å være ærlig med venninene. Feks idet venninna sa hadet, så hadde min nå turt å si "kan jeg sitte på, vi dro jo sammen så det er litt kjipt å gå hjem alene". Evt "kan ikke du gå hjem sammen med meg, vi dro jo hit sammen". Eller bare si nå i ettertid at hvis vi skal dra på kino(eller annet) sammen så blir jeg ikke med hvis du ditcher meg etterpå, det var skikkelig ubehagelig å gå hjem alene i mørket. 

Jeg fatter ikke at verken venninna eller faren brukte hodet her. Men nei, jeg synes ikke du skal ta det opp med foreldrene. Jeg hadde snakket med datteren min, slik at hun hadde lært av dette 🙂 avtale på forhånd neste gang, eller tørre å spørre. Det lærer de så utrolig mye av, for det kommer andre situasjoner senere i livet. Jeg vil at hun  skal tørre å stå opp for seg selv, enten det er å spørre om å sitte på med noen, eller si nei hvis kjæresten spør om å ha sex når den tid kommer(venninna har hatt sex, så det kommer før vi aner det).

Takk for grundig svar og gode tips, skal ta det med meg videre.

Oppgitt321 skrev (17 minutter siden):

Takk for grundig svar og gode tips, skal ta det med meg videre.

❤️ hun vokser og lærer myyye mer av dette på den måten enn om du snakker med foreldrene, spør du meg 🙂 hun kommer til å havne i lignende situasjoner igjen, og er bedre rustet neste gang 🙂

Jeg har yngre barn også, så bare det å spørre om å sitte på til kamp feks gjør hun selv. Vi kjører og har med venninner, men hvis jeg må være hjemme med småsøsken så spør hun selv enten venninner eller mødrene om hin kan sitte på. Jeg spør aldri, selv om jeg kjenner mødrene og vi snakker sammen regelmessig 🙂

Annonse

Faren viste nok ikke at de var fler, og venninna var for uerfaren til å si ifra. Han sa bare "kom til butikken", så han så jo aldri at de fremdeles var to.

Hvis hun ikke kunne gå hadde jeg sendt en taxi og lagt det på hylla for "bedre planlegging neste gang".

Hvis faren derimot hadde sett at de var to, men bare tatt med seg bare en hadde jeg aldri stolt på de igjen.

Anonymkode: 73c58...ed2

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Faren viste nok ikke at de var fler, og venninna var for uerfaren til å si ifra. Han sa bare "kom til butikken", så han så jo aldri at de fremdeles var to.

Hvis hun ikke kunne gå hadde jeg sendt en taxi og lagt det på hylla for "bedre planlegging neste gang".

Hvis faren derimot hadde sett at de var to, men bare tatt med seg bare en hadde jeg aldri stolt på de igjen.

Anonymkode: 73c58...ed2

Han visste de (bare) var to for datteren min kom hjem til dem først og de gikk sammen til. Han var der. Hvis jeg var ham og datteren kom da ned på butikken uten min datter, hadde jeg selvfølgelig spurt henne hvor hun var, og forsikret meg om at det gikk fint med henne. f.eks. ved å ringe henne eller kjørt og sett etter henne, eller sendt foreldrene en melding etterpå og beklaget og håpet hun var kommet vel hjem. Jeg hadde aldri bare kjørt min datter hjem og ikke brydd meg. 
Dattera hans er ikke så veldig hyggelig, så begynner å skjønne hvor det kommer fra. Så nei, neste gang blir det bedre avtale på forhånd om hvordan de kommer seg til og fra, så får datteren min bli flinkere til å spørre selv om å få sitte på.
Tror hun ble litt perpleks over at  venninnen plutselig skulle dra og tenkte sikkert ok, da får jeg ringe mamma så får hun hente.
Bestille Taxi til henne var ikke aktuelt, (vi bor på en liten plass taxi tar tid å få), var raskere (og tryggere) å gå hjem selv. Var ikke mørkt. Vi snakket på telefon nesten hele veien hjem, hun har tatt hele greia (litt for?)fint, mest jeg som er irritert over slik oppførsel, en ting er venninnen på 11, men av en forelder er ikke greit. 

Endret av Oppgitt321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...